2020-03-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
tg = tant gredelin
Tant Gredelin kan också, om SD kunde sin Beskow, ha varit en litet elak antydan om att hon var svag. Tant Gredelin satt nämligen mest inne på sitt rum och broderade rosor på stramalj och var rädd för drag.
Citera
2020-03-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kl 00.23 SD svarar på ett mail som synkas till datorn.
Kl 00.29 SD skickar meddelande till LW.
Han kan ha åkt hem en stund, ja för att åter dra iväg till mobilen och stänga av den 01.47.

Ja och definitivt duschat för han måste varit ganska nerfläckad med blod från topp till tå.

Undrar om HD uteplats blev genomsökt.
Citera
2020-03-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Tant Gredelin kan också, om SD kunde sin Beskow, ha varit en litet elak antydan om att hon var svag. Tant Gredelin satt nämligen mest inne på sitt rum och broderade rosor på stramalj och var rädd för drag.
Nja, jag läste nånstans att hon gillade lila. Lila mössa, lila vantar osv. Om jag läste rätt så ogillar SD lila. Men nu har man läst så mycket så jag undra om jag drömt om det. Men tror inte det.
Citera
2020-03-02, 22:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Vad hette journalisten? Har sett namnet men det står alldeles still, kommer bara ihåg att det var nåt med u i efternamnet.

Edit:
Jag hittade på namnet själv. F*edrik Und*vik.
SvT producenten som avslöjade dom taffliga poliserna i operation playa

https://www.expressen.se/tv/nyheter/fredrik-undevik-mycket-har-varit-valdigt-tafligt/
Citera
2020-03-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, det var en miss!
Ja,det verkar som att hon mindre och mindre.
Och ibland vägrar hon även att svara.

Jag blir lite orolig för hur hon ska svar på rättegången. Läste just förhör med henne efter häktningen och då plötsligt så mindes hon inte om S sagt att han skulle döda henne och barnen, utan nu mindes hon bara att det gällde henne.

Aktbil 149, sid 247

"FLI: Och du säger att ni har pratat om.,. att han önskade ditt liv och hela familjens liv
egentligen
MT: Jaa och det. ..
FL I: Det här är ingen nyhet för dig, och ni har pratat om det här säger du
MT: Ja
FL 1 : Att han kunde tänka sig att ta livet av dig
MT:Mm
FLI: Och då är det som, som Jerry känner till här ... Men du känner till att, som Stefan
har berättat för dig då att han hade dom tankarna vad gällde hela familjen
MT: Jaa nu blir jag lite osäker på hur han har uttryckt det, om barnen var med eller
inte i det hela, det kanske ja, nej jag vet inte. Men ja, att, att han önskade, han önskade
för min skull att jag skulle slippa lida
FL I: Mm men det, det var faktiskt vad du sa förut att
FLI: Han hade dom tankarna att, att ni alla skulle ...
245
Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-08-30 11 :21 diarienr: 5000-K574218-18
FLl: Försvinna
MT: Och jag är inte säker på att det var så han uttryckte det, men ... men jag vet att
det vv ... mig i alla fall
FLl: Hur, eem, men när han pratat om er alla, innefattade han sig själv också då?
MT: Eftersom jag blev osäker på med barnen så ... så han, så vill jag inte utve ...
eller jag kan inte utveckla det mer för det kan bli så fel, för jag är inte säker på att det
var barnen och Stefan där
FL 1: Men ni har ju pratat om det här
MT: Ja, att han önskade livet ur mig
FLl: Mm
MT: Men om barnen och han var med i det, det kom ... asså det, det känner jag mig
osäker på
FLl: Han önskade livet ur dig
MT: Han önskade att jag skulle slippa lida
FLl: Mm. Men skulle det vara nån typ av aktiv dödshjälp då eller?
MT: Ingen aning.
FLl: Hur skulle det gå tillväga då?
MT: Vet inte.
FLl: Prata han inte om det? Hur han hade i så fall tänkt att det skulle gå till?
MT: (sucka följt av tystnad i ca 7 sekunder). Jag tror aldrig han specifikt sa det, men
jag är osäker. Jag kommer bara ihåg alla mina egna sätt jag tänkte ta livet av mig,
eem ... ( tyst 11 sekunder) nej
FL 1: Men hur kände du då när han ... när han pratar? När ni pratar om det här, och
han berättar att såhär tänkte han, kände han. Hur kändes det för dig?
MT: Ingen aning, jag kommer inte ihåg. Vi pratar alltså ... år tillbaka. Jag vet inte,
jag vet att ... jag vet att jag nu kan sitta och, och resonera som så att det är ingen
konstig tanke
FLl: Ja, fast konstigt är det väl om man tänker sig att hela familjen ska ...
MT: Ja fast jag sa ju att den delen var jag osäker på
246
Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-08-30 11 :21 diarienr: 5000-K574218-18
FLI: Mm
MT: Så jag tycker vi inte ska hänga upp oss barnen
"

Ja...ju mer jag läser om HD:s förhör så undrar jag varför de inte har ett dubbelrum på häktet!
Och eftersom minnesluckorna är sååå omfattande undrar jag varför inte polisen begär utlåtande från psykiater eller liknande som kan förklara ev. samband mellan medicineringen hon har och ev. trauma som HD kan ha. Och om det i så fall finns hjälp för HD att få så att hon kan medverka i utredningen.
Hur det än är så får förhörsledarna inga svar på centrala frågor men helt oskyldiga frågor verkar HD klara av att minnas.
Kanske någon här i tråden som är mer kunnig i minnets förunderliga värld kan svara mig/oss om det är rimligt med så många minnesluckor i såna här sammanhang?? Jag menar, det är ju inte var dag man behöver förbereda en USA resa, blir tillfrågad om man har nyckellås eller kodlås och spenderar en helg med en älskare..

