2020-03-04, 10:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ur förhör med V*on Bennig*sen-Mackie*wicz, Christ*ian.
Aktbil 150, s 634.

"Det var lite känsligt för Christian mig eftersom Lena Wesström var en nattmänniska när hon
inte hade barnen och Christian i och för sig hade inget jobb, men han hade en fru som hade
ett jobb då. Hon skrev väldigt mycket på nätterna
och inte som han som skriver ett avsnitt och
skickar ett meddelande, det var pling, pling, pling hela natten. Det var inte roligt för hans fru
som nästan trodde det var något mellan oss
."

"Lena och Stefan hade ju cachat ihop när Hanna var sjuk hemma och nästan
som ett kolli. Stefan kanske räknade med att Hanna inte skulle överleva eller tvina bort och
dom hade stora planer att det skulle bli Lena och Stefan."

"Man pratade med många som umgicks privat med
Stefan och man fick höra att det är ingen familj man vill vara del av. Det kommer från en tjej
som heter xxx, som Christ*ian jobbar med.
Hon är bra kompis med Hanna och om Christ*ian förstod rätt så berättade xxx det
är 4-5 tjejer som är rätt tighta som träffas ibland.
När Hanna och Stefan separerat berättade Hanna att det var så
men att dom inte skulle skiljas.
"

"Hon blev hemskjutsad av Stefan. Dom började
bråka, det var något om att hon inte ville längre. Han drog in henne i bilen och tog stryptag på
henne. Hon lyckades ta sig ut men sprang inte hem. Hon ringde polisen. Han frågade vad hon
gjorde och när han fick veta vart hon ringde så åkte han därifrån, det har hon berättat det för
Chris*tian."

Hon verkar ha berättat olika versioner för olika människor.
Det höjer inte hennes trovärdighet.
Ytterligare bekräftelse på vi som förstått bättre "smutskastning & svartmålning" om att BO kontaktade gifta män på nätterna inte heller det visat vara annat än den bistra sanningen.
Citera
2020-03-04, 10:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lite intressant med den här kommentaren från reportern.

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

De verkar inte lita fullt ut på sitt eget arbete med tanke på att tre poliser sitter och antecknar intensivt det som advokaten säger.

Det är en tolkningsfråga. Jag tyder det som oerhört engagerade utredare.
Som inte bara lämnat över, och nu sitter och smålyssnar, utan som troligtvis fortfarande utreder.
Vi har ju en hovrättsförhandling framför oss.. nya bevis kan ju tillkomma...efter vidare utredningar.
Citera
2020-03-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Fått lite reflektioner från gårdagen.
Postaren själv kan just nu inte skriva i tråden.

”Åsa är vaass efter det jag hört IRL .

Stefan ser mager blek ut inte alls så vältränad. Han gäspade några gånger.

Stefan skrattar när Åsa berättar om spädbarns död mm mm mm.

Stefan ryckte med hela kroppen, gungade på stolen satt och lekte med en penna på näsan.

När rätten spelade upp hans samtal till polisen när han säger sig blivit trängd-
det låter som om det är en kille i målbrottet, och han låter inte rädd.
Ingen verkar tro på det, flera åhörare skrattade till.

Även Lenas barn tittar på Stefan skakar på huvudet. Även dom satt och antecknade.

Rätten som sitter där framme tittar på honom och är jättevakna och med när åklagaren pratar och bilder visas upp.

En av hans advokater en äldre sitter mest och tittar ser sliten ut.

Någon från Expressen ska vittna då Stefan sagt i tal och skrift till andra att det är Lena som är död och han läst det i Expressen. Det stämmer inte för polis åklagare har undersökt det med Expressen, och åklagaren sa något att det var det försvaret gick på osäker om när hans tidigare häktning hävdes. Advokaten sa att det var Stefan som sagt det och inte han, och då sa åklagaren att det va det som tyvärr gjorde han levde på fri fot så länge.

