Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Du pratar fruktansvärt mycket strunt.
När det kommer från dig måste jag tolka det som en projektion...
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Nuvarande nivå 400ppm genererar ca 10-15% kraftigare skördar än på 280ppm.
Kanske, men under dom sista 25 åren har avkastningen när det gäller dom "största" grödorna stått still.
Dom stora skördeökningarna beror på helt andra orsaker än CO₂-halten.
https://ourworldindata.org/crop-yields
http://www.ecifm.rdg.ac.uk/postwarag.htm
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Det mesta av tomater och annat du stoppar i dig tillverkas på 1000-1200ppm
Odlade i växthus. Under optimala förhållanden när det gäller temperatur, fuktighet och tillgång på näringsämnen. Så ser det inte ut i naturen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Du påstår att CO2 har en optimal nivå 185-280ppm, vilket fullständigt taget ur luften om du frågar något som växer.
"Optimal" är ett ord som du valt. Jag skrev att det är en naturlig nivå och att den är bra.
Det är den nivå (280 ppm) som naturen nu är anpassad till, när det gäller t.ex. klimat och ph i hav.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
De senaste 5-åren har temperaturen i världen sjunkit med dubbla hastigheten den tidigare ökat. Alla världsdelar utom Australien, Europa har sjunkit de senaste 5-åren.
Det går alltid att hitta lokala variationer. Jag rekommenderar att du försöker se Jorden som ett energisystem. Du får en mycket bättre bild av vad som händer med klimatet om du följer den globala medeltemperaturen. Den har ökat med ca 0,18°C/åtionde dom senaste 40 åren. Det finns inga avvikelser från den trenden ur klimatsynpunkt. Det finns inget som tyder på att den trenden kommer att brytas dom närmaste årtiondena.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Isutbredning på Arktis ökar och är större 2020 än 2019, 2018,2017,2016,2015,2014,2013,2012.
Du har hittat en variabel som just i år ser ut att inte följa den generella trenden. Jag noterar att det gör dig lycklig, men inser du inte att värmen på Jorden hela tiden fördelas ojämnt? Det är den globala medeltemperaturen, sett till minst 10-års, helst 30-års medelvärden som är det intressant ur klimatsynpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Det finns mig veterligen ingen här som presenterat en enda negativ aspekt för mänskligheten med 400ppm jämfört 200ppm.
200 ppm svarar mot vad vi har när vi har ett par km is över oss, så det är nog i alla fall ingen i Sverige som önskar.
Om vi ser till att vintrarna i Sverige är några grader varmare vid 411 ppm än vid 280 ppm så tror jag att många kan acceptera den skillnaden.
I andra delar av världen kan vi börja ana andra konsekvenser. Döende korallrev, torka, skogsbränder och surare hav är bara några exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Oljan tar inte slut om 43år.
Om du läst det jag skrev så hade du sett att jag skrev "tar slut" inom citattecken. Om du tänker en stund så kanske du inser vad det betyder.
Faktum kvarstår att oljan är en begränsad resurs. Billig olja, som vi har haft stor nytta av i vår teknologiska och ekonomiska utveckling kommer inte att finnas så många årtionden till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Förbränningsmotor
Att vara effektiv är bra. Forskning och utveckling av förbränningsmotorer m.m kan göra just ett du pratar om dvs effektivisera nyttjandet, detta är vägen att gå. Detta har också skett sedan 20-30år tillbaka och syns i alla mätningar, det är också delvis därför oljan tappat i pris.
Ja, visst är det positivt att bilar med förbränningsmotorer ofta bara förbrukar hälften mot vad som var vanligt för 20-30 år sedan. Samtidigt har världsförbrukningen ökar betydligt och fortsätter att öka.
1990 förbrukades ca 60 Mb/d (million barrels per day)
2000 förbrukades ca 67 Mb/d
2010 förbrukades ca 72 Mb/d
2019 förbrukades ca 96 Mb/d
https://transportgeography.org/?page_id=5944
Dagens oljepris , ca 50 USD per fat är lågt, lite beroende på vad man jämför med. I början av 2000-talet låg priset på runt 20-30 USD/fat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Oljereserver
Vi har de senaste 10-åren hittat enorma oljereserver, bla fracking som gjort USA till exportör samt nu senast 8 miljarder fat i Guyana.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/dylanbaddour/2020/01/27/massive-guyana-oil-find-continues-to-grow-with-fresh-exxon-discovery/amp/
När du använder ordet "enorma" blir det svårt att hitta ett lämpligt ord för den ökade konsumtionen. Tyvärr håller inte nya fyndigheter den takt som krävs för att matcha den ökande konsumtionen.
Som vi var inne på tidigare är "slut" ett olämpligt ord för att beskriva vad som kommer att hända med oljan, som det ser ut nu, om ca 43 år. Min gissning är att priset kommer att rusa i höjden när tillgången inte kommer i närheten av att matcha efterfrågan. Min gissning är att det kommer att inträffa inom ett par årtionden, max 3-4 årtionden.
Du glömde (eller undvek) att svara på frågan.
Givet att du har två (må vara eventuellt hypotetiska) scenarier att välja på, vilket skulle du välja:
– Business as usual och oljan "tar slut" om 43 år.
– Minska drastiskt på den nuvarande oljeförbrukningen till uppvärmning, el och transporter så att oljan räcker till livsmedelsproduktion i många år.
Det handlar om att prioritera mellan ohämmad fortsatt tillväxt av fossildriven privatbilism och framtida livsmedelsförsörjning. Kan du berätta hur du skulle prioritera?
–