2020-03-01, 16:36
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta virus trivs bäst i temperaturer runt 20 grader.

Jasså där ser man. Aja, då kommer vi ju klara oss bra i Sverige då vi knappt har några dagar per år med över 20 grader i temperatur.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/kravet-mote-med-myndigheter-nu/

”Det finns heller inte säkra vetenskapliga belägg för att avstängning av friska skolbarn eller stängningar av skolor skulle minska risken för smittspridning i samhället även om skolbarn var smittade.”

Jag blir tokig! FHM tänker hela tiden bakvänt, till vår nackdel! Det normala skulle ha varit, att de hade skrivit:

"Det finns heller inga säkra vetenskapliga belägg för att än så länge friska skolbarn eller öppna skolor INTE skulle öka risken för smittspridning i samhället, om det skulle vara så att skolbarn faktiskt är smittade. För att vara på den säkra sidan, beslutar vi därför att skolorna från och med måndag och tills vidare ska vara stängda."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så jag kollar på den här dokumentären om coronaviruset och det sägs då att viruset kan ha uppstått genom djurmarknaden i Wuhan där de säljs fladdermöss, råttor och andra liknande djur. Varför hålls inte Kina mer ansvariga för att ha skapat detta problem? Man borde ju fan vara vara jätte arga på kina/kineserna.
WHO fick den frågan på en av dom senaste presskonferenserna, och svaret var att dom har gjort tester på flera marknader runt om i Wuhan och inte funnit nått virus , det var också bara några få av dom tidigast insjuknade som hade någon koppling till någon av dessa marknader. Jag tror att uppgifterna i filmen behöver uppdateras.
Citera
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Rekommenderar också den här nya dokumentären på svtplay om Corona viruset.
https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset

Framförallt till er som inte har förstått allvaret och ropar hysteri och alarmism.
Så får vi hoppas att det klickar hos er med.

Enda som klickade var, hur sjuk kinas regeringen är. Mer skrämmande en själva viruset.
Citera
2020-03-01, 16:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Rekommenderar också den här nya dokumentären på svtplay om Corona viruset.
https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset

Framförallt till er som inte har förstått allvaret och ropar hysteri och alarmism.
Så får vi hoppas att det klickar hos er med.

Jag har sett den idag.
Riktigt skärmande men mycket intressant.
Dock går budskapet inte in hos förnekarna.

Jag har tidigare varit i Kina (flera år sedan) och vet hur det ser ut på gator och torg och sedan denna film. Dramatiskt att det går att få alla att stanna inne. Hade aldrig fungerat i Sverige. Aldrig när folk inte fattar hur allvarligt detta är. Civil olydnad där = fängelse eller värre. Här går svinen ut och bränner bilar.
Citera
Medlem
10:50: 385 new cases and 11 new deaths in Iran. (Source)https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Senast redigerad av hagelskur 2020-03-01 kl. 16:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Göran Lambertz hade ju en ganska redig bakgrund med, likväl bommade han fullständigt med Sture Bergwall/Thomas Quick.

Börja analysera vad folk säger istället för vem de är, annars faller du in i en naiv trygghet om att autkoritära individer skall kunna ta hand om dig och din familj.

Den som tror att den är tillräckligt kunnig för att helt ignorera en persons bakgrund och bara lite på sin egen magkänsla kring trovärdighet kommer ofta hamna jävligt snett.. Börja med vem innan du ger dig på vad så kommer du få betydligt bättre chanser att lyckas. Annars kommer du falla som en fura för den auktoritäre säljaren som säger saker som känns bra.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Även om Corona nu inte är så mycket farliga än vanlig influensa, så är det ju fortfarande en extra sak som tar liv. 1+1 istället för bara 1

Eller är det efterblivet tänkt?

Ja. Eftersom Corona bevisligen _är_ mycket farligare än vanlig influensa så är det helt meningslöst att förminska det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det skrivs om att man borde avboka sina semesterresor nu.

Ja det kan man men det är inte alltid man får tillbaka pengarna.
Vanliga avbeställningsskydd gäller för egen eller möjligen resesällskapet blir sjuka. Då krävs läkarintyg vilket man bara får om man är sjuk och det räcker inte med att man är orolig för smitta dit man ska resa.

För att kunna avboka när man är frisk så krävs det att UD går ut med information om att man inte ska resa till aktuellt ställe.

Detta är den vanliga formen av avbeställningsskydd. Sedan finns det sådana där man själv utan sjukdom eller UD regler kan avboka men inte så ofta folk väljer sådana då de kostar en del.
Tror att flera researrangörer godkänner ombokning om det sker i god tid innan. Så sommarresan går säkert att skjuta på eller välja ett annat resmål. Men går Folkhälsomyndigheten eller UD ut med att man bör undvika vissa resmål får man tillbaka pengarna eller boka ett annat resmål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Ja men då får de väl agera då? Tycker du på allvar att skolor borde hållas stängda i hela landet nu för att 13 personer är sjuka?

Tror du på allvar att det endast är 13 pers?
Citera
2020-03-01, 16:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Vilka myndigheter syftar du på? Det som är märkligt är att svenska myndigheter inte agerar som motsvarigheterna i andra länder. Det som både fungerar och är genomförbart i andra länder är som vanligt både ineffektivt och helt omöjligt här.

Alla myndigheter som är involverade på ett eller annat sätt. WHO och Anders Tegnell skulle inte ägna så mycket tid åt att hitta på nya postmodernistiska floskler om vilka ord som man ska använda och inte om det inte vore för att förhindra irrationella tolkningar och panik bland personer som inte riktigt är införstådda i saken.

Jag kommer ihåg när jag gick gymnasiet och folk frågade "va fan ska jag lära mig andragradsekvationer, jag kommer ha noll användning av det i verkligheten". Faktum är att om du inte begriper vad en derivata är kan du inte agera rationellt i en sån här situation: du kan inte göra en realistisk riskanalys av läget, du kan inte ta in vetenskaplig information som beskriver läget och du kan inte göra en normalintelligent planering av den kommande tiden. Och myndigheterna fattar det: det finns personer som begriper vad som händer och så finns det personer som inte begriper. I den sistnämnda kategorin är det två underkategorier: den sorten som struntar i allt och den andra som går runt och är rädd. Det är den sistnämnda som myndigheterna är mest rädda för och det är den som de vill minimera.
Citera
2020-03-01, 16:38
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det finns några faktorer som påverkar virusspridning beroende på årstid. Det finns en anledning till att influensan och andra virussjukdomar kommer mest på vinter/höst/vår.
Det här är vad jag läst mig till:
* Det är ofta torrare i luften på vintern och våra slemhinnor blir då känsligare. (tänk på hur t.ex. huden på händerna kan bli torr och sprickor på vintern.)
* Solljus med UV-strålning förstör virus.
* Vi är oftare inomhus med andra på vintern.
* Å andra sidan överlever virus längre om det är lite fuktigt så det borde vara en faktor som är positiv för viruset på sommaren. Fast ytor blir ju oftas torrare på sommaren.

Det är faktiskt fuktigare i luften på vintern än på sommaren. Det bästa stället att vara på för att undvika virus är en torr öken, gärna uppe i bergen. Man vill ha tunn och torr luft, samt mycket solljus och relativt varmt. Raka motsatsen till detta är Sverige. En mörk, kall, fuktig träskmark med väldigt lite solljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in