2020-03-02, 00:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Vi ska inte underskatta M som dark horse. Jag skulle inte bli förvånad om vi snart har ett läge där S, M och SD alla tre ligger på 20-23% och fightas om positionen som största parti.

Jo men vart ska dessa väljare komma ifrån?

Sossar lär aldrig rösta M, kanske någon enstaka som är rädd för SD men de flesta rör sig nog mot SD utav de som är missnöjda.

Kristersson osar inte heller stark ledarskap i min åsikt, Åkesson känns som en starkare ledare och en stark ledare kräver folket nu.

Men en ekonomisk kris kan definitivt gynna M, men också SD.
2020-03-02, 00:34
Medlem
Förtroendet för myndigheterna har fått sig en allvarlig knäck i och med Coronaviruset. De försöker lugna men om vi har en italiensk situation om tre veckor så tror jag det här är en game changer.
Oron för coronaviruset har i helgen lett till en kraftig ökning i försäljning av torrvaror och konserver i flera stora matbutiker. Butikspersonal som SVT Nyheter har pratat med beskriver situationen som mycket ovanlig.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okad-forsaljning-av-torrvaror

Anders Lindberg har som vanligt de känsligaste känselspröten:
Citat:
Min känsla är att Ulf Kristerssons kritik mot krishanteringen, Hanif Balis alla tweets om Folkhäsomyndigheten och Staffanstorps beslut att frångå statliga rekommendationer om smittskydd är politiskt motiverade av samma sak.

Viljan att sätta dit regeringen.

Mitt i en kris.
Citat:
Om människors förtroende för myndigheterna minskar så kommer krisen att vara svårare att hantera och med stor sannolikhet bli större.

Det kan bli ganska farligt.
Citat:
Jag tycker det är oansvarigt.
Han ska nog be till gudarna att vi inte har 1500 insjuknade om några veckor och en armé av araber på marsch över Öresundsbron.
2020-03-02, 00:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad tror folket om kommande OU?
Sämsta scenario: Man tappar pga mediadrevet.
Okej scenario: Man stabiliserar sig som största parti och S fortsätter tappa.
Bästa scenariot: Man fortsätter stiga (rusa) i opinionen.
Jag tror faktiskt på ett okej eller bästa scenario här, så mycket som borde tala för att SD ökar.
1. Massinvasionen av Erdogans flyktingar ger svensken PTSD från 2015. Det räcker nu.
2. Coronaviruset och hur man har hanterat det från myndighet/offentliga sektorn/staten osv. Nu kräver folket en stark ledare och folklig landsfader och där passar Åkesson perfekt in i bilden. Löfvén har inget förtroende kvar, om det var för några månader sedan hade kanske S/Löfvén gynnats av detta då man flockas till ett "säkert" parti men det är inte S och Löfvén idag.
3. Sjukvårdens kollaps i kombination med Corona.
Tror inte alls att mediekriget och drevet från media påverkar SD något, möjligen ytterst lite men det får man tillbaka långsiktigt. Dock i det stora hela tror jag den frågan glömdes bort dagen efter med tanke på alla de 3 otroligt viktiga frågorna för svenska väljare jag listade ovan.
Mot 30%

Medieutspelet skadar inte SD, alla vet att SD tycker att media är partiska. SD har alltid kritiserat media. Lite som att SD skulle tappa för att de gjorde ett utspel om att minska invandringen.........

Männen som försöker invadera Grekland samtidigt som de skriker gud är stor på arabiska bör gynna SD, men MSM hittade ju en kvinna bland de tusentals unga männen och kallar dem "flyktingar" fast de samtidigt säger att de är ekonomiska migranter, helt motsägelsefulla. Så det hänger på hur mycket "Sosse-svensson" får veta om migrantinvasionen. De som inte kryssat SD i OU ännu följer kanske inte heller internationell eller alternativ media.

Corona kommer drabba regeringen men kanske inte gynna SD för de kommer lite i skymundan. Media kommer lyfta utspel från M och andra partier då det inte är en specifik SD-fråga.
2020-03-02, 00:57
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Medieutspelet skadar inte SD, alla vet att SD tycker att media är partiska. SD har alltid kritiserat media. Lite som att SD skulle tappa för att de gjorde ett utspel om att minska invandringen.........

