2020-02-29, 15:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
Kommer melodifestivalen att genomföras ikväll som vanligt? Eller ställs den in?
Citera
2020-02-29, 15:23
Medlem
Jag är lite förvånad att ingen i Malmö är drabbad då folk lär resa mycket där till främst Iran, utan Göteborg är värst.
Citera
2020-02-29, 15:24
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Herregud VILL de skapa konspirationsteorier eller?!

Jag tror att det är en högt uppsatt politiker i Göteborg som är smittad. Eller att någon avlidit av smittan i Göteborg och de vill inte gå ut med det och skapa panik!

I vart fall så skapar du det.

Jag förstår att du är orolig men ta det lite lugnare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När man hör att sjukhusen inte har tillräckligt med material funderar jag på vad alla miljarder som försvaret fått de senaste åren gått till? Borde inte ”försvaret” försvara oss mot sjukdomar också eller är det bara Ryssland som gäller?

Synd om alla dör för att vi köpt missiler och kulor i stället för skyddskläder och alkogel.

Vilken otroligt märklig kommentar!
Det finns säkert sådana som tycker att Gud eller allah borde skydda oss, eftersom vi betalat så mycket till församlingarna. Eller varför inte de politiska ungdomsförbunden som ju belönas med rikliga bidrag varje år.

Försvaret är till för att försvara landets gränser mot utländsk aggression; möjligen skulle man då tycka att man borde sätta in försvaret mot illegala invandrare eller utlänningar som kommer från riskområden.
Men hälsovården har ju under samma tid fått 10-20 gånger mer pengar än försvaret. Varför har vi inte beredskap när det behövs?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Okej, jag kan väl förstå att flygen från Italien och Iran inte kan stoppas eller screenas på flygplatsen.
Men Folkhälsomyndigheten har inte ens gått ut och sagt att alla som kommer från de områdena bör sätta sig själva i karantän! Skolorna/skolmyndigheten, som inte KAN NÅNTING om viruset, säger att barnen ska tillbaka till dagis och skola direkt efter att ha besökt Iran/Italien, trots en överhängande risk för okontrollerad spridning om något barn faktiskt vore smittat. Makalöst. De har aldrig hört om att ta det säkra före det osäkra? Vissa arbetsgivare har infört 14 dagars karantän om någon anställd varit i drabbat område, men det måste gälla på alla plan i samhället om det ska ha någon effekt.

Jag hoppas att ni som har varit på semester i områden där viruset har spridits, använder sunt förnuft och försöker isolera er så mycket det går när ni kommer hem. Det är för er egen, er familjs och alla andra människors skull. Folkhälsomyndigheten missköter grovt sitt uppdrag så folk måste börja tänka själva.
Och ut med Anders Tegnell DIREKT!

Myndigheterna gör INGENTING för att hålla samhället säkert. Med relativt små medel kan de se till att förhindra dödsfall bland människor som får sätta livet till helt i onödan.

Regeringen och våra dysfunktionella myndigheter kan dra åt helvete. Fyfan vad trött jag är på det här.
Bra rutet!
Citera
2020-02-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Försvaret är inblandade i arbetet med viruset.

Helt enligt deras uppdragsbeskrivning, men det är och skall inte vara deras huvudfokus. Eller så att Försvarsmakten skall stå till svar för att sjukhusen inte har tillräckligt med materiel, som JeffDavis ville.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/darfor-finns-forsvarsmakten/vart-uppdrag/
  • ...
  • Bistå övriga myndigheter vid behov
Citera
Medlem
Citat:

Varför skulle det ställas in?

En konsert med några tusen besökare.
Liknande evenemang sker säkert på mängder av platser i Europa under helgen.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Tror att den blir av, men utan publik. Schweiz tillåter inte folksamlingar på mer än 1000 och vi följer säkert efter.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Vilken tur att inga barn har föräldrar, mor- och farföräldrar, övriga släktingar, lärare, förskollärare eller andra vuxna som kan bli smittade!

Min arbetshypotes just nu är att Anders vill att smittan ska sprida sig. Jag vet inte varför, men det finns ingen annan rimlig förklaring.

Han kanske lider av någon dödlig sjukdom, eller är självmordsbenägen - och vill ta andra med sig i graven?

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tror att den blir av, men utan publik. Schweiz tillåter inte folksamlingar på mer än 1000 och vi följer säkert efter.

Hehe, det kan du ju hoppas på. Här kommer vi inte att "följa efter" några normala och vettiga eller ens självklara åtgärder, förrän halva befolkningen är avliden. Om ens då...
Senast redigerad av Merwinna 2020-02-29 kl. 15:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Singapore har hanterat Corona föredömligt. Trots att vara tidigt utsatta för smittan så har de inte fått ett större utbrott.

Skulle vi kunna lära oss något av dem?

Singapore was aggressive out of the gate and has continued to be. It was one of the first countries to impose restrictions on anyone with recent travel history to China and parts of South Korea.

https://fortune.com/2020/02/28/singapore-coronavirus-contained-response/

Även UK har hanterat det föredömligt med restriktioner mot resenärer från bl Kina och Italien. Bara en nysmittad i UK ( inom UK då ) tror jag.
Citera
2020-02-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Konstigt att vissa människor är så rädda att dom isolerar sig.

Medan andra människor inte bryr sig om dom får det "då det är som vanlig influensa /förkylning" som media blåser upp

Varför är det konstigt? Människor regerar på alla möjliga sätt.
Citera
2020-02-29, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kan du försöka tagga ner med din face slap till att börja med, ganska svårt att ta dig på allvar.
Så hur ser din prognos ut, när sker pandemin i och med min okunnighet?

Fått upprepa samma uppenbara saker för tillräckligt många förnekare vid det här laget, därför kan jag inte annat än att ta mig för pannan. Man blir trött.

Vill du veta vilket tidsmönster pandemin kan tänkas följa så ta en titt på Spanska Sjukan. Det var senaste gången ett lika smittsamt och väldigt liknande virus var löst på det här sättet.

Här har du några intressanta dokumentärer t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=UDY5COg2P2c&t=370s

https://www.youtube.com/watch?v=3x1aLAw_xkY&t=178s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in