2020-03-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
OT:
Jag har en stilla undran om inte Gloriouslife och Snor-johans inlägg kan lämnas därhän i fortsättningen?
Många är det som försökt ha en konstruktiv dialog med dom, men de upprepar ständigt samma mantra.
Ju mer de bemöts desto mer utrymme ges dom i tråden.

Det är lovvärt att försöka ändra på människors onda avsikter, men det är ju tyvärr lönlöst.
De har sin agenda och släpper den inte.

ONT: Är det nån som har koll på om Google verkligen kan vägra rutinmässigt att släppa info kring konton när det gäller grov brottslighet?
Det ter sig märkligt för mig.
Ja, jag tror de kan vägra. Men om de får en domstolsorder borde väl denna order gälla? Jag kan jämföra med Flashback - kan en domstolsorder till FB ge tillgång till den reella användaren bakom ett konto? Jag vet inte. Men i efterhand - inför en överklagan till Hovrätten borde Lindén kunna skriva en domstolsorder att googlekontona skall redovisas. Men hur juridiken ser ut där har jag ingen aning om.
Citera
2020-03-04, 11:56
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Idag har 45-åringe klätt sig i en vit stickad tröja och jeans. Han sätter sig på sin plats, tittar noga mot åhörarna och mot en av personerna som sitter där. Han klappar sin högra hand mot sitt hjärta, ler och nickar sedan mot personen.

Kunde inte hitta att ni skrivit om detta. Vem kan det vara som han känner?
Tänkte försöka kila dit efter lunch.

Lägger handen på hjärtat, nickar och avfyrar ett leende mot "någon" av åhörarna?

Låt mig gissa. Partners in Crime.

Jag tippar och helgarderar:

1. HD
X. JG
2. Mamma
Citera
2020-03-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Lite mer från dagens förhandling. Som nu tyvärr inte skrivits ett pip om av NA...

Stefan tittade ner i bordet och verkade väldigt berörd och klarade inte se bild på Lena som försvararna valde spela upp något från Messenger. Han såg väldigt allvarlig ut.

Rätten har sagt till försvaret att dom har inte skrivit nr på något de lämnade in idag.

Poliser sitter och lyssnar och antecknar. De skakar på huvudet.

Hörde i pausen att några andra besökare pratade om att det var det dummaste som försvaret lagt fram idag på fm, att dom borde förstå han lämnade sin mobil hemma.

I Sep 2019 hade Stefan sagt att polisen fick ta del av hans Googlekonto, men att han senare i förhör inte velat lämna ut det. Åklagaren har begärt ut det från usa tidigt men fått avslag. ”

Skumt att han ser berörd ut NU... Han verkade inte det minsta berörd när hon var försvunnen / hittad död. Antagligen en del av hans skådespel, kanske då hans försvarare citerat tidningar där det uppges att han ser oberörd ut o sitter o skrattar.
Citera
2020-03-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men då kan kanske du på osvenskt manér förklara vari tjänstefelet skulle ligga i om poliserna inte satt där och antecknade?
Nog lär domen överklagas.
Men om tex SD döms till livstid för mord och överklagar domen, är det då, menar du, polisen som skall behandla överklagan?
Och om Hiding är missnöjd med domen och överklagar, är det då polisen som upprättar överklagan?

Menar alltså inte att jag sitter inne med någon speciell kunskap avs detta. Ställde bara frågan om i vilken grad/på vilket vis polisen nu är engagerad i fallet.

Du skrev att de borde gå på nästa akt i högen. Det tolkade jag som gnäll.

I svåra mål, likt detta, är det vanligt att trots åtal är väckt att polisen har en akt igång. Polisen, åklagaren och majoriteten här anser SD vara den skyldige. Nu är de på plats och tar del av försvarets synpunkter och kan ev hjälpa åklagaren med synpunkter.

Men jag är jag och du får ta det som en inlaga från mig.
Citera
2020-03-04, 12:01
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Lägger handen på hjärtat, nickar och avfyrar ett leende mot "någon" av åhörarna?

Låt mig gissa. Partners in Crime.

