2020-03-02, 15:43
Medlem
Kan någon initierad ge en vettig förklaring på att det är så lugnt ”trots allt”?
14 smittade i Sverige, eller bekräftat smittade rättare sagt, men hur som. Det är ju ingen våg av ond bråd död direkt.

Läget känns under kontroll.
Eller?
Citera
2020-03-02, 15:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Jag köper inte den ursäkten eftersom en del av leverantörerna inte har sjukvården som kunder.
Samtidigt har vissa individer dammsugit marknaden och säljer nu för x6 av inköpspriset på Blocket och Tradera.

Sjukvårdens lager o resurser är planerade för normala förhållanden. Nu är behovet uppenbarligen större o man går in o köper upp det de kan från andra kanaler/leverantörer.
Står de utan material när det behövs där det behövs så är det illa.

Fast alkohol är en relativt billig produkt o handsprit bör vara en enkel produkt att göra bara man har en lämplig tappningslina o flaskor.
Gissar att det produceras extra just nu i mindre fabriker runt om i landet.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Iran har 291 recovered medan Italien har 83 och SydKorea 26

Har Iran lägre krav för att friskförklara än SydKorea? Sydkorea har många fler fall men en tiondel recovered jämfört med Iran. Verkar lite skumt
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tolkar detta helt fel.

De personer som löper ökad risk löper lika stor risk att dö i en svårare förkylning. De löper hela tiden en ökad risk att dö eftersom de är extra känsliga för olika komplikationer. För en person över 80, även om den i övrigt är frisk, är exempelvis en urinvägsinfektion allvarlig eftersom en 80-åring har sämre förmåga att stå emot infektioner. Det kan ganska lätt leda vidare till blodförgiftning och leta sig till lungorna med lunginflammation som följd.

Hur är det ställt med förmågan att förstå större sammanhang?
Och med den logiken så behöver man inte vara vaksam så man drar med sig viruset till äldre och sjuka? För att de kan avlida av annat?

På tal om sammanhang...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Tiggde till mig ett paket med munskydd idag hos tandläkaren. Vet inte om det fungerar men kan ju tipsa er som letar, hör med er tandläkare. Jag fick ett paket med 50 st. Engångs men ändå.

Det var verkligen givmilt, vilken beteckning har de?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Kan någon initierad ge en vettig förklaring på att det är så lugnt ”trots allt”?
14 smittade i Sverige, eller bekräftat smittade rättare sagt, men hur som. Det är ju ingen våg av ond bråd död direkt.

Läget känns under kontroll.
Eller?
kan ju finnas många som har det utan att visa symptom såsom i italien.
Citera
2020-03-02, 15:45
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jag undrar hur en vettig plan för vattenhantering ser ut för oss som bor i lägenhet. Att konstant förvara en större mängd vatten blir logistiskt knepigt när rekommendationen är 3-5L per person per dag. Men visst, har man någon timmas förvarning vid en kris så räcker det för att fylla hela dunkar med vatten.
Finns ramlösa i butiken så det är inget stort problem.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Mörkertalet borde va enormt för afrika.

- 3 in California (Santa Clara County), including a couple who has recently traveled to Egypt.

Om några från usa blev smittade i Egypten, som enbart har 2 officiella fall av smittade, så kan man nog med all säkerhet säga att Egyptens siffror är uppåt helvete missvisande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Min poäng är att beredskap borde alla ha. De som inte har det kommer att reagera i panik när de antigen blir uppskrämda eller står inför en omedelbar händelse. Att reagera i panik är aldrig bra för någon. Det är min poäng.

Alla reaktioner som sker nu utgår från att folk är uppskrämda och då är det panik.

Men varför skulle någon ha panik för att gå till affären och handla just nu?

Menar du att det är förenat med dödsfara att gå till affären?
Citera
2020-03-02, 15:46
Medlem
naturtvåls avatar
Andra dödsfallet i Washington av coronaviruset:

The Washington State Department of Health has confirmed a second US fatality linked to the novel coronavirus (COVID-19). Like the first COV-19 death reported, the patient died in King County, Washington.

The first patient, confirmed on February 29, was in his 50s. The second case, a patient in his 70s, was confirmed on March 1.

The second patient was a resident at a long term care facility in Kirkland, Washington. At least 6 cases have been linked to Life Care Center in Kirkland, Washington, and more residents are being tested.

Källa: https://www.contagionlive.com/news/us-coronavirus-deaths-number-2-as-covid19-continues-spread
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Såg en presskonferens om smittan i Tyskland idag med ett gäng professorer och doktorer och de var mycket lugna och till och med skojade lite sinsemellan. Så jag är inte orolig.
Hade jag också varit om man som i Ty satt 1000 personer i en delstat i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Finns ramlösa i butiken så det är inget stort problem.

Blir dyrt att spola i toaletten med det. Rekommenderar att halvfylla badkaret i fall det börjar bli knepigt med vattentillförseln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in