Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Varsågod. Så vi slipper höra dig kalla sanningen smutskastning och svartmålning för femtioelfte gången.
Aktbilaga 145 huvudprotokoll sid 17.
Jag och Eric åker först hem till Lena för att göra ett närsök. Det första som slår mig när vi
kommer in i hennes hem är att det är väldigt mycket saker överallt. Automatiskt drog jag
liknelser till ett hem där en missbrukare bor, men inte alls lika ofräscht. Bara väldigt mycket
saker, men inte avsevärt stökigt. Jag fick känslan av att hon är en person som har mycket för
sig och inte riktigt hinner med eller prioriterar att ha ordning hemma. Exempelvis i hallen låg
det en jättestor hög av skor, jackor och andra saker, i vardagsrummet stod det högar av saker
framför bokhyllorna som också var fyllda till bredden. Uppe i sovrummen stod möblerna lite
hur som helst och det var även där väldigt mycket saker i alla rum. På köksbordet som stod på
nedervåningen hittade vi några små paket som var halvt inslagna. Vi hittade inte någon
mobiltelefon som tillhörde henne, heller ingen plånbok som låg synligt. Det fanns inga
mediciner i skåpen som tydde på någon form av missbruk av tabletter. Jag kollade i
soptunnorna och kunde inte hitta tablettkartor där eller synligt framme. Vi kunde inte se några
tecken på strid, vi kunde inte hitta något alls som vi tyckte tydde på att något hänt i hemmet.
När vi var klara i boningshuset gick vi till tvättstugan, där kunde vi inte heller hitta något. Vi
får information från RLC om en jobbarkompis vid namn Marie. Vi ringer henne för att prata
om Lena. Marie har ingen speciell information som kan ge oss något i söket. Hon berättar att
Lena träffat någon kille men att hon inte vet så mycket om det. Vi bestämmer att hon ska ringa
in till polisen igen om Lena inte dyker upp på jobbet när hon ska börja. Efter detta ringer jag
till YB Rasmus Eriksson och drar det vi fått fram.
Det är tröttsamt att du mfl, in absurdum ifrågasätter att det var så illa beskaffat med LW som det bevisligen var.
Jag har en kvinnlig vän, två barn, som också nedprioriterar städ. Det är en kvinna med universitetsutbildning samt ett normalavlönat arbete. Prylar precis överallt - jag blir alldeles matt de få gånger jag är där. Men barnen mår fint, är välklädda, precis som hon själv. De är smarta, har höga betyg i skolan etc. Det handlar om prioriteringar. Det säger inget alls om personen ifråga, mer än att man inte prioriterar undanplock.
Poliserna rapporterar också att det inte var ofräscht eller avsevärt stökigt bara "väldigt mycket saker".
Med ovan sagt så kan vi alla konstatera att LW var friluftsmänniska, hade visa störningar från barndomen som gjorde att hon agerade, i våra ögon, extremt fel.
Har man mycket prylar, så är det kanske ibland svårt att hitta ställen att förvara dom på. Framförallt när man har tre ungar med allt vad det innebär. "Väldigt mycket saker".
Att de först hade tanken på missbrukarhem, säger inte så mycket eftersom de därefter redigerade denna tanke. Mycket saker, men inte ofräscht. Och inte avsevärt stökigt. Vi kanske kan hålla det i minnet?