Citat:
Ursprungligen postat av
Promeneramera
Här kommer en fråga från en som inte kan mycket om det här med finanser till alla er som kan betydligt mer...
Månadssparar hos Avanza. Har inte valt fonderna själv utan använde någon slags generator som gjorde jobbet åt mig. Har bara hållit på i några månader och i nuläget har jag 30 000 på kontot. Nu undrar jag alltså... Ska jag sälja rubbet inatt? Hälften? Eller låta allt vara som det är och fortsätta sätta in samma belopp som tidigare i slutet av varje månad?
Deras autospar är inte det bästa så det skulle jag byta men inte pga oron nu utan därför att du förmodligen fått en del saker du inte vill ha. Kanske räntebärande papper. Visserligen vill jag minnas att Avanzas autospar var klart mindre dåligt än nordnets variant men jag skulle föredra Avanza Global eller Avanza USA istället.
Men däremot skulle jag inte rekommendera att sälja av fonder pga börsnedgång även om det mycket väl kan gå ned mer. Du kan inte hålla på och tajma marknaden med fonder eftersom det tar alldeles för lång tid och dessutom är du knappast bättre än marknaden på att avgöra när det är läge för köp och sälj.