2020-03-05, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Jag respekterar din åsikt men håller inte med. Smittan eskalerar kraftigt i Europa och i USA börjar state of emergency deklareras på sina håll. Indien står nu med smittan på tröskeln. Ta en titt på t.ex vilka läkemedel som tillverkas där.

Afrika har börjat drabbats, Egypten har ett antal exportfall trots att de i den officiella statistiken bara skall ha en handfull smittade. När det väl smäller till i de länder som har undermåliga resurser för att hitta smittade så har vi humanitära katastrofer över delar av världen.

Samtidigt skall USA och EU hantera egna utbrott. Det kommer få enorma konsekvenser för det ekonomiska systemet. Det är jag övertygad om. Till detta är vi i en experimentekonomi av många benämnd "everythingbubble" som bara väntat på något som petar den över stupet. Folk är skuldsatta över öronen liksom staterna. 12 år av TINA där många aldrig upplevt en krasch och tror att det är annorlunda nu. Då kommer en svart svan.

Som sagt, så kan hysterin skapa stora problem, kortsiktigt. Men vad tyder på att det kommer vara så långvarigt? Om marknaden tror att det är övergående, så kommer den nog acceptera några dåliga kvartal, i synnerhet om den får en massa stimulanser som hjälp på traven.

Absolut, så kan detta vara en svart svan. Men det känns väldigt spekulativt också, som du säger allt kan utvecklas till en svart svan. Om man fokusera på denna krisen i sig, och inte vad för andra ganska så orelaterade sår den kan blotta, så ser jag inte hur det skulle kunna vara en så långvarig kris. Visst det kan ta flera år innan ett vaccin kan börja massproduceras. Men även utan vaccin så nog kommer paniken att försvinna då det blir en del av vardagen.

Afrika, har rätt strategi. Jag skulle gissa på att orsaken till att de på pappret inte har många smittade är mkt för de inte testar lika mkt, och det är helt rätt. Största faran är inte viruset i sig, utan hysterin, och mindre hysteri om man inte testar, för då kan man inte få positiva fall. Men jag tror inte världsekonomin bryr sig så mkt om afrika om jag ska vara ärlig. Humanitär kris? Inte mkt mer än vanlig influensa.

Men jag har kanske fel. Jag vill mest bara påpeka att du kan överskatta nedsidan.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-05 kl. 00:46.
Citera
2020-03-05, 00:44
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Jag har sålt samtliga mina innehav, en del med förlust på över 100k.

Men jag tycker ärligt talat inte det ser bra ut, rekordhög värdering i kombo med Corona, som inte ens är i närheten av att ha drabbat Europa med full kraft ännu.

Det är såklart möjligt att börsen går upp lite i det närmsta, men ser jag 2-3 månader fram så tror jag vi står betydligt lägre än nu...

Jag har upplevt de flesta stora börsfallen de senaste årtiondena, och det är inte roligt.

Många unga investerare har nog ingen aning om hur fort det kan gå, det är en närmast overklig känsla att se hur kurserna brakar rakt ned, och många tänker "nu kan det inte rasa mer" men jo, det kan det alltid.

Hur ni än gör, lycka till.

Jag håller med. Det ser inte bra ut och det verkar kunna bli lite långdraget dessutom.

Detta kan vara den oväntade faktor som blir starten till en ny stor börskrasch.

Börsskribenterna brukar skriva att det alltid är något oväntat, något som vi inte ser nu, som kommer utlösa nästa krasch.

Kan det vara ett sketet orm-virus som blir detta oväntade.

Väldigt osäkert nu. Spridningssiffrorna är det stora intressanta i nuläget.
Citera
2020-03-05, 01:09
Medlem
Citat:
Nej vi får se hur detta utvecklar sig. En sak som är mycket viktig är att det här inte är att jämföra med vanlig influensa. Ingen har immunitet mot detta virus. Jämför med när conquistadorerna kom till Sydamerika och sydamerikanerna dog som flugor av sjukdomarna spanjorerna förde med sig. Detta för att de aldrig exponerats för dessa tidigare. Afrika har alla förutsättningar att bli en total katastrof. Problemet försvinner inte för att man inte testar folk. Utan tillgång till syrgas m.m kommer dödstalen bli höga. Indien lär också bli en mardröm.

