2020-03-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du hänvisar till Sonnys 80tals version. Han sökte förklara kulornas avvikelser sinsemellan med värmeutvidgning i pipan.

Nya analysernas resultat är under sekretess. Ställ fråga till LGWP vettja.

Tja,den som vill kan ju fråga en person som saknar både erforderlig erfarenhet samt kompetens av mordutredningar..likt GW.Jag tillhör inte den kategorin som har intresse av att fråga dylika.

I övrigt kan jag konstatera att uppgiften om minst fyra tums pipa fortsatt gäller.
Inget end of story således.
Citera
2020-03-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så du menar att det överraskande vittnesmålet om en Sherlockholmes-mössa är extra trovärdigt?

När alla insatta vet att det vittnen är sämst på är att beskriva klädsel på andra vid ett brott.

När det gäller mördarens klädsel kan enbart ett omdöme användas. Det går inte med säkerhet att bestämma den. Den ende som med säkerhet vet är mördaren.

I övrigt kan konstateras att mördarens klädsel vid tiden för brottet är av underordnad betydelse.
Jag kan inte fatta folk som snöar in på detta.
Citera
2020-03-03, 13:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Naturligtvis medhåll här.
Att vissa verkar tro att det inte funnits folk som frikänts för mord som de ändå har begått är svårt att förstå.
Förvisso, men i det här fallet så finns det inget som talar för att CP skulle ha begått mordet. Med tanke på hennes agerande i övrigt så saknar LP trovärdighet fullständigt. Jag får faktiskt lite Sture Bergwall-vibbar av förhören (eller snarare, samtalen) med henne.
Citera
2020-03-03, 13:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag har frågat Guillou om han fick några anonyma brev. Antagligen har han fått o vi får väl se sen om han lämnat dom till PU. Han svarade alltså inte på just den frågan.
Hur formulerade du frågan angående anonyma brev?
Citera
2020-03-03, 13:28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det beror som sagt lite på, med tanke på att CA uppenbart saknade konsekvenstänk - sköt sönder TV:n med puffran när Palme visades, så är det inte alls otroligt att det var ett vapen som var reggat på honom.
Hans osannolika historia om att han skulle ha sålt vapnet till en för honom okänd man i kungsan stödjer ju också detta. Varför erkänner man vapenbrott om det inte skulle vara några problem med det vapnet liksom?

Han blev ju inte dömd pga. någon ändring i vapenlagen.

Vilket alternativ är bäst, erkänna vapenbrott eller inte ge en rimlig förklaring till varför man inte längre har sitt vapen kvar, vilket leder sökljuset till en själv i Sveriges största mordutredning?
Han måste ju ha ganska starka grundläggande motiv för att kunna erkänna ett vapenbrott bara sådär.

Ponera att han är GM: Antagligen har han resonerat som så att det är mer vattentätt att ljuga ihop och erkänna vapenbrott än att ljuga ihop och hävda att vapnet blivit stulet.
Polisen tror ju mer på honom ifall han erkänner vapenbrott, eftersom det ger sken av honom som en ärlig person som de facto erkänner en brottslig handling.

Det faktum att han uppgav detta 1994, det vill säga efter det att CP kommit upp som tänkbar GM i media, gör det ju rimligare att prata om "en knarkhandlare" som köpt vapnet.
Senast redigerad av kato85 2020-03-03 kl. 13:30.
Citera
2020-03-03, 13:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Är det någon i Tråden som kan komma på någon mer betydelse av RAF än Rote Armé Fraction och Royal Air Force?

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
När jag googlar kommer det, förutom de två du nämner, även upp en fd bilfabrik i Riga. Annars intet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/RAF

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det finns en del.

Risk Adjusting Factor

The Reporting Agent File

Ready - Aim - Fire

Right Arm Fast

Relative Absorption Factor

RAF - En minibuss byggd i Lettland...

Den italienske artisten RAF (Raffaele Riefoli) som 1984 hade en hit med låten Self Control, senare en större hit med Laura Brannigan. Lär väl iofs inte ha med MOP att göra, men allmänt är det väl då också en gängse diminutivform av namnet Raffaele.
Citera
2020-03-03, 13:46
Medlem
Citat:
Varför första skottet är en miss kan vi bara gissa kring. Avlossat strax över höfthöjd snett uppåt vilket stämmer med LPs skador. Det finns en mängd möjliga orsaker.

Ja, att GM halkat till eller att OP har gjort en avvärjande rörelse är mest troligt. LP var öppet mål när hon satt på huk och GM hade 4 kulor kvar att sätta i LP.
LP var aldrig tänkt att släckas.
Citera
2020-03-03, 13:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nu drömmer du. Han avvisar dennes teori och kommenterar ej skottordning. De nya rönen är sekretessbelagda.
KP säger att det inte finns stöd för att OP träffades av andra skottet, men att det däremot finns stöd för att OP träffades av första. KP säger också att han inte förstår vad det har för betydelse.

Det är väldigt lätt att förstå.
Citera
2020-03-03, 13:57
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ja, att GM halkat till eller att OP har gjort en avvärjande rörelse är mest troligt. LP var öppet mål när hon satt på huk och GM hade 4 kulor kvar att sätta i LP.

Det finns ingenting som tyder på att LP satt på huk före andra skottet. Det vittnen talar om är två stående personer och en liggande i momentet efter skottlossningen. Och en person som föll ned i samband med/efter det andra skottet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-03 kl. 14:03.
Citera
2020-03-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA

Man skulle kunna tolka det som att första skottet var avsett att skapa en chock effekt
så att ingen vågar röra sig isåfall lutar det åt ett proffs.
Men det är ingenting jag vågar sätta pengar på eller kan bedöma om det är så.
bara en alternativ förklaring.
Citera
2020-03-03, 14:09
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Man skulle kunna tolka det som att första skottet var avsett att skapa en chock effekt
så att ingen vågar röra sig isåfall lutar det åt ett proffs.
Men det är ingenting jag vågar sätta pengar på eller kan bedöma om det är så.
bara en alternativ förklaring.

Min erfarenhet är att de flesta hukar sig eller duckar när det smäller till helt oväntat precis i närheten av personen i fråga, står personerna några meter bort vänder de sig i riktning mot knallen för att se vad det var som small, eventuellt lätt hukade.

Ett fåtal personer "fryser till" i verkligheten.
Citera
2020-03-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns ingenting som tyder på att LP satt på huk före andra skottet. Det vittnen talar om är två stående personer och en liggande i momentet efter skottlossningen. Och en person som föll ned i samband med/efter det andra skottet.

Vet inte vad du vill ha sagt, kanske LP såg sig omkring någon sekund efter att OP fallit till marken.
Om GM ville släcka LP hade det varit enkelt.
Min uppfattning är att det var professionellt utfört.
Efter skotten hölstras revolvern och GM avlägsnar sig kontrollerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in