2020-03-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Jo, Corona förra veckan var värre än de sakerna i min lista. Men fortfarande i samma storleksområde. Och att du idag säger att Corona är större och allvarligare är väl väntat, kan meddela att krasch och katastrof trådarna haglade lika tätt i alla andra fallen. Alla är alltid lika säkra på att det är ”the big one”, men 9/10 så är det inte det. Vilken som är 1/10 vet vi inte i förväg, och kan ännu inte veta om Corona.

1/år händer det något som alla tror är katastrofalt för marknaden. Om du delar upp det i smågrupper så kan du ju få det till godtyckliga ”tidsplan”.

-Hur många år sen var det ett helt land (I väst) höll på att gå i konkurs?
-Hur ofta skjuts det atomvapen över andra länder, med sikte på usa. Det gick till och med larm på Hawaii (som iofs var falskt)?
-Hur ofta startar usa’s president ett handelskrig med världens största produktionsplan?
Corona har fått världens största produktionsnation att i princip stå stilla i 2 månader. Det borde räcka för att förstå att detta kommer bli betydligt värre än något vi haft de senaste 10 åren. Jag är långt ifrån någon doomer det kan du se i mina tidigare inlägg. Handelskriget kommer se ut som en parantes i jämförelse och gör egentligen redan det, och då är coronan bara i startgroparna än så länge.
Citera
2020-03-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Man kan inte bara jämföra rakt av. Pandemier har ju en helt annan inverkan idag än i människans tidigare historia. En pandemi av corono-snitt kan vara svår för ekonomin men det beror ju mest på hysteri och inte hur farlig den faktiskt är. Corona på 1800-talet hade varit katastrofal.
Jag anser att coronans hälsoeffekter är försumbara i det stora hela. Inte det minsta rädd för smittan i sig, dock hur den kommer skrämma upp vanligt folk så deras konsumtion, resande osv påverkas så pass mycket att det får stora ekonomiska negativa effekter.

Är ganska likt flygrädsla, det är inte heller rationellt. Likaså rädslan för coronan men den existerar likaväl
Citera
2020-03-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Det där är något svenskt fenomen att man tror problem försvinner för att man blundar eller kör ned huvudet i sanden. Det fungerar inte så i verkligheten. Vad tror du händer när Europa och USA stänger ned samtidigt som smittan härjar i Indien, Afrika ja i hela världen? Precis ingenting kommer fungera. Vi har i värsta fall en depression på ingång.

Människor i väst idag har aldrig upplevt en riktig kris. Det värsta som kan hända i världsbilden är att ljudet försvinner på Mello och det blir twitterstorm. Det är en fredsskadad generation som fått allt serverat och inte kan ta in hur ömtåligt allt i själva verket är. Det här har precis dragit igång och blir nog en reality check.

Vaccin är högst oklart om det ens kan framställas något. Många virus t.ex Zika och HIV har inga vaccin, det är för komplicerat, man lyckas inte. Virus muterar. Virologer och epidemologer är påtagligt bekymrade över detta virus. Sådant måste man vara vaksam på. Se hur länder reagerar och vilka åtgärder man tar till. Tro inget annat än att man gjort ekonomiska avvägningar. Hade lösningen varit att strunta i det hade man givetvis gjort det. Iran struntade i princip i det, nu har de ett drygt 20-tal sjuka i statsledningen och landet har ett begynnande helvete.

Som sagt allt det där känns väldigt övergående. Vad tyder på att problemen kommer vara långvariga?

Tror du att folk kommer sitta i sina hem i flera år och inte våga gå ut? Även om det skulle vara kaos ett tag, så skulle livet återgå till det normala ganska så snabbt. Den stora orsaken till hysterin är rimligtvis att det är något nytt. Livet är fullt av faror som kan potentiellt döda dig, det påverka inte folks beteende i någon större utsträckning. Om blixtrar skulle vara en nyhet, så skulle säkert många fler bli rädda och det skulle säkert påverka deras beteende, för du kan ju bli dödad. Men nu bryr sig inte vidare många om det hotet. Inte ens trafiken är folk så vidare rädda för utan det ett hot många är ganska så nonchalanta över. Det ser du i synnerhet i asien, där trafiken kan vara galen, men ändå så är många extrema optimister i trafiken. Du måste över gatan, och kan inte göra det till världens grej varje gång, så det blir en del av vardagen att riskera ditt liv flera gånger varje dag utan att tillslut tänka på det.

Så även utan vaccin och även om jag har fel om hur allvarligt viruset är så ser jag inte hur detta kommer vara så långvarigt.

HIV mutera betydligt mer än vad detta virus verka göra.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-05 kl. 10:44.
Citera
2020-03-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Corona har fått världens största produktionsnation att i princip stå stilla i 2 månader. Det borde räcka för att förstå att detta kommer bli betydligt värre än något vi haft de senaste 10 åren. Jag är långt ifrån någon doomer det kan du se i mina tidigare inlägg. Handelskriget kommer se ut som en parantes i jämförelse och gör egentligen redan det, och då är coronan bara i startgroparna än så länge.
Om det nu blir såhär
Hur förbereder du dig? Ekonomiskt?
Citera
2020-03-05, 10:55
Medlem
lfhs avatar
Citat:

Nja, mina kinesiska kollegor jobbar på som vanligt efter att jobbat hemma en vecka efter nyåret.

