2020-02-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det handlar helt enkelt om flera variabler: hur bra immunförsvaret är, och hur bra immunförsvaret är mot just detta.. Så ja, lite läskigt är det. Vi har ingen som helst immunitet eller erfarenhet av detta viruset.
immunförsvaret är inte en "enhet" man kan med mediciner sänka ner t.ex immunförsvaret som håller svamp och liknade i schakt men behåller ett bra immunförsvar mot virus , så att prata om ett bra immunförsvar blir lite missvisande.
En person kan alltså nästan aldrig bli förskylld, men samma person kan ha stora problem med t.ex fotsvamp.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
19:46: First case in Luxembourg.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Någon som vet vad som försiggår i Wuhan? Har alla dött där nu eller vad pågår? Hur länge ska man hålla dessa stackars kineser i isolering?

Pratade med en vän idag 80mil väst om Wuhan - de får åter börja jobba igen efter nyåret. Så alla är inte isolerade eller döda i provinsen.
Citera
2020-02-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja och den siffran är antagligen den troliga då de flesta som smittas får väldigt lindriga symptom och många uppsöker inte ens sjukvården då de tror de har en helt vanlig förkylning. Sen är ju dödlighetssiffran nåt man får ta med en nypa salt då den beror på hur dåligt immunförsvar man har. Dödligheten hos en frisk 20-åring är ju nära noll medans dödligheten hos en multisjuk 85-åring är betydligt högre. Men att bli allvarligt sjuk är ju ingen höjdare heller.

Nja du gör ett bra antagande. Men multisjuk 85-åring åker inte iväg på en kryssning, de ligger på ålderdomshemmet. Tror det här viruset kommer rensa rent rätt bra på hemmen. Eller hur jag ska uttrycka mig. Hmm. De kommer ju behöva vård vi inte kan ge de för att rädda yngre tyvärr...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Javisst, och Teskedsgumman finns på riktig, det är jag som säger det.

En vicedirektör, alltså inte en forskare som har kontrollerade studier i bagaget, påstår något och du vidarebefordrar det som sanning.

Jo, du matar oss med fakenews med de påståenden du postade.

Hur såg forskningen ut 2009, var det kontrollerade studier av forskare eller några miljarder i soptunnan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Såhär skrev jag till Tegnell idag om ni känner sugna och behöver lite inspiration.

Hej Anders, är inte säker på om du läste mitt meddelande på Facebook igår så jag mejlar ett liknande.

Du har noll förtroende just nu, i stort sett idiotförklarad av hela svenska folket. Sök ditt namn på Twitter om du inte tror mig.

Tror du att svenska folket är idioter? Covid19 är så nytt så att de flesta kan snabbt skaffa sig lika mycket kunskaper som du och dina expertkollegor. Vet du ens om att Kinas högst säkerhetsklassade bio-lab (där man bla annat forskar på SARS) ligger ca 2 mil från den berömda ”djurmarknaden”.

Ärligt talat tror jag att du är på väg att bli Sveriges mest hatade person på årtionden, du utgör ju just nu Sveriges största säkerhetsrisk med din kombinerade ”strategi” av nästintill total passivitet och ”vi måste tänka på ekonomin” och terrorexperten Magnus Ranstorp håller med, det kan du lätt se på Twitter.

Sverige Och världen är i krig, undantagstillstånd råder och du är Generalen som ska leda styrkorna i kampen i vårt land, har du inte förstått det? Du har ju inte beordrat en enda verkligt förebyggande åtgärd för hindra importen av viruset.
En labrador skulle göra ett bättre arbete.

Om du inte avgår nu, så kommer du snart bli tvungen att emigrera, det borde du ju fatta själv. Igår satt du ju och ljög svenska folket rätt upp i ansiktet om hur Covid19 inte är mycket dödligare än vanlig säsongsinfluensa. Vet inte var du får dina siffror ifrån men de flesta är är överens om att Covid19 är ca 20 ggr dödligare. Rena vansinnigheter som att smittorisken inte är större i kollektivtrafiken än någon annanstans är bara så absurdt och alla skrattar åt det.

Och varför du inte försvann från offentlighetens ljus efter masspropagandan för svininfluensavaccinationen är för mig helt oförståeligt. Du är det yttersta svaret på den stora faran med att Sverige inte har något som helst tjänstemannaansvar.

Ta nu och tänk över det här, sen tar du ett samtal med Björn Olsen och ger honom jobbet. Han är tydligt orolig och verkar slita sitt hår över det här, till skillnad från dig har han fortfarande folkets förtroende, ditt är nämligen helt förbrukat.

Klart bättre alternativ än att behöva emigrera antar jag. För mycket snart kommer ingen i Sverige tycka om dig.

Tack för att du tog dig tid att läsa,
Tomas Karlsson

Lite skarp början, men han kanske behöver höra verkligheten som du beskriver den och inte en mer snäll text. I kort bra skrivit!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Intressant att inte fler fall än ett enstaka konstaterats i Sverige idag.
Trodde verkligen det skulle blåsa på efter att de första fallen konstaterats.

Läget klart under kontroll.
Det ökar exponentiellt så inom någon vecka kommer första dödsfallet.
Citera
2020-02-29, 21:40
Medlem
george.sthlms avatar
[quote=MikeHanlon|70480653]Vad får du 1000 ifrån? alla källor jag ser säger 200 dödsfall i Sverige per år.[/QUOTE

Det varierar så klar men sedan mitten av -90 talet laborerar man med siffran 1000 personer per år

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/
Citera
2020-02-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuellittle
Pratade med en vän idag 80mil väst om Wuhan - de får åter börja jobba igen efter nyåret. Så alla är inte isolerade eller döda i provinsen.

Det säger väldigt mycket om läget.
Väldigt mycket.

Situationen klart under kontroll och läget lättnar.

Annars hade aldrig sådant beslut tagits.

Skönt!
Citera
2020-02-29, 21:41
Medlem
såg att luxemburg och monaco nu fått sitt första fall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Googla Rickard Sjöberg och karantän.

Tack. Undra hur många svenskar som reser till norra Italien i jan - mars varje år, mer än vad jag trodde. Måste vara medelklassen i större städerna?

I min hembygd med 25000 inv är det inte så här frebilt resande iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men 64 är svåra eller kritiska. Det är alltså betydligt fler än du så oärligt insinuerade att Sverige har kapacitet för.

Jag insinuerade ingenting alls. Jag konstaterade bara hur många som vårdats för lunginflammation 2018 och 2011. Så får den som vill dra vilken slutsats den vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in