Om rimlig tvivel så har åklagaren bevis, utdrag mm som hon kommer slänga fram till hans advokat sa hon i rätten idag. Hon var mycket tydlig att hon kommer lägga fram alla saker utom rimligt tvivel och sa till domaren att då fick det läggas på fler dagar på förhandlingarna. Domaren sa något vi ser var vi landar.

Åklagaren sa till Stefans advokat att alla andra undersökta personer hade alibi, bevis kvitto, vittnen, övervakningsfilmer mm och att bon lägger gärna fram det om så behövs. Det finns ingen annan än Stefan Davidsson som är misstänkt sa hon flera flera gånger.

Synd inte Na skriver mer för det sägs så mycket mer. Dem var två idag och borde skriva mer.

Det sista håller jag med om- väldigt andefattig rapportering från NA. Viktiga iakttagelser dom inte får med. Dom är faktiskt 2 på plats! Och är inte särskilt bra på att direktrapporetera. I början lade dom, o mina ögon, ned alltför mycket tid på att besvara läsarfrågor. Så mycket att det nog gick utöver rapporteringen.
Stort tack! Mycket målande beskrivning av vad som händer därinne. NA:s rapportörer är fullständigt värdelösa. Aldrig sett en sämre live-rapportering - och jag har sett många.
Citera
2020-03-04, 10:22
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Akt 146 del 1 sid 70

Om du hade läst ovanstående förhör med E som jag hänvisade till hade du inte behövt skriva ovanstående!

Är det det här du menar?

"Ester berättar om ett tillfälle under vintern/våren-18 när hon kom hem till mamma för att
hämta en tröja. Det var pappavecka och alla tre barnen var hos pappa.
När hon kom in så möttes hon av en kille som låg i soffan och sov, när hon sedan kom upp
till sitt rum så låg mamma och en främmande kille i Esters säng.

Ester säger att hon hade försökt att ringa innan hon kom dit eftersom det var deras
överenskommelse, hon fick inget svar och gick in i huset ändå.
Ester tyckte ändå att det var jobbigt att mamma och den där killen låg i hennes säng.
Mamma sa senare att det var en kille från Stockholm, hon fick aldrig veta något namn på
killen.
Ester säger att detta var en av brytpunkterna mellan henne och mamma och anledning till
konflikt mellan dem.
"

"Ester berättar att det hände ganska ofta att det kom hem killar till dem när Aron och hon hade
gått upp för att lägga sig på kvällarna. En av dem som ofta var där var Stefan Davidsson,
Det hände även att det var andra killar var där. Ester upplevde det som obehagligt att det var
personer därnere i huset när hon skulle sova."

"Ester berättar att hon omkring mars 2018 flyttade till Ulf på heltid, efter detta så sov hon
ingen gång hos Lena. Ester säger att hon och Lena bråkade ofta och det blev så att hon inte
orkade bråka utan hon valde att flytta mer permanent till Ulf.
Hon hade endast sparsam kontakt med Lena på telefon men det handlade mest om praktiska
saker. Det var inga förtroliga samtal."
Citera
2020-03-04, 10:25
Medlem
Citat:
Det är en tolkningsfråga. Jag tyder det som oerhört engagerade utredare.
Som inte bara lämnat över, och nu sitter och smålyssnar, utan som troligtvis fortfarande utreder.
Vi har ju en hovrättsförhandling framför oss.. nya bevis kan ju tillkomma...efter vidare utredningar.
Det är klart att lyssnar/noterar noga vad försvaret har att komma med.

Försvaret har tidigare fått FUP att läsa igenom men åklagaren/utredarna har väl inte fått något från försvaret tidigare ang vad de ska ta upp idag... eller?
Citera
2020-03-04, 10:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är klart att lyssnar/noterar noga vad försvaret har att komma med.

Försvaret har tidigare fått FUP att läsa igenom men åklagaren/utredarna har väl inte fått något från försvaret tidigare ang vad de ska ta upp idag... eller?

