2020-03-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Fortsätter min egen frågeställning avseende polisen MARKO.

Varför läcker polisen MARKO uppgifter? Och vad anser Åklagare och Örebropolisen om det?
Kan ju inte vara så många poliser i närområdet som heter Marko. Har det ens nystats i vem denne pratglade polis är?

Avlyssnat samtal mellan SD och JG, A 154 sid 10
” JE: För.. för.. för dom.. dom..jag tror att dom tycker det.. dom tycker det är konstigt alltså att jag, jag säger, jag.. jag erkänner att jag tycker att du är min bästa vän. Eeh jag har många bekanta men jag.. jag säger.. jag.. jag.. jag..
ST: Marko brukar du eeh... Marko brukar du ta upp
JE: .. ja men.. ja men du Marko vill jag inte nämna i.. i.. jag var.. jag var jävligt nära att säga Marko om.. om..
ST: (skrattar)
JE: ..om.. om.. om vem som hjälpte mig tillslut att.. att lägga cement. Liksom för jag sa till dom alltså ja vi hämtade den men jag använde inte den. Jag tror inte jag använde den förrän typ augusti, eeh och jag berättade precis varför. Och då var jag på väg.. jag var på väg att göra en Stefan.. ”

Avlyssnat samtal mellan HD och JG, A 154 sid 59-62
”GG: Eh..som jag sa det var bara en ren..rent sammanträffande att jag träffade Marko.”
HD: Ja.
GG:Eh.. och Marko är polis och..
HD: Ja, jag vet ju det.
GG: Han.. han har ingen.. ingen mer information om fallet men..
HD: Nej.
GG: Det han.. han sa till mig att han försa sig och det ska jag inte säga till nån,så att säga men..
HD: Nej.. nej.
GG: Som han har förstått eh...Åsa har lämnat över och eh....han..han vet inte men han sa det kan mycket väl vara varför det tas om och att den nya åklagaren har lagt fram nånting på ett annat sätt eller jag har ingen aning men han sa att.. man har sett med nya ögon kanske”

