2020-03-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja vad säger Folkhälsomyndigheten som just föreslagit detta?

Jag tror så här. Det går att kolla var folk reser ifrån och det går att fråga folk. Kommer man från områden med omfattande smittspridning så ska man isolera sig i minst två veckor. Inställningen att vi inte kan göra nåt måste ändras! Vi bromsa upp detta nu. Gör man ingenting, så kommer smittspridningen bara skyndas på.

Hellre nu än storkarantän senare ur alla aspekter, ekonomisk mänskligt osv
Citera
2020-03-02, 16:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Äntligen!

https://www.svd.se/iran-air-stoppas-i-sverige/i/senaste

Tur att man kan lita på svenska myndigheter! Ett snabbt och resolut fattat beslut!
Citera
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det troliga är att man har noll koll eller så biter viruset inte på negrer.

Det är mycket troligt att det redan är i full sving i Afrika... Hur ofta läser du nyheter från afrika i Sverige.

China har många projekt i Afrika och det finns smittade i Afrika redan eftersom Tedros (WHO) har sagt till sitt land Etiopien att det inte är någon fara. Så Kineser reser med Ethiopian air utan problem. Hoppas dom klarar sig i Afrika.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är felciterat. Nuvarande ligger vi på måttlig risk för allmän spridning.

Vilket innebär att ingenting överväldigande talar mot allmän spridning, men det behöver inte hända.

Eh va? De senaste studierna av viruset visar en R0 mellan 5-7. Skulle säga det var helt omöjligt att undvika en allmän spridning redan för en månad sen.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Det var från SVTs rapportering om Corona men jag har förstått nu att det var felskrivet och missvisande.
Tack ni som var snabba att rätta till.

Svenska journalister har flertalet gånger missat och gett ut felaktig info.

Aftonbladet igår t ex skrev att WHO avrådde alla över 60 att sova och äta tillsammans med övriga i familjen.

Det WHO hade sagt var att vid sjukdom bör den som är sjuk sova och äta avskilt från övriga i familjen.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är du så korkad eller gör du dig till?

Jag skriver inte att det är farligt att gå till affären för att handla. Däremot är det en panikåtgärd om man nu börjar bunkra upp och överkonsumerar konserver och annat för att man tror det ska bli brist på mat.
Haha. Då har jag haft panik sedan sjuttiotalet, fast då kallade vi det för månadshandling vilket i princip alla gjorde.
Citera
2020-03-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkaeller
Fick precis höra att det finns en till smittad i Mariestad, som sitter i hemkarantän nu.

https://www.mariestadstidningen.se/2020/03/02/mariestadsbor-i-coronakarantan/

Varför skriver ingen annan tidning om en ny smittad? Söker på att det inte bara är karrantän.....
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Den du citerade skrev: "Jag ser många kommentarer som säger det är bara gamla som drabbas det är inget farligt. Om man är gammal är det farligt."

Du svarade: "Du tolkar detta helt fel. De personer som löper ökad risk löper lika stor risk att dö i en svårare förkylning. De löper hela tiden en ökad risk att dö eftersom de är extra känsliga för olika komplikationer."

Sedan tolkade jag in dina andra sarkastiska inlägg såsom: "Sök hjälp. Jag kan svetsa igen dörren om du vill."

Så att som jag såg det tycker du denna vaksamhet är är ren och skär paranoia, vilket föranledde till att jag tog för givet att du inte tycker man ska ta några försiktighetsåtgärder.

Trevligt att du läser mina inlägg, men du får ha förståelse för att en enstaka kommentar i ett visst sammanhan kan bygga på helt andra intetioner än andra kommentarer. Den om att svetsa igen dörren hade en lång serie märkliga inlägg bakom sig från den jag svarade. Så återigen sätt saker i sitt sammanhang och plocka inte efter eget gottfinnande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tur att man kan lita på svenska myndigheter! Ett snabbt och resolut fattat beslut!

Vad är det som gör att Iran helt plötsligt blev opålitligt? Exakt hur inkompententa, halvt sovande är dessa idioter? Helt jävla godtyckliga vändningar när det är förmodligen för sent.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är felciterat. Nuvarande ligger vi på måttlig risk för allmän spridning.

Vilket innebär att ingenting överväldigande talar mot allmän spridning, men det behöver inte hända.

Precis. Och det är inte läget i Sverige som gjort att dom ändrat utan läget ute i Europa och övriga världen.

ECDC har "low to moderate" för länder med fåtal fall för tillfället. Antar att Sverige följer ECDCs rekommendationer.
Citera
Medlem
Funderar på att klippa mig någon dag. Gick förbi där jag brukar klippa mig men såg in genom fönstret att det var helt tomt. Inte en enda kund. Bara en vecka efter lön!

I mataffären var det knappt en själ. En hel del folk ute på gatan dock som snabbt drog förbi.
Citera
2020-03-02, 16:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Hellre nu än storkarantän senare ur alla aspekter, ekonomisk mänskligt osv

Nu tror jag iofs att vi kommer att åka på karantänszoner, stängda arbetsplatser, inställd kollektivtrafik och allt det där vi nu ser i de drabbade områdena i Italien oavsett, men ett större utbrott måste skjutas upp så länge det går, eftersom vi är så extremt dåligt förberedda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in