Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-05, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, så kan det vara. När det gäller SE har jag alltmer insett att allting emanerar från en enda envis person - TP. Han har vänt huvudet på folk. Egentligen behöver ju ingenting ha med mordet att göra.

Några exempel:

1) SE stämplade ut 23.19 och gick rakt ut på gatan och var vid mordplatsen före paret Palme.
Kommentar: Fel, han stämplade ut 23.19.00-23.19.59 och talade sedan med vakten en stund.

2) Efter sin middag kom SE tillbaka till Skandia kl 21. Han kan därför ha sett paret Palme vid Grand.
Kommentar: Fel, han kom tillbaka 20.10 och kan inte ha sett paret Palme vid Grand. De kom dit 20.55.

3) SE vill veta när han stämplade ut och ändrar sedan utstämplingstiden i kommande förhör och det är förbannat misstänkt.
Kommentar: Varför är det misstänkt? Alla vittnen svävade och svävar i sina utsagor. IM kunde inte avgöra om GM stod vid Dekorima flera minuter, 10-15 sekunder eller om han kom gående efter paret Palme. I tingsrätten säger SE 23.21 och det är troligen den korrekta tiden.

4) SE såg LJ till vänster om barackerna i gränden och det kunde endast GM göra.
Kommentar: Fel, om SE såg LJ i gränden är han bevisligen inte GM eftersom LJ visade sig till vänster om barackerna tidigast 23.22.15. Att GM skulle ha kunnat identifiera LJ genom en hastig blick över axeln från trappkrönet är ett oseriöst påstående. Att GM såg LJ dold bakom baracken i mörkret då han sprang förbi är också ett oseriöst påstående.

5) SE kom tillbaka till Skandia 23.40. Vad hade han gjort i 20 minuter? Han måste ha skjutit Palme och sprungit runt kvarteret.
Kommentar: En alternativ lösning på problemet är att SE talade sanning och att han helt enkelt stannade kvar på mordplatsen till ca 23.39 då han återvände till Skandia. Det stod massor av folk runt mordplatsen.

6) SE fick nog låna en Magnumrevolver av vapenhandlaren.
Kommentar: Nej, det är ett orimligt antagande eftersom vapenhandlarens dotter är kristallklar på den punkten. Pappan lånade aldrig ut några revolvrar till någon. Dessutom var SE helt ointresserad av vapensamlingen.

7) SE hade samma signalement som GM, alltså är han GM.
Kommentar: Fel, SE hade inte samma signalement som GM. Det är en falsk uppgift. GM var 35-45 år, påfallande bredaxlad (annars hade inte vittnena nämnt den detaljen) och bar en mörk stickad mössa eller så var han mörkhårig. SE var 52 år och bar en rutig gubbkeps, en handledsväska och glasögon. Inget mordplatsvittne anger SE:s signalement.

8) SE var bevisligen på mordplatsen och bör därför ha mördat Palme.
Kommentar: Återigen en rent fabricerad sanning. Det fanns ett 25-tal vittnen vid mordplatsen. Och så fanns en person till där - GM. Ännu oidentifierad.

9) SE befann sig vid Grand och såg när paret Palme började gå söderut. Då sprang han till Skandias baksida, in i byggnaden, stämplade ut, pratade kort med vakten och var ute på trottoaren precis då paret Palme passerade Skandias entré.
Kommentar: Tyvärr fel igen. Det är inte möjligt att färdas så snabbt. Det skulle innebära att SE grejade hela förloppet på ca 3,5 minut. Bara att raskt förflytta sig från bokhandeln söder om Grand till Skandias bakdörr tar 3 minuter och 20 sekunder. Hur kan jag veta det? Jag har gått sträckan och klockat tiden.

10) SE var fullt kapabel att utföra mordet.
Kommentar: Alkoholpåverkad, pluffsig, 52-årig storrökande reumatiker. Ont i knän och händer. Enligt exfrun en feg person. Statsministermördare? Som klarat sig undan i 34 år? Ibland undrar jag varför jag överhuvudtaget bryr mig om att försöka förklara att SE-scenariot i TP:s bok är totalt orealistiskt.

