2020-03-04, 21:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är bra. Då är vi på samma planhalva. SE-scenariot har, som du säger, väldigt stora brister. Väktarnas uppgifter är bara två exempel. Det finns många fler.

Nej, jag tycker TP/Filter gör en logisk kullerbytta när de utgår från att endast ett vittne kan ha mördat Palme eftersom vittnet befann sig på platsen. Då blir ju alla vittnen också misstänkta. AB var oerhört nära när skotten föll. Var han GM?

Ergo. Resonemanget håller inte.

Det fanns ju en annan man på platsen som ännu ej identifierats- GM.
Orsaken till att TP på senare tid har lagt till "av det vi vet" beror på just detta. Innan PU gick ut med att de ska presentera en lösning var Filter helt säkra. Sedan kom försvarstillägget.
Citera
2020-03-04, 21:45
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, han har ju bevisligen ljugit förut, så det är inte otänkbart.

Men jag har gett skäl till att SE faktiskt kan ha rätt i att han snabbt gick ut. Men igen - det är svårt att i efterhand estimera en samtalslängd. Det behöver inte vara så att någon ljuger, de kan ha kommit ihåg olika.
Nej. Om SE är GM och de samtalade i 10 + sekunder skulle SE självklart använda det och högst sannolikt överdriva dess längd.
Citera
2020-03-04, 21:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vi tänker lika på vissa delar men du kan inte jämföra AB med SE:
- AB har inte GMs signalement enl många vittnen (ja, förutom LP, men det kan vi ju bortse ifrån). Det har SE.
- AB har ju faktiskt synts på BP, efter skottet, av många vittnen. Det har inte SE.
Etc.

SE har ju liiiite mer indicier på sig än andra vittnen.

Därmed inte sagt att han är mördaren.

Ett annat osant påstående från TP är att SE hade GM:s signalement. Det hade han inte.

52 år, glasögon, handledsväska, rutig gubbkeps. Det säger inte vittnena vid mordplatsen.

De säger 35-45 år, bredaxlad, inga glasögon, ingen väska och mörk stickad mössa eller mörkhårig. En avviker, AD, och han säger grå herrhatt.

Självklart var inte AB mördaren. Men han och ett 25-tal till var vittnen. Kolla exempelvis AB:s teckning av GM:s huvudbonad. Rutig gubbkeps? Nej.
Citera
2020-03-04, 21:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Orsaken till att TP på senare tid har lagt till "av det vi vet" beror på just detta. Innan PU gick ut med att de ska presentera en lösning var Filter helt säkra. Sedan kom försvarstillägget.

Precis. Det är även min slutsats. De har insett att det är kört.
Citera
2020-03-04, 21:51
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Nej. Om SE är GM och de samtalade i 10 + sekunder skulle SE självklart använda det och högst sannolikt överdriva dess längd.

Varför var SE helt desperat i att flytta fram utpasseringstiden på stämpelklockan? Vad är skälet till det om man bara är ett vittne?
Citera
2020-03-04, 21:55
Medlem
Finns en artikel från norska aftenposten 3 mars 1986( kom ej ut på söndagar) i Palmerummet på facebook.

Där säger Stig E bland annat att han förstod med säkerhet att det var Olof Palme som var skjuten först när han hörde nyheterna på radion.
Han säger att han var 20 meter från hörnet när det small.
Han såg en liggande blödande man och en förtvivlad kvinna.
Tillsammans med Anna Hage och en ung man fick de över offret på sidan.
Han frågade LP vilken väg gm hade tagit och såg en man i kort frakk(norska) som stannade upp och såg tillbaka på mordplatsen
Polisen kom och upptog förföljandet , SE säger att han sprang efter för att berätta vad han hade sett.
När han kom tillbaka frågade Anna Hage om han hade känt igen Olof Palme.
Citera
2020-03-04, 21:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Varför var SE helt desperat i att flytta fram utpasseringstiden på stämpelklockan? Vad är skälet till det om man bara är ett vittne?
Jag vet inte de exakta detaljerna kring det, men är ändå skeptisk till din formulering att han var desperat att flytta fram utpasseringstiden. Jag tror att du har missuppfattat det. Du får gärna återge eller hänvisa till var jag kan läsa om det.
Citera
2020-03-04, 22:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Det är TP som påstår att SE var desperat med tiderna för att det passar hans scenario.

SE var en svammelpelle. Det är en mer plausibel orsak till trasslet med tiderna.
Citera
2020-03-04, 22:05
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Om telefonen var avlyssnad..
-Hej lyckades få tag i akterna som försvann.
- Oki.. Jag tar gärna emot dessa utanför? Ska ändå gå på bion ikväll. (behövs inte nämnas till L.P) tänker Olof, behöver ändå sträcka på benen. Eftersom det där tyngde Olof, mycket.
En möjlig teori som är liten.. Men..

De här försvunna papprena är gäckande, håller med. Det där var väl en av privatspanardrakarnas (Remstam?) huvudteori.
Citera
2020-03-04, 22:10
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Jag vet inte de exakta detaljerna kring det, men är ändå skeptisk till din formulering att han var desperat att flytta fram utpasseringstiden. Jag tror att du har missuppfattat det. Du får gärna återge eller hänvisa till var jag kan läsa om det.

1. Han ringde internsamtal, dagen efter, en lördag, för att kolla upp klockan jft med fröken ur.
2. Han ljög medvetet i TR om tiden: 23.21.

Hela tiden med motivet att flytta fram stämpeltiden.
Citera
2020-03-04, 22:11
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är TP som påstår att SE var desperat med tiderna för att det passar hans scenario.

SE var en svammelpelle. Det är en mer plausibel orsak till trasslet med tiderna.

Varför ljög han i TR: 23.21?
Citera
2020-03-04, 22:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varför ljög han i TR: 23.21?

Är det helt säkert han ljög. Vilken tid har polisen slagit fast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in