2020-03-01, 09:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Panik, panik, svininfluensa 2.0, naiva människor med extremt kort minne samt totalt oförmögna att utgå ifrån egna perspektiv.

Om ett par månader raderas minnet igen, media försöker hitta nya krigsrubriker...

Nej du Corona är rubriken som kommer att hålla sig högt upp i månader, kanske år. Tillfälliga händelser kommer givetvis att poppa upp i vänsterkrysset då och då.

Även om media prioriterar säljande rubriker kan de ju samtidigt vara både viktiga och intressanta att följa.

Det här viruset "går inte över" eller utrotas det kan drabba oss i flera omgångar muterat och förändrat efter vart, så som pandemier gjort många gånger i historisk tid.

Vi delar uppfattningen om att det finns naiva människor men vi har helt olika uppfattning om vilka de är.
Citera
2020-03-01, 09:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Jag tror Turkiet ljuger. Det är nog utspridd smitta där med. Nästan alla länder de gränsar till har smittan o då framförallt Iran som säkert smittat ett bra tag innan gränsen däremellan stängdes. Finns inga andra logiska skäl till att han skulle provocera EU just nu när han håller på att bitchslappas med Putin dessutom.

Har inga källor, det här är bara mina gissningar tagna ur min hjärna.

De behöver inte ljuga medvetet, det har ingen aning om spridningen som i Iran. Noll koll alltså, U-land.
Citera
2020-03-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej du Corona är rubriken som kommer att hålla sig högt upp i månader, kanske år. Tillfälliga händelser kommer givetvis att poppa upp i vänsterkrysset då och då.

Även om media prioriterar säljande rubriker kan de ju samtidigt vara både viktiga och intressanta att följa.

Det här viruset "går inte över" eller utrotas det kan drabba oss i flera omgångar muterat och förändrat efter vart, så som pandemier gjort många gånger i historisk tid.

Vi delar uppfattningen om att det finns naiva människor men vi har helt olika uppfattning om vilka de är.

Lärde du dig inget om svininfluensan?
Vaccin på gång igen med andra ord.
Citera
2020-03-01, 09:40
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Singapore - the adult on the world scene? Lyssnade på deras hälsominister. Vid ca 6:25 börjar han redovisa vad som är känt om viruset. Våra myndigheter och politiker skulle kunna lära sig av hans kommunikation om hur man på ett sakligt sätt berättar om viruset så att lyssnarna vet efteråt vad de själva ska hålla koll på och göra. Ingen infantilisering av publiken utan han behandlar lyssnarna som vuxna människor. Tonen är från en vuxen till en annan.

Lärorikt

https://www.channelnewsasia.com/news/parliament/videos/february/ministerial-statement-gan-kim-yong-on-singapore-s-response-as-12385552

Han är mycket förtroendeingivande.
Singapore var tidigt med i matchen och har fortfarande 0 dödsfall.
Citera
2020-03-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Så faller dominobrickorna
Virus => Slår ut Supply chain=> Slår ut Börsen => Slår ut Bankerna => Slår ut Valutorna => Total Global Ekonomisk Kollaps => New World Order (1984) eller förhoppningsvis en Better World Order

Ja då börjar Supply chains tanka globalt inte bara i Sverige där varslen kommer kommande vecka

Citat:
Other countries are also reassessing their economic forecasts, as hundreds of firms warn of disruptions to their supply chains and a decline in consumer demand.

US tech giants Apple and Microsoft are among the companies that have said their business will be affected, while investment bank Goldman Sachs warned on Thursday that the coronavirus is likely to wipe out any growth in US company profits this year.

Shares in airlines have been especially hard-hit as travel bans are imposed and companies limit staff travel
https://www.bbc.com/news/business-51639654
Senast redigerad av Evilius 2020-03-01 kl. 09:49.
Citera
2020-03-01, 09:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Å va bra, det visste jag inte. Om nån är Wikiskribent får de gärna ta info från listan här och lägga in! Jag har reviderat listan så det nu enbart är bekräftade fall enligt media.

Tack för tipset!
Om du orkar komplettera din lista med länkar/källor så blir den ännu bättre och mer vederhäftig samt även lättare för någon wikiskribent att använda.
Citera
2020-03-01, 09:41
Medlem
Så, barn sprider alltså inte detta virus.

Det är. Spännande.
Citera
2020-03-01, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Detta har kanske varit uppe förut.

Den officiella dödssiffran i Iran är 43 enligt BNO. Men BBC, som brukar vara välinformerade och inte skriva skit, skrev i förrgår att det snarare är 210 dödsfall.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51673053

Läste i någon twittertråd igår som någon här länkat till att det tydligen var massdöd på ett sjukhus i Iran-de där 43 känns som om det underrapporterat ...
Citera
2020-03-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet

Det är. Spännande.

Men hur kan det vara möjligt? Barn är ju värsta sortens smittspridare annars.
Citera
2020-03-01, 09:47
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om du orkar komplettera din lista med länkar/källor så blir den ännu bättre och mer vederhäftig samt även lättare för någon wikiskribent att använda.

Ska fundera på det, tänkte den kanske blir för grötig att läsa då. Men kan lägga in en rad om att alla uppgifter är från svensk stormedia (plockat från olika källor saker som kön, hemkomst, sjukhus de vårdas på osv.)
Tack igen!
Citera
2020-03-01, 09:47
Medlem
DaLorDs avatar
Jag tycker det är både skrämmande och märkligt hur Sverige hanterar själva hotet från inresande.

Igår landade jag på Arlanda efter en längre flygresa som inkluderade 4 flygplatser i olika länder.

1. Liten ”utomhus flygplats” i Thailand.
- Temperatur screening på alla både i arrival & departure
- Frågor vid incheck
- Stora informations skyltar på flertalet platser

2. Singapore (enorm flyplats)
- ”Active screening” i alla vingar mot alla terminaler. Man mäter alltså direkt mot folkströmmarna som kommer gående mot Transit/Arrival. Vid utslag blir man tagen åt sidan och kontrollerad med separat utrustning. Detta hände mig då jag bar på ett barn som var nyvaket och vi säkert var lite ”varmare” än normalt. Dock efter nogare kontroll gick vi vidare. Jag spenderade 6 timmar på flygplatsen och blev screenad kanske 10 gånger plus en extra kontroll vid boarding.

3. Moskva
- Myndighetspersonal kommer ombord på alla inkommande flyg och screenar alla ombord samt pratar om deras karantänregler INNAN någon får lämna flygplanet.
- Active Screening i Transit
- Extra kontroll vid boarding

4. Stockholm Arlanda
- En skylt vid bagageutlämningen med råd att ringa 1177 vid symptom efter resa

Jag är förvånad över denna naiva slapphet från Sveriges sida. Otroligt.
Citera
2020-03-01, 09:48
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet

Det är. Spännande.
Någon som vet hur de allra minsta barnen drabbas? Har själv en 3 månaders och en 2- åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in