2020-03-01, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är nog ingen slump att det är just Lidingö nej.

Beror nog på sportlovsveckan och återvändande skidresenärer från italien som man tar detta beslut.
Citera
2020-03-01, 07:16
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Så du säger att vi i Sverige har ca 1 000 - 5 000 smittade. Det är ju sensationella fakta du lägger fram. För det är väl fakta och inte bara saker du sitter och hittar på?

Sedan blev det kanske lite rörigt med ensamkommande och skytteltrafik och semester. Jag antar att du menade att skriva att vi bör stoppa folk från Iran, sportlovsfirare som varit och åkt skidor i Italien och tjänstemän som varit på konferenser i Tyskland? För du sitter väl inte och bara hittar på, som man gjorde med digerdöden på 1300-talet?

Du frågar ju inte mig men av det jag läst och hört från trovärdiga källor är att viruset är effektivt på att sprida sig (högsta doktor på trumps presskonferans) och enligt WHO så kan viruset gå under radar då folk inte uppvisar tydliga symptom. På Trumps presskonferans sa de att de förväntade sig mera fall och att detta inte kommer vara en överraskning för det är förväntat. Bill Gates lade upp en genomgående artikel om Corona viruset och i den texten så lades det fram att i genomsnitt så sprider sig en corona smittad person vidare till 2-3 andra personer. Vi har ju även sett den exponentiella tillväxten som slog till i exempelvis sydkorea.

Jag kan inte sätta ett nummer men att det är flera fall i Sverige det antar jag.
Citera
2020-03-01, 07:17
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
När vi har 100 officiella fall så lär det vara för sent, och Bagdad "Tegnell" Bob lär säga att är är inte ett problem....
Stoppa allt flyg, 2v semester å 2v skollov med omedelbar verkan och skydd till personal i matbutiker, mm. så kanske det går smittspåra.... Allt har ju redan skett som kommer drabba oss... Inte ens om man skulle kalla in hemvärnet så kommer man klara smittspårningen om två veckor, titta på italien och sydkorea....
Jag kan hantera heroinet... inga problem alls.... Sure.....
Ja, eller så hanterar vi fallen som vi gjort hittills. Än så länge är smittspridningen i samhället noll. De som smittats i Sverige har smittats av en känd person och där har man effektivt spårat alla potentiellt smittade.
Citera
2020-03-01, 07:17
Medlem
severustheemperors avatar
http://megayachtglobal.blogspot.com/p/yacht-tracking.html

Superyachts är rosa
Citera
2020-03-01, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Singapore - the adult on the world scene? Lyssnade på deras hälsominister. Vid ca 6:25 börjar han redovisa vad som är känt om viruset. Våra myndigheter och politiker skulle kunna lära sig av hans kommunikation om hur man på ett sakligt sätt berättar om viruset så att lyssnarna vet efteråt vad de själva ska hålla koll på och göra. Ingen infantilisering av publiken utan han behandlar lyssnarna som vuxna människor. Tonen är från en vuxen till en annan.

Lärorikt

https://www.channelnewsasia.com/news/parliament/videos/february/ministerial-statement-gan-kim-yong-on-singapore-s-response-as-12385552

Problemet i Sverige är att det mer ligger på myndigheterna i Sverige. Svenska politiker ska inte göra det. Vi har inte ministerstyre.

Här har kommuner, myndigheter, landstingen ansvaret men regeringen får ta allt skit. FHS gick till regeringen för några veckor sedan och sa vi behöver x resurser och vi måste göra sjukdomen samhällsfarlig. Regeringen tittade på det och sa ja efter ganska kort tid - Mindre än en vecka.

Problemet med Tegnell är att han är en vetenskapsman/byråkrat. De måste hitta någon som säger ungefär vad han har sagt tidigare men det ser ut som han pekar med hela handen.
Citera
2020-03-01, 07:18
Medlem
Askregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man kanske redan sitter hemma och ej behöver handla de närmaste 2 månaderna.....

Ni som har planer på att sitta hemma, ekonomiskt oberoende eller? ;D Vissa kanske har möjlighet att jobba hemma? För min del går det inte isolera sig. Hanterar en del express Kina-paket de flesta arbetsdagarna också, jätteskoj! Idag såg jag de satt upp lappar om handhygien mot virus.
Citera
2020-03-01, 07:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Å andra sidan tar vi hand om de fall vi har mycket proffsigare än Kina gjorde. Kina hade fri spridning i början utan smittspårning. De som kritiserar hur sverige hanterar de hela är okunniga anser jag. Många vill ha helt orimliga proaktiva lösningar när dessa förmodligen inte skulle göra nån nytta mer än påverka sveriges ekonomi negativt.

Proffsigt tills infektionsklinikerna är fulla. Sedan då?!! Du kan få medalj av Steffe Löfvén och S+MP etablissemanget men när bluffen att "vår beredskap är god" faller, då dras alla anhängare med ner i avgrunden.

