2020-03-02, 17:18
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mensblod är "vanligt" blod. Vad man tycker bör skilja är om det går att finna slidsekret i den minimala blodmängden vilket kanske försvaret kunnat ge NFC i uppdrag att analysera. Åkl är nog måttligt intresserad av det..
Varför skulle inte Åkl vara det, menar du ?
Citera
2020-03-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ja, Åsa Hiding känns mycket kompetent och verkar ha en viss juridisk street smartness, vilket är en fördel när den nyttjas bra ...

Polisen har enorma organisatoriska problem över hela landet. Dåliga arbetsförhållanden och rekryteringsproblem har tvingat fram en massa civilanställda på positioner där de inte hör hemma. Tyvärr många socionomtyper som inte ser klart och nyktert på frågorna utan trasslar in sig i de misstänktas och målsägandenas känsloliv ...

Och de civilt anställda blir mobbade av de "välutbildade" poliserna. Hönan eller ägget?
Citera
2020-03-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Säg inte det, Hidings tes är ju att det blod vi diskuterar endast kan ha kommit på tvättmaskinen efter mordet så för hennes del vore det ju en guldklimp om mensblod kan uteslutas.

På tal om NFC har du/någon koll på vad det var som Backman ville ha analyserat, borde ju framgå av FUP men jag hittar inget.

Gynekologen borde väl ha något att tillföra i sakfrågan. Alla kvinnor kallas på regelbundna undersökningar både av livmodern och brösten.
Citera
2020-03-02, 17:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gynekologen borde väl ha något att tillföra i sakfrågan. Alla kvinnor kallas på regelbundna undersökningar både av livmodern och brösten.

Tillföra vad?

Om NFC kan skilja på vanligt blod och mensblod eller vad ska gynekologen tillföra tror du?
Citera
2020-03-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Gynekologen samt vad vetenskapen säger är bra mycket viktigare i mplet. Fast EFTF och kompani vet bäst.

Ja, då bör det finnas en lång serie provresultat som kan indikera hur det såg ut i just Lenas kropp.
Citera
2020-03-02, 17:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Säg inte det, Hidings tes är ju att det blod vi diskuterar endast kan ha kommit på tvättmaskinen efter mordet så för hennes del vore det ju en guldklimp om mensblod kan uteslutas.

På tal om NFC har du/någon koll på vad det var som Backman ville ha analyserat, borde ju framgå av FUP men jag hittar inget.
Bet inte det heller. Kommer väl så småningom. Avsaknaden av slidsekret är kanske avhängigt viken dag på menstruationscykeln blödingen uppstått? Träffade en tjej som hade enorma blödningar det var nog inte mycket sekret i det.

I en chatt mellan det söta paret skrev LW att någonting som "nu är jag inte lika kladdig som förra gången för jag har slutat blöda" i en av hennes inviter till SD. Intressant för förvaret.
Tyvärr är det så mycket info som skräpar förbi hjärnan att jag inte förens vid tvättmaskinsblodet förtod digniteten på chatten så jsg sparade det inte eftersom mitt focus låg på annat. Fan också.
Citera
2020-03-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Så här såg hans aktivitet ut under tiden:
https://forumbilder.com/i/roqE
https://forumbilder.com/i/roq7

Ok, jag ser en lucka på ca 20 min och då finns EN möjlighet att MGM direkt efter dådet gått till HD:s lägenhet (troligen på uteplatsen) där han haft sin cykel och mobil (ev bärbar dator) skickat Telegram samt öppnat pdf på totalt ca 4 min. klar 00.03.14.

Därefter tar han med sina saker och LW:s mobil/tillhygge på cykel till Hjalmar B väg där han gömmer LW:s mobil/tillhygge. Sen cyklar han hem (gissar på ca 15 min) och direkt 00.23.07 drar han iväg nya Telegram och mail, duschar mm samt fortsätter med mobil dator i ca 45 min.

Därefter 01.13.12 har han flera timmar på sig att återvända till Hjalmar B väg, tömma LW:s mobil på diverse till kl 01.47 då han stänger av, därefter tar med LW:s mobil och tillhygge, ev återvända till brottsplats, för och sen dra vidare och gömma sakerna. Återvända hem städa, tvätta, rengöra skor etc. Han hinner tom köra och lämna skorna i stugan.

