2020-03-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är det här något officiellt? Vilken skola går hon i? Har inte hört detta. Källa?

Står ju i varenda tidning. Campus Manilla.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Rimligtvis bör personer av yngre ålder inte vara mottagliga för virusets och dess uppbyggnad. Jag har noll koll, men jag kan tänka mig att strukturen i virusets uppbyggnad inte kan angripa, utveckla och sprida sig, i och med en viss resistensen.

Kan någon insatt ge sin syn på det?
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/6/20-0239_article

Öppna länken, sök på "children", läs och beakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Vad baserar du det på? Hon har ju varit inlagd. Inte så att de låtit henne springa ute i Jönköping som sjuk.

Vette fan om jag hade känt att färgen på mitt snor, hur hög/låg feber jag haft och konsistensen på mitt bajs är något allmänheten behöver veta. Alla pallar inte ha media efter sig. Så länge de rapporterar det nödvändigaste gör de vad de ska.

Hon är inte satt i isolering, hon är satt i karantän på sjukhuset med full möjlighet att nå ut till tidningen.

Det är ingen som begärt att veta vilken färg ditt snor har, och du är väl medveten om att det jag skrev på intet sätt var riktat så. Detta handlar om att kunna förvarna folk som möjligen haft kontakt med den smittade, och på så vis kunna begränsa spridningen.

Sedan finns det alltid en mängd personer, såsom 9och0 som tycker att integriteten är viktigare än att 2% av alla smittade dör. Det får stå för dig. Jag ser hellre att vi stoppar smitten nu när vi faktiskt har möjlighet till det. Men jag är ledsen att det kränker din integritet. Den är viktigare än samhällets överlevnad.
Citera
2020-03-05, 13:11
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Säger de inte alls. De skrev att av alla hittils smittade har 3.4% dött
Det är inte dödlighet.

Det stämmer, det är bara dödlighet när smittan är över och alla är antingen tillfrisknade eller döda som man kan räkna så.

Tyvärr förstår inte alla detta och använder samma formel även under pågående smitta, som då ger ett starkt missvisande resultat neråt(men den är ju bra att använda om man vill undvika panik, så myndigheter låtsas ofta "missförstå" detta).

En bättre formel att använda under pågående smitta är döda/(tillfrisknade+döda) men det vet du ju redan har jag märkt.

För mer om detta https://academic.oup.com/aje/article/162/5/479/82647
Senast redigerad av NeoVain 2020-03-05 kl. 13:14.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DopadFishy
Snacka om att kasta sten i glashus. Du räknar helt fel. Slutligt antal tillfrisknade är nämligen inte känt men kommer att vara betydligt fler än antalet nytillkommet döda. Din egen länk har en flik som handlar just om dödlighet. Läs den i stället och sluta just med desinformation: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/

Börja i så fall med att notera att "mortality" och "lethality" inte är samma sak.
Dessutom så har de skrivit fel. "mortality" beräknas per 1000.
På den sida så har de inte gjort sitt job. Det har inte läst who rapporten,
då den säger 3.4% av alla kända fall har dött.
Det är varken "mortality" eller "lethality"
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Jag ringde faktiskt 11313 igår, och svaret jag fick angående att vistas i matbutik etc. så sade personen att engångshandskar och även, köp hellre frukt och grönsaker som är inplastade, så slipper du risken att någon varit där och kladdat. Likadant då med kundvagnarna och tryckknapparna vid betalning. Fick även rådet att byta engångshandskar ofta.
Ursäkta. Men vad fan är 113113????

Engångs handskar? Du menar städhandskarna fulla med perforerade hål? Hur skulle de hjälpa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är det här något officiellt? Vilken skola går hon i? Har inte hört detta. Källa?

Hon går i Campus Manilla, hela skolan har stängt pga ett coronafall, övriga skolor med vanliga skitungar får inte ens ha karantän för elever som varit i Italien.

Du kan läsa om detta på alla nyhetssajter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvg7V/prinsessan-estelles-skola-stangd-pa-grund-av-corona
Citera
2020-03-05, 13:12
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Preliminärt, i gruppen som fått en diagnos ja. I praktiken tyder det mesta på att dödligheten är betydligt lägre. Sen drar ju 80+:arna och dålig vård initialt i Kina upp snittet rejält dessvärre. I gruppen som smittats efter 1 februari i Kina verkar dödligheten snarare ligga runt 0.7%.

0.7% baserat på vad? källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Rimligtvis bör personer av yngre ålder inte vara mottagliga för virusets och dess uppbyggnad. Jag har noll koll, men jag kan tänka mig att strukturen i virusets uppbyggnad inte kan angripa, utveckla och sprida sig, i och med en viss resistensen.

Kan någon insatt ge sin syn på det?

Flera barn i Italien är ju smittade, även bebisar, och barn där har/har haft symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/6/20-0239_article

Öppna länken, sök på "children", läs och beakta.
Tack, jag ska göra det i kväll.
Citera
2020-03-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Men folk håller väl för sig själva? Sitter de i stugor med främlingar och trängs?
De trängs ihop med främlingar i kabinbanor, gondoler och på hotellen.

Men framför allt verkar det som att flygplatserna i norra i italien är de stora smittohärdena.
Citera
2020-03-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Hon är inte satt i isolering, hon är satt i karantän på sjukhuset med full möjlighet att nå ut till tidningen.

Det är ingen som begärt att veta vilken färg ditt snor har, och du är väl medveten om att det jag skrev på intet sätt var riktat så. Detta handlar om att kunna förvarna folk som möjligen haft kontakt med den smittade, och på så vis kunna begränsa spridningen.

Sedan finns det alltid en mängd personer, såsom 9och0 som tycker att integriteten är viktigare än att 2% av alla smittade dör. Det får stå för dig. Jag ser hellre att vi stoppar smitten nu när vi faktiskt har möjlighet till det. Men jag är ledsen att det kränker din integritet. Den är viktigare än samhällets överlevnad.

Vänta, vilket fall pratar du om?

Jag tycker absolut att integriteten är viktigt, namn osv är helt oviktigt för allmänheten så länge de smittspårar och rapporterar hur sjuk personen är och sen friskförklarad eller död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in