Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vi har de senaste 10-åren hittat enorma oljereserver, bla fracking som gjort USA till exportör samt nu senast 8 miljarder fat i Guyana.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/dylanbaddour/2020/01/27/massive-guyana-oil-find-continues-to-grow-with-fresh-exxon-discovery/amp/
Världens oljeförbrukning ligger på 100 miljoner fat om dagen så dessa 8 miljarder räcker 80 dagar. Hittar vi nya fält i den takten?

I Kongo sade man sig nyss hittat massor av olja, men experterna tvivlar:
https://www.spiegel.de/international/congo-may-have-fabricated-an-oil-find-to-leverage-foreign-aid-a-216eaa55-6b3e-4c7b-9209-275d63fbf833
Citera
2020-02-29, 14:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du pratar fruktansvärt mycket strunt.

När det kommer från dig måste jag tolka det som en projektion...

Citat:
Nuvarande nivå 400ppm genererar ca 10-15% kraftigare skördar än på 280ppm.

Kanske, men under dom sista 25 åren har avkastningen när det gäller dom "största" grödorna stått still.

Dom stora skördeökningarna beror på helt andra orsaker än CO₂-halten.

https://ourworldindata.org/crop-yields
http://www.ecifm.rdg.ac.uk/postwarag.htm

Citat:
Det mesta av tomater och annat du stoppar i dig tillverkas på 1000-1200ppm

Odlade i växthus. Under optimala förhållanden när det gäller temperatur, fuktighet och tillgång på näringsämnen. Så ser det inte ut i naturen.

Citat:
Du påstår att CO2 har en optimal nivå 185-280ppm, vilket fullständigt taget ur luften om du frågar något som växer.

"Optimal" är ett ord som du valt. Jag skrev att det är en naturlig nivå och att den är bra.
Det är den nivå (280 ppm) som naturen nu är anpassad till, när det gäller t.ex. klimat och ph i hav.

Citat:
De senaste 5-åren har temperaturen i världen sjunkit med dubbla hastigheten den tidigare ökat. Alla världsdelar utom Australien, Europa har sjunkit de senaste 5-åren.

Det går alltid att hitta lokala variationer. Jag rekommenderar att du försöker se Jorden som ett energisystem. Du får en mycket bättre bild av vad som händer med klimatet om du följer den globala medeltemperaturen. Den har ökat med ca 0,18°C/åtionde dom senaste 40 åren. Det finns inga avvikelser från den trenden ur klimatsynpunkt. Det finns inget som tyder på att den trenden kommer att brytas dom närmaste årtiondena.

Citat:
Isutbredning på Arktis ökar och är större 2020 än 2019, 2018,2017,2016,2015,2014,2013,2012.

Du har hittat en variabel som just i år ser ut att inte följa den generella trenden. Jag noterar att det gör dig lycklig, men inser du inte att värmen på Jorden hela tiden fördelas ojämnt? Det är den globala medeltemperaturen, sett till minst 10-års, helst 30-års medelvärden som är det intressant ur klimatsynpunkt.

Citat:
Det finns mig veterligen ingen här som presenterat en enda negativ aspekt för mänskligheten med 400ppm jämfört 200ppm.

200 ppm svarar mot vad vi har när vi har ett par km is över oss, så det är nog i alla fall ingen i Sverige som önskar.
Om vi ser till att vintrarna i Sverige är några grader varmare vid 411 ppm än vid 280 ppm så tror jag att många kan acceptera den skillnaden.
I andra delar av världen kan vi börja ana andra konsekvenser. Döende korallrev, torka, skogsbränder och surare hav är bara några exempel.

Citat:
Oljan tar inte slut om 43år.

Om du läst det jag skrev så hade du sett att jag skrev "tar slut" inom citattecken. Om du tänker en stund så kanske du inser vad det betyder.
Faktum kvarstår att oljan är en begränsad resurs. Billig olja, som vi har haft stor nytta av i vår teknologiska och ekonomiska utveckling kommer inte att finnas så många årtionden till.

Citat:
Förbränningsmotor
Att vara effektiv är bra. Forskning och utveckling av förbränningsmotorer m.m kan göra just ett du pratar om dvs effektivisera nyttjandet, detta är vägen att gå. Detta har också skett sedan 20-30år tillbaka och syns i alla mätningar, det är också delvis därför oljan tappat i pris.