Männen som försöker invadera Grekland samtidigt som de skriker gud är stor på arabiska bör gynna SD, men MSM hittade ju en kvinna bland de tusentals unga männen och kallar dem "flyktingar" fast de samtidigt säger att de är ekonomiska migranter, helt motsägelsefulla. Så det hänger på hur mycket "Sosse-svensson" får veta om migrantinvasionen. De som inte kryssat SD i OU ännu följer kanske inte heller internationell eller alternativ media.

Corona kommer drabba regeringen men kanske inte gynna SD för de kommer lite i skymundan. Media kommer lyfta utspel från M och andra partier då det inte är en specifik SD-fråga.

Nja dåliga tider brukar ju historiskt sett gynna SD, se bara hur de rusade under finanskrisen 2008. Ta det i kombination med allt annat som händer så tror jag allt SD gynnas av själva konsekvenserna av viruset. Sjukvård i kollaps och hög arbetslöshet i värsta fall.

Coronaviruset (folket vill ha starka gränser och en stark ledare) + Erdogans nya flyktingvåg (som ger många eventuellt SD-sossar PTSD från 2015) + dåliga ekonomiska tider till följd av viruset = Den perfekta blandningen för SD och nationalism.

Även M kan gynnas av dålig ekonomi.

Vi får se men jag tror på bra siffror framöver
2020-03-02, 01:43
Medlem
Jirens avatar
Många svenskar är med all rätt livrädda för det som sker vid EU:s yttre gräns.

Man förstår vad som är på väg att inträffa, och detta kommer ge en rejäl skjuts för Sverigedemokraternas opinionssiffror. Många kommer hoppa över till SD i ren panik över att Sverige kan tvingas genomlida en ny kött-tsunami från Jordens allra sämsta skitländer.

En hyfsat stor del av dessa kommer givetvis att förbli cementerade SD-väljare. Har man en gång lämnat Sjuklövern så är det nog snudd på omöjligt att vilja gå tillbaka.
Senast redigerad av Jiren 2020-03-02 kl. 01:48.
2020-03-02, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Vi ska inte underskatta M som dark horse. Jag skulle inte bli förvånad om vi snart har ett läge där S, M och SD alla tre ligger på 20-23% och fightas om positionen som största parti.

Det tror jag inte alls kommer att hända. Däremot kommer (SD) öka långsammare från och med nu. Efter varje ytterligare %-enhet man tar blir det ju de mer fanatiska och faktaresistenta kvar.

Det intressanta tror jag blir när (SD) ligger kvar på 23-25% och (M) och (S) är jämnstora på 18-19%. Det striden blir intressant att följa. Jag tror att (M) kommer att vinna och att det är då det sjunker in på allvar att JÖKen är ett fiasko. Innan dess kommer partiet sitta still i båten och låtsas att Löfven är en kompetent och skicklig statsminister...
2020-03-02, 08:44
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
... En hyfsat stor del av dessa kommer givetvis att förbli cementerade SD-väljare. Har man en gång lämnat Sjuklövern så är det nog snudd på omöjligt att vilja gå tillbaka.
Sossarna kommer inte få tillbaka några. Moderaterna kan med gammal hederlig konservativ politik få tillbaka några.
2020-03-02, 09:50
Medlem
SD:s kärva inställning till SVT/SR medför inte någon nedgång i OU. Det enda som kan ge nedgång just nu är om M framstår som frälsare av svensk ekonomi. Ju sämre ekonom i Sverige desto mer fördel M. Till skillnad mot vad många tror, kan faktiskt välavlönat folk gå direkt från S till M eftersom S brister i ledarskap. Även folk med höga pensioner. Det som just nu kan ännu mer stabilisera SD på höga nivåer är den hotfulla migrantsituationen och man får nog räkna med att gränserna inte är hermetiskt tillslutna. Inför valet 2022 tippar jag på 3 stora partier där S är minst och SD är störst. Ni måste också betänka att S inte är ett populärt parti bland ungdomar.

Vi har ett helt nytt politiskt landskap och SD skall vara ett alternativ för folk som vill ha ordning och reda.
2020-03-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SD:s kärva inställning till SVT/SR medför inte någon nedgång i OU.

