2020-03-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
kanske fördel att bli smittad nu då, senare blir väl det kaos och utebliven vård !

Fast om du blir smittad nu så får du ej immunitet och kan insjukna inom en månad eller två igen (och då med sämre förmåga att klara av sjukdomen)...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
De har haft 4335 fall av smittade och ynka 26 döda. Det är simpel matematik.

Sydkorea har 5186 personer rapporterade smittade och 28 dödsfall, ca. 0,5%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du kanske borde kolla lite på vad de säger i Sydkoreansk media? De säger att vårdkapaciteten redan nu är nådd och alla omöjligtvis få vård längre. Därför de också fått flertalet dödsfall de senaste dagarna.

Inget lands sjukvård kommer kunna hantera det här. Alla Hubeis sjukhus blev överbelastade trots Kinesernas extrema åtgärder med sjukhusbyggen, karantäner osv. Lycka till att få ihop den disciplinen, effektiviteten och samarbetet i länder som t.ex. Sverige.

Enligt John C dog fyra nu senast i väntrummen. Man kunde inte hjälpa dem i tid.
Citera
2020-03-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Pandemi lär utlysas, men det är knappast Sverige som avgör det.
Vi kan väl få 200000 fall till imorgon. Blir ju ingen pandemi för det.
Ja men nu är inte Sverige ensam om ökning. Flera länder håller på att tappa greppet. Har skrivit om detta tidigare. Men du verkar ny i gruppen utan koll
Citera
Medlem
Mina bekanta som jobbar på dagis tvekar inte att åka till Thailand i mars. Jag borde hänga ut adressen, men gör det inte. I Thailand har regeringen allt under 100% kontroll säger dom, läs själv!
När kommer smittfallen att synas i Sverige från Thailand?

____https://forum.thaivisa.com/topic/1151386-covid-19-put-thai-prostitutes-returning-from-korea-on-an-island-in-quarantine-social-media-g oes-ape-as-5000-set-to-return/?utm_source=newsletter-20200303-1253&utm_medium=email&utm_campaign=news___________ ___
Senast redigerad av shivashambo 2020-03-03 kl. 11:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Fortfarande många mer än folk som dör i covid-19 Många under andra världskriget läckte sina sår med tvätta sig i kollidalt silver med Ryska soldater läkte inre blödningar genom silver som är så pass farligt att använda sig utav också
Det är ändå ingen ”säsongsinfluensa”
Citera
Medlem
JulMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Det är 0.005 procent som har gått bort i Sydkorea av de smittade.
De har haft 4335 fall av smittade och ynka 26 döda. Det är simpel matematik.
31/5000 = 0.0062, 1=100% 0.1= 10% 0.01= 1% 0.062= 0.62%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Hej. Har varit i Turin förra veckan och upplever lite hostningar som jag inte hade förut. Hur gör jag nu?

Du borde ringa 1117 och se vad de säger

https://www.expressen.se/nyheter/risknivan-att-smittas-hojd-nytt-troligt-fall-i-skane/

Citat:
Sverige har fått nio nya fall av coronasmitta under dagen – samtliga har nyligen varit i norra Italien.

Åk inte till akuten, låt dom komma och testa dig hemma istället.
Citera
Avslutad
Allt pekar på att det blir som jag sagt säkert två månader nu. En pandemi som kommer kännas rätt hårt. Därför uppmanar jag folk att försöka vakna till detta faktum nu och vidta vissa försiktighetsåtgärder medan det fortfarande finns tid.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Att beräkna dödschansen som (antalet döda) /(antalet smittade) MAKES NO SENSE! Då tar man med de personer för vilka utfallet av sjukdomen är okänt (de räknas implicit in som tillfrisknade)! 2%-siffran sprids för att inte skapa panik, och är ett hoax!

En bättre metod (men som säkert har brister) är att istället dividera med antalet som har gått igenom sjukdomen helt. Dessa är antingen döda eller tillfrisknade. Alltså borde man beräkna chansen som (antalet döda) /(antalet döda + antalet tillfrisknade).

Med denna beräkning ser det mycket mörkt ut...

Båda metoderna har brister om du inte menar att man i en grupp med konstaterat smittade gör en cutoff och följer hela den gruppen tills alla är friska eller döda. Då får man fram rimlig statistik. Men även den kan skilja sig beroende på om gruppen man räknar på har speciella förutsättningar som inte gäller i ett annat område. Hur många av de döda i Whuan är kedjerökare? Påverkar 30 års rökning och närvaro i ett område med hälsofarlig luft utsikterna att dö i lunginflammation om man får den? Det finns så sjukt mycket att ta i beräkning.

Om man gör en cutoff nu då vi når 100 000 och sedan följer exakt och endast dessa 100 000 i 20 dagar till så får vi en bra bild som beskriver global överlevnad/mortalitet om 20 dagar.

Min gissning är att globalt landar vi in på 4 till 5%
men i ett land som Sverige 2 till 3%
och i de länder som har hälsovård och resurser i världsklass 1 till 2%
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Jag pratar om hur många som testats, dvs kontrollerade / antal testade fall, har någon en siffra där?
Ah. Bra fråga. För någon dag sedan hörde jag att man testat 500. Men nu vet jag inte. Jag vill också veta.
Citera
2020-03-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
När smittan får fäste på plats i landet. Borde räcka med Kina, Italien och Iran men de kanske vill ha några länder till...?

Men redan för snart en vecka sen varnade WHO för att förbereda inför pandemi.
Sydkorea också....USA, Spanien etc har också tappat greppet. En massa smittade utan smittokälla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in