Ja, visst är det positivt att bilar med förbränningsmotorer ofta bara förbrukar hälften mot vad som var vanligt för 20-30 år sedan. Samtidigt har världsförbrukningen ökar betydligt och fortsätter att öka.
1990 förbrukades ca 60 Mb/d (million barrels per day)
2000 förbrukades ca 67 Mb/d
2010 förbrukades ca 72 Mb/d
2019 förbrukades ca 96 Mb/d

https://transportgeography.org/?page_id=5944

Dagens oljepris , ca 50 USD per fat är lågt, lite beroende på vad man jämför med. I början av 2000-talet låg priset på runt 20-30 USD/fat.

Citat:
Oljereserver
Vi har de senaste 10-åren hittat enorma oljereserver, bla fracking som gjort USA till exportör samt nu senast 8 miljarder fat i Guyana.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/dylanbaddour/2020/01/27/massive-guyana-oil-find-continues-to-grow-with-fresh-exxon-discovery/amp/

När du använder ordet "enorma" blir det svårt att hitta ett lämpligt ord för den ökade konsumtionen. Tyvärr håller inte nya fyndigheter den takt som krävs för att matcha den ökande konsumtionen.

Som vi var inne på tidigare är "slut" ett olämpligt ord för att beskriva vad som kommer att hända med oljan, som det ser ut nu, om ca 43 år. Min gissning är att priset kommer att rusa i höjden när tillgången inte kommer i närheten av att matcha efterfrågan. Min gissning är att det kommer att inträffa inom ett par årtionden, max 3-4 årtionden.

Du glömde (eller undvek) att svara på frågan.
Givet att du har två (må vara eventuellt hypotetiska) scenarier att välja på, vilket skulle du välja:
Business as usual och oljan "tar slut" om 43 år.

– Minska drastiskt på den nuvarande oljeförbrukningen till uppvärmning, el och transporter så att oljan räcker till livsmedelsproduktion i många år.
Det handlar om att prioritera mellan ohämmad fortsatt tillväxt av fossildriven privatbilism och framtida livsmedelsförsörjning. Kan du berätta hur du skulle prioritera?

Citera
2020-02-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Optimal" är ett ord som du valt. Jag skrev att det är en naturlig nivå och att den är bra.
Det är den nivå (280 ppm) som naturen nu är anpassad till, när det gäller t.ex. klimat och ph i hav.
Jag skulle justera det där till att det är takten i förändringen som är problemet. Haven har naturliga mekanismer som stabiliserar pH, dessa hinner bara inte med, liksom djur och växter inte hinner med att anpassa sig.
Citera
2020-03-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tittar du på en enstaka dag kan temperaturen i Stockholm och Uppsala skilja sig kraftigt. Tittar du på en hel årstid är de däremot starkt korrelerade, är det en varm sommar i Uppsala är det varmt även i Stockholm. Tittar man på klimat, dvs medelväder under en 30-årsperiod är temperaturen korrelerad över väldigt stora avstånd så man behöver förvånansvärt få stationer för att skatta jordens temperatur. I teorin lär det räcka med 12 stationer spridda jämnt över jorden.

Men räcker det med att t.ex en världsdel representeras av 0 eller 1 mätstation för att man ska få en detaljerad bild över temperaturen där och sedan kunna ta fram en global medeltemperatur?

För att ta fram en medeltemperatur för Sverige använder sig SMHI av 35 mätstationer.
Medeltempen skiljer sig också mycket beroende på geografisk plats och tidsintervall historiskt i Sverige.
Uppsala 2018 7,2C
Kiruna 2018 0,19C
Uppsala 1960-1990 5,39C
Kiruna 1960-1990 -1,15C
Stockholm 1960-1990 5,85C
Stockholm 1800-1900 5,66C
Uppsala 1800-1900 5,03C
Uppsala 1722-1799 5,59C
Uppsala 1722-1752 5,96C
Uppsala 1723 8,1C

Uppsala och Stockholm ligger väldigt nära varandra men medeltemperaturen skiljer sig t.ex 0,6 grader under 1800-talet.
Senast redigerad av Bush1 2020-03-01 kl. 02:59.
Citera
2020-03-01, 03:21
Medlem
Den ryska isbrytaren som ska försörja MOSAiC expeditionen med materiell har kört fast i isen och förbrukat så mycket bränsle att den inte räcker till återresan.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Arktis-Expedition-Probleme-beim-Crew-Austausch,aktuelloldenburg4250.html

Artiklarna i ovanstående länk är på tyska, men här är en kortare problembeskrivning på engelska.

Citat:
There are problems with the Arctic expedition of the Alfred Wegener Institute in Bremerhaven. The crew on the research vessel ‘Polarstern’ have to stay on-site longer than expected.

