2020-03-02, 00:09
Medlem
naturtvåls avatar
Ecuador har nu 6 bekräftade fall av coronavirus smittade:

GUAYAQUIL, March 1 (Reuters) - Ecuador has confirmed five cases of the new coronavirus in patients who all had direct contact with an elderly woman who brought the virus to the Andean country from Spain, health minister Catalina Andramuño said on Sunday.

The woman, an Ecuadorean citizen who resides in Spain, arrived in Ecuador on a direct flight from Madrid on Feb. 14 without presenting symptoms, but soon began to feel ill and was admitted to one of the public hospitals the government equipped to deal with the new virus.

The announcement brought the total number of confirmed cases in the country to six. The five new cases are all relatives of the woman who had direct contact with her since she arrived, Andramuño said, adding that they were all quarantined at their homes.

Källa: https://www.reuters.com/article/china-health-ecuador/ecuador-confirms-five-new-cases-of-coronavirus-all-close-to-initial-patient-idUSL1N2AU0DI
Senast redigerad av naturtvål 2020-03-02 kl. 00:12.
Citera
2020-03-02, 00:09
Medlem
Jag citerar mig själv och kastar in några funderingar.

Som tidigare har konstaterats så räknas personer med följande sjukdomsbild in i riskgrupperna:

- Kardiovaskulär sjukdom (hjärt-kärlsjukdom)
- Diabetes
- Högt blodtryck
- Kronisk andningssjukdom
- Pågående cancerbehandling

Jag har lite svårt att dra skiljelinjen när det gäller riskgrupper. Människor med hjärt- och kärlsjukdomar, vad betyder det ens? Om person X hade en hjärtinfarkt för 5-10 år sen men nu äter hjärtmedicin och mår bra, är han/hon i riskgrupp? Om person X gick runt med högt blodtryck för 3 år sen men nu äter blodtrycksmedicin och har stabilt blodtryck, är han/hon också i risk? Om person X har lätt astma och inte KOL, är han/hon i risk? Jag förstår att det beror på individen och flera faktorer i slutändan för hur bra någon kan behandlas, men tycker riskgrupperna är väldigt svåra att tyda.

Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jätteintressant läsning.
WHO skickade 25 experter till Wuhan för att studera viruset och smittan i 9 dagar. Man får inte en bättre bild av viruset än från denna läsning. Det är rent kriminellt om inte Folkhälsomyndigheten och regeringen sätter sig in i denna läsning och använder de insikter som WHO har sammanställt.
Den kan bli rent avgörande får hur framgångsrikt Sverige klarar av detta.

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbt49e/the_who_sent_25_international_experts_to_china/

Konferensen om man inte vill läsa:
https://www.youtube.com/watch?v=-o0q1XMRKYM

Snabb recap:

1. Det största klustret av smittade kom från "droplets" inom familjen, alltså nära kontakt med någon smittad inom familjen, nysning, hosta etc.

2. Vid 65 000 registrerat smittade vid WHO's besök så krävde 5% (3200 personer) artificiell andningshjälp. Ytterligare 15% av de smittade (9750 personer) behövde syrgas.

3. 80% av de 65 000 smittade (52 000 personer) hade milda symptom.

4. Vanligaste symptom: Feber (88%). Torrhosta (68%). Trötthet (38%). Slem vid hosta (33%). Svårt att andas (18%). Öm hals (14%). Huvudvärk (14%). Muskelvärk (14%). Frossa (11%). Rinnande näsa ej ett symptom för Corona.

5. Av 44 600 infekterade, så dog 3.4% (1516 personer). Dödsorsak kopplas starkt till ålder, kön, tidigare sjukdomshistorik men framförallt sjukvårdens möjligheter att snabbt agera och ge vård.
Får en klump i halsen när det gäller Sveriges kapacitet.

6. Sjukvårdssystemet: 20% av de infekterade (13 000 personer) krävde sjukhusvård i flera veckor.
Den första och viktigaste faktorn är att aggressivt stoppa spridningen av viruset för att hålla nere sifforna för verkligt sjuka patienter, och sekundärt att utöka antalet bäddar (material + personal) i tid.
Tack vare detta har nu Kina lyckats stoppa spridningen väldigt effektivt.

Och vad i HELVETE gör Sverige? Flygen landar som vanligt. Ingen screening. Ingen karantän. Ingen regering eller myndighet som arbetar proaktivt eller kommer med uppmaningar. Sveriges enda hopp till att hålla nere spridningen lägger de i händerna på den enskilda människan och förväntar sig att alla agera exemplariskt i alla situationer. Jag har inte ens ord för att beskriva idiotin för hur Sverige agerar.

7. Tidigare sjukdomshistorik: dödssiffran för de infekterade med befintlig(?) kardiovaskulär sjukdom i Kina var 13%. 9.2% för de med okontrollerad diabetes. 8.4% för de med högt blodtryck. 8% för de med kroniska andningssvårigheter. 7.6% för de med cancer. 1.4% för de med ickerelevant sjukdom.

8. Sen i slutet av Januari, så har antalet nya coronavirus-diagnoser minskat stadigt, med bara 329 nya fall om dagen kontra 3000 om dagen för en månad sedan.