Nej precis. Det blir ingen nedgång trots att Hanna Stjärne sitter i SVT och pratar om hot mot demokratin. Situationen idag är ju sådan att de som kan tänka sig att rösta på högerblocket vet att (S)VT är vänstervridet och ljuger. Om något får nog Ulf Kristersson passa sig eftersom hans agerande just nu framstår som enbart opportunism eftersom (M) väljarna i allmänhet håller med (SD) om att statsmedia är just vänstervriden...

Särskilt inte som att det ser ut att snedtända. Här citat av Nils Funke

Citat:
SD har fått välförtjänt med ris för försöket att kalla SVT-chefer till kulturutskottet och utspelet om att införa möjlighet att straffa enskilda public service-journalister. Men efter de förutsägbara fördömandena har tanken stannat.

Källa: https://www.expressen.se/kultur/oberoendet-for-sr-och-svt-ar-for-brackligt/
2020-03-02, 11:19
Medlem
Citat:
SD:s kärva inställning till SVT/SR medför inte någon nedgång i OU.
Det är väl inte där skon klämmer. Det handlar om hur det påverkar blågula blocket som helhet.

I oktober 2019 gjordes en Sifomätning där man frågade partiernas väljare vad de tycker om SD-samarbete. Andelen positiva var:

KD 95% / M 85% / L 47% / C 42% / MP 30% / S 29% / V 18%

Att så mycket som hälften av folkpartisterna är positiva till SD samarbete innebär att det finns en teoretisk möjlighet för blågula blocket att dammsuga upp halva L och därmed plocka 2 PE. Det skulle räcka för att ge SD+M+KD majoritet, och eftersom L dessutom försvinner i nästa val om bara <2 PE återstår så vore effekten dubbel. Man ser också att en ansenlig del av C-väljarna är positiva till SD-samarbete, 42% av c:a 9% är väldigt mycket mer än 47% av 4%.

Är dessa väljare beredda att ta steget direkt till SD? Knappast. Men däremot att gå till M eller KD och ha dem som en betryggande distansbricka till SD, är de sannolikt öppna för. Så det är bra om EBT+UK jobbar järnet för att locka över dem. Och ska det funka måste erbjudandet vara tillräckligt attraktivt för en väljargrupp som är ganska 'fina i kanten'. Vi kan kalla dem "milt invandringskritisk allmänborgerlig medelklass i Bromma".

Men hur sugna tror du de blir på blockbyte om SD börjar yra om att ställa Public Service-chefer mot väggen i riksdagen eller se över möjligheterna att åtala journalister som SD inte finner opartiska? Tja, svaret på den retoriska frågan hittar du i att Kristersson har fått ägna veckan åt damage control i form av långa doktorsavhandlingar på Facebook. Anledningen till att det tog honom c:a 73 år att bjuda in Åkesson på kaffe är sannolikt just sånt här.

Men visst, om man tycker att 10 sekunders tillfredsställelse av att se SD hota media är värt att rödgröna behåller makten till 2026 så är det bara att ösa på med balla Finspång-utspel. Det blir bra. Jag känner verkligen att jag inte fått tillräckligt med MP-invandringspolitik, jag vill ha den till minst 2030. Blir visserligen jobbigt när jag går ut på gatan och är den enda svensken i ett hav av afghaner som alla varit hos samma frisör och fått identiska undercuts, men när det känns deppigt kan jag alltid trösta mig med att tänka tillbaka på hur gött det kändes den där gången 2021 när SD hotade SVT med Finspång! Jag hade praktstånd i 72 timmar efteråt! IN YOUR FACE PK-AVSKUM!!!!! SD2038!!!! JIMMIE TJALALALALA
2020-03-02, 11:46
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
SD:s kärva inställning till SVT/SR medför inte någon nedgång i OU. Det enda som kan ge nedgång just nu är om M framstår som frälsare av svensk ekonomi. Ju sämre ekonom i Sverige desto mer fördel M. Till skillnad mot vad många tror, kan faktiskt välavlönat folk gå direkt från S till M eftersom S brister i ledarskap. Även folk med höga pensioner. Det som just nu kan ännu mer stabilisera SD på höga nivåer är den hotfulla migrantsituationen och man får nog räkna med att gränserna inte är hermetiskt tillslutna. Inför valet 2022 tippar jag på 3 stora partier där S är minst och SD är störst. Ni måste också betänka att S inte är ett populärt parti bland ungdomar.

