2020-02-18, 21:36
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fick precis ett mail från Krmkr, som har kontakt med viss media:

21:04 (för 23 minuter sedan)

till mig

Tingsrätten har tydligen gått med på att kopiera vissa delar... åtminstone till media.
Men, om dom ger det till media så kan dom fan ge det till oss också.
Det var därför Aftonbladet kunde gå ut med lite bilder mm mm.
Dom har säkert fler dokument till lite nya löpande artiklar.

Sprid gärna ut detta i tråden, för om vi alla samtidigt mailar tingsrätten (typ kl 09) och kräver att dom skall lämna samma handlingar till oss som media har fått, så kanske tingsrätten ger med sig. Det handlar om att sätta press.

Som han skriver - om media kan få visst material borde allmänheten få det också. Så om vi alla mailar till orebro.tingsratt@dom.se (skriv målnr i ärenderutan) och kräver att få detta material kanske tingsrätten ger upp?

Jag skriver klockan 09:00 imorgon. Hoppas fler gör det: TR mål: B 2705-18
Citera
2020-02-18, 21:37
Medlem
Citat:
Fick precis ett mail från Krmkr, som har kontakt med viss media:

21:04 (för 23 minuter sedan)

till mig

Tingsrätten har tydligen gått med på att kopiera vissa delar... åtminstone till media.
Men, om dom ger det till media så kan dom fan ge det till oss också.
Det var därför Aftonbladet kunde gå ut med lite bilder mm mm.
Dom har säkert fler dokument till lite nya löpande artiklar.

Sprid gärna ut detta i tråden, för om vi alla samtidigt mailar tingsrätten (typ kl 09) och kräver att dom skall lämna samma handlingar till oss som media har fått, så kanske tingsrätten ger med sig. Det handlar om att sätta press.

Som han skriver - om media kan få visst material borde allmänheten få det också. Så om vi alla mailar till orebro.tingsratt@dom.se (skriv målnr i ärenderutan) och kräver att få detta material kanske tingsrätten ger upp?
Jag kommer inte ihåg vad lagen heter, och jag har ingen länk, men det är någonting med jämställdhet som säger att de får inte göra skillnad på oss och media.
Citera
2020-02-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och vem skulle städaren städat år när städaren sitter och raderar SINA bilder genom att fota närapå 1000 bilder på entrén i polishuset?

Ganska uppenbart. Att han raderar bilder gör honom inte till mer mördare än städare.
Citera
2020-02-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Media kanske köpt delar av FUP i pappersform?
Jag har ställt frågan till Krmkr - men han blev tydligen lite upptagen. Återkommer.
Citera
2020-02-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag kommer inte ihåg vad lagen heter, och jag har ingen länk, men det är någonting med jämställdhet som säger att de får inte göra skillnad på oss och media.
Jag tror de är suveräna på tingsrätten. De KAN välja vem de vill dela med sig. För oss alla är det ok att läsa på plats. Fan - jag kan inte lagen där. Vet inte om de fick på pdf eller pappersform.

Jag hör av mig när jag hör av Krmkr. Fan att han skulle gå och bli avstängd (förlåt - tog semester).
Citera
2020-02-18, 21:42
Medlem
Citat:
Kanske dags att sluta gå på din känsla, och försöka acceptera och läsa in dig på lite fakta?
Skönt med såna faktapålästa personer som dig. Du kanske kan utveckla lite av dina fakta istället för att sitta och luftraljera .
Citera
2020-02-18, 21:42
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Jag har ställt frågan till Krmkr - men han blev tydligen lite upptagen. Återkommer.

Ok, tack! 👍🏻

En annan fråga, om man går till Tingsrätten och läser FUP gratis där, är det tillåtet att fotografera sidorna då?
Citera
2020-02-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ok, tack! 👍🏻

En annan fråga, om man går till Tingsrätten och läser FUP gratis där, är det tillåtet att fotografera sidorna då?
Ingen borde kunna hindra dig kan jag tycka. Det är kopieringen som kostar pengar. Det är ju inte direkt industrispionage. Du får ju KÖPA den, men betala för kopiering.
Citera
2020-02-18, 21:45
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ok, tack! 👍🏻

Självfallet är det tillåtet att fotografera handlingar hos myndigheter. Skulle någon myndighet eller tjänsteman neka det är det i strid mot grundlagen.
Citera
2020-02-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag skriver klockan 09:00 imorgon. Hoppas fler gör det: TR mål: B 2705-18

Japp!
Citera
2020-02-18, 21:48
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:

Enligt detta referat är det inte okej av myndigheter att låta journalisterna få handlingar utan kostnad om resten måste betala.

Citat:
JK var skeptisk till att Statens kärnkraftsinspektion, SKI, i vissa fall avstod från att ta ut avgifter för kopior av allmänna handlingar när dessa lämnades ut till journalister. “Att en myndighet bedömer att det skulle vara värdefullt om t.ex. en journalist hade tillgång till vissa handlingar utgör inget giltigt skäl för att meddela undantag från avgiftsskyldigheten”, skrev JK. Enligt JK innebar en sådan tillämpning ett godtycke som kan leda till att vissa företrädare för allmänheten gynnas medan andra missgynnas.

JK slog också fast att “myndigheter ska visa försiktighet med att registrera eller på annat sätt sammanställa vilka allmänna handlingar som en enskild tar del av. Det är direkt olämpligt om det inte finns ett påtagligt praktiskt behov av att göra det”. Detta med anledning av att en person hade anmält att SKI samlade alla handlingar som hade lämnats ut till honom i en särskild pärm. JK kritiserade också myndigheten för att den på sin hemsida hade skrivit en text som i praktiken avslöjade att personen hade begärt ut en viss handling.
Citera
2020-02-18, 21:49
Medlem
Krmkr visste inte om de fått köpa papperskopia eller fått på pdf. Aftobladet skriver att:

Hej, tingsrätten gick till slut med på att kopiera vissa delar. Men vi lämnar aldrig ut vårt arbetsmaterial till utomstående. Det är gratis att läsa på plats.

Så om de betalat en slant och fått på papper eller via PDF-fil kunde han inte svara på. Men vi kan ju maila ändå. Om de accepterar så får du ett kostnadsförslag och då kan man tacka nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in