Dense ice

Citat:
The problem is that the Russian supply icebreaker became bogged in “the dense sea ice of the Arctic” and now “is making little progress.” The ice has been too thick for the Russian ice breaker to make its way as planned.

Isen är för tjock med andra ord. När den här expeditionen startade så påstod forskarna att isen var för tunn och att det här var sista chansen att göra en studie i Arktis på grund av för lite isbildning.
Citera
2020-03-01, 05:52
Medlem
liffens avatar
Citat:
På vilket sätt är

– nya grödor,
– mekanisering,
– användning av konstgödsel,
– användning av bekämpningsmedel,
och
– konstbevattning

"icke utbytbara"?
Man kan välja vilka grödor som används, dvs. byta grödor. Mekanisering kan vara obefintlig eller sofistikerad i varierande grad. Samma med konstgödsel. Allt mellan att inte använda konstgödsel till övergödning är möjligt. Samma med bekämpningsmedel som med konstgödsel. Konstbevattning kan användas eller inte.

Vissa växter klarar sig med ca 10 ppm CO₂, andra kan vilja ha så mycket som 150 ppm. Under dom optimerade förutsättningar som gäller i växthus kan betydligt högre halt vara gynnsam. Vi vet också att avkastningen från jordbruket i Europa inte ökat de senaste 25 åren trots att CO₂-halten ökat från 360 ppm till 411 ppm.

I den nu pågående globala uppvärmningen passerade vi den globala medeltemperaturen som var runt 1000 e.kr. för ca 50 år sedan.
Vi hade en period då Jorden var "ganska varm" för ca 7000 år sedan. Den globala medeltemperaturen som var då passerades i den nu pågående uppvärmningen för ungefär 25 år sedan. Nu närmar vi oss snabbt den temperatur som var när det var som varmast under Eemian. Då, när det var som varmast, var Jorden ungefär 1°C varmare än nu och havsnivån var då ca 5-8 meter högre än nu.

Den globala medeltemperaturen från 850 – 2019

https://ibb.co/gjdCLk3

Den globala medeltemperaturen från 9300 BC – 2019 (11300 år)

https://ibb.co/bLqb5bV

Data till graferna är hämtade från Marcott et.al. kompletterade med HadCRUT4 (5-års medelvärden) för 1850 och framåt.

Förbränningen av fossila bränslen måste minska drastiskt och helst upphöra helt
Att bränna upp fossila bränslen på det sett som sker nu och som har pågått i ett antal årtionden är på många sätt ett övergrepp.
– WHO uppskattar att 7 miljoner människor dör varje år av dålig luft, en stor andel från avgaser från förbränning av fossila bränslen.
– Vi begår ett övergrepp mot kommande generationer genom att elda upp den olja som dom borde ha tillgång till som bl.a. smörjmedel.
– Vi eldar varje år upp olja som har skapats av naturen under hundratusentals år.

Idag ser vi två kategorier av människor. Dels dom extremt egocentriska som bara bryr sig om sig själva och skiter i kommande generationer. Dels dom som anser att även kommande generationer bör tillmätas ett människovärde och att vi har vissa skyldigheter gentemot dessa, när det gäller hur vi ska förvalta och överlämna planeten som vi lever på.

Vilken kategori tillhör du?

PS: Kompletterar med en bild som illustrerar temperaturen de senaste 132000 åren, enligt Vostok.
https://imgshare.io/image/vostok-132ky.oqI9w

Icke utbytbar betyder att man kan inte byta den ena mot den andra. Man kan inte byta konstgödsel mot bekämpningsmedel eller vattna mer om det är för dåligt med ljus.

Man kan göra smörjolja av annat än råolja. En gång i tiden smorde man vagnshjul med fett fläsk. Jag förstår vad du menar men jag tror inte vi kan förutse framtidens behov.

Som jag ser det har vi inte bara ett ansvar mot de närmsta generationerna utan även mot livet på Jorden under årmiljoner. Det finns mycket att säga om det men jag kanske kan sammanfatta det så här:

Jag tror att Jorden behöver en återföring av en del av det fossila kolet till kolcykelns kolkapital.

Jag tror att 500 ppm är långsiktigt bättre än 300 ppm.

