2020-03-03, 11:37
Medlem
messiasibids avatar
Från expressen: "Hittills har endast personer som smittats utomlands, eller som haft nära kontakt med personer som smittats utomlands, insjuknat i covid-19 i Sverige."

I och med att enbart folk som befunnit sig i klassificerade högriskområden eller haft kontakt med ett bekräftat fall får tillgång till att bli testade så är det ju inte märkligt alls.

Har vi inte eller får inte community spreading så måste det bero på väldigt mycket tur.
Lite som att få jackpot på lotto eller dylikt men känns inte speciellt betryggande.
Citera
2020-03-03, 11:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Förvånande att många matbutiket fortfarande har salladsbufferna öppna.

Tyder på att folk fortfarande handlar ur dem...

Jag har gått över till matlåda på jobbet. Innan åt jag på lunchrestaurang men deras buffe vill jag inte röra längre.
Citera
2020-03-03, 11:38
Medlem
SuraStinas avatar
UPPDATERAD LISTA ÖVER SMITTADE I SVERIGE 3/3 kl. 11.38:
(datum för konstaterad smitta i parantes)

Fall 1. (31/1) Jönköpingskvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset. Landade på Landvetter den 24 jan och tog bussen till Jönköping, var då symptomfri. Har haft minimal kontakt med folk tills hon blev sjuk, fördes med ambulans till sjukhuset.

Fall 2. (26/2) Göteborgsman (från Lerum specifikt), ca 30 år, smittad efter resa i norra Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg. Insjuknade 3 dgr efter hemkomst till Sverige, testad 25/2, körde bil till sjukhuset själv. Haft kontakt med ett 40-tal personer.

Fall 3. (27/2) Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 4. (27/2) Göteborgskvinna också ca 30 år, smittad i Gbg av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 5. (26/2) Göteborgsman smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda 25 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Fördes med ambulans till sjukhus. Intagen på Östra sjukhuset i Gbg. Var sjuk och hade symptom under både flyg- och tågresa. Smittspårning pågår.

Fall 6. (27/7) Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher i Uppsala som stängts ner. Haft kontakt med ett 20-tal personer på jobbet. Kvinnan vårdas på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. (27/2) Stockholmskvinna i medelåldern, smittad i Iran, intagen till Huddinge sjukhus i Stockholm men överförd till Karolinskas infektionsklinik. Kom till Sverige den 24/2 utan symptom. Haft kontakt med ca 5 pers sedan hemkomst.

Fall 8. (28/2) Man, närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning. Förare för färdtjänstbolaget Samtrans i Sthlm, har arbetat 1 dag som sjuk. Vårdas på Karolinska i Sthlm. Smittspårning kring kunder pågår.

Fall 9. (28/2) Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning. Vårdas på Karolinska i Sthlm.

Fall 10. (28/2) Medelålders kvinna i Uppsala län som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. (28/2) Jönköpingsman i 50-årsåldern som smittats efter semester i norra Italien, Emilia Romagna området. Reste hem 24 feb, blev sjuk 25 feb, testades 26 feb och var i hemkarantän tills positivt provsvar kom 28/2, vårdas sedan dess på Ryhovs sjukhus. Har varit i nära kontakt med 1 familjemedlem (fall 16).

Fall 12. (29/2) Person i Västra Götaland som rest från Iran. Oklart om personen är på sjukhus eller har hemkarantän.

Fall 13. (29/2) Person i Stockholm som smittats av fall 7. Funnen via smittspårning. Intagen till sjukhus.

Fall 14. (1/3) Man i Västra Götaland, 30-årsåldern, som smittats i Italien. I samma sällskap som fall 5. Funnen via smittspårning. Anlände med flyg till Landvetter 26/2, smittspårning pågår.

Fall 15. (2/3) Person i Stockholm, nyligen anlänt från norra Italien. Orelaterat till tidigare Stockholmsfall. Provtagen i hemmet och vårdas på Karolinska i Sthlm. Smittspårning pågår.

Fall 16. (2/3) Jönköpingskvinna i 50-årsåldern. Närstående till fall 11 och var i norditalien med denna. Insjuknade 26/2. Har hemkarantän. Haft mycket få utomstående kontakter.

Fall 17. (3/3) Person i Västra Götaland som rest i norra Italien. Har mild sjukdomsbild. Smittspårning pågår.

