Citat:
Jag respekterar din åsikt men håller inte med. Smittan eskalerar kraftigt i Europa och i USA börjar state of emergency deklareras på sina håll. Indien står nu med smittan på tröskeln. Ta en titt på t.ex vilka läkemedel som tillverkas där.
Afrika har börjat drabbats, Egypten har ett antal exportfall trots att de i den officiella statistiken bara skall ha en handfull smittade. När det väl smäller till i de länder som har undermåliga resurser för att hitta smittade så har vi humanitära katastrofer över delar av världen.
Samtidigt skall USA och EU hantera egna utbrott. Det kommer få enorma konsekvenser för det ekonomiska systemet. Det är jag övertygad om. Till detta är vi i en experimentekonomi av många benämnd "everythingbubble" som bara väntat på något som petar den över stupet. Folk är skuldsatta över öronen liksom staterna. 12 år av TINA där många aldrig upplevt en krasch och tror att det är annorlunda nu. Då kommer en svart svan.
Afrika har börjat drabbats, Egypten har ett antal exportfall trots att de i den officiella statistiken bara skall ha en handfull smittade. När det väl smäller till i de länder som har undermåliga resurser för att hitta smittade så har vi humanitära katastrofer över delar av världen.
Samtidigt skall USA och EU hantera egna utbrott. Det kommer få enorma konsekvenser för det ekonomiska systemet. Det är jag övertygad om. Till detta är vi i en experimentekonomi av många benämnd "everythingbubble" som bara väntat på något som petar den över stupet. Folk är skuldsatta över öronen liksom staterna. 12 år av TINA där många aldrig upplevt en krasch och tror att det är annorlunda nu. Då kommer en svart svan.
Som sagt, så kan hysterin skapa stora problem, kortsiktigt. Men vad tyder på att det kommer vara så långvarigt? Om marknaden tror att det är övergående, så kommer den nog acceptera några dåliga kvartal, i synnerhet om den får en massa stimulanser som hjälp på traven.
Absolut, så kan detta vara en svart svan. Men det känns väldigt spekulativt också, som du säger allt kan utvecklas till en svart svan. Om man fokusera på denna krisen i sig, och inte vad för andra ganska så orelaterade sår den kan blotta, så ser jag inte hur det skulle kunna vara en så långvarig kris. Visst det kan ta flera år innan ett vaccin kan börja massproduceras. Men även utan vaccin så nog kommer paniken att försvinna då det blir en del av vardagen.
Afrika, har rätt strategi. Jag skulle gissa på att orsaken till att de på pappret inte har många smittade är mkt för de inte testar lika mkt, och det är helt rätt. Största faran är inte viruset i sig, utan hysterin, och mindre hysteri om man inte testar, för då kan man inte få positiva fall. Men jag tror inte världsekonomin bryr sig så mkt om afrika om jag ska vara ärlig. Humanitär kris? Inte mkt mer än vanlig influensa.
Men jag har kanske fel. Jag vill mest bara påpeka att du kan överskatta nedsidan.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-05 kl. 00:46.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-05 kl. 00:46.