11) Ingen såg SE vid mordplatsen, alltså är han GM.
Kommentar: Ingen såg någon vid mordplatsen. Allt var av förståeliga skäl en enda röra. LL/JA såg AB. LL pratade med JÅS. Och någon såg någon till. I huvudsak saknade alla vittnen anledning att studera andra vittnen. Varför skulle de göra det?

12) SE sköt Palme och sprang sedan tillbaka till mordplatsen och låtsades vara ett vittne.
Kommentar: Av alla fantastiska teorier i denna soppa så är denna den värsta. Varför skulle GM återvända till mordplatsen? Det fanns en enormt stor risk att flera vittnen skulle känna igen honom och se till att han greps av polis omedelbart. Så skulle alltså den iskalle och smarte SE ha betett sig?

Ergo. SE-scenariot är presenterat av en journalist som väljer vittnesuppgifter, tider, sträckor och vapenhandlare mm som det passar honom. Allt som talar emot (se ovan) hör han inte. Han tycks vara faktaresistent. Det är det värsta jag vet.

Jag har ingenting emot att människor presenterar teorier. Det är tvärtom jättebra att alla på det sättet försöker bidra till gåtans lösning. Alla rimliga teorier ska granskas.

Men TP säger inte att han presenterar en teori. Han säger att han presenterar sanningen. Det är skillnaden.
Veckans bästa!

Efter tolv års slit borde TP ha kommit fram till samma slutsats.
Vem som helst som granskar hypotesen måste till slut inse att det är som att titta in i ett stort svart hål.
Det ekar tomt, och om det inte hade varit för att han har närmast total medial uppbackning för sina galna fantasier, så hade jag bara ruskat på huvudet låtit det passera som ett galet upptåg.
Det går inte eftersom hela teorin blir samhällsfarlig i kraft av sitt mediala genomslag, den förgiftar och förstör den seriösa debatten, och jag undrar om det inte är själva huvudsyftet.
Den slukar konstruktiv energi.

Den hånfulla retoriken retar mig till också.
Att anklaga honom för det största brottet i svensk kriminalhistoria, och dessutom krydda med kränkande formuleringar som ”han ville skydda lilla flaskan” (enbart för att han hade egen nyckel till rummet), ”han ljuger som en häst travar” är en annan favorit, och att han varit ute och ”druckit lunch”,
Men även SE åt säkert emellanåt.
TP/Filter ägnar sig helt enkelt åt förtal av avliden, och för detta blir de guldspadebelönade.

Jag vill hellre göra något mer konstruktivt, men det är svårt att fokusera när denne pajas och desinformatör ständigt poppar upp i rutan.
Citera
2020-03-05, 04:51
Medlem
DVDetektivens avatar
Lite funderingar kring skottet som mördade Olof. Överläkare Milan Valverius, tf professorn Kari Ormstad och docenten Jovan Rajs konstaterar enstämmigt efter sju timmars obduktion att kulan har träffat mitt i ryggen, precis mellan skulderbladen. De fastslår att den har gått in 140 cm ovanför en linje genom högra hälen och har lämnat kroppen genom bröstet 136 - 138 cm ovanför samma linje. Alltså går kulan genom kroppen något uppifrån och neråt. Detta borde tyda på att GM är längre än Olof.
Hur sköt GM? Hela armen mer eller mindre utsträckt? Med tanke på rekyl mm vad borde vara hans instinktiva sätt att avfyra? Någon, som är 190 cm lång, skulle kunna ha avlossat skottet med armen böjd något neråt. Någon, som är 180 cm lång, mer rakt. Någon som är kortare än 180 cm, hade han kunnat avfyra ens utan att stuka handled? Är själv ingen expert på pistoler och revolvrar, aldrig skjutit magnumrevolvrar det närmaste jag har är en patron tömnd på krut, så bara en fundering...
Senast redigerad av DVDetektiven 2020-03-05 kl. 05:17.
Citera
2020-03-05, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Lite funderingar kring skottet som mördade Olof. Överläkare Milan Valverius, tf professorn Kari Ormstad och docenten Jovan Rajs konstaterar enstämmigt efter sju timmars obduktion att kulan har träffat mitt i ryggen, precis mellan skulderbladen. De fastslår att den har gått in 140 cm ovanför en linje genom högra hälen och har lämnat kroppen genom bröstet 136 - 138 cm ovanför samma linje. Alltså går kulan genom kroppen något uppifrån och neråt. Detta borde tyda på att GM är längre än Olof.
Hur sköt GM? Hela armen mer eller mindre utsträckt? Med tanke på rekyl mm vad borde vara hans instinktiva sätt att avfyra? Någon, som är 190 cm lång, skulle kunna ha avlossat skottet med armen böjd något neråt. Någon, som är 180 cm lång, mer rakt. Någon som är kortare än 180 cm, hade han kunnat avfyra ens utan att stuka handled? Är själv ingen expert på pistoler och revolvrar, aldrig skjutit magnumrevolvrar det närmaste jag har är en patron tömnd på krut, så bara en fundering...

