2020-03-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Pratas om "Ski resort clusters" Många smittade i övriga länder smittades på skidorter.

Aha norra Italien betyder alltså skidorter.
Citera
2020-03-01, 09:48
Medlem
När Italien inte redovisar smittade utan symptom blir ju dödsprocenten avsevärt mycket högre än den är.. korkat. Ännu mer panik som resultat!
Citera
2020-03-01, 09:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
¨

Nej men 20% behöver SJUKVÅRD. När ska du fatta att om Storbritannien enbart har 15 platser för andningshjälp totalt så har Sverige antagligen mindre än en bråkdel av kapaciteten om Sverige vägrar uppge hur många de kan hjälpa?

https://youtu.be/QVQC1hAYZBs?t=507

Ja, men en bråkdel av dessa 20 procent behöver respirarorplats och absolut inte alla av dessa 20 procent behöver t.ex syrgas. I Sverige befinner sig dock samtliga av de smittade som man lyckats smittspåra på sjukhus. Ingen av dessa har skrivits ut, trots att det inte behövts avancerad sjukvård till någon av dem. Förmodligen beror detta på att man vill vara säkra på att samtliga är helt virusfria, så att ingen symtomfri superspridare vandrar runt i samhället.

Märkligt att UK har så få respiratorplatser, vi har i alla fall minst 50 stycken. Kanske beror detta på att vi tagit den vanliga säsongsinfluensan på större allvar än UK.
Citera
2020-03-01, 09:49
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaLorD
Jag tycker det är både skrämmande och märkligt hur Sverige hanterar själva hotet från inresande.

Igår landade jag på Arlanda efter en längre flygresa som inkluderade 4 flygplatser i olika länder.

1. Liten ”utomhus flygplats” i Thailand.
- Temperatur screening på alla både i arrival & departure
- Frågor vid incheck
- Stora informations skyltar på flertalet platser

2. Singapore (enorm flyplats)
- ”Active screening” i alla vingar mot alla terminaler. Man mäter alltså direkt mot folkströmmarna som kommer gående mot Transit/Arrival. Vid utslag blir man tagen åt sidan och kontrollerad med separat utrustning. Detta hände mig då jag bar på ett barn som var nyvaket och vi säkert var lite ”varmare” än normalt. Dock efter nogare kontroll gick vi vidare. Jag spenderade 6 timmar på flygplatsen och blev screenad kanske 10 gånger plus en extra kontroll vid boarding.

3. Moskva
- Myndighetspersonal kommer ombord på alla inkommande flyg och screenar alla ombord samt pratar om deras karantänregler INNAN någon får lämna flygplanet.
- Active Screening i Transit
- Extra kontroll vid boarding

4. Stockholm Arlanda
- En skylt vid bagageutlämningen med råd att ringa 1177 vid symptom efter resa

Jag är förvånad över denna naiva slapphet från Sveriges sida. Otroligt.
De flesta med en IQ över ca 100 verkar vara förvånade över Sveriges slapphet i frågan.
Citera
2020-03-01, 09:50
Medlem
Sunimods avatar
Vasaloppet

På plats 36 just nu hittade jag en italiensk skidåkare. !!!

Vi släppte alltså ut dessa i spåren.
Ihop med svenskar, norrmän, finnas och andra nationaliteter som också kanske varit i Italien och åkt skidor då bristen här hemma varit stor i södra delarna.

Men vi håller tummarna så händer säkert inget.

Kom igen, alla här på forumet, kläm fast tummarna nu.
Citera
2020-03-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Jag tror Turkiet ljuger. Det är nog utspridd smitta där med. Nästan alla länder de gränsar till har smittan o då framförallt Iran som säkert smittat ett bra tag innan gränsen däremellan stängdes. Finns inga andra logiska skäl till att han skulle provocera EU just nu när han håller på att bitchslappas med Putin dessutom.

Har inga källor, det här är bara mina gissningar tagna ur min hjärna.