Edit: Försvarsadvokaten avbryter heller inte förhörsledarnas upprepade frågor om samma saker. Så advokaten, antar jag, tycker att det finns fog för polisen att fortsätta hamra på med samma frågor i förhoppning om att HD ska leverera ett trovärdigt svar..
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-03-02 kl. 22:18. Anledning: Stycket längst ner
Citera
2020-03-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nja, jag läste nånstans att hon gillade lila. Lila mössa, lila vantar osv. Om jag läste rätt så ogillar SD lila. Men nu har man läst så mycket så jag undra om jag drömt om det. Men tror inte det.
Jo, att hon gillade att gå i lila var absolut första anledningen, men han verkade gilla dubbeltydigheter så varför inte båda?
Citera
2020-03-02, 22:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Samt att han placerar in en Peter (har ej dokumentet framme på mobilen så jag kommer inte ihåg efternamnet) så geschwint.
En riktig ”Hjälpsamma Jönsson”!

Ja, är det inte därför man instinktivt känner att något inte stämmer?

Jag tänker att de flesta oskyldiga, hur olika vi än är, skulle vara dämpade, oroliga, svara på frågorna så gott vi kunde.
Naturligtvis säger man om man misstänker någon, men då kommer det i ett sammanhang.

Man slänger inte bara ut ett namn så där, som ett bete.
Minns också han underliga meningar idet pm han skickade till charkoals kompis.

Även här reagerar jag på ordet "tillfångatagen".
Varför skulle hon ha blivit tillfångatagen?

Visst dörren var öppen, men jag försöker sätta mig in i tankebanorna .

Eller "så finns hon inte".

Vad skulle man själv tänka?

Jag såg de andra kompisarna , som messade att de skulle kolla olika chacher.

Vem skulle vilja tillfångata henne menade han?
Citera
2020-03-02, 22:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Förstår absolut inte anledningen till att HD försvarar honom med näbbar och klor när hon redan för flera år sedan satte ultimatumet att SD inte fick träffa LW om de skulle fortsätta tillsammans..

Du underskattar nog vad Lena utsatte Hanna för. Gör du inte så förstår du att hon har alla skäl i värden att bli lättad av att LW försvann. Kan tom, vara så att hon tyckte det var ridderlikt av SD att ta plågoriset av daga,.
Citera
2020-03-02, 22:21
Medlem
Citat:

Det kan vara feber och förkylning (hos mig), men allt börjar kännas som ett Teaterspel med två huvudaktörer som agerar tillsammans, SD+HD.

*Suck*
Citera
2020-03-02, 22:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Min spekulation är att hon vet allt som SD gjort, att han berättade om att han planerade att döda LW, eller att han berättade efteråt. Därmed har han en hållhake på henne nu. Berättar hon att SD är mördaren därför att hon faktiskt vet det, så kommer han dra med henne i fallet. Och det skulle hon nog inte stå ut med. Först nesan att ha hållit käften i två år, att ha ljugit för polisen - men också att kanske få tillbringa tid i fängelse. Vad skulle vänner, familjen, barnen säga?

Hon har ju dessutom stöttat hans beskrivning om Lenas tendens att blöda kraftigt vid sex. Detta för att plantera nån sorts sanning ifall de hittar Lenas blod i Stefans hus. Så hon är helt klart skyldig till skyddande av brottsling (grovt brott). Om hon hänger SD, så hänger hon sig själv.
Det handlar inte om hållhakar utan om lojalitet. Tror jag ,
Citera
2020-03-02, 22:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han "slirar" på sanningen ja.

Nu blir det ju extra tydligt varför åklagaren inte vill lämna ut all information de har före de förhör någon, utan den misstänkte får själv berätta sin egen version. Därefter jämför man med de bevis man har.
/.../
Det blir lite rörigt när förhörsledarna lägger fram saker som är gripna ur luften. T.ex. lyckades väl Peter Springare i något tidigt förhör få SD att tro att ett vittne skulle ha sett honom cykla i närheten av bullerplanket den aktuella kvällen. Den naive och hjälpsamme SD gick väl på det här, och började då själv spekulera om att han möjligen kunde ha cyklat så pass långt från hemmet. I själva verket finns ingenting som talar för att SD skulle ha varit i närheten av bullerplanket den kvällen.

Lika med indikationerna på blod från LW i SD:s hus. Förhörsledarna fick först SD och HD att felaktigt tro att NFC skulle ha konstaterat förekomst av LW:s blod i SD:s hus. Utifrån den vilseledande uppgiften försökte sedan SD förstå hur det här kunde komma sig. Eftersom SD själv visste med sig att det inte var han som hade dödat LW så blev en begriplig förklaring för honom att blodet kunde ha avsatts där i samband med deras sexuella aktiviteter, och därför körde han väl på den linjen. Senare skulle det visa sig att något blod inte gick att påvisa, bara DNA.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-02 kl. 23:16.
Citera
2020-03-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kan vara feber och förkylning (hos mig), men allt börjar kännas som ett Teaterspel med två huvudaktörer som agerar tillsammans, SD+HD.

*Suck*
Väntan på FUP kändes som väntan på Godot. Men den kom ju till sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in