GG: Det.dom eh.. dom...dom...dom måste ha nått, dom måste liksom tänka på nått liksom..eh.. och eh.. men Marko sa att en sån här ingrepp med.. med.. tio pers det är inte alls ovanligt, han sa den här hände flera gånger om dagen över hela Sverige..”
Förhör med Juuska, Marco; 2018-10-30 13:26 diarienr: 5000-K574218-18
86
Marco har hjälpt Jerry vid ett par tillfällen när Jerry behövt hjälp med renovering av hans och hans sambo Lenas sommarstuga, torp, i Åmmeberg. Senaste tillfället var för några månader sedan i slutet av sommaren, Marco minns inte exakt i tid när det var. Då hjälpte Marco till med att gjuta ett betonggolv.
Vilken kontakt har de haft efter 14-15 maj 2018?
Marco minns det som att Jerry kontaktade honom i samband med att det blev känt att Lena Wesström försvunnit och att det stod om det i tidningen, NA. Jerry berättade att han kände Lena via geocaching och att han visste att Lena haft en relation med en av Jerrys bästa kompisar, Stefan. De hade alla tre geocachat tillsammans och Jerry hade tidigare pratat med Marco angående deras otrohetsaffär. Marco känner inte till Stefan eller Lena Wesström sedan tidigare och han vet bara det som Jerry sagt och det som han läst i tidningen. Marco vet inte vad Stefan heter i efternamn men vet att det är mannen som är misstänkt för mordet på Lena, att han suttit häktad vid två tillfällen och att det är samma Stefan som Jerry pratat om.
Marco geocachar inte och har ingen koll på hur det funkar men vet att Jerry är mycket aktiv inom geocachingen och att han gjort det mycket tillsammans med Stefan och Lena.
Jerry sa till Marco att han kände de båda väl och kunde ha information till polisen som kunde vara till hjälp. Marco rådde honom att höra av sig till polisen om sin information vilket Jerry senare gjorde. Marco nämnde även för utredare Anna Marin och Åsa Ekberg, när han träffade dem i korridoren i polishuset, att han hade en vän som sökt kontakt med polisen angående information som han ville lämna. De tog Jerrys uppgifter och sa att de skulle kontakta honom. Jerry kontaktade Marco igen och uppgav att ingen från polisen ringt honom och att han kände sig frustrerad och otålig. Marco tror att det var i samband med att Stefan anhölls första gången. Marco förklarade för Jerry att det troligtvis låg lägre i prioritering då det är mycket uppgifter som ska kontrolleras i samband med ett människorov.
Marco minns att Jerry tidigare pratat om att han hade två vänner som hade en otrohetsaffär och Jerry sa nu att det gällde samma personer. Jerry hade pratat om deras relation med Marco då Jerry inte visste hur han skulle hantera det och ville ha råd. Marco tror att det var i samband med en bortamatch i innebandy och att de satt i bussen och pratade. Det kan ha varit säsongen 16/17 eller 17/18, Marco minns inte säkert.
Jerry hade frågor om hur han skulle ställa sig till att Stefan var gift och hade en otrohetsaffär med Lena som var präst. Marco uppfattar det som att Jerry har en hög moral och inte tyckte om att Stefan var otrogen eftersom han var gift. Men det var ändå det faktum att Jerry reagerade mest på att Lena var präst och inte skulle ha en affär med en gift man som Marco uppfattade var Jerrys största moraliska dilemma. Jerry kände sig tveksam till hur han skulle hantera situationen då han tyckte att det var försvårande omständigheter att Lena var präst. Eftersom Marko själv är kristen och troende ville Jerry bolla frågan med honom. Jerry var även brydd över att han inte märkt något av deras relation genom åren och att det fortgått utan att de sagt något.
Marco gav rådet att Jerry skulle hålla sig utanför och inte engagera sig. Marcos erfarenhet gällande Jerry är att han brukar "lägga näsan i blöt" lite för mycket för hans eget bästa då han
är känslig och har lätt för att engagera sig och att det då kan få jobbiga konsekvenser för honom. Marco har egen erfarenhet av det när de dömt innebandy tillsammans och även när Jerry kommenterat inlägg och åsikter på klubbens hemsida. Marco har ibland fått medla och ställa till rätta för sådant som Jerry uttryckt i "stridens hetta" och inte tänkt sig för. Det har handlat om åsikter och missförstånd och inget av allvarligare karaktär.
Efter att det blev känt att Lena Wesström mördats har Marco och Jerry pratat mycket om vad som hänt och om hur det generellt brukar vara vid brott så som mord. Marco har sagt att det brukar vara en gärningsman i offrets närhet och att det ofta är någon typ av relation.
Citera
2020-03-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Såg det nu.

” Marco gav rådet att Jerry skulle hålla sig utanför och inte engagera sig. Marcos erfarenhet gällande Jerry är att han brukar "lägga näsan i blöt" lite för mycket för hans eget bästa då han
är känslig och har lätt för att engagera sig och att det då kan få jobbiga konsekvenser för honom. Marco har egen erfarenhet av det när de dömt innebandy tillsammans och även när Jerry kommenterat inlägg och åsikter på klubbens hemsida. Marco har ibland fått medla och ställa till rätta för sådant som Jerry uttryckt i "stridens hetta" och inte tänkt sig för. Det har handlat om åsikter och missförstånd och inget av allvarligare karaktär.”

Enligt uttalande ovan så verkar JGs ogenomtänkta agerande ha fått en del konsekvenser fått komsekvenser. Kanske dags för Jerry att börja tänka efter före.

Ja, han berättar väl själv att han agerat superhjälte genom att förfölja nån bil som körde för fort osv och att Lena gav honom något smeknamn som han blev stolt över eftersom hon aldrig kallade SD för någonting liknande.

Tänk om Vän av Ordning även kunde ställa saker och ting till rätta även i detta fall...?

