2020-03-02, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ansiktsmaskerna ökar ju risken för att bli smittad om du är frisk .... Däremot sänker det spridningsrisken om du är smittad -- så det är väl ingen med lite vett i skallen som springer runt med ansiktsmask på stan ... De som behöver ansiktsmask bör ju dessutom vara i karantän.

Nej det gör de ej, inte t.ex. n95 masker. De skyddar även den som har masken. Vanligt munskydd är dock ingen större mening att ha på sig som frisk.
Citera
2020-03-02, 15:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Finns många sätt att tvätta på.

Vården förlitar sig till klassificerade renrumsproduktioner enligt ISO-klass 5 (GMP-klass A/B) och ESDRKI standard. Sjukhus samt tvätteriförbundet har ställt höga krav, använder starkare produkter samt regelverk kring renrum , de använder dessutom specifikt framtagna tvättmedel som tex PERformance® 40.

Vet att många tvätterier tom har en finishtunnel där kläder ångas i 180 grader.

Självklart, men det finns ingen anledning till att använda sjukvårdens högst ställda krav för tvätt i delad tvättstuga.

Det tar bara extra tid och innebär mer krångel.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ytterligare ett bevis på att det var idiotiskt att tillåta dessa jävla iranier att landa i Sverige

Det visar ju också på hur långt ifrån vi står i värderingar och kultur med många av dessa invandrare.. tragiskt.

Jag är rädd att kontakterna med Iran kommer bli förödande för Sverige.

Än mer förödande lär det bli om smittan får fäste i mellanösterns flyktingläger.
Citera
Medlem
Tiggde till mig ett paket med munskydd idag hos tandläkaren. Vet inte om det fungerar men kan ju tipsa er som letar, hör med er tandläkare. Jag fick ett paket med 50 st. Engångs men ändå.
Citera
2020-03-02, 15:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Så om man inte gjorde dessa förberedelser för flera år sedan så kan man strunta i det nu är det din logik?
Bättre att skita i det och ge upp är det din livsfilosofi?

Om man inte gjort förberedelserna så agerar man i panik nu. Har du svårt att läsa vanlig enkel text och att förstå sammanhang?

Förstår du skillnaden mellan beredskap och panik?

Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Om man gjorde det för några år sedan så hade man panik då och har man kvar grejerna hemma har man fortfarande panik.

Om man gjorde det utan att kunna peka på särskilda förekommande händelser och fyllde på successivt så är det beredskap. Om man får för sig att en viss händelse ska förorsaka katastrof och skenar iväg för att köpa inför den så är det panik.
Citera
2020-03-02, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det borde du ha gjort för något år sedan när MSB informerade om att alla bör vara förberedda på kris och krig. Att rusa iväg nu tyder på panik.
Nej där har du fel.
Noa byggde arken innan och inte efter.....
Citera
2020-03-02, 15:16
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Talade nyss med en kollega.

Han rekommenderar denna handgel för snabb descinfektion.
De andra tar inte bort ev virus lika snabbt/grundligt enligt honom.

https://www.schuelke.com/gb-en/products/desderman-pure.php

Det är en tvåstegsprocess.
1. Använd en fettlöslig tvål.
2. Applicera handdescinfektion med 96% ethanol.

Finns inget bakterier eller virus kvar (dvs på huden).

Säljaren på länken får inte längre sälja detta till företag eller privatpersoner, enligt person på firman finns nu direktiv utfärdade att endast tandläkare och sjukinrättningar får köpa desinfektion och munskydd !!

Verkar alltså som om Folkhälsan skickat ut ett direktiv till Sveriges alla importörer av hygeinprodukter avseende desinfektion och personskydd.

Backar man då myndighetens tidigare agerande börjar jag se att dom med flit försvårar för medborgaren.

VARFÖR ??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Tiggde till mig ett paket med munskydd idag hos tandläkaren. Vet inte om det fungerar men kan ju tipsa er som letar, hör med er tandläkare. Jag fick ett paket med 50 st. Engångs men ändå.

Om du är smittad ska du ta dig till sjukhus. Är du inte smittad så ska du inte öka risken att bli smittad genom att använda munskydd.
Citera
Avslutad
Citat:

Ingen mening såvida du inte är sjuk. Du måste köpa mask med virusskydd, t.ex. n95/ffp2/ffp3.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här är ett barn som faller ihop...

https://www.liveleak.com/view?t=kJ0cp_1583105332
Han har sniffat lim,sägs ju i videon.
Citera
2020-03-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Om du är smittad ska du ta dig till sjukhus. Är du inte smittad så ska du inte öka risken att bli smittad genom att använda munskydd.

Hur kan jag bli smittad med munskydd? Tänkte inte använda det nu men ha om det blir kris.
Citera
2020-03-02, 15:19
Avslutad
Citat:
Hur kan jag bli smittad med munskydd? Tänkte inte använda det nu men ha om det blir kris.

Därför att vanliga munskydd ej har något filter som klarar hålla virus ute. Som sagt, köp ett fungerande munskydd med sådant filter istället. Sådana borde fler börja använda. Tror redan de är slutsålda överallt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in