Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag fyller på.

1. Visst är det fel. Häggström vittnar om att utstämplingen skedde 23,20. Med tillägget att han var säker. 860310 hävdade SE i ett förhör att han stämplade ut 23,20. Bergström hävdar 23,19. Alltså skedde utstämplingen mellan 23,19,00 och 23,20,59. Idag finns det ingen möjlighet att konstatera en korrekt tid.

4. Omkring 23,30 anlände LJ till mordplatsen för att lämna vittnesmål. Fullt synlig inför alla som de befann sig på mordplatsen. Där jag kan se framför mig när han gestikulerar och pekar in mot tunnelgatan för att förklara vad han varit med om. Inte konstigt om någon nyfiken snappar upp det.

5. Ärevarv springs efter en Finnkamp. Inte efter ett statsministermord. Enbart tanken är infantil.

6. Att påstå att vapensamlaren gav SE ett mordvapen utan bevis är förtal av avliden i Filters fall.

7. Mördarens klädsel kan inte bestämmas med säkerhet. Diskrepanserna är för stora. Samtidigt som vi vet att vittnen är usla på att beskriva klädsel.

10. Vapensamlarens dotter vittnar om att SE var så svag i händerna att han knappt kunde hålla i en kortlek. Medans SE-vännerna hävdar att han inte hade några problem med att behärska rekylen från en grovkalibrig revolver.

Tillägg.

Ingen har vittnat om att SE var en våldsam person. Tvärtom. Han ansågs vara vek av sin tidigare hustru. Plus andra vittnesmål i samma riktning.

SE-fanatikerna hävdar att en tidigare ostraffad person debuterar i brottsliga sammanhang med ett statsministermord. Via en iskall avrättning. Och samtidigt ger samtliga vittnen på mordplatsen många möjligheter att identifiera honom som mördaren. Utan att någon nappade vid den tiden.

SE är själva urtypen för en person som vill placera sig själv i centrum. Lögner är en strategi i dessa personers strategi. Som uppenbart lyckades i Engströms fall. Han fick bevisligen sina 15 minuter i rampljuset. Och kommentarer om hans person i denna tråden 20 år efter hans död.
Håller med om mycket dock tror jag inte det finns speciellt många "SE-fanatiker". De flesta som argumenterat för SE som GM gör det utifrån han skulle vara mest sannolik av de olika personer som är kända som potentiella GM. Tror det är få som känner sig speciellt tvärsäkra på att det är han. Får känslan av att inte heller TP känner sig speciellt tvärsäker.

Gällande att debutera med ett statsministermord låter det ju intuitivt helt osannolikt, dock vill jag minnas att TP säger att erfarenheter från tidigare politiska mord av ensamma galningar ger vid handen att många av dessa GM var ostraffade sedan tidigare. Om han har rätt i detta vet jag inte, vore intressant att se statistik på detta.

Vad vapensamlarens dotter och Stigs ex-fru säger bör man förmodligen ta med en stor nypa salt. De har ju trots allt ett starkt intresse av att slippa förknippas med mordet. Kan inte var speciellt kul att inse att ex-maken eller ens pappa var iblandade i Palmemordet. Med det sagt tror inte jag heller att SE är speciellt sannolik längre. Förmodligen är det någon person vi inte känner till sedan tidigare vilket är jättetrist om man vill spekulera om förmodad GM.
Citera
2020-03-05, 11:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Enig. Han kan tala sanning. Jag har ju skrivit innan, och motiverat, varför det finns sannolikhet i när han säger att han går ut direkt efter stämplingen.

Nej, han är inte misstänkt bara för att TP säger det. TP är inte ensam, fler och fler börjar få upp ögonen. Sedan är ju f ö TP:s bok om SE inte den bästa, det är Larssons tycker jag. Mer balanserad.

Men vi måste ju ändå säga att SE slirade på sanningen en aning mer än andra. Det är bara att läsa vittnesförhören, det är ju en kavalkad av märkligheter. Ja, andra har också sagt något märkligt, men han är ju ändå champion i grenen.

Det finns ingen sannolikhet i att han gick ut direkt. Läs mitt senaste inlägg.