-Om det blir atomvapenkrig så spelar produktionen ingen roll. Hoppas att du förstår att det är ännu värre?
-Eller om Usa/kinas relation försämras så att det största produktionslandet och största konsumenten inte längre handlar med varandra, det är jävligt illa det med.
-Eller om Ryssland startar ww3 emot väst, väldigt mycket värre än Corona.
-osv osv...

Jag hittar inte på dessa saker utan det är riktiga saker som alla trodde när var sak utspelar sig. Mänskligheten är helt enkelt väldigt bra på att lägga stor vikt på de sakerna som händer i nutid. Och samtidigt försumma/glömma bort dom efteråt.
Citera
2020-03-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Om det nu blir såhär
Hur förbereder du dig? Ekonomiskt?
Privatekonomiskt behöver jag inte förbereda mig, har ett jobb som inte är särskilt konjukturskänsligt. Nästan inga lån, sparade pengar osv.
Citera
2020-03-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Nja, mina kinesiska kollegor jobbar på som vanligt efter att jobbat hemma en vecka efter nyåret.

-Om det blir atomvapenkrig så spelar produktionen ingen roll. Hoppas att du förstår att det är ännu värre?
-Eller om Usa/kinas relation försämras så att det största produktionslandet och största konsumenten inte längre handlar med varandra, det är jävligt illa det med.
-Eller om Ryssland startar ww3 emot väst, väldigt mycket värre än Corona.
-osv osv...

Jag hittar inte på dessa saker utan det är riktiga saker som alla trodde när var sak utspelar sig. Mänskligheten är helt enkelt väldigt bra på att lägga stor vikt på de sakerna som händer i nutid. Och samtidigt försumma/glömma bort dom efteråt.
Nu argumenterar du märkligt, det du nämner har inget med saken att göra. Eller är det något som talar för att något av det du nämner ska ske? Är ingen överhängande risk för det du yrar om. Medans coronan är de facto redan igång.

Ja det värsta är väll om en asteroid smäller ner i NYC imorn å raderar ut USA. Då får vi säkert sättningar i börsen.... eller vad menar du? Förstår faktiskt inte vad du vill ha sagt?

Jasså, hur jobbade dom med att producera saker hemifrån....
Senast redigerad av Bavertass 2020-03-05 kl. 11:07.
Citera
2020-03-05, 11:14
Medlem
OMX ner -1%
DOW upp 4,5%

Helt normalt, inget att se här.
Citera
2020-03-05, 11:18
Medlem
Citat:
Privatekonomiskt behöver jag inte förbereda mig, har ett jobb som inte är särskilt konjukturskänsligt. Nästan inga lån, sparade pengar osv.
Pengarna i madrassen typ ?
Citera
2020-03-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Dom slapp å andra sidan nedgången på 12% förra veckan. Om man hoppar ut och in varje vecka så lär man säkert förlora på det. Att ta upp enskilda dagars uppgångar är helt orelevant, för vi pratar inte om daytrading. Jag skulle säga att går man ur börsen oftare än en gång var femte år så gör man det för ofta. Effekterna av Coronaviruset borde visa sig inom några månader, många företag har det tufft redan nu. Men det som talar emot en krasch är att spridningen ändå går relativt långsamt, det finns gott om tid för regeringar och centralbanker att stimulera marknaden. Jag tror däremot knappast att börsen kommer vara högre på hösten än vad den är nu. Själv har jag gått 50% likvid.

Nej det är inte orelevant det är ju just det jag säger, få enskilda bra dagar på börsen är jätteviktigt att ta del av om man inte vill få mycket sämre avkastning än index. Finns någon studie som visar att man får typ hälften så dålig avkastning än index bara man missar de typ 10 bästa dagarna på börsen över 20-30 år, vilket gör enskilda bra dagar väldigt relevant.

Sedan är alla nedgångar som dina 12% du snackar om eller börsras på 50% redan inräknat och spelar ingen roll för vill du inte ha sämre avkastning än index över lång tid så kan du inte hoppa in och ut utan måste ligga inne hela tiden med det kapital du valt investera på börsen. Svårare än så är det inte, kan man inte psykologiskt hantera börsens nedgångar som vi märker att väldigt många här inte kan, så kommer man få dålig avkastning och bör inte ens ha med börsen att göra.
Citera
2020-03-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Pengarna i madrassen typ ?
Haha, nej. Äger en del skog och mark, inga märkvärdiga summor. Sen har jag som sagt en del likvid som jag beskrivit tidigare.
Citera
2020-03-05, 11:22
Medlem
Citat:
OMX ner -1%
DOW upp 4,5%

Helt normalt, inget att se här.

Ja lite egendomligt, OMX brukar följa USA ganska så mkt, nu är iofs terminerna i USA ner också, kan ju spela in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in