Denna teori förutsätter att SD hemma använder samma mastuppkoppling som den han kopplas upp mot hos HD. Någon som vet?
Citera
2020-03-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bet inte det heller. Kommer väl så småningom. Avsaknaden av slidsekret är kanske avhängigt viken dag på menstruationscykeln blödingen uppstått? Träffade en tjej som hade enorma blödningar det var nog inte mycket sekret i det.

I en chatt mellan det söta paret skrev LW att någonting som "nu är jag inte lika kladdig som förra gången för jag har slutat blöda" i en av hennes inviter till SD. Intressant för förvaret.
Tyvärr är det så mycket info som skräpar förbi hjärnan att jag inte förens vid tvättmaskinsblodet förtod digniteten på chatten så jsg sparade det inte eftersom mitt focus låg på annat. Fan också.

Du minns fel EFTF, hon svarade på SD som frågade om det kom lika mycket goja som tidigare. Han svarade nej samt sa tur det inte är blod iallafall.
Vilket i en normalt fokuserad hjärna tolkas som flytningar med slidsekret och ev infektion. Men vi fokuserar rätt och inte fel som vissa.
Citera
2020-03-02, 17:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
FUPen blir allmän handling när åtal väcks och den åtalade och brottsoffren får kopior. Likaså är den åtkomlig för vittnena. I de flesta fall kan de få den per mail. Om ett vittnesmål skiljer sig från det som sagts i polisförhöret lär det bli hårdmangling av åklagaren. Sådant är systemet. Offentlighetsprincipen är en grundbult i vår demokrati och att kräva ID vore helt galet. Om FUPen ska bli offentlig före eller efter en rättegång vågar jag inte riktigt säga men spontant säger jag före.
Vi får verkligen hoppas att målsägarna slapp hämta 14 000 papper hos domstolen.
Citera
2020-03-02, 17:45
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko1pa41s
Sorry om jag stör, vill inte troll-provocera, men förstår ärligt talat inte varför det finns en sånt intresse för fupen i det här fallet. Vad är grejen?
Liksom i Knutby finns det en otroligt upphetsande mix av sexuell gränslöshet, psykisk sjukdom, religion och intrikata psykologiska spänningskrig. Dessutom omges fallets epicentrum av en hyfsat stor grupp individer med attribut som gör dem alla intressanta i fallet, både som självständiga aktörer och som delar av olika nätverk.
Citera
2020-03-02, 17:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Förhör med Juuska, Marco; 2018-10-30 13:26 diarienr: 5000-K574218-18
86
Marco har hjälpt Jerry vid ett par tillfällen när Jerry behövt hjälp med renovering av hans och hans sambo Lenas sommarstuga, torp, i Åmmeberg. Senaste tillfället var för några månader sedan i slutet av sommaren, Marco minns inte exakt i tid när det var. Då hjälpte Marco till med att gjuta ett betonggolv.
Vilken kontakt har de haft efter 14-15 maj 2018?
Marco minns det som att Jerry kontaktade honom i samband med att det blev känt att Lena Wesström försvunnit och att det stod om det i tidningen, NA. Jerry berättade att han kände Lena via geocaching och att han visste att Lena haft en relation med en av Jerrys bästa kompisar, Stefan. De hade alla tre geocachat tillsammans och Jerry hade tidigare pratat med Marco angående deras otrohetsaffär. Marco känner inte till Stefan eller Lena Wesström sedan tidigare och han vet bara det som Jerry sagt och det som han läst i tidningen. Marco vet inte vad Stefan heter i efternamn men vet att det är mannen som är misstänkt för mordet på Lena, att han suttit häktad vid två tillfällen och att det är samma Stefan som Jerry pratat om.
Marco geocachar inte och har ingen koll på hur det funkar men vet att Jerry är mycket aktiv inom geocachingen och att han gjort det mycket tillsammans med Stefan och Lena.
Jerry sa till Marco att han kände de båda väl och kunde ha information till polisen som kunde vara till hjälp. Marco rådde honom att höra av sig till polisen om sin information vilket Jerry senare gjorde. Marco nämnde även för utredare Anna Marin och Åsa Ekberg, när han träffade dem i korridoren i polishuset, att han hade en vän som sökt kontakt med polisen angående information som han ville lämna. De tog Jerrys uppgifter och sa att de skulle kontakta honom. Jerry kontaktade Marco igen och uppgav att ingen från polisen ringt honom och att han kände sig frustrerad och otålig. Marco tror att det var i samband med att Stefan anhölls första gången. Marco förklarade för Jerry att det troligtvis låg lägre i prioritering då det är mycket uppgifter som ska kontrolleras i samband med ett människorov.
Marco minns att Jerry tidigare pratat om att han hade två vänner som hade en otrohetsaffär och Jerry sa nu att det gällde samma personer. Jerry hade pratat om deras relation med Marco då Jerry inte visste hur han skulle hantera det och ville ha råd. Marco tror att det var i samband med en bortamatch i innebandy och att de satt i bussen och pratade. Det kan ha varit säsongen 16/17 eller 17/18, Marco minns inte säkert.
Jerry hade frågor om hur han skulle ställa sig till att Stefan var gift och hade en otrohetsaffär med Lena som var präst. Marco uppfattar det som att Jerry har en hög moral och inte tyckte om att Stefan var otrogen eftersom han var gift. Men det var ändå det faktum att Jerry reagerade mest på att Lena var präst och inte skulle ha en affär med en gift man som Marco uppfattade var Jerrys största moraliska dilemma. Jerry kände sig tveksam till hur han skulle hantera situationen då han tyckte att det var försvårande omständigheter att Lena var präst. Eftersom Marko själv är kristen och troende ville Jerry bolla frågan med honom. Jerry var även brydd över att han inte märkt något av deras relation genom åren och att det fortgått utan att de sagt något.
Marco gav rådet att Jerry skulle hålla sig utanför och inte engagera sig. Marcos erfarenhet gällande Jerry är att han brukar "lägga näsan i blöt" lite för mycket för hans eget bästa då han
är känslig och har lätt för att engagera sig och att det då kan få jobbiga konsekvenser för honom. Marco har egen erfarenhet av det när de dömt innebandy tillsammans och även när Jerry kommenterat inlägg och åsikter på klubbens hemsida. Marco har ibland fått medla och ställa till rätta för sådant som Jerry uttryckt i "stridens hetta" och inte tänkt sig för. Det har handlat om åsikter och missförstånd och inget av allvarligare karaktär.
Efter att det blev känt att Lena Wesström mördats har Marco och Jerry pratat mycket om vad som hänt och om hur det generellt brukar vara vid brott så som mord. Marco har sagt att det brukar vara en gärningsman i offrets närhet och att det ofta är någon typ av relation.
JG vill själv prata med polisen och låtsas att han vill hjälpa till.
Det verkar mer som om han vill fria SD genom att dölja saker som har sagts och senare genom att radera meddelanden mellan honom och SD för att dölja ännu mer.