EDIT: Han berättade att han använde sig av sina kunskaper i kampsport för att hålla fast en person tills polisen anlände.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-02 kl. 14:20.
Citera
2020-03-02, 14:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Polisspåret:

Akt 151 sid 96
Läst nu , skumt

Citat:
Sen var det inget mer, han visade en snapchat-konversation med en kompis, Vanessa tror han sa att kompisen var polis. Vanessa förstod inte vad han pratade om och ignorerade honom men sen dagen efter läste hon på Aftonbladet att en kvinna hittats död. Vanessa tyckte det var lite märkligt att han visade henne det här innan på torsdagen.
Citera
2020-03-02, 14:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Är det inte i avlyssningarna som det droppas namn på flashback av K*ennet och J*erry?
Men att även J*erry pratar namn på Flashback i förhör? Att det ska röra sig om GC-bekanta?
För SD själv påstår väl sig inte läsa här inne efter en tid, men att han får updates av vänner om "det är någonting roligt och utöver det vanliga", typ..??
Och anledningen till att de tror sig veta vilka som ligger bakom nicksen, skulle vara att de utelämnat sig på sätt som gör att de känns igen?

Som jag minns det , så läste jag det.

Att personens ip-adress hade på något sätt avslöjats och en dag kom ett meddelande från SD i ett annat forum. Nicket hade ingen koppling till de berörda eller till Örebro. Om det stämmer eller inte vet jag ju inte. Bara referera till förhöret.

När man läser avlyssningarna och chattar, så är det anmärkningsvärt hur mycket andra pratar till SD om flashback, med SD mest mumlar, aha osv.

Jag funderar på om SD vet att han är avlyssnad, och därför håller snattran. Men att han har lämnat uppgifter till sina betrodda att ta reda på vilka som ligger bakom?

Tyckte också att xxxblomma sa sig vilja få tråden avstängd på något vis. Men så blev det ju inte som vi vet. Vet inte vilken strategi som nicket använde sig av.
Citera
2020-03-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Att personens ip-adress hade på något sätt avslöjats och en dag kom ett meddelande från SD i ett annat forum. Nicket hade ingen koppling till de berörda eller till Örebro. Om det stämmer eller inte vet jag ju inte. Bara referera till förhöret.

När man läser avlyssningarna och chattar, så är det anmärkningsvärt hur mycket andra pratar till SD om flashback, med SD mest mumlar, aha osv.

Jag funderar på om SD vet att han är avlyssnad, och därför håller snattran. Men att han har lämnat uppgifter till sina betrodda att ta reda på vilka som ligger bakom?

Tyckte också att xxxblomma sa sig vilja få tråden avstängd på något vis. Men så blev det ju inte som vi vet. Vet inte vilken strategi som nicket använde sig av.

Framkom det inte att HD blev avstängd härifrån då hon försökte stänga tråden?

Edit: Jo... Han håller sig himla mycket i skinnet i sina konversationer. Det är de andra som babblar och han lyssnar mest och tar in....
Citera
2020-03-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Finns väl en Katari*na *arsson i GC sammanhang.. hon kanske vet något.. är hon hörd ?

Beauty by Sohir
Hjalmar Bergmans väg 54
70359 Örebro
Örebro

Det ligger en hårfrissa där.
Citera
2020-03-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, jag tror innehåll/sanning är betydligt viktigare än form/uttryckssätt, det stämmer bra. Då har du uppfattat mig korrekt. Detta bland annat för att jag tror på yttrandefrihet, istället för att försöka kväsa debatten. Men också för att för mig är det helt ovidkommande huruvida andra människor instämmer eller inte i mina åsikter. Däremot kan jag själv tänka om och omvärdera mina tidigare föreställningar om jag läser något i fup som ger mig skäl till detta. Jag har inga problem att erkänna att jag haft fel i vad jag tidigare trott.

Jag har heller själv inga problem att läsa mellan raderna, och underförstått tolka vad som angår sakfrågan och bortse från oväsentliga känsloyttringar eller eventuella bakomliggande motiv. Även om jag tror mig förstå syftet bakom vissa uttalanden.

Jag tar heller ingen hänsyn till vem jag svarar i denna tråd eftersom jag inte gör skillnad på människor och själv inte är partisk, då jag bara är intresserad av sanningen och sakfrågan, snarare än vilken sida människor ställer sig på.

För egen del vill jag se på saken från flera olika vinklar och perspektiv, för att få en så fulländad bild av brottet som möjligt och i största möjliga mån närma mig sanningen. Det medför att jag inte vill blanda äpplen med päron, och att jag försöker behålla flera trådar i huvudet samtidigt, för att få en så balanserad och nyanserad bild som möjligt av detta fall. Allt eftersom jag läser mer i Fup redigeras den bilden eftersom.