Det är tvärtom. Alltfler inser att TP är ute och cyklar, vilket tydligt framgår av tråden.

TP säger själv numera att det inte är bekräftat att PU ska presentera SE.

Du får nog släppa SE. Storyn är inte trovärdig.
Citera
2020-03-05, 11:08
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det finns ingen sannolikhet i att han gick ut direkt. Läs mitt senaste inlägg.

Det är tvärtom. Alltfler inser att TP är ute och cyklar, vilket tydligt framgår av tråden.

TP säger själv numera att det inte är bekräftat att PU ska presentera SE.

Du får nog släppa SE. Storyn är inte trovärdig.

Jag släpper gärna SE. Problemet är att ingen story är trovärdig. Vi har bara otrovärdiga lirare att spela med nu. Mannen med rykande revolver, perfekt bakgrund och persona, modus operandi som linjerar perfekt, finns inte.

SE är den minst otänkbara just nu. Jag blir gärna övertygad om annat, några bra punkter emot SE som GM fanns för några inlägg sedan, exempelvis. (Tillägg: punkterna från andersaanderssona. Jag håller inte med om alla punkter, men vissa var tänkvärda.)
Citera
2020-03-05, 11:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ja, mea culpa, Bergström är korrekt. Och han kollade med Fröken ur, som man ändå måste anse tillförlitlig. De andra hade inte gjort det.
Förvisso.

Samtidigt hävdar Häggström att klockorna gick rätt eftersom det kollats.

Utan att det framgår om det gjorts fler kontroller än Bergströms.

Och hur kan vi vara säkra på att Bergströms kontroll var korrekt? Utan en efterkontroll. Jag kan inte någonstans se att polisen på något sätt försökte fastställa korrekt tid.
Citera
2020-03-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Håller med om mycket dock tror jag inte det finns speciellt många "SE-fanatiker". De flesta som argumenterat för SE som GM gör det utifrån han skulle vara mest sannolik av de olika personer som är kända som potentiella GM. Tror det är få som känner sig speciellt tvärsäkra på att det är han. Får känslan av att inte heller TP känner sig speciellt tvärsäker.

Gällande att debutera med ett statsministermord låter det ju intuitivt helt osannolikt, dock vill jag minnas att TP säger att erfarenheter från tidigare politiska mord av ensamma galningar ger vid handen att många av dessa GM var ostraffade sedan tidigare. Om han har rätt i detta vet jag inte, vore intressant att se statistik på detta.

Vad vapensamlarens dotter och Stigs ex-fru säger bör man förmodligen ta med en stor nypa salt. De har ju trots allt ett starkt intresse av att slippa förknippas med mordet. Kan inte var speciellt kul att inse att ex-maken eller ens pappa var iblandade i Palmemordet. Med det sagt tror inte jag heller att SE är speciellt sannolik längre. Förmodligen är det någon person vi inte känner till sedan tidigare vilket är jättetrist om man vill spekulera om förmodad GM.
Enligt mig ska man ta alla som anklagar SE för att vara mördaren med en stor nypa salt. Till skillnad mot de som kände honom. Eller menar du att skribenter/författare är mer trovärdiga än hans familj och umgänge?

Snarare är det väl dina uttalanden som ska anses vara saltade. Eftersom dina påståenden inte styrks av att du tillhörde Stigs familj.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-05 kl. 11:31.
Citera
2020-03-05, 11:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Rättelse: det var Roland Bergström, personalchefen, som kollade tiden.

Och ja, varför ska man tro på ytterst ansvarig person för stämpelur, Bergström, som dessutom säkrar uppgiften med fröken ur, istället för en person utan insyn som dessutom har så lite koll att han vill kolla med experten Bergström?

Varför ska man tro på en pilot, istället för en sjukgymnast, hur man landar ett plan?

Om en sjukgymnast säger att SE gjorde 15 tåhävningar men SE säger det var 20. Vem har då rätt?
Citera
2020-03-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ja, mea culpa, Bergström är korrekt. Och han kollade med Fröken ur, som man ändå måste anse tillförlitlig. De andra hade inte gjort det.