Han släpper väl flyktingarna för att det har dött turkiska soldater och sätta press på eu för att sätta ”vi” ska pressa på Ryssland & därigenom syriska regimen och Turkiet ska få mer kontroll i turkiska/syriska områden?

Tror det är sedan länge Turkiets plan. Men har svårt att tro att han kan släppa på alla. Då kommer Turkiet få lämna Nato.
Citera
2020-03-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Men hur kan det vara möjligt? Barn är ju värsta sortens smittspridare annars.

Förmodligen för att de inte utvecklar symptom på samma sätt.
Anledningen till att barn annars sprider skit är för att de tar i allt o kladdar i fejset tex.

Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Någon som vet hur de allra minsta barnen drabbas? Har själv en 3 månaders och en 2- åring.

WHO har gjort studier nu som säger att barn inte sprider viruset vidare vad det verkar, och förmodligen har det med symtomen så du kan nog vara rätt lugn.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Lärde du dig inget om svininfluensan?
Vaccin på gång igen med andra ord.

Svårt att se varje enskilt fall? Vissa människor verkar ha svårare att sortera och skilja på flera saker samtidigt i sina hjärnor. Därför gör de ofta som du och förenklar allt och tror att liknande scenarier tvunget måste hända igen på samma sätt.

Men jag har en nyhet till dig; det här är inte Svininfluensan utan ett nytt virus och det finns absolut ingenting som tyder på att det kommer bete sig som svininfluensan du nämner, då det redan på mycket kortare tid utvecklats till en allvarligare situation än vad svininfluensan någonsin gjorde.
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Jag tycker det är både skrämmande och märkligt hur Sverige hanterar själva hotet från inresande.

Igår landade jag på Arlanda efter en längre flygresa som inkluderade 4 flygplatser i olika länder.

- Frågor vid incheck

- ”Active screening” i alla vingar mot alla terminaler. Man mäter alltså direkt mot folkströmmarna som kommer gående mot Transit/Arrival. Vid utslag blir man tagen åt sidan och kontrollerad med separat utrustning. Detta hände mig då jag bar på ett barn som var nyvaket och vi säkert var lite ”varmare” än normalt. Dock efter nogare kontroll gick vi vidare. Jag spenderade 6 timmar på flygplatsen och blev screenad kanske 10 gånger plus en extra kontroll vid boarding.

3. Moskva
- Myndighetspersonal kommer ombord på alla inkommande flyg och screenar alla ombord samt pratar om deras karantänregler INNAN någon får lämna flygplanet.

4. Stockholm Arlanda

Håller helt med, Sverige sköter det inte föredömligt och märkligt att man går ut och nästan hotar att barn har skolplikt i Sverige när folk är oroliga att skicka tillbaka sina barn till skolan. Tur att folk ändå reagerar och kritiserar FHM för deras slapphänthet. Gissar att många också väljer att hålla sig själva och barn hemma efter sin Italienresa.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

- Frågor vid incheck

3. Moskva

4. Stockholm Arlanda

Fast allmän feberscreening har inte visat sig vara effektivt. Men man borde screena vissa utvalda fligher typ från Teheran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vasaloppet

På plats 36 just nu hittade jag en italiensk skidåkare. !!!

Vi släppte alltså ut dessa i spåren.
Ihop med svenskar, norrmän, finnas och andra nationaliteter som också kanske varit i Italien och åkt skidor då bristen här hemma varit stor i södra delarna.

Men vi håller tummarna så händer säkert inget.

Kom igen, alla här på forumet, kläm fast tummarna nu.

Är alla Italienare sjuka?
Citera
2020-03-01, 09:53
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Förmodligen för att de inte utvecklar symptom på samma sätt.
Anledningen till att barn annars sprider skit är för att de tar i allt o kladdar i fejset tex.

WHO har gjort studier nu som säger att barn inte sprider viruset vidare vad det verkar, och förmodligen har det med symtomen så du kan nog vara rätt lugn.
Med symtomen att göra? Barn är alltså symtomfria?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in