Tack då vet jag hur jag ska tolka det du skriver hädanefter. Att inte ta i beaktande hur den dom förmedlar info agerar är vi djupt ense om. Sedan är du bra på skriva många ord dom egentligen söget:skit i hur infon ges och utav vem och hur den är utformad.

PS väldigt vad hon ska vara trovärdig dom vittne i ett förhör när andra inte är det, om man ska vara kritisk. DS.
Citera
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Beauty by Sohir
Hjalmar Bergmans väg 54
70359 Örebro
Örebro

Det ligger en hårfrissa där.
Okej ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

FL2: Eh..duharjupratatliteomflashbacktidigare..ärduakti vdärochharlästoch..
MT: Nej jag skulle inte påstå att jag är aktiv..jag har varit inne och jag har skrivit..eh...men..definitivt inte aktiv.
FL2: Mm.
MT: Jag var aktiv och försöka få dom och lägga ner tråden..
FL2: Hurgjordedudådå?Varförskadomlägganer?
MT: Ja jag skrev till dom som är moderator.jag tyckte det var jättejobbigt när barnen..eh.. när det kom liksom att det blev sociala..inte social.jo socialen..eh.. när det anmäldes dit och att det liksom blev påverkan för dom det tyckte jag var jättejobbigt och då gjorde jag ett försök till att... FL2: Mm.
MT: Eh..lägga ner...
FL2: Har du skrivit mer än att kontakta nån för och försöka få tråden nedlagd?
MT: Eh ja för jag har fått det återberättat igen, jag hade..
Citera
2020-03-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det kan du väl ändå inte mena på fullt allvar?!
De är ju båda de första personer man skulle misstänka om LW skulle hittas död.
Vilket du sedan länge vet att man gjorde.

Lika länge har SD varit föremål för Polisens intresse. HD givetvis också.
Jag längtar efter adv IB:s förhör med HD. Min gissning är att det kommer att gå till svensk kriminalhistoria. På scen: Trollkarlen IB med "hatten" HD. Det lär kunna bli ett nummer man sent kommer att glömma. Gissar att det blir betydligt fler överraskande kaniner än grodor..
Eller vad tror du?

Angående det fetade, hade fel.

Jag står fast vid min åsikt, tycker fortfarande, att SD planerat allt, och tagit
H med sig i sina planer.
Skilsmässa, L ska bort innan USA resan och senare, gifta om sig med varandra.

Hoppas på livstid för SD och H får den straff hon förtjänar!

Vill avsluta min inlägg med Noas ord till JG, som jag kan inte glömma
https://forumbilder.com/i/roaW
Citera
2020-03-02, 14:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
https://www.na.se/artikel/rattegangen-fortsatter-bakom-stangda-dorrar-har-ar-na-s-rapportering-fran-forsta-rattegangsdagen-om- hjarstamordet

Den är bakom betalvägg, därav undrade jag om någon sparat ner all live-rapportering som NA hittils gjort från rättegången.
Citera
2020-03-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
FL2: Eh..duharjupratatliteomflashbacktidigare..ärduakti vdärochharlästoch..
MT: Nej jag skulle inte påstå att jag är aktiv..jag har varit inne och jag har skrivit..eh...men..definitivt inte aktiv.
FL2: Mm.
MT: Jag var aktiv och försöka få dom och lägga ner tråden..
FL2: Hurgjordedudådå?Varförskadomlägganer?
MT: Ja jag skrev till dom som är moderator.jag tyckte det var jättejobbigt när barnen..eh.. när det kom liksom att det blev sociala..inte social.jo socialen..eh.. när det anmäldes dit och att det liksom blev påverkan för dom det tyckte jag var jättejobbigt och då gjorde jag ett försök till att... FL2: Mm.
MT: Eh..lägga ner...
FL2: Har du skrivit mer än att kontakta nån för och försöka få tråden nedlagd?
MT: Eh ja för jag har fått det återberättat igen, jag hade..

Det var väl HD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in