Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-05, 13:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vet man vad som fanns i akterna?

Olof Palmes överklagande till Länsrätten. Inget kontroversiellt och offentligt sedan OP vunnit målet. Harvardaffären var mer en moralisk än en juridisk affär. OP konfronterades med gråzonerna i dåvarande skattesystemet . Sedan agerade han inte proffsigt utan känslomässigt när han konfronterades med journalister, bl a Jan Guillou . Synd att han inte kontrade med den sistnämndes KGB-kontakter.
Citera
2020-03-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Enligt TP och Filter återvände han ju aldrig till mordplatsen.
Menar du att han inte visat upp sig i tidningar och inslag i TV där han visar upp sig och sina kläder och hur han sprang efter gärningsmannen utmed Tunnelgatan?
Då i rollen som vittne till mordet?
Anders B som finns 3-5 meter från honom vid mordtillfället kunde ju ha registrerat både hans exakta klädsel, ansikte...
Det kunde finnas fler som pekade ut han direkt. Det vet ju inte han. Allt jag menar är att om det stämmer, hela historien med SE som gärningsman. Då ska jag äta upp mina sockar och skor till min dyra maltdryck med nervryckningar i ögat! För då har han varit extremt kylig i sitt agerande både under mordet, men även i media efter mordet. OCH kommit undan med det!!!
Citera
2020-03-05, 13:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Att Fauzzi inte uppfattade någon grupp när han blickade bakåt efter skotten är väl inte så konstigt eftersom gruppen gick mot Wennergren Center, dvs norrut. Han lägger inte heller märke till AB vilket kan få en att ifrågasätta dennes vittnesmål.
Att IM blandar ihop AB med GM är inte troligt, den han beskriver är inte alls klädd som AB.
10-15 sekunder är för kort tid ja, men samtidigt vet vi att AB med sällskap var påverkade av alkohol, förmodligen ganska liberala mängder sådana efter att ha varit på aw så AB:s vittnesmål är inte direkt överdrivet tillförlitligt det heller.
Faktum kvarstår att IM hade bäst uppsyn över BP så som han stod med bilen och blickade ut över T-korsningen.
Fauzzis "4-5 personer" (FUP 92) är gruppen Inge Morelius såg gå norrut 20 sekunder innan han hörde skotten. AB ser han gå bakom paret Palme före skotten och i Dekorimas infällda port efter skotten.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-05 kl. 14:19.
Citera
2020-03-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om PU ska få trovärdighet i sina förklaringar måste alla hemliga övervakningsgrupper offentliggöras.

Ja och det kommer inte att vara vackert men det är ett måste för som Ebbe sade. Alla ljuger!

Sanningen är nog att både S och andra partiers företrädare bevakades i spegellandet mer eller mindre motiverat.
Citera
2020-03-05, 14:26
Medlem
I en teoretisk värld kan man se SEs agerande som smart, att vilseleda andra att tro man är vittne. I praktiken brukar det vara till nackdel att exponeras och knytas till en plats om man är GM. Det riskerar att man blir igenkänd av personer som man inte har en aning om.
I praktiken ska det vara omöjligt att lyckas med. I min värld iaf, vad det nu är värt...
Citera
2020-03-05, 14:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Eftersom t ex Nicola Fauzzi hörde skotten två kvarter bort kan vi vara säkra på att det är subjektivitet mm som spelar spratt. Har personligen varit närvarande när Italiensk polis sköt i Rom på max 50 meters avstånd och det var svårt att avgöra riktning och avstånd.
Att det inte stämmer, är något du kan läsa i denna tolv år gammal post

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13039855&postcount=265
Citera
2020-03-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Att det inte stämmer, är något du kan läsa i denna tolv år gammal post

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13039855&postcount=265

Du har flyttat och vridit om i allt med stor fantasi och borde skämmas. Offentligt spridit falska anklagelser mot Fauzzi som teatermördare och låtsat att du stått i kontakt med PU kring det.
Citera
2020-03-05, 14:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du har flyttat och vridit om i allt med stor fantasi och borde skämmas. Offentligt spridit falska anklagelser mot Fauzzi som teatermördare och låtsat att du stått i kontakt med PU kring det.

teatermord är Claes Hedbergs teori inte min ?

Det var du själv som redan 2012 skrev följande om Fauzzi

"Den andra möjligheten är att det är en person som har något med detta att göra och därför medvetet försöker blanda bort korten"

källa: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Och du hade helt rätt, det är ingenting att skämmas för, tvärtom.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-05 kl. 14:58.
Citera
2020-03-05, 14:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan ju tycka att polisen borde intresserat sig för den här vapensamlarens revolvrar för länge sedan. Täby ligger i Stockholms län osv. Vilket de kanske också gjort?

Var han dessutom vapenhandlare ( i vilken omfattning?) så borde det ha funnits ett intresse att kolla upp att alla vapen var under kontroll på morddagen. Ibland är vapen utlånade, på service osv. Om jag förstått det rätt så har många vapen visats upp för polisen men ej provskjutits. Så polisen just vet att de inte var på vift. Samtidigt så kan ju de revolvrar som då eventuellt bara visats upp faktiskt ha använts under mordkvällen då polisen antagligen inte stod i farstun hos dessa vapenägare nån timme efter dådet för att inventera revolvrar.