Jag tippar och helgarderar:

1. HD
X. JG
2. Mamma
HD o JG ska vittna. De får inte vara med i salen. Tror jag...
Citera
2020-03-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Jag förstår ändå inte hur man kan vara sååå sexuellt tänd på ngn som man samtidigt hatar och är beredd och mörda. Det sägs att passion och hat ligger varandra nära, men för mig övergår det ändå mitt förstånd. Dessutom; kan en PASSION vara i så många år!? Det känns mycket mer som en psykisk störning som flippat ut, än att SD var så tänd på LW.

Måste instämma, när de utredde SDs psykiska status kom de fram till att killen är normal samtidigt som han uttrycker själv att han är tänd på den han hatar.

Reagerade direkt på att det låter sjukt. Men uppenbarligen finns det fler än mig som anser det skevt.
Citera
2020-03-04, 12:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
HD o JG ska vittna. De får inte vara med i salen. Tror jag...

Enligt ”min postare” så liknade personen HD, dvs troligen svärmor...
Citera
2020-03-04, 12:06
Medlem
Citat:
Något har lämnats in till rätten, nytillkommet och inte numrerat. Ytterligare bevis?

Nja, inte nödvändigtvis.
Kan vara allt från nytt vittne som kallats till bevistema ang något osv.
Citera
2020-03-04, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Skumt att han ser berörd ut NU... Han verkade inte det minsta berörd när hon var försvunnen / hittad död. Antagligen en del av hans skådespel, kanske då hans försvarare citerat tidningar där det uppges att han ser oberörd ut o sitter o skrattar.

Han har nog fått tillsägning av advokaterna att det är opassande att skratta vid den här rättegången. De vet säkert att detta kan tolkas som iskallt beteende och försämrar hans situation.

Kanske även fått tillsägelse att se berörd ut när det visas känsliga saker?
Citera
2020-03-04, 12:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är en tolkningsfråga. Jag tyder det som oerhört engagerade utredare.
Som inte bara lämnat över, och nu sitter och smålyssnar, utan som troligtvis fortfarande utreder.
Vi har ju en hovrättsförhandling framför oss.. nya bevis kan ju tillkomma...efter vidare utredningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja kanske kan man fråga sig utifrån vilka premisser poliserna sitter i salen och lyssnar och antecknar; FU är ju klar, fastställd och utprintad. Jobbet är gjort.
Borde de inte nu ägna sig åt nästa fall i anmälanshögen?🤔

De sitter väl knappast där på sina fridagar.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att veta; men vill inte åklagarsidan bemöta de invändningar försvaret har?
Då gäller det att ha koll på vad som behöver bemötas.

Hmm, med en utredning som är på 14000 sidor och lika stor slask, en stämningsansökan som är nästan lika lång som en epistel och ändå sitter Miakael Nyqvist på helspänn, tre poliser antecknar febrilt när försvararen lägger fram sina argument, jag tycker att det tyder på att de inte alls är säkra på sin sak, om utredningen vore klockren skulle de lugnt luta sig tillbaka och se när deras hårda arbete skördar sin frukt.

Hiding är ju på plats själv och hör ju allt som försvaret anför men hon kanske inte litar på sitt eget förnuft och minne.
Citera
2020-03-04, 12:11
Medlem
Offtopic, har ni en ungdom i er närhet som är vilsen i livet och har hyfsat pluggsinne. Be dem utbilda sig till krim tekniker. Är en bristvara.

Ontopic, inget av försvarets framställan är överraskande, inget sensationellt. Lite småtråkigt rent av. Svårt förstå vissa entusiasm över det som kommit fram. Svensk domstol är iofs mördande trist och mycket formalia.

Misstaget många gör är att dra snabba slutsatser innan ens vittnena är hörda.
Citera
2020-03-04, 12:11
Medlem
T34Panzers avatar
NA skriver :
”Advokaten tar också upp att 45-åringen ska ha skrivit till Lena efter hon försvann att han är orolig.”

Och...?
Han har ju varit osedvanligt inaktiv i att kontakta henne efter hennes försvinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in