Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-04, 17:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jo, jag vet
Men en del brukar använda det som argument att det var Skandiamannen som hon såg och att han då var gm på flykt från mordplatsen.

Sedan är det ju en lite märklig händelse i sig så pass nära mordplatsen geografiskt och tidsmässigt.
Ja, det är ett märkligt sammanträffande, men ännu märkligare om den mannen är GM.
Citera
2020-03-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Vapensamlarens dotter uppger att hon inte har haft någon kontakt med Palmeutredarna på två år. Hade utredarna för två år sedan kommit fram till att en av hans revolvrar var mordvapnet så hade man gissningsvis kartlagt vapensamlarens liv i detalj.

Om hon talar sanning om kontakten med PU (och det finns väl ingen anledning att tvivla på det), så är det helt säkert inte hans vapen man sitter och håller på.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9za9R/vapensamlarens-dotter-skandiamannen-kunde-knappt-halla-i-korten

En klar och koncis tankegång som jag håller med om.
Frågan blir då..OM det inte är SE som man är på gång att presentera,vem är det istället?
Vi vet ju att det knappast handlar om CP.
Vilken potentiell GM återstår utifrån känt material som den mest sannolike/minst osannolike?
Nu heter jag visserligen varken Klas eller Göran Bergendahl..:-)..men jag tror som sagt att det handlar om CA.
Citera
2020-03-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Frågan blir då..OM det inte är SE som man är på gång att presentera,vem är det istället?
Vilken potentiell GM återstår utifrån känt material som den mest sannolike/minst osannolike?
Nu heter jag visserligen varken Klas eller Göran Bergendahl..:-)..men jag tror som sagt att det handlar om CA.

Det faktum att SEs kompis troligtvis är avförd innebär ju inte nödvändigtvis att SE är avförd. Man verkar ju fortsatt höra personer om honom.

Att döma av det som sagts om utredningen de senaste veckorna (enligt PU själva är det flera spår man arbetar med, enligt Suhonen i Kvartalspodden så har PU haft seminarieliknande sittningar med experter om 80-talet och enligt Petersson i Expressen så har man undersökt grupper som spanat på OP och dess eventuella koppling till Stig) så gissar jag att fokus ligger på något annat än en enskild individ
Citera
2020-03-04, 17:52
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Isåfall borde minst 2 personer ha avlägsnat sig från platsen ungefär samtidigt och det finns inga
vittnesuppgifter som stödjer det ?

Nej, men samtidigt så måste det rådigt total förvirring på brottsplatsen. Om en person springer utav bara helvete upp mot Tunnelgatan så kanske alla vittnen observerar just det medan mördaren lugnt och behärskat kan avlägsna sig åt annat håll.
Senast redigerad av Steppvargen 2020-03-04 kl. 17:56.
Citera
2020-03-04, 18:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Är det överhuvudtaget troligt att GM är någon som finns med i det offentliga materialet? Förmodligen inte.
Citera
2020-03-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det här med bilen utanför bostaden har jag missat. Om det skett flera gånger borde det finnas bilnummer på den bevakande bilen. Den här historien med militären tycker jag verkar lite skruvad. Om man nu gick i uniform borde det funnits folk på konditoriet som iakttagit och även kommit ihåg honom.

Anna Hage är en vacker kvinna som exponerades rätt hårt i kvällstidningarna . Sådant kan locka till sig freaks. Samtidigt undrar jag vad hon sett som skulle varit så kontroversiellt att det skulle föranleda hot mot henne . GM hade hon bara sett bakifrån .

När vi kommer till övervakning så finns det åtskilliga grupper som sysslat med detta. SÄPO, Rikskrim, Åkes gäng, Barbro och Palmhusgruppen för att bara nämna några. Birger Elmers gäng kan också varit igång i samband med MOP.
Donald och hans kompisar har väl stalkat olika personer på liknande sätt. T ex politiker.
Citera
2020-03-04, 18:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det faktum att SEs kompis troligtvis är avförd innebär ju inte nödvändigtvis att SE är avförd. Man verkar ju fortsatt höra personer om honom.

Att döma av det som sagts om utredningen de senaste veckorna (enligt PU själva är det flera spår man arbetar med, enligt Suhonen i Kvartalspodden så har PU haft seminarieliknande sittningar med experter om 80-talet och enligt Petersson i Expressen så har man undersökt grupper som spanat på OP och dess eventuella koppling till Stig) så gissar jag att fokus ligger på något annat än en enskild individ

Faktum kvarstår . Om Stig Engström ska vara inblandad i MOP krävs någon typ av radiosamband och åtminstone passivt deltagande av Securitasväktarna. Något sådant har aldrig kunnat påvisas. De som hävdar att han på måfå skulle stött på makarna Palme och skjutit OP bör kunna visa något tillfälle SE gått omkring beväpnad , förslagsvis med en 357 revolver.
Citera
2020-03-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Du verkar väldigt skeptiskt till SE trots att det mest troligt är han. Tiden får utvisa om du har rätt.
Att han verkar ljuga om flera saker är väl ändå lite konstigt eller?

Trots att det mest troligt är han? Sakligt sett är hypotesen SE enormt ihålig för att inte säga omöjlig baserat på sådant som förlängningen brukade uttrycka det.
Citera
2020-03-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Var kommer man att landa?

Ensam gm eller någon sorts konspiration?
100% mindre konspiration med svensk grund.
Citera
2020-03-04, 18:28
Medlem
mvagrippas avatar
Hur Hans Holmer får befälet över PU Finns väldigt väl beskrivet av Gunnar Wall och Erik Magnusson.
Rikspolischef Holger Romander tvingas att gå med på detta tisdagen den fjärde mars. Regeringen var samlad och beredd att besluta att hela SÄPO skulle underställas HH. Rikspolischefen fick gå med på stora eftergifter, men lyckades skydda kontraspionaget..

Men en stor del av SÄPOs terroristrotel överfördes till Stockholms Våldsrotel, vilket gjorde SÄPO-männen bestörta med tanke på Stockholmspolisens bristande sekretess-rutiner. HH fick sina befogenheter av regeringen och framförallt av Statsminister Ingvar Carlsson

Maktkamp om SÄPO(Magnusson) och Mörkläggning(Wall) Är två böcker som behandlar detta ämne ingående och förtjänstfullt .
Citera
2020-03-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
100% mindre konspiration med svensk grund.
Jag är med övertygad om konspiration med svensk grund. Vad avser du med "mindre konspiration"?
Citera
2020-03-04, 18:30
Medlem
Citat:
Slumpmässigt dåd utfört av ensam GM.
Det är helt orimligt att anta annat.Konspiration kräver planering och ingen är så dum i huvudet att man använder ett klumpvapen som jättepuffran 357 Magnum i sammanhanget.
Ingen konspiration skulle heller skjuta statsministern inför över tjugo vittnen..inte när Palme kunde skjutas valfri tidig morgon eller kväll på betydligt för GM bättre platser.
Så hur förklarar man då Säpos pm om övervakning? Det är helt säkert så att nùvarande PU kommit till slutsatsen att ingen ensam person med möjlighet att genomföra det kan knytas till platsen medan en konspiration med diskret kommunikation kan undvika att bli sedda varför man måste vidga perspektivet några hundratal meter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in