Sedan verkar Marco ha försagt sig och talat om det han inte borde.
Då framför JG genast detta till SD.
Vad tror ni Marco tycker om en sådan falsk "vän"?
Citera
2020-03-02, 17:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ok, jag ser en lucka på ca 20 min och då finns EN möjlighet att MGM direkt efter dådet gått till HD:s lägenhet (troligen på uteplatsen) där han haft sin cykel och mobil (ev bärbar dator) skickat Telegram samt öppnat pdf på totalt ca 4 min. klar 00.03.14.

Därefter tar han med sina saker och LW:s mobil/tillhygge på cykel till Hjalmar B väg där han gömmer LW:s mobil/tillhygge. Sen cyklar han hem (gissar på ca 15 min) och direkt 00.23.07 drar han iväg nya Telegram och mail, duschar mm samt fortsätter med mobil dator i ca 45 min.

Därefter 01.13.12 har han flera timmar på sig att återvända till Hjalmar B väg, tömma LW:s mobil på diverse till kl 01.47 då han stänger av, därefter tar med LW:s mobil och tillhygge, ev återvända till brottsplats, för och sen dra vidare och gömma sakerna. Återvända hem städa, tvätta, rengöra skor etc. Han hinner tom köra och lämna skorna i stugan.

Denna teori förutsätter att SD hemma använder samma mastuppkoppling som den han kopplas upp mot hos HD. Någon som vet?
Tror inte det tar honom 15 min att cykla hem. Snarare 5 kanske, om jag har uppfattat avstånden någotsånär.
Han kanske hinner titta införbi LW:s bostad också senare under denna natt.
Något väckte AW vid 4-tiden, som han uppskattade det till.
Sen loggade ”någon” även in på LW:s dator efter 5 nångång (fritt ur minnet).
Denna natt hade SD verkligen fullt upp.
Gräsmattan skulle vattnas samt att det behövde fixas med växlarna till cykeln. Viktigt att det blev gjort innan resan till USA.
Eller? 😖
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-03-02 kl. 18:00. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in