Smittspridningen går långsamt i Sverige med då man inte stängt inflödet eller har bättre kontroll över inflödet kommer det att öka.

Man missar superspridaren som kommer med flyget från Iran. Hen är frisk då hen anländer men en vecka senare när hen går på shoppingtur i Mal of Scandinavia med familjen då har hen utvecklats till en superspridare. Tegnell vädjar i TV till 10 000 tals om att de ska låta testa sig men spridningen tog sig med invandrare till Rinkeby och med lantisar ut på landet.

Virus on the loose! Sverige går om Italien i döda, vi går om Sydkorea och blir som Iran där myndigheterna är lika värdelösa på att hitta de smittade.

Be en bön att du har gått immunförsvar.
Citera
2020-03-01, 07:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste att en gymnasieskola på Lidingö kommer hålla stängt nästa vecka. Klokt anser jag också. Tycker det borde gå ut direktiv till samtliga skolor att följa det exemplet. Det skulle lugna många och hindra spridning.
Du tror det lugnar, jag tror det skapar panik och att det är en panikreaktion. Tänk så olika man kan se på saker. Dåligt beslut av skolan.
Citera
2020-03-01, 07:21
Medlem
richfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Rent krasst är du en månad för sen med att införskaffa skyddsutrustning.

Ffp3 partikelfilters / andningsskydd har nu varit slut mer än en månad i handeln (och tydligen nästan helt slut hos svenska myndigheterna, Msb & sjukhusen).

"Hela sjukhuset har ansträngt sig maximalt för att få fram fler andningsskydd. Det är svårt för efterfrågan är enorm, både nationellt och internationellt, säger Erik Salaneck, infektionsläkare vid Akademiska universitetssjukhuset."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-andningsskydd

"Region Jönköpings län nu börjat hushålla med munskydden, som riskerar att ta slut när Coronaviruset nu sprider sig över världen."
https://sverigesradio.se/artikel/7416500

Enligt en facebooktråd från en som arbetar mot tillverkaren M3 har de fått besked att M3 inte kommer kunna leverera fler ffp3 filter/masker till Sverige innan september 2020. Får hoppas Kina kommer tillbaka och kan börja producera andra märken snarast.
Eller att Sundström börjar göra någon billig ffp3 mask de närmsta månaderna.

Sen behöver du handgel/handsprit men den har varit restnoterad de sista dagarna.

Ögonskydd kan du hitta på Jula/biltema.
Billiga skyddsdräkter kan du hitta men då får du leta bra.

Hoppas du hittar vad du söker.

Tips är att åka till färgaffärer. Där fanns det iaf fortfarande skyddsutrustning i min storstad.

Man kan juh fortfarande bunkra upp med mat. Städer i Norra Italien är juh helt isolerade, där delar man ut matransoner. Om du vill ha lite mer av det goda hemma så bör man såklart bunkra upp.
Citera
2020-03-01, 07:21
Medlem
Det är ganska skrämmande ändå att varje onsdag kommer ett plan ifrån Iran till Göteborg och Arlanda, känns ju jätte stabilt med tanke på att minst 1 på varje plan lär vara smittad
Citera
2020-03-01, 07:22
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, eller så hanterar vi fallen som vi gjort hittills. Än så länge är smittspridningen i samhället noll. De som smittats i Sverige har smittats av en känd person och där har man effektivt spårat alla potentiellt smittade.

Hur kan man ärligt talat vara helt säker på att ha spårat alla potentiellt smittade? Omöjligt.
Och dessutom har Sverige inga reserestriktioner från högriskområden med flyg, så det lär ju komma in flera fall ändå i så fall gäller det ju att de repeterar den mirakulösa bedriften att vara hundra procent säker att man effektivt spårat alla potentiellt smittade. Du hör ju själv hur det låter.
Citera
2020-03-01, 07:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Proffsigt tills infektionsklinikerna är fulla. Sedan då?!! Du kan få medalj av Steffe Löfvén och S+MP etablissemanget men när bluffen att "vår beredskap är god" faller, då dras alla anhängare med ner i avgrunden.

Smittspridningen går långsamt i Sverige med då man inte stängt inflödet eller har bättre kontroll över inflödet kommer det att öka.

Man missar superspridaren som kommer med flyget från Iran. Hen är frisk då hen anländer men en vecka senare när hen går på shoppingtur i Mal of Scandinavia med familjen då har hen utvecklats till en superspridare. Tegnell vädjar i TV till 10 000 tals om att de ska låta testa sig men spridningen tog sig med invandrare till Rinkeby och med lantisar ut på landet.

Virus on the loose! Sverige går om Italien i döda, vi går om Sydkorea och blir som Iran där myndigheterna är lika värdelösa på att hitta de smittade.

Be en bön att du har gått immunförsvar.
Ja, kanske har du rätt. Men det är ju bara en ren spekulation. Knappast mer värd än mitt antagande att vi har noll allmän smittspridning i Sverige. Vi vet om nån mÅnad vart det barkar.

Jag har i vanliga fall ett utmärkt immunförsvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in