Jag tror att vi just nu behöver en lugnare period där vi inte åker jojo med koldioxidhalten.
Citera
2020-03-01, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Men räcker det med att t.ex en världsdel representeras av 0 eller 1 mätstation för att man ska få en detaljerad bild över temperaturen där och sedan kunna ta fram en global medeltemperatur?
Naturligtvis kan man inte få en "detaljerad bild" med bara en station utan jag talade om hur man skattade globala temperaturändringar. Det du ser i figurer över global uppvärmning är heller inte någon absolut medeltemperatur utan hur temperaturen ändrats. Vet du bara temperaturen i Stockholm kan du inte säga om Uppsala i genomsnitt är kallare eller varmare, utan det du kan säga är att om Stockholm blivit en grad varmare så bör även Uppsala blivit det.
Citera
2020-03-01, 07:20
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Jag förstår inte varför de ens demonstrerar här i Sverige, vad vi släpper ut är en fis i Sahara om ens det, bätre vore det att ställa till med en demo i Kina. Dock så är jag osäker på hur många Svenska övre medelklassungar som bott i skyddad verkstad hela sitt liv det finns att tillgå i Shanghai.
Citerar dig i en annan tråd (se ovan).

Att Sverige som land inte släpper ut så mycket jämfört andra "megaländer" stämmer, men dessa megaländer står just och pass "knappt" för majoriteten utsläpp också, bara så du vet. 55%.

45% är resten av världen, vars individuella länder släpper ut mindre än 1.5% av de totala utsläppen.

Jag vet inte om du trollar när du säger att "Sverige är en fis i rymden", eftersom det finns många som samtidigt hävdar att "Jag vet inte vad klimatförnekare betyder, vem förnekar att klimat finns? " (i försök att trolla/skämta), men nog borde du inse att klimatkrisen inte kan lösas om bara 55% av utsläppen hanteras? ......Väl?
Citera
2020-03-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Som jag ser det har vi inte bara ett ansvar mot de närmsta generationerna utan även mot livet på Jorden under årmiljoner. Det finns mycket att säga om det men jag kanske kan sammanfatta det så här:
Om du menar det är det extremt oansvarigt av oss att förbruka alla lättillgängliga fossila reserver på bara ett århundrade. De kanske behövs framöver.
Citat:
Jag tror att Jorden behöver en återföring av en del av det fossila kolet till kolcykelns kolkapital.
Ser du över längre sikt är det hopplöst. Koldioxidhalten styrs av olika återkopplingsmekanismer och om du inte skall bespruta planeten med hormoslyr får du leva med att effektivare växter gör att CO2-halten numera är lägre. Det är inte i fossila bränslen kolet i huvudsak är lagrat utan i sedimentära bergarter.
Citat:
Jag tror att 500 ppm är långsiktigt bättre än 300 ppm.
Jag tror att vi just nu behöver en lugnare period där vi inte åker jojo med koldioxidhalten.
Långsiktigt kanske du har rätt, men den extremt snabba ökning vi nu sett är just att åka jojo. Hade den tagit 10 000 år istället för 100 hade det varit rimligare. Vi behöver få ned utsläppen så mycket det bara går för att ge jorden tid att anpassa sig.
Citera
2020-03-01, 09:50
Medlem
Citat:

Om du läst det jag skrev så hade du sett att jag skrev "tar slut" inom citattecken. Om du tänker en stund så kanske du inser vad det betyder.
Faktum kvarstår att oljan är en begränsad resurs. Billig olja, som vi har haft stor nytta av i vår teknologiska och ekonomiska utveckling kommer inte att finnas så många årtionden till.

Ja, visst är det positivt att bilar med förbränningsmotorer ofta bara förbrukar hälften mot vad som var vanligt för 20-30 år sedan. Samtidigt har världsförbrukningen ökar betydligt och fortsätter att öka.
1990 förbrukades ca 60 Mb/d (million barrels per day)
2000 förbrukades ca 67 Mb/d
2010 förbrukades ca 72 Mb/d
2019 förbrukades ca 96 Mb/d

https://transportgeography.org/?page_id=5944

Dagens oljepris , ca 50 USD per fat är lågt, lite beroende på vad man jämför med. I början av 2000-talet låg priset på runt 20-30 USD/fat.

När du använder ordet "enorma" blir det svårt att hitta ett lämpligt ord för den ökade konsumtionen. Tyvärr håller inte nya fyndigheter den takt som krävs för att matcha den ökande konsumtionen.

Som vi var inne på tidigare är "slut" ett olämpligt ord för att beskriva vad som kommer att hända med oljan, som det ser ut nu, om ca 43 år. Min gissning är att priset kommer att rusa i höjden när tillgången inte kommer i närheten av att matcha efterfrågan. Min gissning är att det kommer att inträffa inom ett par årtionden, max 3-4 årtionden.

