Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
SD:s kärva inställning till SVT/SR medför inte någon nedgång i OU.
Det är väl inte där skon klämmer. Det handlar om hur det påverkar blågula blocket som helhet.
I oktober 2019 gjordes en Sifomätning där man frågade partiernas väljare vad de tycker om SD-samarbete. Andelen positiva var:
KD 95% / M 85% / L 47% / C 42% / MP 30% / S 29% / V 18%
Att så mycket som hälften av folkpartisterna är positiva till SD samarbete innebär att det finns en teoretisk möjlighet för blågula blocket att dammsuga upp halva L och därmed plocka 2 PE. Det skulle räcka för att ge SD+M+KD majoritet, och eftersom L dessutom försvinner i nästa val om bara <2 PE återstår så vore effekten dubbel. Man ser också att en ansenlig del av C-väljarna är positiva till SD-samarbete, 42% av c:a 9% är väldigt mycket mer än 47% av 4%.
Är dessa väljare beredda att ta steget direkt till SD? Knappast. Men däremot att gå till M eller KD och ha dem som en betryggande distansbricka till SD, är de sannolikt öppna för. Så det är bra om EBT+UK jobbar järnet för att locka över dem. Och ska det funka måste erbjudandet vara tillräckligt attraktivt för en väljargrupp som är ganska 'fina i kanten'. Vi kan kalla dem "milt invandringskritisk allmänborgerlig medelklass i Bromma".
Men hur sugna tror du de blir på blockbyte om SD börjar yra om att ställa Public Service-chefer mot väggen i riksdagen eller se över möjligheterna att åtala journalister som SD inte finner opartiska? Tja, svaret på den retoriska frågan hittar du i att Kristersson har fått ägna veckan åt damage control i form av långa doktorsavhandlingar på Facebook. Anledningen till att det tog honom c:a 73 år att bjuda in Åkesson på kaffe är sannolikt just sånt här.
Men visst, om man tycker att 10 sekunders tillfredsställelse av att se SD hota media är värt att rödgröna behåller makten till 2026 så är det bara att ösa på med balla Finspång-utspel. Det blir bra. Jag känner verkligen att jag inte fått tillräckligt med MP-invandringspolitik, jag vill ha den till minst 2030. Blir visserligen jobbigt när jag går ut på gatan och är den enda svensken i ett hav av afghaner som alla varit hos samma frisör och fått identiska undercuts, men när det känns deppigt kan jag alltid trösta mig med att tänka tillbaka på hur gött det kändes den där gången 2021 när SD hotade SVT med Finspång! Jag hade praktstånd i 72 timmar efteråt! IN YOUR FACE PK-AVSKUM!!!!! SD2038!!!! JIMMIE TJALALALALA