Hej. Har bara en snabb fråga som jag verkligen behöver få bekräftad. Jag knäcker mina leder, hela tiden. Jag drar i fingrarna så att dom knakar, även i tårna men brukar även trycka dom framåt mot golvet så att dom knäcker på det viset också. Nacken däremot har jag aldrig riktigt lyckats knäcka. Nu kommer vi till min fråga. Jag knäcker även min rygg, alltså jag vrider den liksom åt båda hållen i jakt på knak. Jag kan exempelvis sitta på en stol och vrida ryggen bakåt så att det knäcker som fan. Brukar även ligga ned i sängen på sidan av kroppen och placera höften långt upp mot magen och sedan vrider jag ryggen bakåt. Detta har jag hållit på med i ca två år nu, men det har blivit mycket mer på senare tid. Jag kan märka att ibland när jag lutar mig ner över handfatet när jag borstar tänderna kan jag få en ”molande” värk i ländryggen. Visst måste det bero på att jag knäcker ryggen, eller? Vad finns det för risker om man gör som jag gör varenda dag? Är det farligt? Vad exakt är det som orsakar min smärta? Jag har utöver det inga mer problem dock.
Jag har knäckt min rygg regelbundet i 15 år typ.. Lägger båda händerna på ryggraden.. Eller a handlederna så den hårdaste delen får kontakt. Sen trycker jag in ryggen samtidigt som jag sträcker... Knackar i hela ryggraden upp i nacken.. As görött. Tror inte du har så mycket att oroa för
Jag har knäckt min rygg regelbundet i 15 år typ.. Lägger båda händerna på ryggraden.. Eller a handlederna så den hårdaste delen får kontakt. Sen trycker jag in ryggen samtidigt som jag sträcker... Knackar i hela ryggraden upp i nacken.. As görött. Tror inte du har så mycket att oroa för
Åh vad skönt att jag inte är ensam om att knäcka ryggen iallafall!
HM..har gått bra för deg (so fare)!?! Men passa deg om "oturen"? skulle vara framme, någon gång. Är en rullstolsbunden man i 50 åren och INTE benskör, men har lyckats "knäcka" revben på Meg själv mot armstöttorna på rullstolen inte mindre än 8 gånger de 3 sista åren, olika platser 7,gånger!!! Så vill det det..........käka knäck hellre en förstör något på deg själv bara! Ta det lungt!
Att det knakar är ingen fara i sig. Problemet är om man inte känner sin kropp, drar på fel sätt eller för mycket. Det knakar i både rygg och nacke för mig ibland, men jag gör aldrig några våldsamma rörelser för att framkalla det, utan i princip vid vanlig stretching.
Jag fattar inte, hur då båda händerna på ryggraden. Hur når du ens? Svara gärna. Vill lära mig!
Ibland knäcker jag nedre delen av av ryggen genom att vrida på överkropp. Det är riktigt skönt.. Känns en låsning som låser upp sig.
Men hur säkert är det att göra i det långa loppet? 🙄
Jag har pratat med både läkare och naprapat om just det och så länge man inte upplever smärta när man gör det, och gör det i lugn och stabil rörelse (dvs inte bara rycker till) är det ingen fara. Det knakande ljudet som uppstår när luftbubblor bildas i ledvätskan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!