Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Detta är ju huvudproblemet. Många, de absolut flesta, suckar och skakar på huvudet åt SE. Och det är det lätt att göra, jag gör också det ibland. Men då kommer frågan - vem är det annars?
SE har brottsplatsanknytningen. SE har signalementet. SE har lokalkännedomen. SE har (nåja, lite) motiv. SE har (till viss del) vapenvana. SE har inget alibi.
Jag är, som sagt, tveksam till att han varit så smart att han kommit på en vattentät strategi under ynka 20 minuters mordflykt. Jag är tveksam till att han har attackpsyket. Men vilken mördare tickar i alla mördarboxar? Om någon hade gjort det hade mordet varit löst för 34 år sedan.
Det är lika bra att inse - den "perfekta mördaren" finns inte. Det vi har att spela med är bara otänkbara mördare. Det är de som återstår. Då får man ta den minst otänkbara. För mig är SE den person, utifrån vad jag vet.
Ser fram emot att höra era alternativ till SE.
Jag har egentligen samma utgångspunkt,den att man måste försöka belysa den mest sannolike/minst osannolike gärningsmannen.
Jag utgår från de klassiska tre M som varje mordutredning värd namnet måste försöka bena ut.
Motiv..I CAs fall finns det ett direkt personligt sådant aktuellt i absolut anslutning till tidpunkten för mordet.Jag påstår att det knappast råder några tvivel om att CA förefaller ha klart starkare motiv än SE till att vilja döda Palme.
Medel..Vi vet med absolut visshet att CA har tillgång både till Magnum 357 plus att han har tillgång till den exakta typen av ammunition som dödar Palme.Dessutom vet vi att han bor i mordplatsens närhet.
SE har ingenting att komma med här.Det saknas helt belägg för att han ens hållit i en Magnum 357,än mindre skjutit med den.Metal piercing kulorna är det samma med.SE saknar totalt koppling.
Möjlighet..SEs starkaste kort i och med hans jobb på Skandiahuset.CA saknar dock inte heller koppling.Dels bor han i nära närhet på Hälsingegatan 19.Dels så fikar han regelbundet på Svea konditori,Sveavägen 33(nuförtiden så verkar det ligga en subway där).Där brukar han vara 1-2 ggr per vecka med en klockas regelbundenhet.
Vi kan avsluta här..det finns mycket att skriva om.
Det är underligt att det inte finns en egen tråd om Anders Christer Henning Andersson.
Jag får se om jag ids..:-)