Storbritannien räknar med att upp till 80% av deras invånare kan drabbas(men mer troligt 60%). De har en krisplan på plats där staten inte utesluter några åtgärder för att sakta ned smittspridningen, t.ex karantän av städer. Man räknar med att 20% av poliserna kommer vara indisponibla pga viruset och att militär kommet få stötta upp polismakten. Endast de grövre brotten kommer prioriteras. Det visar lite på hur man ser på saker och ting.

Men jag är nyfiken, varför skulle detta viruset påverka ekonomin långsiktigt (inte kortsiktigt, för det håller nog de flesta med om att det förmodligen kommer påverka negativt)?

Av den datan som finns tillgänglig så är den ungefär lika allvarlig som influensa trots inget vaccin.

Det kanske slår hårdare på den humanitära delen hos de fattiga länder, även om man blundar för det. Men influensa slår hårdare emot fattiga länder också. Men poängen är att rent strikt ekonomiskt så är det mkt bättre att blunda för det, för det är hysterin som skadar ekonomin inte viruset i sig. Rent humanitärt så spelar det nog mindre roll. De som kommer bli allvarligt sjuka kommer bli det oavsett om man testar en massa eller inte. De vårdresurser man får lägga på att hålla på testa och smittspåra är humanitärt bättre att lägga på annat.
Citera
2020-03-05, 01:48
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men jag är nyfiken, varför skulle detta viruset påverka ekonomin långsiktigt (inte kortsiktigt, för det håller nog de flesta med om att det förmodligen kommer påverka negativt)?

Av den datan som finns tillgänglig så är den ungefär lika allvarlig som influensa trots inget vaccin.

Det kanske slår hårdare på den humanitära delen hos de fattiga länder, även om man blundar för det. Men influensa slår hårdare emot fattiga länder också. Men poängen är att rent strikt ekonomiskt så är det mkt bättre att blunda för det, för det är hysterin som skadar ekonomin inte viruset i sig. Rent humanitärt så spelar det nog mindre roll. De som kommer bli allvarligt sjuka kommer bli det oavsett om man testar en massa eller inte. De vårdresurser man får lägga på att hålla på testa och smittspåra är humanitärt bättre att lägga på annat.

Det där är något svenskt fenomen att man tror problem försvinner för att man blundar eller kör ned huvudet i sanden. Det fungerar inte så i verkligheten. Vad tror du händer när Europa och USA stänger ned samtidigt som smittan härjar i Indien, Afrika ja i hela världen? Precis ingenting kommer fungera. Vi har i värsta fall en depression på ingång.

Människor i väst idag har aldrig upplevt en riktig kris. Det värsta som kan hända i världsbilden är att ljudet försvinner på Mello och det blir twitterstorm. Det är en fredsskadad generation som fått allt serverat och inte kan ta in hur ömtåligt allt i själva verket är. Det här har precis dragit igång och blir nog en reality check.

Vaccin är högst oklart om det ens kan framställas något. Många virus t.ex Zika och HIV har inga vaccin, det är för komplicerat, man lyckas inte. Virus muterar. Virologer och epidemologer är påtagligt bekymrade över detta virus. Sådant måste man vara vaksam på. Se hur länder reagerar och vilka åtgärder man tar till. Tro inget annat än att man gjort ekonomiska avvägningar. Hade lösningen varit att strunta i det hade man givetvis gjort det. Iran struntade i princip i det, nu har de ett drygt 20-tal sjuka i statsledningen och landet har ett begynnande helvete.
Citera
2020-03-05, 05:56
Medlem
?
Citat:
Det där är något svenskt fenomen att man tror problem försvinner för att man blundar eller kör ned huvudet i sanden. Det fungerar inte så i verkligheten. Vad tror du händer när Europa och USA stänger ned samtidigt som smittan härjar i Indien, Afrika ja i hela världen? Precis ingenting kommer fungera. Vi har i värsta fall en depression på ingång.

Människor i väst idag har aldrig upplevt en riktig kris. Det värsta som kan hända i världsbilden är att ljudet försvinner på Mello och det blir twitterstorm. Det är en fredsskadad generation som fått allt serverat och inte kan ta in hur ömtåligt allt i själva verket är. Det här har precis dragit igång och blir nog en reality check.