Fall 18. (3/3) Person i Västra Götaland som rest i norra Italien. I samma sällskap som fall 17.

Fall 19. (3/3) Person i Västra Götaland som rest i norra Italien. I samma sällskap som fall 17.

Fall 20. (3/3) Person i Skåne, hemkommen från resa i norra Italien. Ett preliminärt test 2/3 visade på preliminär smitta, ett konfirmerande test bekräftade smitta 3/3.

Fall 21. (3/3) Person i Stockholm som nyligen anlänt från norra Italien. Ingen koppling till tidigare Sthlmsfall.

Fall 22. Person i Stockholm som nyligen anlänt från norra Italien. Närstående till fall 21.

Fall 23. Person i Stockholm som nyligen anlänt från norra Italien. Närstående till fall 21.

Fall 24. Person i Stockholm som nyligen anlänt från norra Italien. Ingen koppling till tidigare Sthlmsfall eller fall 21-23.

MISSTÄNKTA FALL:
• På FHMs presskonferens den 27/2 kl. 20 nämndes att man hade ett misstänkt fall i Tierp som var under transport till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Oklart om detta är fall nr 10 eller inte.
• 1 man från Härryda som varit i Italien. Besökte vårdcentralen i Landvetter (27/2).
• 10 Värmländska ungdomar av en grupp på ca. 40 testas pga symptom efter bussresa till franska alperna. (Älvkullegymnasiet, Karlstad, 1/3).

AVFÄRDADE FALL:
• 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
• 1 person i Järna som mellanlandat i Peking, besökte Järna vårdcentral. Testad negativt (11/2)
• 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i mitten på februari har testats negativa (27/2).

All information kommer från svensk media: SVT, DN, SvD, GP, JP, UNT och i några få fall AP och Exp samt sjukvårdsregionerna. Annars uppges alternativ källa.

DET FINNS INGET FALL I UPPLANDS-BRO, KUNGSÄNGEN (STOCKHOLM). DET ÄR FAKE NEWS.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Är man ute och hajkar med hundarna om man har lunginflammation?

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Okej.
Fortfarande inget svar på ställda frågor.

Det säger ta mig fan allt om nivån på tråden.

Med den obefintliga spridning som skett i Sverige, med personer under tillfrisknande, finns det absolut ingen anledning till myndighetsuppmaningar om att hålla sig ifrån folksamlingar. Inte ens i närheten till anledning.
Självutnämnda ”experter” kan ju komma med de råden bäst de vill. Det är ju inte fel.
Det är bara det att det är en jävla skillnad på ”expert” och uppmaning från myndighet.

Övriga åtgärder om deras eventuellt slappa beteende avhandlas inte i denna skrivelse.

Mitt första inlägg och följt detta under flertal dagar och vet en del om smitta.
Obefintlig spridning vet vi ännu inget om för detta är bara början i Sverige och dem som hittills blivit smittade i Sverige är troligen rätt frisk och i god form. Finns garanterat flertal som
är smittade som ej har symtom eller fått detta ännu. Symtom kan dröja upp till flertal dagar, viss studie indikerat upp till 24 dagar. Vanlig droppsmitta handlar detta inte om, nej jag ser det inte som vanlig droppsmitta. Nej världen kommer inte utrotas men befarar flertal dödsfall speciellt dem med hög ålder och notera dödsfall kommer ske på yngre men inte i lika stor omfattning. Jag tillhör dem som är djupt oroad och värnar mina medmänniskor och mina anhöriga. I Sverige verkar det bara testa dem som har symtom och varit i länder med hög utbrott eller varit i kontakt med någon som fått positivt svar. Varför man bara testar så lite är för att vi troligen inte har kapacitet till att testa fler. Folkhälsomyndigheten ligger flertal steg efter och nej blir detta ett stort utbrott kommer svensk sjukvård inte klara av detta, det utgår jag från mina egna erfarenheter och gjort mig så förberedd jag kan på detta virus. Detta innefattar isoleringens plan om det behöves, undvika resor, göra rutin för tvätta händer och lära mig inte ta på ansiktet, dagligt intag av C-vitamin (en brus om dagen), mask som jag vet hur man skall hantera, följa utveckling och inte få panik men vara realist 😷
Citera
Medlem
Hur är det med biblioteksböcker? Skulle ni undvika att låna böcker från biblioteket, viruset kan ju finnas kvar upp till 5 dygn
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
32 SMITTADE AV CORONAVIRUS I NORGE

HELSEDIREKTORATET: 32 ER SMITTET I NORGE
32 personer er smittet i Norge, opplyser helsedirektør Bjørn Guldvog på en pressekonferanse.

