2020-03-02, 08:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att du inte fattar, trots den ganska enkla slutsatsen att skrotandet av billiga hyresrätter inte kommer att leda till att bostadskön minskar, säger mer om dig än något annat.

Billiga hyresrätter är en historia och så fort beståndet renoveras kommer du att bli varse. Ändå propagerar du för att de som har minst resurser ska bo i den absolut dyraste boendeformen av alla. Helt otroligt?!

Och vad är faran med att ta ett lån på säg en miljon? Det kostar under 900 kr i månaden. Vad kostar det att hyra samma bostad? lägg mellanskillnaden på att beta av det egna lånet istället för någon annans. Det har jag alltid gjort.

Vi behöver tänka klart och göra som norge och satsa på ägt boende i botten, med en fungerande hyresmarknad utan köer som komplement.
Citera
2020-03-02, 10:03
Medlem
Det har nu visat sig att bostadsrätter i allmänhet och hysteriska ombildningar i synnerhet
kan leda till blodiga mord. Ett sådant exempel finns i den här tråden där det dock ännu så
länge inte verkar ha skrivits om fastighetens bakgrund. Säkert ingen slump.

(FB) Framgångsrik VD misstänks för kvinnomord på Södermalm, Stockholm (2019-08-21)
Citera
2020-03-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piggypiggy
när jag var 24 år gammal och fick ett förstahands kontrakt hos allmännyttan i Sthlm, var minimikravet en tillsvidare/fast anställning.
Idag är det väl försörjningsstöd/socbidrag som krävs för en lägenhet?

Nja, gå in och titta på bostadsförmedlingens hemsida, speciellt olika projekt, så ser
vad som krävs för att komma ifråga för en bostad. T ex goda referenser från tidigare
boende.
Citera
2020-03-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså, kan du förklara varför kön inte skulle försvinna med marknadshyror? Har du exempel från andra städer där det råder marknadshyror och som fortfarande har köer till dessa?

Det är inget som hindrar dig att lägga på lite extra till din hyresvärd då och då.
Eftersom du inte behöver jobba lär du inte ha några problem med pengar.
Citera
2020-03-02, 11:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att den nya tekniken med AI, AR och VR kommer att ordna detta och då kommer trycket på städerna att minska sålänge internetuppkopplingarna fungerar.

Rena dumheter att folk far och flänger när tekniken redan finns att mötas och arbeta virtuellt istället.

Själv tror jag inte på att det kommer leda till distansarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Det är inget som hindrar dig att lägga på lite extra till din hyresvärd då och då.

Varför skulle jag göra det när man inte får ta marknadshyror?
Citera
2020-03-02, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Själv tror jag inte på att det kommer leda till distansarbete.

Varför inte? Den nya tekniken möjliggör för exempelvis ingenjörer att jobba var som helst bara det finns en bra internetuppkoppling och bra datautrustning inkl VR-glasögon etc.

Möten kan hållas virtuellt istället för IRL som idag.

Fungerar inte på alla jobb naturligtvis.... men men.
Citera
2020-03-02, 11:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför inte? Den nya tekniken möjliggör för exempelvis ingenjörer att jobba var som helst bara det finns en bra internetuppkoppling och bra datautrustning inkl VR-glasögon etc.

Möten kan hållas virtuellt istället för IRL som idag.

Fungerar inte på alla jobb naturligtvis.... men men.

Det där har jag hört i årtionden men i praktiken ser jag inte att det går i den riktningen även folk i glesbygd vill tro på detta.

Dels blir det aldrig samma sak som att träffas fysiskt, man får inte samma sorts kontakt även om vi skulle ha riktigt bra VR-tjänster.

Men det handlar också om att folk som jobbar på distans måste ha disciplin när de jobbar hemifrån och deras chefer måste lita på att de har det. En del klarar det men andra klarar det inte eftersom det finns så mycket annat som pockar på uppmärksamhet när man är hemma. Cheferna måste då säga nej till vissa medarbetare och ja till andra vilket är svårt då det ofta bygger på en upplevelse av hur bra folk klarar distansarbete.
Citera
2020-03-02, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten

Så varför.bygger du inte ett par hyreshus själv om det är en sådan guldgruva?

De boende flyttar om hyran blir för hög. Ingen kommer köpa en hamburgare på Mcdonalds på Norrmalmstorg och den kostar 500kr.
Citera
2020-03-02, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det där har jag hört i årtionden men i praktiken ser jag inte att det går i den riktningen även folk i glesbygd vill tro på detta.
Jo men teknikutvecklingen går fort nu. Redan nu kan man ha virtuella möten med VR-glasögon och det kommer bara att fortsätta att utvecklas.

Citat:
Dels blir det aldrig samma sak som att träffas fysiskt, man får inte samma sorts kontakt även om vi skulle ha riktigt bra VR-tjänster.
Inte exakt samma, men väldigt likt.

Citat:
Men det handlar också om att folk som jobbar på distans måste ha disciplin när de jobbar hemifrån och deras chefer måste lita på att de har det. En del klarar det men andra klarar det inte eftersom det finns så mycket annat som pockar på uppmärksamhet när man är hemma. Cheferna måste då säga nej till vissa medarbetare och ja till andra vilket är svårt då det ofta bygger på en upplevelse av hur bra folk klarar distansarbete.
Man ser ju resultaten direkt i en 3D-modell etc som alla jobbar i, så det tror jag inte kommer vara något problem.
Citera
2020-03-02, 12:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo men teknikutvecklingen går fort nu. Redan nu kan man ha virtuella möten med VR-glasögon och det kommer bara att fortsätta att utvecklas.

Inte exakt samma, men väldigt likt.

Man ser ju resultaten direkt i en 3D-modell etc som alla jobbar i, så det tror jag inte kommer vara något problem.

Jag är inte av uppfattningen att det kommer bli samma känsla även om tekniken blir mycket bättre men de andra faktorerna med disciplin hos olika medarbetare kommer göra det mycket svårt i praktiken.

Jag har jobbat där man får jobba hemifrån ibland om man behöver men när det gäller vissa kollegor så vet alla att när hon jobbar hemifrån då kommer hon inte göra några framsteg. Det är känsligt för en chef då att säga att just du och du får inte jobba hemifrån men n i andra får göra det, svenskar är konflikträdda.
Citera
2020-03-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Det råder ingen bostadsbrist. Det råder brist på billiga hyresrätter. Lösningen för dessa skribenter är att skrota alla billiga hyresrätter helt och hållet.

Trångboddhet utgör så också en sorts bostadsbrist. Tror också att det finns en term för
när en eller flera personer bor på alldeles för stor yta. Omvänd trångboddhet heter det
inte men något annat.
Citera
2020-03-05, 09:25
Medlem
Citat:
Varför skulle jag göra det när man inte får ta marknadshyror?

Ungefär som den store fåntratten här i tråden då som ägnar så mycket tid och så
många inlägg åt att "förklara" hur förkastligt det är med köer samtidigt som han
själv står i flera och ändå djupt föraktar de människor som står i bostadskö och
aldrig kommer fram.

Du borde väl skänka din hyresvärd lite extra pengar eftersom du har lite över.
Visa lite tacksamhet och så där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in