På tal om just utlåning så kan man ju undra om en vapenhandlare/vapensamlare lånar ut sin revolver till en nervöst lagd reumatiker (SE skulle förvisso åka skidor samma vecka...) i syfte att skjuta statsministern. Räcker med att SE tappar vapnet under eller efter skjutningen så ligger de båda rätt risigt till. Jag tänker nog som många andra här att man inte använder ”sin egen” revolver vid ett sånt här mord.

Nån sekund hit och dit när SE kom ut ur Skandiahuset är en sak men visst är det kopplingen till vapenhandlaren som alls gör TP:s artikel i Filter möjlig? Det är för mycket som talar emot SE som mördaren med de offentliga uppgifter som finns nu.

Helt rätt. Bra synpunkt. Varför i hela fridens namn skulle vapenhandlaren - som framstår som en ytterst seriös och säkerhetsmedveten person - låna ut en revolver till en man som sedan använder vapnet för att mörda statsministern?

Även SE begrep naturligtvis sånt. På 15 röda sekunder (nåja) hade polisen spårat upp vapnet och enkelt kunna binda det till vapenhandlaren och efter kort tids funderande insett att SE var i krokarna när Palme mördades.

Vapenhandlaren hade för guds skull licens på sina vapen. Bara att slå upp i registret.

Vapenhandlaren är återigen en totalt orealistisk teori i SE-scenariot. En logisk kullerbytta.

Den som sköt Palme använde naturligtvis ett "säkert" vapen som inte kunde spåras.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-05 kl. 15:03.
Citera
2020-03-05, 14:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
I en teoretisk värld kan man se SEs agerande som smart, att vilseleda andra att tro man är vittne. I praktiken brukar det vara till nackdel att exponeras och knytas till en plats om man är GM. Det riskerar att man blir igenkänd av personer som man inte har en aning om.
I praktiken ska det vara omöjligt att lyckas med. I min värld iaf, vad det nu är värt...

Precis. TP har ägnat sig åt en intellektuell lek som spricker på i stort sett alla punkter. Däremot verkar han vara grym på marknadsföring. Han övertygade exempelvis journalisterna att ge honom stora journalistpriset. En av de större skandalerna i det prisets historia vill jag påstå.
Citera
2020-03-05, 14:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
CA-anhängarna befinner sig i samma predikament som SE-anhängarna.

Var finns bevisen? Eller de trovärdiga resonemangen?

Jag har inte någonstans under 34 år sett eller hört minsta indikation på att CA kan kopplas ihop med GS, övervakning, deltagande i en grupp som ensamvarg, besökare på Grand, vandrare på Sveavägen mordkvällen eller på något sätt kan kopplas ihop med mordplatsen.

Nej, det starkaste beviset tycks vara att han besökt ett café mittemot mordplatsen.
Citera
2020-03-05, 14:57
Medlem
GordonSchumways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan ju tycka att polisen borde intresserat sig för den här vapensamlarens revolvrar för länge sedan. Täby ligger i Stockholms län osv. Vilket de kanske också gjort?

Var han dessutom vapenhandlare ( i vilken omfattning?) så borde det ha funnits ett intresse att kolla upp att alla vapen var under kontroll på morddagen. Ibland är vapen utlånade, på service osv. Om jag förstått det rätt så har många vapen visats upp för polisen men ej provskjutits. Så polisen just vet att de inte var på vift. Samtidigt så kan ju de revolvrar som då eventuellt bara visats upp faktiskt ha använts under mordkvällen då polisen antagligen inte stod i farstun hos dessa vapenägare nån timme efter dådet för att inventera revolvrar.

På tal om just utlåning så kan man ju undra om en vapenhandlare/vapensamlare lånar ut sin revolver till en nervöst lagd reumatiker (SE skulle förvisso åka skidor samma vecka...) i syfte att skjuta statsministern. Räcker med att SE tappar vapnet under eller efter skjutningen så ligger de båda rätt risigt till. Jag tänker nog som många andra här att man inte använder ”sin egen” revolver vid ett sånt här mord.

Nån sekund hit och dit när SE kom ut ur Skandiahuset är en sak men visst är det kopplingen till vapenhandlaren som alls gör TP:s artikel i Filter möjlig? Det är för mycket som talar emot SE som mördaren med de offentliga uppgifter som finns nu.

Visst är det så. Men en sak som också gnager mig är vad SE säger i sin sista intervju i ”Skydd och säkerhet” han pratar om ett infallsdråp där vapnet skulle vara ett som stals på Oxen samma kväll” Har man någon annanstans hört att ett vapen skulle ha blivit stulet på Oxen? Vad får han detta ifrån? Finns ju en mikroskopisk chans att SE var på Oxen vid 20-21, drack middag och stal detta vapen som ingen anmält eftersom det inte var lagligt. Han väljer i sin sista intervju att berätta hur allt gick till utan att faktiskt erkänna. Tanken kanske var att ta livet av sig, sen dök OP upp och ett annat alternativ uppenbarade sig. Att han var självmordbenägen vet vi ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in