Vaccin är högst oklart om det ens kan framställas något. Många virus t.ex Zika och HIV har inga vaccin, det är för komplicerat, man lyckas inte. Virus muterar. Virologer och epidemologer är påtagligt bekymrade över detta virus. Sådant måste man vara vaksam på. Se hur länder reagerar och vilka åtgärder man tar till. Tro inget annat än att man gjort ekonomiska avvägningar. Hade lösningen varit att strunta i det hade man givetvis gjort det. Iran struntade i princip i det, nu har de ett drygt 20-tal sjuka i statsledningen och landet har ett begynnande helvete.

???
Inte upplevt kris i väst
Upplevt både fastighetskrash och lågkonjunktur i början av nittiotalet
Samt kriget på Balkan med egna ögon
Det är ju bara en massa svammel
Stäng tråden och flytta inläggen till : förvirrande inlägg
Eller kanske
Vi som tror världen går under
Citera
2020-03-05, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
?

???
Inte upplevt kris i väst
Upplevt både fastighetskrash och lågkonjunktur i början av nittiotalet
Samt kriget på Balkan med egna ögon
Det är ju bara en massa svammel
Stäng tråden och flytta inläggen till : förvirrande inlägg
Eller kanske
Vi som tror världen går under

Balkan är knappast väst och fastighetskris i all ära men de flesta klarade sig igenom den relativt problemfritt.
Citera
2020-03-05, 06:08
Medlem
flytandelyckas avatar
Vi kommer inte se någon "krasch", vi kommer se en successiv och plågsam nedgång fram till sommaren. När klimatet blir varmare i Europa kommer antalet smittade minska drastiskt. Börsen kommer då snabbt stiga och sedan får vi se hur hösten blir. Viruset kommer etablera sig och stanna precis som H1N1 och vi får hålla tummarna att nästa våg inte blir värre än vad den är idag.
Citera
2020-03-05, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Balkan är knappast väst och fastighetskris i all ära men de flesta klarade sig igenom den relativt problemfritt.

Du vet inte vad du pratar om. Fastighetskrisen vara bara en del av det. Det Sverige vi kände innan 1991 upphörde att existera,. Det var bland annat då som vården började bantas ned mot det vi har idag, det vill säga ingenting.
Citera
2020-03-05, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Om du gör det antar jag att du har köpt certfikat med 10x hävstång i antingen bear eller bull, beroende på din självklara analys?
Behövs ingen analys, ge det några veckor så får du se. Behöver du en analys eller få det förklarat så är det inte ens lönt.
Citera
2020-03-05, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspotatisen
Vad tänker du dig?

Dow Jones är snart bara ner 4 procent jämfört med innan fallet, hämtar vi allt för snabbt riskerar ett luftslott att byggas upp.

Jag förutspår rekyler på några procent i bägge riktningar en tid framöver.
För övrigt: Hur är det med viruset och mildare klimat, influensor härjar väl som mest kring vintern/våren?
Räknat du in förmodad förlust på försäljning, tillväxt osv för Q1 och Q2 så är många aktier betydligt dyrare på även med den så kallade rabatten vissa handlat på.

Lägg på att det sedan lär bli en kalldusch när siffror och data kommer in, finns inget som tyder på att det inte kommer bli pandemi och då kommer Q3 och Q4 även visa dåligt resultat.

De som skriker i tråden för 1-2 dagars uppgång visar hur länge de varit med.
Citera
2020-03-05, 07:34
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass

De som skriker i tråden för 1-2 dagars uppgång visar hur länge de varit med.

Ska du inte nämna alla de som skriker vargen kommer så fort börsen går på minus för en dag?
Nu är många som bortablåsta i den här tråden, men det var undergångstoner för en vecka sedan och denna vecka skulle tydligen bli blodröd.

Ingen vet hur det blir i framtiden, inte du heller. Sluta spela expert, finns nog med sådana på Flashback.
Citera
2020-03-05, 07:44
Medlem
Har man tagit del av informationen om hur mycket sämre avkastning man får ifall man missar ett fåtal av de bästa dagarna under så lång tid som flera decennier och ändå hoppar ut och in får man verkligen skylla sig själv. Ni som paniksålde missade nu tex gårdagens uppgång i usa på ca 4%, det är precis sånna dagar statistiken och forskningen visar att man behöver för att inte få kass avkastning i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in