Hur kollar man en utstämplingstid som bara anger minuter mot fröken ur och får rätt sekunder?
Citera
2020-03-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Hur kollar man en utstämplingstid som bara anger minuter mot fröken ur och får rätt sekunder?
Fråga Bergström som hävdade att utstämplingstiden var felaktig.

Eller fråga Häggström som hävdade att korrekt tid visades. Utan att sekunder angavs.

Att i sammanhanget fråga Fröken Ur lär vara meningslöst.

Slutsatsen blir att det idag inte finns någon som kan ange korrekt tid. Eller bevisa densamma. Den rör sig fortfarande i spannet mellan 23,19,00 och 23,20,59.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-05 kl. 11:52.
Citera
2020-03-05, 12:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag släpper gärna SE. Problemet är att ingen story är trovärdig. Vi har bara otrovärdiga lirare att spela med nu. Mannen med rykande revolver, perfekt bakgrund och persona, modus operandi som linjerar perfekt, finns inte.

SE är den minst otänkbara just nu. Jag blir gärna övertygad om annat, några bra punkter emot SE som GM fanns för några inlägg sedan, exempelvis. (Tillägg: punkterna från andersaanderssona. Jag håller inte med om alla punkter, men vissa var tänkvärda.)

Ja, läget just nu är att vi helt enkelt får invänta KP. Det finns inget presenterat uppslag som är mer trovärdigt än något annat. Mediasanningen SE är genomskådad och TP har backat undan, inget konkret med CA, Borgnäs Sydafrika är inte heller belagt etc.

Fördelen med den här tråden är att vi granskar alla föreslagna scenarion ingående. Det är inga detaljer som passerar utan granskning. Och i det här fallet rasade SE-scenariot som ett korthus. Vilket även TP insett.
Citera
2020-03-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig ska man ta alla som anklagar SE för att vara mördaren med en stor nypa salt. Till skillnad mot de som kände honom. Eller menar du att skribenter/författare är mer trovärdiga än hans familj och umgänge?

Snarare är det väl dina uttalanden som ska anses vara saltade. Eftersom dina påståenden inte styrks av att du tillhörde Stigs familj.
Det jag menar är att familjemedlemmars uttalanden bör ses i ljuset av att de har ett starkt intresse av att SE (och ev. vapensamlaren) ska vara oskyldig. Slutsatsen blir att det blir svårt att lita på någons uppgifter kring vad han ev. var kapabel till.
Senast redigerad av soulflash 2020-03-05 kl. 12:25.
Citera
2020-03-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, läget just nu är att vi helt enkelt får invänta KP. Det finns inget presenterat uppslag som är mer trovärdigt än något annat. Mediasanningen SE är genomskådad och TP har backat undan, inget konkret med CA, Borgnäs Sydafrika är inte heller belagt etc.

Fördelen med den här tråden är att vi granskar alla föreslagna scenarion ingående. Det är inga detaljer som passerar utan granskning. Och i det här fallet rasade SE-scenariot som ett korthus. Vilket även TP insett.
CA-anhängarna befinner sig i samma predikament som SE-anhängarna.

Var finns bevisen? Eller de trovärdiga resonemangen?

Jag har inte någonstans under 34 år sett eller hört minsta indikation på att CA kan kopplas ihop med GS, övervakning, deltagande i en grupp som ensamvarg, besökare på Grand, vandrare på Sveavägen mordkvällen eller på något sätt kan kopplas ihop med mordplatsen.
Citera
2020-03-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Det jag menar är att familjemedlemmars uttalanden bör ses i ljuset av att de har ett starkt intresse av att SE (och ev. vapensamlaren) ska vara oskyldig. Slutsatsen blir att det blir svårt att lita på någons uppgifter kring vad han ev. var kapabel till.
Ok.

Utan tvivel har TP och Filter ett starkt intresse av att peka ut SE som skyldig. Eftersom det gäller att sälja sina alster. Vilket Engströms familj eller bekanta aldrig velat göra. De svarar på enbart på frågor.

Frågan blir då vilka som är mest trovärdiga? De som påstår att han var kapabel utan att före mordet känna honom. Eller de som påstår att han inte var det efter att känt honom under en längre tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in