Det kan ju vara så att OP rörde på sig i skottögonblicket också. Oavsett om det var kula ett eller två så avfyrades väl dom i tät följd så det kan ha uppfattats som kula två träffade OP hos vissa vittnen.
Citera
2020-03-05, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man ser hur svårt mop är.

Till exempel om man bestämmer sig för VG som gm kan man hitta saker och vittnesmål som stödjer det
Samma sak gäller CP, CA, SE och walkietalkie personerna, piketen 3230 osv

Om man skulle komma fram till att gm hade keps innebär det inte per automatik att SE är gm
Om man skulle komma fram till att gm var barhuvad innebär det inte per automatik att CP är gm osv

Hans Holmer testade VG tills åklagarna tröttnade och sedan PKK tills han blev tvungen att avgå
Ölvebro testade CP så långt man kunde.
Dag A kämpade ett tag avgick sedan och klagade på bristande resurser

Och nu har KP lovat en lösning senast 30 juni 2020,

Men juni är en sommarmånad o han sa innan sommaren.
Citera
2020-03-05, 08:26
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det vet jag inte. Det enda jag vet är att om han var GM hade han ingen anledning att ljuga i TR när CP var målsägande. SE satt ju inte där och var rädd att polisen skulle bli misstänksamma mot honom och börja räkna sekunder. Dessutom hade han redan uppnått sitt mål att få stå i rampljuset. Om han ljög eller mindes fel, jag vet inte, men det har ingen relevans.

Han kollade tiden precis innan TR, enligt honom själv i TR, så det vore ju en bedrift om han skulle minnas fel. Det var en medveten lögn kan vi nog fastslå.

Och jo, det är klart att han hade anledning att ljuga, att CP skulle fällas var långtifrån någon självklarhet, och då blir fältet öppet igen. Och så blev det också till slut.
Citera
2020-03-05, 08:28
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stangeror
Det kanske är intressant att höra AB nämna signalementet "mössa" ca 2 minuter efter mordet - knappast SE. Här det klassiska LAC-bandet (nämner det 3.07)
https://youtu.be/BcyP-QFyT64

Ja, det är intressant, finns även fler som säger annan huvudbeklädnad. Finns flera varianter, Sherlock Holmes-mössa/vanliga herrhatt tillhör de roligare (hej, AD).
Citera
2020-03-05, 08:33
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om han nu ljög. Han kanske talade sanning. Han hade till slut insett att de två minuternas samtal med vakten behövde räknas in i tiden?

Man behöver ju inte utgå från att SE ljuger. Han kan tala sanning också. Det är TP som misstänker att nästan allt SE säger är lögner. Men så behöver det inte alls vara.

Tänk om SE talade sanning och bara var en svammelpelle vilket orsakade honom själv problem.

Vi kan lika gärna granska alla andra vittnenas utsagor och konstatera att de inte heller är konsekventa. De ändrar sig också. Varför är just SE så misstänkt. Är det för att TP säger det?

Enig. Han kan tala sanning. Jag har ju skrivit innan, och motiverat, varför det finns sannolikhet i när han säger att han går ut direkt efter stämplingen.

Nej, han är inte misstänkt bara för att TP säger det. TP är inte ensam, fler och fler börjar få upp ögonen. Sedan är ju f ö TP:s bok om SE inte den bästa, det är Larssons tycker jag. Mer balanserad.

Men vi måste ju ändå säga att SE slirade på sanningen en aning mer än andra. Det är bara att läsa vittnesförhören, det är ju en kavalkad av märkligheter. Ja, andra har också sagt något märkligt, men han är ju ändå champion i grenen.
Senast redigerad av argusmaximus 2020-03-05 kl. 09:09.
Citera
2020-03-05, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Har du något belägg för detta eller är det återigen bara skitsnack från din sida för att smutskasta andra?

Kom igen, fram med bevisen som talar för att Paul Smith sprider desinformation.
Åter omvänd bevisning. Forska du om Paul Smiths bakgrund så kommer du att finna. När han kom med sin första bok påstod han sig stå i kontakt med PU samt att de skulle gå ut offentligt inom kort. Inte en själ kom till hans presskonferens. Var det kanske så att den samlade pressen hade tillräckligt bra kontakter för att genomskåda den lögnen och bojkottade.

Du verkar lite krampaktigt att kalla alla som avslöjar charlataner för att vara skitsnackare och andra invektiv. CA är skåpmat förpassat till historien skräphög med en stor mängd andra hypoteser som förekommit. De vaknar inte till liv av fejknyheter att de hittat ett vapen vid morsans sommarstuga utan det visar att det är desperata desinformatörer som trollar.

Du kommer aldrig att lyckas få folk att tro att jag hittar på och är något svin. Jag är en av mycket få som faktiskt prövat alla alternativ sakligt och utifrån det kommit fram till ett återstående avsnitt som KP uttrycker det.

För ett antal år sedan började det läcka kring konstigheter inom gamla span om manipulationer inom span för att sätta dit CP och med uppgifter att det fanns konstigheter kring den "avbrutna" spaningen. Fattar man inte att det spräckt tystnaden och gett PU det de behövde och fantiserar kring att det är trollteorier som Filters ihåliga associstiassociationer eller TRAMS om CA som gett PU hopp är mer än lovligt naiva.
Citera
2020-03-05, 09:12
Medlem
Arne Irvell och Palmemordet

"Arne Irvell hade innan han avled (2008) berättat för sonen om anteckningarna, och anförtrott denna sin önskan att när han gått bort skulle anteckningarna överlämnas till en journalist som han hade stort förtroende för: Lars Borgnäs.

De tankar som den förre mordutredaren fört ner i sin anteckningsbok handlar om Säpo. Närmare bestämt Irvells tankar om att ledande personer inom säkerhetspolisen spelat en avgörande roll inom för planeringen och organiseringen av mordet på Olof Palme. Irvell var övertygad om att det förhöll sig så, och övertygelsen baserar han på fakta om mordet, mordplatsen, händelserna under mordkvällen, spaningshaveriet under mordnatten och manipulationerna av utredningen under åren som följde. På Säpo fann övervakningsresurserna, våldskapaciteten, förmågan att lägg ut villospår och förmågan att strypa icke önskade spår. Där, inom Säpo, fanns också ett politiskt klimat och många bärare av en djup fientlighet gentemot Olof Palme. Med andra ord: Både kapacitet och motiv fanns där, enligt Arne Irvell, som själv ingick i Palme-utredningen de första månaderna efter mordet. Han gick i pension 1986.
Irvell tolkar också Lisbeth Palmes märkliga beteende i förhållande till mordutredningen som att hon kan ha varit utsatt för hållhakar och hot. Kring detta resonerar Borgnäs utförligt i boken. Och han gör det sedvanlig stringens och eftertänksamhet. Hans egna undersökningar och efterforskningar är, utan överdrift, ett mönster för alla grävande journalister att ta till sig.

https://efolket.eu/tidigare-chefen-for-stockholmspolisens-mordkommission-hoga-sapo-poliser-bakom-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2020-03-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag har läst att just de upphittade kulorna är skjutna med ett vapen med lång pipa just för att de hade "base expansion". Men det kan naturligtvis var fel som så mycket annat i Palmeutredningen. Man är inte heller 100% på att det är rätt kulor som man har hittat även om det finns mycket som tyder på det. De är tvättade därför kan man inte se om de har DNA från offren. Detta kanske inte stämmer heller?
Det är mytbildning kring det här. Base expansion sker slumpvis vid kortare piplängder beroende på kulans typ och laddningen styrka mm. Mycket ovanligt men kan ske redan vid 4" pipa givet vissa förutsättningar.

