Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Om det nu skulle vara så att SD-politiker hänger på Flashback tror jag dock att de tar det som skrivs med en nypa salt, eftersom användarna här utgör ett väldigt smalt tvärsnitt av väljarkåren i stort.
SD-politiker och andra politiker hänger garanterat på Flashback.
Flashback ligger högre upp i ranking än
t ex svtplay, DN och Hemnet. Här flockas Svensson, det är jag övertygad om. Sen ska vi inte sticka under stol med att det är en bra del udda figurer som skriver på forumet också.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Huh? Förstår inte problemet med Barth-Krons text. Hans analys är spot on och man behöver ingen "order från Bonniers" för att landa i den. Han springer cirklar runt Ramberg, Furtenbach och Mellin och denna text är inget undantag. "Flexar sina muskler"? Deras muskler består av att de har över 20% i opinionsmätningar med nästan tre år kvar till nästa val. Precis som förra gången det var nästan tre år kvar till nästa val, och vi vet hur det gick. Lätt fånget... osv.
Vad gäller rubriken så är det väl som vanligt nån hafsig rubriksättare som varit framme, den ordalydelsen finns ingenstans i texten. Den handlar ju inte så mycket om vad som gynnar/missgynnar SD, utan mest om det nya dilemmat för M och KD: Nu när de har öppnat för SD-samarbete, nu när krafter från alla håll (både sympatisörer och motståndare) betraktar M+KD+SD som en helhet, är M+KD direkt exponerade för varje glappkontakt i SD:s rumsrenhet. Det gynnar INTE den helheten att Bylund börjar yra om att straffa journalister, och det som missgynnar blågula blocket som helhet missgynnar SD, så i det avseendet har Barth-Krons rubriksättare fattat rätt. Det centrala i analysen finns här:
"För tio år sedan handlade verksamheten om att jaga upp tillräckligt med hardcore-supportrar för att ta sig in i Sveriges riksdag, trots det etablerade Sveriges kompakta motstånd.
För fem år sedan gällde ”give ’em hell” – ställ till det maximalt för ett gäng ”gamla” partier som alla vägrade erkänna SD:s existens och betydelse, helst genom att sno väljare från allihop.
Nu, 2020, handlar det i stället om att bygga majoriteter. Ska det bli något verkligt inflytande, någonsin, måste 51 procent av väljarna vara beredda att åtminstone rösta på ett parti som kan tänka sig att samarbeta med SD. Då kan tidigare, konfrontativa framgångsfaktorer visa sig direkt kontraproduktiva."
Exakt så. Allt handlar i detta läge om att M+KD+SD måste få ihop minst 175 mandat för att SD ska få den verkliga makt de strävat efter sedan dag ett. Och där är vi inte i dagsläget eftersom blågula blocket trampar vatten. I morgonens Svensk väljaropinion ökade de från 47,5 till 47,6 (jippi?) medan JÖK+V samlade 51,1 (L över spärren). Den där ledningen på 3,5-4,0 PE tycks inte rucka på sig hur många nya bottenrekord S än fortsätter slå, och ledningen MÅSTE vara utraderad när nästa valrörelse börjar eftersom vi vet sedan förra valet att S underskattades med -3,3.
Var ska blågula hämta väljarna som behövs för att nå en klar ledning över JÖK+V? Tja, inte genom att kannibalisera på varandra. Det måste till nya väljare. Dessa finns, hör och häpna, inte på den dammsugna ytterkanten till höger om SD bland AfS:are och andra "finspångare". De finns bland JÖK+V. Och upplysningsvis sitter inga 4 procentenheter JÖK-väljare och säger
"Snark, SD är så mesiga, väck mig när de vill avrätta cheferna på public service för landsförräderi och skjuta av beståndet av MENA-drägg i samband med älgjakten, tills dess stannar jag hos det mest högerradikala alternativet just nu, S/MP/C/L/V!"
INGEN substantiell väljargrupp som ännu inte gått till SD, väntar på ett radikalare och mer oborstat SD som vill leka Polen/Ungern och hota media. Däremot är den sortens uppträdande närmast en garanti för att JÖK-väljare som försiktigt funderar på M/KD skräms bort direkt. Och då vinner JÖK+V med 51% och sen får vi fyra förlorade år till.
Håller med.
SD har, som sagt, ett problem i dagens läge där de riskerar att få hybris pga de enorma framgångarna. Den hybrisen, i kombination med frustrationen över landets tillstånd, kan lätt omvandlas till utspel som får de sista viktiga procenten som behövs till sverigeblocket att avvakta.
SD måste vara coooola om de vill nå regering 2022.
Jag tycker det är mycket bra när SD fokuserar på förnedringsrånen av svenska ungdomar, mycket bra!
Linus Bylund skulle t ex sagt att det är viktigt att public service jobbar med sin politiska vänster-slagsida, det räcker bra som indirekt signal. För skärpa sig, det bör de, det har han rätt i, men utspelet andas lite bananrepublik, och det är ingen framkomlig väg i Sverige tror jag.