2020-03-04, 11:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Exakt så! Halva "rapporteringen" låter ungefär så här:

"Johan: Tack för den fantastiska rapporteringen, NA"

"Tack, Johan! Så snällt av dig! Ja det är bra att ni är nöjda med oss!"

Tro de sitter och gullechattar med varandra.

Detta från idag blir en klassiker:

Häh?

Ridå! Snälla NA! Ni har i stort sett monopol på att hamna i svensk kriminalhistoria och ni tycks missa den helt?

Ja det är lite sorgligt att de fokuserar på ibland rätt meningslösa läsarfrågor OCH att de tar in såna Tackinlägg för att visa vilket ”bra” jobb de gör.

Snälla reportrar- använd all tid till att rapportera och iaktta den misstänkte! Det är ju det so läsarna som inte själv kan närvara vill läsa om!
Citera
2020-03-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Som jag tolkar det DNA i blod?

Ja så tolkar jag det också. Annars skriver de "Blod kan ej påvisas".
Citera
2020-03-04, 11:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dessa mystiska män/hotfulla män skulle han senare kunna skylla på att det var just dom som tog livet av LW. Polisen körde ju runt i området och hittade inte en enda märklig person. Och framförallt inte några som gick i grupp.

Jag kanske missuppfattade din fråga iofs.
Ja, jag var väl mer nyfiken på hur åklagaren menade att det här skulle ingå i 45-åringens lömska mordplan.
Citera
2020-03-04, 11:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Som jag tolkar det DNA i blod?

Ja, Leukocyter är ju vita blodkroppar.
Men; hur vet man att det var leukocyter från just L*ena?
Kunde inte leukocyterna komma från SD?

Som jag minns det fanns det också blod från SD på skorna.
Minns jag fel?

Han har ju rispat sig många gånger på benen eller hur ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här är en till:

"En fibertuss hittades på Lena Wesströms kropp när hon skulle obduceras.
– Polisen har undersökt en mängd kläder som tillhör 45-åringen utan att kunna koppla fibertussen till honom, säger Christoffer Olsson.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

Det är ju inte en plats där ingen annan människa har befunnit sig på tidigare.

Är det inte så med teknisk bevisning ganska ofta.
Det är svårt att avgöra när och hur, väldigt ofta.

Det är alltså lät att ha invändningar.
Men hur troligt är det om man har mängder av indicier och invändningarna är inte helt oviktiga att ta hänsyn till, men tillsammans väger indicierna tungt. Invändningarna är inte alltid väldigt väsentliga.

Hur sannolikt är det att om man har ett alibi, genom att man har suttit vid datorn att man inte samarbetar?
Fibertuss från vem fasiken som helst kan ju ligga på brottsplatsen. Den kan ju ha kommit dit när som helst.

På det anpassningar och vägran att samarbeta.

Hoppas på det.
Det som är skönt i allt detta, är att åklagaren har en hel del handfasta indicier medan den stackars advokaten enbart kan försöka att resnoera bort dessa indicier. Jag tror inte det kommer gå så bra. I slutändan är det Lindén och fyra nämndemän som fäller avgörandet. Och därefter överklagande till Hovrätten.

Sen kan man tänka att om SD får ex.vis 18 år (tidsbestämt) så tror jag inte SD och advokaten vågar överklaga. Om enbart advokaten överklagar kan de inte öka på straffet. Men åklagaren kommer då också överklaga och då riskerar SD livstid - dvs ökning av straffet. Så även där är en övervägan. Men får han livstid i tingsrätten så lär advokaten överklaga.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Här är en till:

"En fibertuss hittades på Lena Wesströms kropp när hon skulle obduceras.
– Polisen har undersökt en mängd kläder som tillhör 45-åringen utan att kunna koppla fibertussen till honom, säger Christoffer Olsson.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

Det är ju inte en plats där ingen annan människa har befunnit sig på tidigare.

Är det inte så med teknisk bevisning ganska ofta.
Det är svårt att avgöra när och hur, väldigt ofta.

Det är alltså lät att ha invändningar.
Men hur troligt är det om man har mängder av indicier och invändningarna är inte helt oviktiga att ta hänsyn till, men tillsammans väger indicierna tungt. Invändningarna är inte alltid väldigt väsentliga.

Hur sannolikt är det att om man har ett alibi, genom att man har suttit vid datorn att man inte samarbetar?
Fibertuss från vem fasiken som helst kan ju ligga på brottsplatsen. Den kan ju ha kommit dit när som helst.

På det anpassningar och vägran att samarbeta.

Hoppas på det.

Just det SAMARBETA. Eller snarare NOT.
Om han nu kan bevisa att han suttit vid datorn — varför låter han inte utredarna ta del av sitt googlekonto så att detta kan fastställas???
Hans vägran till samarbete avs ett sådant kritisk bevis ju väldigt graverande!
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-04 kl. 11:47.
Citera
2020-03-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, jag var väl mer nyfiken på hur åklagaren menade att det här skulle ingå i 45-åringens lömska mordplan.
Ja, då är det nog så som jag beskrev. SD höll på ett tag för att få det att se ut som något annat än vad det faktiskt är. Det ÄR en lömsk mordplan.
Citera
2020-03-04, 11:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Att vilseleda polisen till att rikta blicken till andra än en själv är väl ett klassiskt drag av en förövare.
Citera
2020-03-04, 11:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja så tolkar jag det också. Annars skriver de "Blod kan ej påvisas".

Så NAs ”reporter” har till viss del misstolkat det?
Citera
2020-03-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Dom hade en sexuellrelation, och det tyckte SD passade honom bra... tror även att LW var rätt så pigg vad det gällde sex... Därför fortsatte deras relation ...

Jag förstår ändå inte hur man kan vara sååå sexuellt tänd på ngn som man samtidigt hatar och är beredd och mörda. Det sägs att passion och hat ligger varandra nära, men för mig övergår det ändå mitt förstånd. Dessutom; kan en PASSION vara i så många år!? Det känns mycket mer som en psykisk störning som flippat ut, än att SD var så tänd på LW.
Citera
2020-03-04, 11:51
Moderator
blomvattnares avatar
Det har uppstått frågetecken kring om det är brott mot 1.02 (upphovsrätten) att återge hela/nästan hela texter från tidningar där det refereras från rättegångar. Därför gäller nu och tills vidare att det inte är tillåtet.

Frågor och synpunkter kring detta tas i PM, inte i tråden.

/Mod
Citera
2020-03-04, 11:52
Medlem
Citat:
Från NA:s direktrapporterin:

"– Det är skillnad mellan blod och dna. Det som hittats på skon är spår av dna från två personer, säger Christoffer Olsson."

Fast frågan kvarstår; hur skulle L*enas DNS kunna krypa in så långt in?
Och är det fläckvis?
Säger det något?

Man kan inte annat än småle åt försvarare Olssons uppenbara försök att förvilla åhörare att tro att blod och DNA är separata biologiska material.

Givetvis kan DNA komma från andra biologiska material men i detta specifika fall står det svart på vitt (160 s.114) att det är reagens på just blod och därav DNA samplet.
Senast redigerad av viperstyle 2020-03-04 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in