Källa: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e5e32094339d80011aee321
Citera
2020-03-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Sverige ger inte ut detaljerade uppgifter om de sjuka pga patientsekretess. Och myndigheter jobbar nu för fullt för att hindra panik. De har kommit med så mycket felaktigheter hittills så den som väljer att tro på dessa uppgifter bör ta sig en funderare över sin naivitet. Vi har bland annat hört vittnesuppgifter i den här tråden från vänner till insjuknade som påstått att vissa är väldigt sjuka.

Här har du lite från Italiensk media och vad de tycker där nere om folk som påstår att detta endast är farligt för äldre. Det är enbart en lögn för att hålla folk lugna så länge som möjligt. Visst det är värre mot äldre och sjuka men absolut inte nödvändigtvis ofarligt för unga och friska heller.

http://www.today.it/attualita/coronavirus-oggi-ultime-notizie-3-marzo-2020.html#_ga=2.241344587.812913523.1583184819-1806296083.15 82979630

Automatisk översättning:

Men vem har sagt ENDAST farligt för äldre? Farligare för äldre. Unga dör av influensa också. Och unga kan också ha underliggande sjukdomstillstånd för den delen.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och vad tycker du vi ska göra med alla svenskar som är där..?

Är det bättre att fler kommer hem och smittar än fler? De har tydligen inte haft någon koll på de som hittills kommit från Italien då de smittat flerparten av de registrerade fallen i landet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag har följt viruset sedan Januari, känns orimligt att detta skulle bli spanska sjukan 2.0 i och med de siffror och den information jag har tillgång till. Du får tycka annorlunda om du vill, helt upp till dig.

Folk är galna.
Det kan man konstatera ur det här.

Det är helt orimligt att det ska bli någon spansk sjuka.
Folk kommer att bli sjuka. Någon äldre i Sverige lär avlida.
Men... tja. Att det sprids är ju enkelt att konstatera men det är lika enkelt att konstatera att viruset är förhållandevis harmlöst. Det kan vi väl vara glada för.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Och hur definierar de allvarlig, det vet du eller? Jag skulle killgissa att allvarlig = hög risk att gå bort eller få permanenta men utan sjukvård. Att kräva syrgas är t.ex. ganska allvarligt men behöver inte nödvändigtvis en enorm sjukvårdsinsats.

Det är vanlig medicinsk terminologi - efter Critical på skalan kommer Dead. Serious innebär att patienten har en mycket allvarlig sjukdomsbild. Dessa kräver mycket vård. Punkt.
Citera
2020-03-03, 11:40
Medlem
Stäng.ner.landet.nu
Citera
2020-03-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Spanska sjukan: 2,5%
COVID-19: 1-3% (Alla säger olika så drar till med denna siffra).

Kan man jämföra dessa två? Båda verkar ju extremt smittsamma och ha en hyfsat lika dödlighet.

Det enda skillnaden jag kan se är att Spanska sjukan även var farligt för yngre medan COVID-19 mest är farligt för medelålder och uppåt.

Förhoppningsvis inte med tanke på hur många som dog under spanska sjukan, visst sjukvården var sämre då men ändå skrämmande.
Spanska sjukan hade väl en bra mycket högre dödlighet än 2,5%? Wikipedia ger motstridiga uppgifter:

Citat:
Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent av dem som blev infekterade. Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent.

Ska jag fritolka uppgifterna låter det som att läkarvård hade en stor betydelse (uppenbarligen, de som "fick diagnosen" hade tillgång till läkare).

Ja, det är den farligaste situationen sen Spanskan, men i övrigt är det nog svårt att jämföra. Sett till situationen är forskningen mycket längre fram och välståndet högre, så vi har bättre förutsättningar. Spanskan dödade i stor skala de människor som är mest avgörande för världsekonomin - friska unga vuxna. Sett till virusen är de helt olika till sin natur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in