2020-03-04, 22:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
1. Han ringde internsamtal, dagen efter, en lördag, för att kolla upp klockan jft med fröken ur.
2. Han ljög medvetet i TR om tiden: 23.21.

Hela tiden med motivet att flytta fram stämpeltiden.
1. Det är inte ett desperat försök att flytta fram utpasseringstiden. Det stämmer dessutom in på hans övriga beteende, att han vill vara ett duktigt vittne.

2. SE har absolut ingen anledning att ljuga om det i TR om han är GM. Noll, noll, noll anledning.
Citera
2020-03-04, 22:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är TP som påstår att SE var desperat med tiderna för att det passar hans scenario.

SE var en svammelpelle. Det är en mer plausibel orsak till trasslet med tiderna.
Jag tror medias (speciellt Expressens) fixering vid SE har sin grund i KP:s första optimistiska uttalanden som tidsmässigt råkade någorlunda sammanfalla med Filters. Därav drog man den förmodligen felaktiga slutsatsen att det handlade om samma spår.
Citera
2020-03-04, 22:18
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
1. Det är inte ett desperat försök att flytta fram utpasseringstiden. Det stämmer dessutom in på hans övriga beteende, att han vill vara ett duktigt vittne.

Varför blir han ett sämre vittne 23.19 än han är 23.21?
Varför bry sig? Varför är det viktigt?
Citera
2020-03-04, 22:21
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det helt säkert han ljög. Vilken tid har polisen slagit fast?

Tiden kollad mot fröken ur av Roland Bergström, ansvarig för inpasseringssystemet på Skandia.
Citera
2020-03-04, 22:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du menar att han visste att det var 23.19? När han ringde för att kolla var det just för att kolla. Han visste ju inte. Och inte fan hade han någon möjlighet att flytta fram utpasseringstiden genom att ringa.
Citera
2020-03-04, 22:23
Medlem
Citat:

Blir han automatiskt gm om han stämplar ut 23,19?
Citera
2020-03-04, 22:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tiden kollad mot fröken ur av Roland Bergström, ansvarig för inpasseringssystemet på Skandia.

Ja han säger det i ett förhör. Han och SE tvärs om. Hur vet vi vilket som är korrekt?

Vet vi vilken tid polisen bestämt?
Citera
2020-03-04, 22:27
Medlem
Citat:
Detta är ju huvudproblemet. Många, de absolut flesta, suckar och skakar på huvudet åt SE. Och det är det lätt att göra, jag gör också det ibland. Men då kommer frågan - vem är det annars?

SE har brottsplatsanknytningen. SE har signalementet. SE har lokalkännedomen. SE har (nåja, lite) motiv. SE har (till viss del) vapenvana. SE har inget alibi.

Jag är, som sagt, tveksam till att han varit så smart att han kommit på en vattentät strategi under ynka 20 minuters mordflykt. Jag är tveksam till att han har attackpsyket. Men vilken mördare tickar i alla mördarboxar? Om någon hade gjort det hade mordet varit löst för 34 år sedan.

Det är lika bra att inse - den "perfekta mördaren" finns inte. Det vi har att spela med är bara otänkbara mördare. Det är de som återstår. Då får man ta den minst otänkbara. För mig är SE den person, utifrån vad jag vet.

Ser fram emot att höra era alternativ till SE.

Jag har egentligen samma utgångspunkt,den att man måste försöka belysa den mest sannolike/minst osannolike gärningsmannen.

Jag utgår från de klassiska tre M som varje mordutredning värd namnet måste försöka bena ut.

Motiv..I CAs fall finns det ett direkt personligt sådant aktuellt i absolut anslutning till tidpunkten för mordet.Jag påstår att det knappast råder några tvivel om att CA förefaller ha klart starkare motiv än SE till att vilja döda Palme.

Medel..Vi vet med absolut visshet att CA har tillgång både till Magnum 357 plus att han har tillgång till den exakta typen av ammunition som dödar Palme.Dessutom vet vi att han bor i mordplatsens närhet.
SE har ingenting att komma med här.Det saknas helt belägg för att han ens hållit i en Magnum 357,än mindre skjutit med den.Metal piercing kulorna är det samma med.SE saknar totalt koppling.

Möjlighet..SEs starkaste kort i och med hans jobb på Skandiahuset.CA saknar dock inte heller koppling.Dels bor han i nära närhet på Hälsingegatan 19.Dels så fikar han regelbundet på Svea konditori,Sveavägen 33(nuförtiden så verkar det ligga en subway där).Där brukar han vara 1-2 ggr per vecka med en klockas regelbundenhet.

Vi kan avsluta här..det finns mycket att skriva om.

Det är underligt att det inte finns en egen tråd om Anders Christer Henning Andersson.

Jag får se om jag ids..:-)
Senast redigerad av Lookalike 2020-03-04 kl. 22:33.
Citera
2020-03-04, 22:30
Medlem
Om vi bortser från SE och spekulerar om andra potentiella GM som är kända. Finns det några starka skäl att misstänka VG?
Citera
2020-03-04, 22:32
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du menar att han visste att det var 23.19? När han ringde för att kolla var det just för att kolla. Han visste ju inte. Och inte fan hade han någon möjlighet att flytta fram utpasseringstiden genom att ringa.

Men herregud. Han får reda på att tiden är 23.19 av ansvarig på skandia. Han säger 23.21 istället i TR. Så gör inget "duktigt vittne".

Varför vill SE flytta fram tiden?
Citera
2020-03-04, 22:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Paul Smith (den store dansken) som med sin kompis spred desinformation som socialt experiment är kanske inte så säkert att luta sig mot.

Har du något belägg för detta eller är det återigen bara skitsnack från din sida för att smutskasta andra?

Kom igen, fram med bevisen som talar för att Paul Smith sprider desinformation.
Senast redigerad av kato85 2020-03-04 kl. 22:37.
Citera
2020-03-04, 22:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Men herregud. Han får reda på att tiden är 23.19 av ansvarig på skandia. Han säger 23.21 istället i TR. Så gör inget "duktigt vittne".

Varför vill SE flytta fram tiden?
Det vet jag inte. Det enda jag vet är att om han var GM hade han ingen anledning att ljuga i TR när CP var målsägande. SE satt ju inte där och var rädd att polisen skulle bli misstänksamma mot honom och börja räkna sekunder. Dessutom hade han redan uppnått sitt mål att få stå i rampljuset. Om han ljög eller mindes fel, jag vet inte, men det har ingen relevans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in