Citat:
Citat:
Citat:
Så har jag också funderat, en känsla, som dykt upp flera gånger. H planerar hela tiden för en långsiktig återförening med S. Sillen verkar vara en övergång, eller mellanspel, likt en avledande manöver från den fejkade skilsmässan och för att det ska saknas motiv till mordet. Men DET bidrar extra då hon ljuger och vilseleder så mycket i förhören.
Om det skulle finnas sanning i detta är det inte speciellt juste av henne att använda Sillen som ett eventuellt verktyg för att uppnå ovan nämnda. Speciellt inte då hon borde veta hur det är att vara manipulerad och förd bakom ljuset av Stefan.
Om det skulle finnas sanning i detta är det inte speciellt juste av henne att använda Sillen som ett eventuellt verktyg för att uppnå ovan nämnda. Speciellt inte då hon borde veta hur det är att vara manipulerad och förd bakom ljuset av Stefan.
Citat:
Jo, det är mkt märkligt..!
Sitter och läser förhöret med kollegan och rent krasst säger hon att HD var ledsen INNAN mordet.
Men hon upplevde henne som glad EFTER. Hon var orolig för att detta skulle knäcka HD, men tvärtom blev hon mer i balans och kollegan kan inte förstå hur HD "repade sig" så fort och att hon är glad, har energi och är stark.
"M*aria tycker att reaktionen från H*anna är skitkonstig." Utifrån hur hon agerar och fortsätter att fungera så har kollegan svårt att förstå sig på henne. Hon är undrande.
(Aktbilaga 149 sida 520)
Det låter som HD fick superkrafter och inte är så skör som hon framstår att vara..?
Sitter och läser förhöret med kollegan och rent krasst säger hon att HD var ledsen INNAN mordet.
Men hon upplevde henne som glad EFTER. Hon var orolig för att detta skulle knäcka HD, men tvärtom blev hon mer i balans och kollegan kan inte förstå hur HD "repade sig" så fort och att hon är glad, har energi och är stark.
"M*aria tycker att reaktionen från H*anna är skitkonstig." Utifrån hur hon agerar och fortsätter att fungera så har kollegan svårt att förstå sig på henne. Hon är undrande.
(Aktbilaga 149 sida 520)
Det låter som HD fick superkrafter och inte är så skör som hon framstår att vara..?
Kan inte heller skaka av mig den krypande känslan av att något är fel med HD och att hon är mer än bara ett oskyldigt offer för SD. När man läser i FUP framstår Sillen som ganska "på" medan HD inte verkar lika angelägen. Han skulle mycket väl kunna vara utnyttjad av paret D bara för att skapa illusionen av att HD gått vidare och därmed saknade motiv. Några saker kring HD som jag reagerat på under den tid som gått sedan mordet av vad som framkommit i tråd och FUP:
1. Redan tidigt i tråden börjar flera, gissningsvis med lokalkännedom om Nya Hjärsta, peka på SD först och sedan triangeldrama SD, HD och LW med JG med på ett hörn. Nästan lika tidigt börjar tråden bete sig konstigt så fort HD synas närmre (ja, jag har tjatat om detta men det är märkligt då det inte borde behövas ifall hon är ren som snö). Två saker verkar känsliga kring HD. a) Flytten till huset med nästintill direkt insyn på LWs hus. Det avdramatiseras genast med att hon ju har en bror som separerat, stått med en lägenhet han inte ville ha kvar och som då passade henne att ta mitt i separationen. Inget konstigt där. Förutom att det senare visade sig när tråden envisades med att granska iaf, att HD inte har någon bror. NU i FUP framkommer det sedan att LW själv tänkt nästan identiskt som vi i tråden reagerade, dvs varför ska HD flytta så väldigt nära LW? Via FUP får man intrycket att LW tycker att det känns konstigt och obehagligt. b) Omständigheterna för HDs ledighet/sjukanmälan/försighavanden dagarna kring mordet. Här började folk IRL hotas och tråden blev extremt orolig med trollkonton som dök upp och försvann. Nu i FUP kan vi ta del av att chef/kollega som vittnar om att HD uppträtt märkligt och verkar ha fått reda på att LW var borta innan det borde ha gåtts ut med? Har jag fattat den vittnesutsagan korrekt? Samma vittne säger även att HD verkade gladare och starkare efter mordet än innan.
2. Tidigare har vi varit några i tråden som reagerat på att HD börjat ta efter LW i stil. Bara en spekulation, men kan HD velat sudda ut LW till den grad att hon skulle ta över allt som varit LWs? Hon flyttar ut från SD men flyttar då nära LW vilket nästan skulle kunna tolkas som stalking, kontrollbeteende eller en viss besatthet som är udda om hon gått vidare med Sillen. Någon sa att Sillen varit LWs nära vän först. Stämmer det? Varifrån kommer den uppgiften? Minns bara att detta nämndes i tråden tidigare men minns inte av vem och med vilka belägg. Det vore anmärkningsvärt om HD flyttar in i ett likadant hus som LW, intill LW, tar över LWs gamle pojkvän, börjar ha en liknande rosa jacka som LW synts ha i flera loggar, loggar i just LWs barndomstrakter dagarna innan mordet, blir SDs nye evige GC-kompis i alla bilder precis som LW var innan (fastän hon själv har relation nu med Sillen), härmar LWs frisyr...
3. Selektivt minne. "Vill inte kommentera", vilket känns lite konstigt om man inte har något att dölja.
4. Golvbrunnsstädningen.
5. Det glada semestrandet med SD efter separationen som om de vore nykära snarare än på väg att skiljas.
6. HDs mamma Birg*ittas ord (minns ej exakt formulering) i FUP om att paret D ville radera ut att LW vigt dem och återförenas, gifta om sig med varandra nu efteråt. Hur mycket ville paret D radera ut? Bara att LW vigt dem genom en skilsmässa och sedan nytt giftemål eller radera hela LW?
Det går såklart att bortförklara alla de här punkterna med olika anledningar, t ex att HD var glad och lättad av att bli av med LW men att det inte gör henne till mördare. Men sammantaget så väcker allt ändå frågor kring HD som gör att det inte känns bra att hon är på fri fot och avskriven.
Utan tvekan har HD ett starkare motiv än SD som nog varit nöjt att kunna fortsätta nyttja och trigga de båda kvinnorna mot varandra. Att LW slogs ihjäl med övervåld känns också mer i affekt än av en iskall psykopat. Om jag får spekulera så tror jag att de båda makarna begått mordet tillsammans i samförstånd, planerat sedan en lång tid tillbaka men inte just att det skulle ske just då därav plats. Att de sedan hade sådan tur med att klara sig i fem dagar innan LWs kropp återfanns, att bevisning försvann (?), att man sökte åt helt fel håll, att HDs hus inte genomgick husrannsakan, att bara SD togs in inledningsvis och inte HD osv... detta börjar jag mer och mer undra om beror på vissa, alltför många, poliskontakter som makarna D hade i Örebro polishus. Bara för att kunna avfärda skulle jag önska att polisen där gör en internutredning kring vad som kommit fram här. Det kan vara helt oskyldigt men allt kring detta fall har varit "otur", GM har haft en massa tur och han/de råkar ha åtminstone tre (!) kopplingar till polismän varav en med inflytande över teknisk bevisning uttryckt sig klart nedsättande om offret.