Citat:
Ursprungligen postat av
Turistparadiset
Vilka myndigheter syftar du på? Det som är märkligt är att svenska myndigheter inte agerar som motsvarigheterna i andra länder. Det som både fungerar och är genomförbart i andra länder är som vanligt både ineffektivt och helt omöjligt här.
Alla myndigheter som är involverade på ett eller annat sätt. WHO och Anders Tegnell skulle inte ägna så mycket tid åt att hitta på nya postmodernistiska floskler om vilka ord som man ska använda och inte om det inte vore för att förhindra irrationella tolkningar och panik bland personer som inte riktigt är införstådda i saken.
Jag kommer ihåg när jag gick gymnasiet och folk frågade "va fan ska jag lära mig andragradsekvationer, jag kommer ha noll användning av det i verkligheten". Faktum är att om
du inte begriper vad en derivata är kan du inte agera rationellt i en sån här situation: du kan inte göra en realistisk riskanalys av läget, du kan inte ta in vetenskaplig information som beskriver läget och du kan inte göra en normalintelligent planering av den kommande tiden. Och myndigheterna fattar det: det finns personer som begriper vad som händer och så finns det personer som inte begriper. I den sistnämnda kategorin är det två underkategorier: den sorten som struntar i allt och den andra som går runt och är rädd. Det är den sistnämnda som myndigheterna är mest rädda för och det är den som de vill minimera.