Slutsats:
Det är inget domedagsvirus men det ser ändå ut som ett relativt farligt virus. Det som bekymrar mig är att Sverige (förmodligen) är det mest passiva landet av alla smittade länder i världen. Inga uppmaningar görs, inga åtgärder genomförs, och nyckeln för att stoppa detta är snabba åtgärder, något som Sverige historiskt är allt annat än kända för. Jag är beklämd över att en så här inkompetent regering och en följare till ledare (Stefan Löfvén) sitter vid makten, tillsammans med en uppenbartinkompetent epidemiolog i Anders Tegnell som bara jobbar med en sak: att tona ner allvaret. Jag är genuint beklämd och ser inte ljust på de kommande månaderna.
Citera
2020-03-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langkille
Jag tror det är ett virus och inte 5G, men du har fel. 5G får de yttre elektronerna i syre molekylerna att snurra vilket gör det svårt för kroppens hemoglobin att ta upp syre. 5G har noll tester att det är säkert det bara rullars ut, det är något annat att diskutera men inte i denna tråd.

Nu tror jag inte det stämmer alls men även om det var så skulle ju läkarna se det och då veta att det inte är ett virus som dödar patienterna så därför är det ju helt irrelevant. Det hade ju varit drömmen för dig för då hade ju din 5G teori nu kommit ut som en universell sanning då det nu hade bevisats över hela världen från alla duktiga läkare.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Hur vet du det? Eller menar du att inget barn under 9 år har avlidit?

confirmed cases
DEATH RATE
all cases
80+ years old

21.9%

14.8%
70-79 years old

8.0%
60-69 years old

3.6%
50-59 years old

1.3%
40-49 years old

0.4%
30-39 years old

0.2%
20-29 years old

0.2%
10-19 years old

0.2%
0-9 years old

no fatalities

Edit: Oups, beklagar taskigt format/dålig radbrytning.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Senast redigerad av Stenballe 2020-03-02 kl. 00:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nej precis, man skulle slänga fram det här framför näsan på honom..se hur han vrider och vänder ändå

Svaret är ju redan givet: ”Vi såg det inte komma”
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Jag kan förstå oron, men det är sådana som du som bidrar till att skapa panik. Tycker du att alla ska stanna hemma, barn som vuxna? Vad jag läst blir inte barn mer drabbade än vuxna, snarare löper de mindre risk.

Förstår du inte orsaken till varför föräldrar håller sina barn hemma?

De gör det för det inte finns några direktiv om att barn som har varit i smittade områden ska stanna hemma i minst 2 veckor, hade myndigheterna bestämt tidigt att det vore en regel så hade vi inte haft det här problemet.

Tydlighet och information är A och O.
Citera
2020-03-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi kanske får en omvänds situation i världen efter detta. Det blir Europa som får tigga bistånd från Afrika och flyktingströmmen byter riktning.
Knappast, det skulle vara i så fall om viruset reducerar IQ på dom som blir smittade, minst 98% av dom som blir smittade överlever ju trots allt.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Tycker egentligen mest synd om dig, måste vara läskigt att leva i din värld när hela världen är emot dig. 5G, Nanobots, aliens, tjuvlyssning, korrupta stater. Kanske iofs är rätt spännande att leva så.

Om du inte vet så är det nu lagligt för myndigheten att gå till dig och installera mjukvara och trojaner på din telefon/dator I mina öron låter det lite som man kränker på din integritet... Ligger även förslag från moderaterna att införa tvångsvaccinering också .
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brasilienmannen
Och detta kommer bara att öka och öka...

Att de svenska myndigheterna inte kan stoppa flygplanen från Italien och Iran idag för att de förlorar pengar på det kommer att innebära att de förlorar extremt mycket mer när hela landet måste stängas ner..

Det finns ju flera dimensioner av detta - förutom alla sjuka och döda så kommer hela världsekonomin krascha ner i källaren mina damer och herrar!

Världsekonomin kommer att krascha. Men det man inte fattar är att det är TILLFÄLLIGT. För den som har pengar att offra öppnar sig en investerings-situation som aldrig har varit mera lukrativ. Alla håller på sina pengar för att genomlida Coronoakrisen. Jag är inget undantag. När den här skiten är över om några månader kommer en satsad tusenlapp idag att vara två tusenlappar.
Citera
2020-03-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Nu tror jag inte det stämmer alls men även om det var så skulle ju läkarna se det och då veta att det inte är ett virus som dödar patienterna så därför är det ju helt irrelevant. Det hade ju varit drömmen för dig för då hade ju din 5G teori nu kommit ut som en universell sanning då det nu hade bevisats över hela världen från alla duktiga läkare.
Det är över 20k läkare från olika länder som varnar för 5G... Och det är inte min teori du diskuterade med någon annan.
EDIT: Skrev läkare menar forskare.
Senast redigerad av Langkille 2020-03-02 kl. 00:17.
Citera
2020-03-02, 00:14
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.washingtonpost.com/world/2020/03/01/coronavirus-live-updates/

Qatar förbjuder inresande från Egyptien. Finns tydligen misstankar om att de mörkar också.

Tydligen hade sex fransmän som återvänt från
Egyptien testats positivt.

Egyptien är också ett turistland. Jag vet inte hur många svenskar som åker dit den här årstiden?
Citera
2020-03-02, 00:14
Medlem
Oscaris avatar
3,39% dödlighet nu.
Varit stabilt i över en vecka nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem