2020-03-02, 12:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Exakt, där har SD framtiden för sig eftersom man ligger högst bland unga män. Även okej hos kvinnor kring 11-12%.

Så ju längre det går desto mer gråsossar dör och nya SD-förstagångsväljare kommer in.

Var är de senaste siffrorna i OU för ålder och kön? Innebär det att SD är större än S bland tjejer än S är bland totalt tjejer/killar?
2020-03-02, 12:24
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var är de senaste siffrorna i OU för ålder och kön? Innebär det att SD är större än S bland tjejer än S är bland totalt tjejer/killar?

(FB) Yngre män väljer SD medan yngre kvinnor väljer V - konsekvenser?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd?cmpid=del:tw:20200220:svt-novus-tjejerna-valjer-v -och-killarna-valjer-sd:nyh:lp
2020-03-02, 12:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är väl inte där skon klämmer. Det handlar om hur det påverkar blågula blocket som helhet.
I oktober 2019 gjordes en Sifomätning där man frågade partiernas väljare vad de tycker om SD-samarbete. Andelen positiva var:
KD 95% / M 85% / L 47% / C 42% / MP 30% / S 29% / V 18%
Att så mycket som hälften av folkpartisterna är positiva till SD samarbete innebär att det finns en teoretisk möjlighet för blågula blocket att dammsuga upp halva L och därmed plocka 2 PE. Det skulle räcka för att ge SD+M+KD majoritet, och eftersom L dessutom försvinner i nästa val om bara <2 PE återstår så vore effekten dubbel. Man ser också att en ansenlig del av C-väljarna är positiva till SD-samarbete, 42% av c:a 9% är väldigt mycket mer än 47% av 4%.
Är dessa väljare beredda att ta steget direkt till SD? Knappast. Men däremot att gå till M eller KD och ha dem som en betryggande distansbricka till SD, är de sannolikt öppna för. Så det är bra om EBT+UK jobbar järnet för att locka över dem. Och ska det funka måste erbjudandet vara tillräckligt attraktivt för en väljargrupp som är ganska 'fina i kanten'. Vi kan kalla dem "milt invandringskritisk allmänborgerlig medelklass i Bromma".
Men hur sugna tror du de blir på blockbyte om SD börjar yra om att ställa Public Service-chefer mot väggen i riksdagen eller se över möjligheterna att åtala journalister som SD inte finner opartiska? Tja, svaret på den retoriska frågan hittar du i att Kristersson har fått ägna veckan åt damage control i form av långa doktorsavhandlingar på Facebook. Anledningen till att det tog honom c:a 73 år att bjuda in Åkesson på kaffe är sannolikt just sånt här.
Men visst, om man tycker att 10 sekunders tillfredsställelse av att se SD hota media är värt att rödgröna behåller makten till 2026 så är det bara att ösa på med balla Finspång-utspel. Det blir bra. Jag känner verkligen att jag inte fått tillräckligt med MP-invandringspolitik, jag vill ha den till minst 2030. Blir visserligen jobbigt när jag går ut på gatan och är den enda svensken i ett hav av afghaner som alla varit hos samma frisör och fått identiska undercuts, men när det känns deppigt kan jag alltid trösta mig med att tänka tillbaka på hur gött det kändes den där gången 2021 när SD hotade SVT med Finspång! Jag hade praktstånd i 72 timmar efteråt! IN YOUR FACE PK-AVSKUM!!!!! SD2038!!!! JIMMIE TJALALALALA

Men det långsiktiga och metapolitiska arbetet är också viktigt. Att siffrorna är som du skriver hos de andra partierna är för att SD påverkat det politiska samtalet långsiktigt. Om SD inte tagit strid för någonting sedan 2010 hade det kanske varit accepterade av alla men hade då saknat mening för de hade varit en del av åttapartiet.

PS är en ständig nackdel för SD genom sin agenda i hela programutbudet, det måste åtgärdas om samhället skall ändras långsiktigt. Det var ju det Reinfeldt aldrig gjorde, han lät vänstern fortsätta att dominera myndigheters och PS, vilket gjorde att han bara blev en parentes. Vänstern i institutionerna överlevde honom. När han avgick efter 8 år hade nyvänstern stärkt sin position i PS och hela den offentliga sektorn.

SD är inte intresserad av ett blågult block 2022 om det är för vänsterliberalt. Kan de inte få M/KD tillräckligt radikala till 2022 så är en sådan regering meningslös. Om centerpartister går över till M för att M är tillräckligt liberalt så innebär det, att det är ett M som inte duger som regeringsalternativ. Så SD vill inte ha de liberala rösterna till M till varje pris (Ett för liberalt M). Och M måste veta det, så ett sådant här utspel riktar sig också till M-väljarna. "Kan ni lite på Kristerssons högersväng, låt oss se vad han tycker om vänstervridna PS?". Kristersson vägdes på vågen och än en gång vägde han för lätt.
2020-03-02, 12:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd?cmpid=del:tw:20200220:svt-novus-tjejerna-valjer-v -och-killarna-valjer-sd:nyh:lp
Om kvinnor 18-29 hade fått bestämma så hade JÖK-partierna + V haft 68% av rösterna.

Ett slags självskadebeteende.
2020-03-02, 13:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Man ser att tjejerna är mer spridda över många partier. 5 partier över 10 %. Medans killarna har två helt dominerande partier. Tufft för MP, L, KD som är små för både tjejer och killar. Gamla "rödgröna" blocket får 46,8 %. JÖK + V för 67,7 %! Men V har ju börjat trilskas så JÖK-blocket har bara 43,8.

Undrar hur det kommer utveckla sig bland tjejerna? Jag tror Jag tror SD kommer ta röster från M och S bland tjejerna. SD går nog om dem ganska snart och blir tredje största parti.

Om man skall vara positiv. Mer än dubbelt så många tjejer röstar SD än MP! Var är Greta-effekten? Och nästan lika många tjejer röstar SD som röstar L, KD och MP tillsammans! Och SD är större bland tjejer än sex (6) av riksdagspartierna är bland killar! Så de som tycker SD är svaga bland tjejer skall titta på hur de själva ligger till bland killar.

Intressant att OI inte kan något om socialpsykologi och sociologi. Citat: "Att kvinnor röstar mer åt vänster och män mer åt höger är känt sen länge men trots att vi blir mer och mer jämställda så ökar de politiska skillnaderna mellan könen enligt SOM-institutets senaste undersökning."

Alla studier visar just det att ju mer jämställt ett samhälle är ju mer könsstereotypa val gör män och kvinnor när det gäller yrke och karriär. Så det är inte konstigt att det samma gäller politiken. På psykologin sa de att fler kvinnor väljer att läsa till ingenjör i Pakistan än i Sverige. För i ojämlika samhällen premieras "manliga" val.
2020-03-02, 13:38
Medlem
Citat:
Men det långsiktiga och metapolitiska arbetet är också viktigt. Att siffrorna är som du skriver hos de andra partierna är för att SD påverkat det politiska samtalet långsiktigt. Om SD inte tagit strid för någonting sedan 2010 hade det kanske varit accepterade av alla men hade då saknat mening för de hade varit en del av åttapartiet.
Det är inte en binär fråga där allt radikalt automatiskt är bra. Det var helt rätt att driva en invandringspolitik som var normal för övriga Norden och radikal i rubbade Sverige. Där erbjöd SD ett svar på en fråga som en majoritet av väljarna ställde. I fallet med public service är förhållandet det omvända, över 70% har förtroende. Det är på nivån att ta strid för Swexit.
Citat:
PS är en ständig nackdel för SD genom sin agenda i hela programutbudet
Nej, de är inte en "ständig nackdel" på långa vägar och de har inte en "agenda i hela programutbudet". Den där sortens slentrianmässig PS-kritik är mest bara lat och ogin och kommer aldrig att leda till en millimeters förändring åt önskvärt håll.
Citat:
det måste åtgärdas om samhället skall ändras långsiktigt. Det var ju det Reinfeldt aldrig gjorde, han lät vänstern fortsätta att dominera myndigheters och PS, vilket gjorde att han bara blev en parentes. Vänstern i institutionerna överlevde honom. När han avgick efter 8 år hade nyvänstern stärkt sin position i PS och hela den offentliga sektorn.

SD är inte intresserad av ett blågult block 2022 om det är för vänsterliberalt. Kan de inte få M/KD tillräckligt radikala till 2022 så är en sådan regering meningslös. Om centerpartister går över till M för att M är tillräckligt liberalt så innebär det, att det är ett M som inte duger som regeringsalternativ. Så SD vill inte ha de liberala rösterna till M till varje pris (Ett för liberalt M). Och M måste veta det, så ett sådant här utspel riktar sig också till M-väljarna. "Kan ni lite på Kristerssons högersväng, låt oss se vad han tycker om vänstervridna PS?". Kristersson vägdes på vågen och än en gång vägde han för lätt.
Och M och KD är inte intresserade av att vara ett radikalt tokhögeralternativ med totalitära reflexer, eftersom ett sånt inte kan samla en stabil majoritet i Sverige. Om SD vill förstöra det med att skrämma bort mellanmjölksväljare från de enda två partier som öppnat för samarbete så är det SD som säkrar rödgrönt styre med C/MP/V-invandringspolitik. Visst, inga problem, kör i diket! Om du tror att M och KD sitter och snyftar hemma på kammaren för att de inte har makten så misstar du dig. Så hemskt är det inte att lyfta samma höga arvoden och ha som enda ansvar att kritisera regeringen. Det är ju en supersoft tillvaro. Man kan göra som Hanif Bali och ägna dagarna åt att käfta på Twitter och spela in podcaster.
2020-03-02, 15:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inte en binär fråga där allt radikalt automatiskt är bra. Det var helt rätt att driva en invandringspolitik som var normal för övriga Norden och radikal i rubbade Sverige. Där erbjöd SD ett svar på en fråga som en majoritet av väljarna ställde. I fallet med public service är förhållandet det omvända, över 70% har förtroende. Det är på nivån att ta strid för Swexit.

Nej, de är inte en "ständig nackdel" på långa vägar och de har inte en "agenda i hela programutbudet". Den där sortens slentrianmässig PS-kritik är mest bara lat och ogin och kommer aldrig att leda till en millimeters förändring åt önskvärt håll.

Och M och KD är inte intresserade av att vara ett radikalt tokhögeralternativ med totalitära reflexer, eftersom ett sånt inte kan samla en stabil majoritet i Sverige. Om SD vill förstöra det med att skrämma bort mellanmjölksväljare från de enda två partier som öppnat för samarbete så är det SD som säkrar rödgrönt styre med C/MP/V-invandringspolitik. Visst, inga problem, kör i diket! Om du tror att M och KD sitter och snyftar hemma på kammaren för att de inte har makten så misstar du dig. Så hemskt är det inte att lyfta samma höga arvoden och ha som enda ansvar att kritisera regeringen. Det är ju en supersoft tillvaro. Man kan göra som Hanif Bali och ägna dagarna åt att käfta på Twitter och spela in podcaster.

Det jag skrev är så sverigedemokrater ser det, alla partimedlemmar jag talat med tycker så. Jag har inte hört en enda partimedlem resonera som du. Det inbegriper förtroendevalda på lägre nivåer, så det är en "taktik" som tillämpas och dagens opinionsläge är ett resultat av det. Om SD varit större eller mindre med din alternativa politik vet vi inte för det har aldrig prövats. Med det vill jag ha sagt att ditt resonemang är helt hypotetiskt. Det kanske passar på M, jag har inte talat med så många moderater och de jag talat med har inte direkt haft någon ideologi. Sverigedemokrater är generellt sett mycket ideologiska. Jag tror bara V och MP har lika ideologiska partimedlemmar. Inser man inte det har man nog svårt att förstå SD som parti.

Kristerssons försök att bilda regering föll ju på att SD inte accepterade C (Och var mycket skeptiska till att ens acceptera L). Och C accepterade inte att bli lämnade utanför så de gick till S. Om SD resonerat som du skriver att de borde, så hade vi fått en alliansregering 2018.
2020-03-02, 15:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om kvinnor 18-29 hade fått bestämma så hade JÖK-partierna + V haft 68% av rösterna.
Ett slags självskadebeteende.

Jag såg inte ditt inlägg innan jag skrev samma sak som du.
2020-03-02, 15:43
Medlem
Citat:
Kristerssons försök att bilda regering föll ju på att SD inte accepterade C (Och var mycket skeptiska till att ens acceptera L).
Vill inte framstå som en besserwisser men det var tvärtom så att C och L inte accepterade att ta stöd av SD.

Efter förra valet hade SD en svag parlamentarisk position pga det extra mandatet C fick när alla röster var färdigräknade. Utan det mandatet så hade förmodligen hela regeringsbildningen slutat i ett extraval och då kanske vi hade haft vårt konservativa block i Rosenbad nu.

Pga den svaga positionen var SD beredda till rätt så långtgående eftergifter, bara att det var Moderaternas migrationspolitik som fick genomslag i regeringspolitiken, men inte ens detta accepterades av C och L.

När det konservativa blocket har egen majoritet efter nästa val så behöver SD knappt göra några eftergifter alls. Man har då en extremt stark parlamentarisk situation.
2020-03-02, 16:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vill inte framstå som en besserwisser men det var tvärtom så att C och L inte accepterade att ta stöd av SD.

Efter förra valet hade SD en svag parlamentarisk position pga det extra mandatet C fick när alla röster var färdigräknade. Utan det mandatet så hade förmodligen hela regeringsbildningen slutat i ett extraval och då kanske vi hade haft vårt konservativa block i Rosenbad nu.

Pga den svaga positionen var SD beredda till rätt så långtgående eftergifter, bara att det var Moderaternas migrationspolitik som fick genomslag i regeringspolitiken, men inte ens detta accepterades av C och L.

När det konservativa blocket har egen majoritet efter nästa val så behöver SD knappt göra några eftergifter alls. Man har då en extremt stark parlamentarisk situation.

