2020-03-02, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Mitt citat var lite bristfällig.

Frågan som ställdes i chatten gällde kläder. Alltså hur länge viruspartiklar klarar sig på klädesplagg som man har på sig.

Citat:
The authors show that, depending on the material and the conditions, human coronaviruses can remain infectious from 2 hours to 9 days.

At temperatures of around 4°C or 39.2oF, certain versions of the coronavirus could remain viable for up to 28 days. At temperatures of 30–40°C (86–104°F), coronaviruses tended to persist for a shorter time.

At room temperature, a coronavirus responsible for the common cold (HCoV-229E) persisted significantly longer in 50% humidity than 30% humidity. Overall, the authors conclude:

“Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces at room temperature for up to 9 days. At a temperature of 30°C [86°F] or more, the duration of persistence is shorter. Veterinary coronaviruses have been shown to persist even longer for 28 d[ays].”

When the scientists delved into the literature on the persistence of coronaviruses on different surfaces, the results were variable. For instance, the MERS virus persisted for 48 hours on a steel surface at 20°C (68°F). However, on a similar surface and at the same temperature, TGEV survived for up to 28 days.

Similarly, two studies investigated the survival of two strains of SARS coronavirus on a paper surface. One survived 4–5 days, the other for just 3 hours.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/coronaviruses-how-long-can-they-survive-on-surfaces

Citat:
These coronaviruses can linger on surfaces for over a week but that some of them don't remain active for as long at temperatures higher than 86 degrees Fahrenheit (30 degrees Celsius). The authors also found that these coronaviruses can be effectively wiped away by household disinfectants.

For example, disinfectants with 62-71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite (bleach) can "efficiently" inactivate coronaviruses within a minute, according to the study

https://www.livescience.com/how-long-coronavirus-last-surfaces.html
Citera
2020-03-02, 16:07
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Eh va? De senaste studierna av viruset visar en R0 mellan 5-7. Skulle säga det var helt omöjligt att undvika en allmän spridning redan för en månad sen.

Länk till studien som påstår ett r0 så högt?
Citera
2020-03-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Haha. Då har jag haft panik sedan sjuttiotalet, fast då kallade vi det för månadshandling vilket i princip alla gjorde.

Ja haha det är inte farligt att gå att handla, man har bara panik om man handlar.

Mest passar jag på för att inte behöva gå till affären flera gånger om jag tar i ordentligt nu. Det är bara sen att vara hemma och slappa och se Netflix och se vad som händer.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
WHO rapporterar live nu. Livestream på Youtube. Kanske får vi svart på vitt att det är en pandemi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Men alltså, har de förtroende att Italien har kontroll över situationen? Inget snack om att bannlysa flyg därifrån??? Ingenting pekar på att Italien har ett dugg mer koll än Iran

I nuläget är det Iran, Italien, Sydkorea och Kina som borde stoppas omedelbart. Men de väntar på att viruset skall etablera sig ordentligt här först så att det blir meningslöst med flygförbud.
Citera
2020-03-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vad är det som gör att Iran helt plötsligt blev opålitligt? Exakt hur inkompententa, halvt sovande är dessa idioter? Helt jävla godtyckliga vändningar när det är förmodligen för sent.

Förmodligen att så många högt uppsatta lyckats smittas. Att antalet dödsfall inte går i linje med andelen fall i resten av världen. Att WHO inte lyckas få Irans myndigheter till att samarbeta. WHO borde gå ut och rekommendera att Iran stänger sin gräns.
Citera
2020-03-02, 16:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trevligt att du läser mina inlägg, men du får ha förståelse för att en enstaka kommentar i ett visst sammanhan kan bygga på helt andra intetioner än andra kommentarer. Den om att svetsa igen dörren hade en lång serie märkliga inlägg bakom sig från den jag svarade. Så återigen sätt saker i sitt sammanhang och plocka inte efter eget gottfinnande.
Naturligtvis tog jag den göttigaste kommentaren jag hittade.

Men tror jag vet vad du menar men feltolkning ligger nära till hands, vilket gäller de flesta som skriver om just gamla och sjuka.
Citera
2020-03-02, 16:10
Medlem
naturtvåls avatar
En rysk man har nu konstaterats smittad med coronavirus. Blev smittad i Italien:

— A Russian national who was quarantined in a Moscow hospital after recently returning from northern Italy, a hub for the coronavirus outbreak, has the coronavirus, the state-run RIA Novosti reported. The man, 29-year-old Moscow resident David Berov, is the first known Russian national to test positive for coronavirus while in the country.

Källa: https://www.themoscowtimes.com/2020/03/02/coronavirus-in-russia-the-latest-news-march-2-a69117
Citera
Medlem
Iran Airs flygtillstånd indraget
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Varför skriver ingen annan tidning om en ny smittad? Söker på att det inte bara är karrantän.....

Mariestad? 100 procent ensamkommande, eller skit i det, 1000 procent
Citera
2020-03-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Funderar på att klippa mig någon dag. Gick förbi där jag brukar klippa mig men såg in genom fönstret att det var helt tomt. Inte en enda kund. Bara en vecka efter lön!

I mataffären var det knappt en själ. En hel del folk ute på gatan dock som snabbt drog förbi.

På min lokala Ica maxi var det stor lönefest i helgen och det var fullständigt kaos av glada helgshoppare.
Bor strax utanför Gbg.
Allt är verkligen som vanligt. Fullständigt som vanligt.
Citera
2020-03-02, 16:11
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Svenska journalister har flertalet gånger missat och gett ut felaktig info.

Aftonbladet igår t ex skrev att WHO avrådde alla över 60 att sova och äta tillsammans med övriga i familjen.

Det WHO hade sagt var att vid sjukdom bör den som är sjuk sova och äta avskilt från övriga i familjen.

Varför gör svenska media detta mot sin egen befolkning. Eller är dom mot oss. Men vi ska inte bli förvånade de har i årtionde försökt övertyga oss om att invandring är bra. Vi blir rikare. En annan undrar när tonårsflickor blir våldtagna och tonårspojkar blir pissade på. Vad är bra med det?
Nu ska vi bli smittade det bara är så! Ta det som en man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in