Du glömde (eller undvek) att svara på frågan.
Givet att du har två (må vara eventuellt hypotetiska) scenarier att välja på, vilket skulle du välja:
Business as usual och oljan "tar slut" om 43 år.

– Minska drastiskt på den nuvarande oljeförbrukningen till uppvärmning, el och transporter så att oljan räcker till livsmedelsproduktion i många år.
Det handlar om att prioritera mellan ohämmad fortsatt tillväxt av fossildriven privatbilism och framtida livsmedelsförsörjning. Kan du berätta hur du skulle prioritera?

Oljan kommer, som du skriver, inte att ta slut.

När oljepriset toppade över $100 per fat så projekterade man oljekällor med produktionskostnader på uppåt $200. Man tänkte sig då stigande oljepriser och gav sig på extrema djuphavsprojekt bl a.

Samtidigt så såg man ju ett teknikskifte när oljan steg i pris. Musk började med elbilar, biobränslen får en skjuts och blir mer ekonomiskt.

Det där är inget att bekymra sig över ekonomiskt tänker jag. Marknadsekonomin är en extremt bra mekanism för att hantera resursallokeringar. Oljan hamnar där den gör bäst nytta, andra tillämpningar byter teknik.

Problemet är väl bara att det finns lite för mycket olja, så marknadsekonomins hantering av oljeförbrukningen räcker inte. Peak Oil är inget vi vill uppleva, frågan måste (tyvärr) hanteras politiskt.
Citera
2020-03-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Den ryska isbrytaren som ska försörja MOSAiC expeditionen med materiell har kört fast i isen och förbrukat så mycket bränsle att den inte räcker till återresan.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Arktis-Expedition-Probleme-beim-Crew-Austausch,aktuelloldenburg4250.html

Artiklarna i ovanstående länk är på tyska, men här är en kortare problembeskrivning på engelska.

Isen är för tjock med andra ord. När den här expeditionen startade så påstod forskarna att isen var för tunn och att det här var sista chansen att göra en studie i Arktis på grund av för lite isbildning.

Expeditionen MOSAIC planerade ett byte av personal i februari, men försörjningsisbrytaren har kört fast på grund av tjock is. Isbrytaren kommer ingenstans och stämningen ombord på Polarstern börjar bli mycket ansträngd.

Det här är ju bra nyheter som etablerad media borde uppmärksamma, men varför hittar man inte en enda artikel om detta? IPCC borde hålla presskonferens med Greta Thunberg i spetsen om att isen i Arktis har återhämtat sig.

Här är MOSAIC expeditionens Twitterkanal.

https://twitter.com/MOSAiCArctic/status/1231980712531722241

Citat:
Severe ice conditions in the #Arctic currently delay the approach of the supply vessel #KapitanDranitsyn towards the #Polarstern.

Hahahaha!!!! Svåra isförhållanden i Arktis.

Ett par andra artiklar om detta missöde.

Ausharren im arktischen Eis Versorgungsschiff erreicht "Polarstern" nicht

"There is uncertainty": Delayed crew change to "Polarstern"
Citera
2020-03-01, 11:11
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om du menar det är det extremt oansvarigt av oss att förbruka alla lättillgängliga fossila reserver på bara ett århundrade. De kanske behövs framöver.

Ser du över längre sikt är det hopplöst. Koldioxidhalten styrs av olika återkopplingsmekanismer och om du inte skall bespruta planeten med hormoslyr får du leva med att effektivare växter gör att CO2-halten numera är lägre. Det är inte i fossila bränslen kolet i huvudsak är lagrat utan i sedimentära bergarter.

Långsiktigt kanske du har rätt, men den extremt snabba ökning vi nu sett är just att åka jojo. Hade den tagit 10 000 år istället för 100 hade det varit rimligare. Vi behöver få ned utsläppen så mycket det bara går för att ge jorden tid att anpassa sig.

Du gräver på Internet. Jag gräver i gräsmattor, bottenslam och komposter. Tydligen ser vi olika världar. Men vi borde ändå kunna vara överens om att vi bör börja med att minska våra utsläpp till 25 Gton/år. Ett sådant etappmål skulle kunna underlätta många beslut och leda till fungerande åtgärder. Även om du drömmer om en utsläppsfri värld måste du ju se risken att det bästa blir det godas fiende. Att orealistiska mål blockerar möjliga steg på vägen. Och även om vi inte är överens om hela vägen kan vi ju börja gå den bit vi är överens om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in