Citat:
Förhör med Juuska, Marco; 2018-10-30 13:26 diarienr: 5000-K574218-18Fortsätter min egen frågeställning avseende polisen MARKO.
Varför läcker polisen MARKO uppgifter? Och vad anser Åklagare och Örebropolisen om det?
Kan ju inte vara så många poliser i närområdet som heter Marko. Har det ens nystats i vem denne pratglade polis är?
Avlyssnat samtal mellan SD och JG, A 154 sid 10
” JE: För.. för.. för dom.. dom..jag tror att dom tycker det.. dom tycker det är konstigt alltså att jag, jag säger, jag.. jag erkänner att jag tycker att du är min bästa vän. Eeh jag har många bekanta men jag.. jag säger.. jag.. jag.. jag..
ST: Marko brukar du eeh... Marko brukar du ta upp
JE: .. ja men.. ja men du Marko vill jag inte nämna i.. i.. jag var.. jag var jävligt nära att säga Marko om.. om..
ST: (skrattar)
JE: ..om.. om.. om vem som hjälpte mig tillslut att.. att lägga cement. Liksom för jag sa till dom alltså ja vi hämtade den men jag använde inte den. Jag tror inte jag använde den förrän typ augusti, eeh och jag berättade precis varför. Och då var jag på väg.. jag var på väg att göra en Stefan.. ”
Avlyssnat samtal mellan HD och JG, A 154 sid 59-62
”GG: Eh..som jag sa det var bara en ren..rent sammanträffande att jag träffade Marko.”
HD: Ja.
GG:Eh.. och Marko är polis och..
HD: Ja, jag vet ju det.
GG: Han.. han har ingen.. ingen mer information om fallet men..
HD: Nej.
GG: Det han.. han sa till mig att han försa sig och det ska jag inte säga till nån,så att säga men..
HD: Nej.. nej.
GG: Som han har förstått eh...Åsa har lämnat över och eh....han..han vet inte men han sa det kan mycket väl vara varför det tas om och att den nya åklagaren har lagt fram nånting på ett annat sätt eller jag har ingen aning men han sa att.. man har sett med nya ögon kanske”
GG: Det.dom eh.. dom...dom...dom måste ha nått, dom måste liksom tänka på nått liksom..eh.. och eh.. men Marko sa att en sån här ingrepp med.. med.. tio pers det är inte alls ovanligt, han sa den här hände flera gånger om dagen över hela Sverige..”
Varför läcker polisen MARKO uppgifter? Och vad anser Åklagare och Örebropolisen om det?
Kan ju inte vara så många poliser i närområdet som heter Marko. Har det ens nystats i vem denne pratglade polis är?
Avlyssnat samtal mellan SD och JG, A 154 sid 10
” JE: För.. för.. för dom.. dom..jag tror att dom tycker det.. dom tycker det är konstigt alltså att jag, jag säger, jag.. jag erkänner att jag tycker att du är min bästa vän. Eeh jag har många bekanta men jag.. jag säger.. jag.. jag.. jag..
ST: Marko brukar du eeh... Marko brukar du ta upp
JE: .. ja men.. ja men du Marko vill jag inte nämna i.. i.. jag var.. jag var jävligt nära att säga Marko om.. om..
ST: (skrattar)
JE: ..om.. om.. om vem som hjälpte mig tillslut att.. att lägga cement. Liksom för jag sa till dom alltså ja vi hämtade den men jag använde inte den. Jag tror inte jag använde den förrän typ augusti, eeh och jag berättade precis varför. Och då var jag på väg.. jag var på väg att göra en Stefan.. ”
Avlyssnat samtal mellan HD och JG, A 154 sid 59-62
”GG: Eh..som jag sa det var bara en ren..rent sammanträffande att jag träffade Marko.”
HD: Ja.
GG:Eh.. och Marko är polis och..
HD: Ja, jag vet ju det.
GG: Han.. han har ingen.. ingen mer information om fallet men..
HD: Nej.
GG: Det han.. han sa till mig att han försa sig och det ska jag inte säga till nån,så att säga men..
HD: Nej.. nej.
GG: Som han har förstått eh...Åsa har lämnat över och eh....han..han vet inte men han sa det kan mycket väl vara varför det tas om och att den nya åklagaren har lagt fram nånting på ett annat sätt eller jag har ingen aning men han sa att.. man har sett med nya ögon kanske”
GG: Det.dom eh.. dom...dom...dom måste ha nått, dom måste liksom tänka på nått liksom..eh.. och eh.. men Marko sa att en sån här ingrepp med.. med.. tio pers det är inte alls ovanligt, han sa den här hände flera gånger om dagen över hela Sverige..”