De har nog bara fått den här inlagan med försvarets punkter som lämnades in till TR förra måndagen. Något mer utöver det tror jag inte.
Citera
2020-03-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bra rapportering från postaren.
Jag stör mig på att båda reportrarna på NA ibland skriver liknande saker också. Tycker även jag att de ska lägga fokus på rapportering istället för besvara läsarfrågor. Det kan de göra på pauserna eller efter förhandlingarna är slut isf.

Sen vet jag inte om jag håller med åklagaren om att ingen annan än han kunde begått mordet och alla andra var undersökta och avskrivna. HD är det inte enligt min mening.

Allt pekar på att SD utfört detta fruktansvärda dåd, HD kan ev vara inblandad men den som utförde detta är solklart SD
Citera
2020-03-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lite intressant med den här kommentaren från reportern.

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

De verkar inte lita fullt ut på sitt eget arbete med tanke på att tre poliser sitter och antecknar intensivt det som advokaten säger.

Ja kanske kan man fråga sig utifrån vilka premisser poliserna sitter i salen och lyssnar och antecknar; FU är ju klar, fastställd och utprintad. Jobbet är gjort.
Borde de inte nu ägna sig åt nästa fall i anmälanshögen?🤔

De sitter väl knappast där på sina fridagar.
Citera
2020-03-04, 10:33
Medlem
Citat:
Aktbil 146 del 1 sid 70

Förhör med dottern E

Hittar ett SMS till LW 15/5 6.16 där hon frågar var hon (LW) är.

N först (när de var på väg till LW på morgonen) dörr öppen ca 2 dm.

Det var UW som ringde LW:s föräldrar och berättat att LW var försvunnen (ej polisen som vi spekulerat om).
Meningen var att dessa skulle vara barnvakt när LW reste till Norge.
Nu citerar jag mig själv...

Till glorius

Här har du ordinarie inlägg som du spann vidare på och ifrågasatte var jag läst.
Du skrev ju något om att LW nog hotat sina föräldrar...
och var jag fått det ifrån ang att det var UW som ringde till LW:s föräldrar...
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stort tack! Mycket målande beskrivning av vad som händer därinne. NA:s rapportörer är fullständigt värdelösa. Aldrig sett en sämre live-rapportering - och jag har sett många.

Håller med, nästan ångrar att jag betalade för en prenumeration.

Vet inte om NA censurerar, för att de tycker att de vill hålla en objektiv inställning. Men de är ju journalister och är där inte främst för att tycka utan för att RAPPORTERA, som i dokumentera.

Synd att inte AB eller Expressen är där. Några av deras reportrar är supersnabba!
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Allt pekar på att SD utfört detta fruktansvärda dåd, HD kan ev vara inblandad men den som utförde detta är solklart SD

Ja HD är eventuellt inblandad så hur åklagaren kan hävda att ALLA andra är noggrant utredda och avfärdade för mordet är för mig en gåta. HD kan vara inblandad som medgärningsman, eller hur?
Citera
2020-03-04, 10:35
Medlem
Citat:
Håller med, nästan ångrar att jag betalade för en prenumeration.

Vet inte om NA censurerar, för att de tycker att de vill hålla en objektiv inställning. Men de är ju journalister och är där inte främst för att tycka utan för att RAPPORTERA, som i dokumentera.

Synd att inte AB eller Expressen är där. Några av deras reportrar är supersnabba!
Ja, ABs kriminalreportrar har vana i att dra ur det viktiga och skriva om det. Dessutom har de koll på vad vi vill höra. Nä, detta var en besvikelse - jag pröjsade också för en två månaders prenumeration. Billig som fan - men lik förbannat korkat med tanke på vad man får ut av live-rapporteringen.

Advokaten har ett svårt jobb. Det blir inte lätt att så rimligt tvivel där inte. Tycker lite synd om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in