Vi har ett helt nytt politiskt landskap och SD skall vara ett alternativ för folk som vill ha ordning och reda.

Exakt, där har SD framtiden för sig eftersom man ligger högst bland unga män. Även okej hos kvinnor kring 11-12%.

Så ju längre det går desto mer gråsossar dör och nya SD-förstagångsväljare kommer in.
2020-03-02, 12:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Många svenskar är med all rätt livrädda för det som sker vid EU:s yttre gräns.
Man förstår vad som är på väg att inträffa, och detta kommer ge en rejäl skjuts för Sverigedemokraternas opinionssiffror. Många kommer hoppa över till SD i ren panik över att Sverige kan tvingas genomlida en ny kött-tsunami från Jordens allra sämsta skitländer.
En hyfsat stor del av dessa kommer givetvis att förbli cementerade SD-väljare. Har man en gång lämnat Sjuklövern så är det nog snudd på omöjligt att vilja gå tillbaka.

Först kanske man klickar SD i en OU p.g.a. någon tillfällig händelse, men när man gjort det under några månader, jag uppskattar det till ett halvår, så går man inte tillbaka till sjupartiet mer. Man kanske väljer "soffan", AfS eller vad som helst utanför riksdagen men inte sjupartiet. Att bli SD innebär att man följer andra sidor på facebook och youtube, man läser alternativmedia, man läser mer internationell media. Ens världssyn förändras.

Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Sossarna kommer inte få tillbaka några. Moderaterna kan med gammal hederlig konservativ politik få tillbaka några.

Nej det gäller det samma för moderater, de nytillkomna kanske går tillbaka men inte de som varit SD under en tid. Jag har pratat med många f.d. moderater och det finns inte på kartan att de går tillbaka till M. Även om de tycker SD är för vänster i sin ekonomiska politik eller för sosse-folkhems-nostalgiska så är det ett kulturkrig på en helt annan nivå än skattesatser och a-kassa. De inser att i ett muslimskt mångkulturellt Sverige kan de aldrig få någon klassiskt moderat politik utan det blir Mellanösterns klanpolitik oavsett vilken ideologi man har. Hela idén med olika ideologier är en europeisk idé som är överspelad när den europeiska identiteten är borta. Det är en existentiell kamp där endast SD tagit sida för Sverige och svenskarna. De skulle möjligtvis överväga det om Hanif Bali blev Ms partiledare, men sedan lyssnar de på M i Stockholm stadshus och inser att M är samma nyliberala vänster-gröna globaliatparti som de varit sedan Bildt tog över.

De som lämnat sjupartiet är inte längre så påverkbara, de följer andra medier, andra debatter, andra sakpolitiska ämnen. Vad Kristersson säger på statens TV eller twitter når dem inte längre. De har gått vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej precis. Det blir ingen nedgång trots att Hanna Stjärne sitter i SVT och pratar om hot mot demokratin. Situationen idag är ju sådan att de som kan tänka sig att rösta på högerblocket vet att (S)VT är vänstervridet och ljuger. Om något får nog Ulf Kristersson passa sig eftersom hans agerande just nu framstår som enbart opportunism eftersom (M) väljarna i allmänhet håller med (SD) om att statsmedia är just vänstervriden...
Särskilt inte som att det ser ut att snedtända. Här citat av Nils Funke
Källa: https://www.expressen.se/kultur/oberoendet-for-sr-och-svt-ar-for-brackligt/

Håller med om SVT; är man SD eller överväger SD så är ju hennes uttalade en bekräftelse på att SD har rätt. Man kan översätta det hon säger till: "SD säger att vi är partiska mot SD; så då säger jag att SD är odemokratiska onda nazister".

Intressant att Expressen publicerar det på kultursidan som annars varit mycket vänstervriden. Och han har rätt, public service är ju politiskt styrt t.o.m. i lagstiftningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in