Det betyder att alla avvikelser mellan kulor avlossade av samma pipa är tecken på base expansion betyder att det är fråga om max 4".

Palmekolorna avviker något i och med att Lisbetkulan är något bredare i basen än Olofkulan. Detta kan ses trots skadorna som skett i samband med att en tumlande kula träffat hårt föremål. Strukturerna i basen som kan iakttas visar också tydligt tecken på hur explosionsgaserna trängt in. Felaktigt förklarade Sonny avvikelserns med att det inte var base expansion utan med att det berodde på värmeutvidgning. Det hypotesen förutsätter att Lisbetkulan är kula nr 2. Är det tvärt om faller denna ovetenskapliga hypotes. Minns hur Sonny blev ollad ang möjligheten att konvertera 38r. Man behöver inte vara ett geni för att förstå kunskapsbristerns.

Det som tillkommit senaste åren är digital teknik när det gäller analys av spår på kulor. Det kan betyda att man omvärderat redan kollade vapen t ex.

Vad vi idag kan veta är tvärt emot vad som hävdats. 6" pipa är utesluten 4" kan vara möjlig under visda förutsättningar. Kortare pipor är både möjliga och troliga.
Citera
2020-03-05, 09:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Åter omvänd bevisning. Forska du om Paul Smiths bakgrund så kommer du att finna. När han kom med sin första bok påstod han sig stå i kontakt med PU samt att de skulle gå ut offentligt inom kort. Inte en själ kom till hans presskonferens. Var det kanske så att den samlade pressen hade tillräckligt bra kontakter för att genomskåda den lögnen och bojkottade.

Du verkar lite krampaktigt att kalla alla som avslöjar charlataner för att vara skitsnackare och andra invektiv. CA är skåpmat förpassat till historien skräphög med en stor mängd andra hypoteser som förekommit. De vaknar inte till liv av fejknyheter att de hittat ett vapen vid morsans sommarstuga utan det visar att det är desperata desinformatörer som trollar.

Du kommer aldrig att lyckas få folk att tro att jag hittar på och är något svin. Jag är en av mycket få som faktiskt prövat alla alternativ sakligt och utifrån det kommit fram till ett återstående avsnitt som KP uttrycker det.

För ett antal år sedan började det läcka kring konstigheter inom gamla span om manipulationer inom span för att sätta dit CP och med uppgifter att det fanns konstigheter kring den "avbrutna" spaningen. Fattar man inte att det spräckt tystnaden och gett PU det de behövde och fantiserar kring att det är trollteorier som Filters ihåliga associstiassociationer eller TRAMS om CA som gett PU hopp är mer än lovligt naiva.
Det jag fetat, vet du när CA-spåret "förpassades till historiens skräphög"? Spaningsledningen verkar så sent som 2016 officiellt uttryckt ett visst intresse för CA och hans vapen.

https://www.youtube.com/watch?v=7VOTRinQVww

Edit: Jag tror inte enbart "skattepolitiken" räcker som motiv, då finns många kandidater
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-03-05 kl. 09:50.
Citera
2020-03-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En del av iakttagelserna kommer säkert från hittills okända vittnen , andra ligger inbäddade bland det vi redan vet men inte får ihop på grund av bristande överblick över materialet. Min tro har alltid varit att en hel del av de WT-män som ses runt Sveavägen vid 20-21 tiden är just knarkspanare.

Sen finns Sten Anderssons SÄPO-grupp som jag fasligt gärna skulle vilja ha namnen på. Även om PU sagt att det inte är någon mördargrupp. Dels vill jag göra den bedömningen själv och sedan gärna veta varför spaningen genomdfördes och vad dom fick ut av densamma.

Visst måste vi få ut alla detaljer. När fronten sprack kring knarkspaningar barbrogrupper mm är det en av få saker som tiĺsammans med omvärdering sv vittnesmål och tekniska spår ger upphov till KPs hopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in