2020-03-02, 15:50
Medlem
Madagascars avatar
Jaha nu har FHM bytt ståndpunkt angående direktflygen från Iran. Tydligen har de det eftersom de inte litar på Irans rapportering och att Iran kan kontrollera situationen. Betyder det alltså att de litat på Iran i dessa hänseenden tidigare!?

Tidigare var det enligt FHM ineffektivt att stoppa flygen från Iran. Men idag har det alltså blivit en effektiv åtgärd.

Nåväl, jag ska inte raljera för mycket, det gläder mig att FHM kan ompröva en ståndpunkt.
Citera
2020-03-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Hur i hela helvete är det möjligt att Afrika har så pass få fall?

Testar man inte har man inga fall.
Citera
2020-03-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Hur i hela helvete är det möjligt att Afrika har så pass få fall?
Det är ett tropiskt land likaväl sri lanka.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Såg detta på SVD:

• Folkhälsomyndigheten höjer risken för smittspridning i Sverige från "låg" till "måttlig".
• Risken för att svenska medborgare smittas av importfall klassas samtidigt som "mycket hög". Tidigare klassades den som "hög", enligt Folkhälsomyndigheten.

Så för folk som har risk att komma i kontakt med folk från högriskområden så är risken mycket hög. Då är det ju fullkomlig idioti med skolor där barn kommer tillbaka från högriskområden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
A. Begrepp såsom ironi/satir äro svårt för somliga att greppa..

B.
Studie på rökning/corona =? Personligen har jag ej sett någon + "respiratory complications" ger ej alltför hög extra procentsats i befintliga studier.
=>
Andelen män som drabbas hårt äro större än vad "respiratory complications" indikerar.
(Tänk: "Fem myror äro fler än Fyra elefanter")

Således:
Nej, rökning är ej primära faktorn bakom att män drabbas hårdare.

Om allt annat är lika så jo, och vi kan betrakta män och kvinnor som allt annat lika gällande i detta avseende.
Citera
2020-03-02, 15:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Mörkertalet borde va enormt för afrika.

- 3 in California (Santa Clara County), including a couple who has recently traveled to Egypt.

Om några från usa blev smittade i Egypten, som enbart har 2 officiella fall av smittade, så kan man nog med all säkerhet säga att Egyptens siffror är uppåt helvete missvisande

Det är som med världsrekord. Det måste dokumenteras på rätt sätt att det är Covid-19. För det behövs godkända tester.
En bristvara i många länder.
O få förunnat att få tillgång till.
Citera
2020-03-02, 15:52
Medlem
När kommer sverige införa karantän?
Citera
2020-03-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HunterRay8
Många som jag känner har familjemedlemmar i Iran och alla har bokat in sig på flyg som mellanlandar i Moskva....Alla flyg som går till Arlanda och Landvetter är så gott som fullbokade fram till den 17 mars.

Ska vi stoppa alla flyg från Moskva också??

Japp vi ska inte ta emot några iranier och riskera en massa problem.
Totalstopp från Iran med andra ord, en självklarhet.
Citera
Medlem
Men alltså, har de förtroende att Italien har kontroll över situationen? Inget snack om att bannlysa flyg därifrån??? Ingenting pekar på att Italien har ett dugg mer koll än Iran
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Alltså, vilket yttrande! 😂😂😂

– Vi har inte fullt förtroende för att de iranska myndigheterna hanterar detta som man gjort i Kina eller Sydkorea, säger Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten.

Publicerad idag 15:08

https://www.dn.se/nyheter/sverige/risken-for-allman-spridning-i-sverige-hojs/

Beredskapen höjs i Sverige!

No shit! Kanske ta lite engagemang!

Snyggt att de nu börjat erkänna att Kinas taktik - dvs att minska på rörligheten är det som funkar i ett sånt här läge.
Citera
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Absolut bör man alltid ha vatten hemma för alla eventualiteter och en väldigt enkel åtgärd men för en gångs skull är mat högre prioriterat då transporter kan stanna.
Bara att titta på förloppet i de mest drabbade ställena.

Det har du rätt i. Jag har köpt några extra burkar konserver varje gång jag handlat den senaste månaden. Alltid bra att ha.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag har hört att viruspartiklarna kan överleva på ytor som plast och kartong i upp till 9 dagar. Inte verifierat vad jag vet. Samt att de klarar sig max två timmar på vissa metallytor som koppar exempelvis. Det är nog lite säkrare är min uppfattning.

Mitt citat var lite bristfällig.

Frågan som ställdes i chatten gällde kläder. Alltså hur länge viruspartiklar klarar sig på klädesplagg som man har på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in