86
Marco har hjälpt Jerry vid ett par tillfällen när Jerry behövt hjälp med renovering av hans och hans sambo Lenas sommarstuga, torp, i Åmmeberg. Senaste tillfället var för några månader sedan i slutet av sommaren, Marco minns inte exakt i tid när det var. Då hjälpte Marco till med att gjuta ett betonggolv.
Vilken kontakt har de haft efter 14-15 maj 2018?
Marco minns det som att Jerry kontaktade honom i samband med att det blev känt att Lena Wesström försvunnit och att det stod om det i tidningen, NA. Jerry berättade att han kände Lena via geocaching och att han visste att Lena haft en relation med en av Jerrys bästa kompisar, Stefan. De hade alla tre geocachat tillsammans och Jerry hade tidigare pratat med Marco angående deras otrohetsaffär. Marco känner inte till Stefan eller Lena Wesström sedan tidigare och han vet bara det som Jerry sagt och det som han läst i tidningen. Marco vet inte vad Stefan heter i efternamn men vet att det är mannen som är misstänkt för mordet på Lena, att han suttit häktad vid två tillfällen och att det är samma Stefan som Jerry pratat om.
Marco geocachar inte och har ingen koll på hur det funkar men vet att Jerry är mycket aktiv inom geocachingen och att han gjort det mycket tillsammans med Stefan och Lena.
Jerry sa till Marco att han kände de båda väl och kunde ha information till polisen som kunde vara till hjälp. Marco rådde honom att höra av sig till polisen om sin information vilket Jerry senare gjorde. Marco nämnde även för utredare Anna Marin och Åsa Ekberg, när han träffade dem i korridoren i polishuset, att han hade en vän som sökt kontakt med polisen angående information som han ville lämna. De tog Jerrys uppgifter och sa att de skulle kontakta honom. Jerry kontaktade Marco igen och uppgav att ingen från polisen ringt honom och att han kände sig frustrerad och otålig. Marco tror att det var i samband med att Stefan anhölls första gången. Marco förklarade för Jerry att det troligtvis låg lägre i prioritering då det är mycket uppgifter som ska kontrolleras i samband med ett människorov.
Marco minns att Jerry tidigare pratat om att han hade två vänner som hade en otrohetsaffär och Jerry sa nu att det gällde samma personer. Jerry hade pratat om deras relation med Marco då Jerry inte visste hur han skulle hantera det och ville ha råd. Marco tror att det var i samband med en bortamatch i innebandy och att de satt i bussen och pratade. Det kan ha varit säsongen 16/17 eller 17/18, Marco minns inte säkert.
Jerry hade frågor om hur han skulle ställa sig till att Stefan var gift och hade en otrohetsaffär med Lena som var präst. Marco uppfattar det som att Jerry har en hög moral och inte tyckte om att Stefan var otrogen eftersom han var gift. Men det var ändå det faktum att Jerry reagerade mest på att Lena var präst och inte skulle ha en affär med en gift man som Marco uppfattade var Jerrys största moraliska dilemma. Jerry kände sig tveksam till hur han skulle hantera situationen då han tyckte att det var försvårande omständigheter att Lena var präst. Eftersom Marko själv är kristen och troende ville Jerry bolla frågan med honom. Jerry var även brydd över att han inte märkt något av deras relation genom åren och att det fortgått utan att de sagt något.
Marco gav rådet att Jerry skulle hålla sig utanför och inte engagera sig. Marcos erfarenhet gällande Jerry är att han brukar "lägga näsan i blöt" lite för mycket för hans eget bästa då han
är känslig och har lätt för att engagera sig och att det då kan få jobbiga konsekvenser för honom. Marco har egen erfarenhet av det när de dömt innebandy tillsammans och även när Jerry kommenterat inlägg och åsikter på klubbens hemsida. Marco har ibland fått medla och ställa till rätta för sådant som Jerry uttryckt i "stridens hetta" och inte tänkt sig för. Det har handlat om åsikter och missförstånd och inget av allvarligare karaktär.
Efter att det blev känt att Lena Wesström mördats har Marco och Jerry pratat mycket om vad som hänt och om hur det generellt brukar vara vid brott så som mord. Marco har sagt att det brukar vara en gärningsman i offrets närhet och att det ofta är någon typ av relation.