Mitt inlägg var ett svar på Crispy. Om SD hade accepterat C-politik (Inte stöta sig med C-väljare som kan gå till M) så hade C inte haft något problem med att ingå i, eller stödja en, M-ledd minoritetsregering istället för nu i en S-ledd minoritetsregering (Beroende av V).

C accepterade varken V eller SD så vad var den realpolitiska skillnaden mellan alliansalternativet och sosse alternativet för C? Jo att V släppte fram JÖK med C, men SD släppte inte fram Alliansen med C. Det är kärnan.

C (Och media) vill ju gärna få det att framstå som att de stod upp mot SD men i praktiken så var det ju SDs hållning som gjorde att Kristersson var tvungen att ha sina 2+2, 3+1 och vad han nu kallade det. För om C var med hade SD fällt det regeringsalternativet. Det beror på ur vilken synvinkel man ser det. Men grundpremissen var att SD inte accepterade C och därför var Kristersson tvungen att ha sina andra varianter vilket inte C gick med på. Det var inte C som dödade alliansen, SD gjorde det. Cs beslut var ett resultat av SDs hållning inte tvärt om. Det kommer nog komma fram i framtiden.
2020-03-02, 16:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det jag skrev är så sverigedemokrater ser det, alla partimedlemmar jag talat med tycker så. Jag har inte hört en enda partimedlem resonera som du. Det inbegriper förtroendevalda på lägre nivåer, så det är en "taktik" som tillämpas och dagens opinionsläge är ett resultat av det. Om SD varit större eller mindre med din alternativa politik vet vi inte för det har aldrig prövats. Med det vill jag ha sagt att ditt resonemang är helt hypotetiskt. Det kanske passar på M, jag har inte talat med så många moderater och de jag talat med har inte direkt haft någon ideologi. Sverigedemokrater är generellt sett mycket ideologiska. Jag tror bara V och MP har lika ideologiska partimedlemmar. Inser man inte det har man nog svårt att förstå SD som parti.

Kristerssons försök att bilda regering föll ju på att SD inte accepterade C (Och var mycket skeptiska till att ens acceptera L). Och C accepterade inte att bli lämnade utanför så de gick till S. Om SD resonerat som du skriver att de borde, så hade vi fått en alliansregering 2018.

Sakta i backarna. C och L ville inte acceptera en regering där SD var stödparti, därav det rätt uppseendeväckande resultatet att man röstade ner ett borgerligt regeringsalternativ med argumentet att "Det alternativet får stöd av SD, så det vill vi inte veta av".

Att SD ställde några krav på att C skulle hållas utanför bör mest vara en efterhandskonstruktion. Att det hade passat SD bra med C och L som "silent partners" liksom man själv skulle vara är en annan sak.

Sedan skall man vara försiktig med att måla upp SD-väljare som ideologiskt övertygade och "för alltid". Den enkla förklaringen är att SD har ett attraktivt budskap ("nog med invandring!") som, när det vinner bifall mer allmänt, lätt kan förloras till andra.
2020-03-02, 16:46
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Mitt inlägg var ett svar på Crispy. Om SD hade accepterat C-politik (Inte stöta sig med C-väljare som kan gå till M) så hade C inte haft något problem med att ingå i, eller stödja en, M-ledd minoritetsregering istället för nu i en S-ledd minoritetsregering (Beroende av V).

C accepterade varken V eller SD så vad var den realpolitiska skillnaden mellan alliansalternativet och sosse alternativet för C? Jo att V släppte fram JÖK med C, men SD släppte inte fram Alliansen med C. Det är kärnan.

C (Och media) vill ju gärna få det att framstå som att de stod upp mot SD men i praktiken så var det ju SDs hållning som gjorde att Kristersson var tvungen att ha sina 2+2, 3+1 och vad han nu kallade det. För om C var med hade SD fällt det regeringsalternativet. Det beror på ur vilken synvinkel man ser det. Men grundpremissen var att SD inte accepterade C och därför var Kristersson tvungen att ha sina andra varianter vilket inte C gick med på. Det var inte C som dödade alliansen, SD gjorde det. Cs beslut var ett resultat av SDs hållning inte tvärt om. Det kommer nog komma fram i framtiden.

Ditt försök till skönhetsmålning är meningslös, alla minns vad som hände. Helt onödigt, var lite hederlig istället, speciellt då det liksom inte gagnar någon att ljuga och försköna.

C sa nej till att regera med SD och V in i det längsta och ingen kunde därför se någon lösning. S försökte men misslyckades. M försökte och misslyckades. Sedan fick S ge bort stora delar av sin politik för att det överhuvudtaget skulle bli något och C tog väl sitt ansvar till slut och accepterade. Ingen var speciellt nöjd, antar jag.

Det var INTE SD som sa nej till C.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in