2020-02-29, 22:42
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok
Hmmm, det här fattar jag inte.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c741691b127c4edabb6eccee31d84281/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-final.pdf
Sidan 7.

De två senaste säsongerna avled 5.0% respektive 3.7% av de laboratoriebekräftade influensafallen inom 30 dagar, här i Sverige. Alltså fullt i paritet med det vi ser nu. Det är dock överdödligheten som är det intressanta.

Jag har läst hela rapporten och har inga frågor på den – men har någon kunnig/rimlig person här sett en motsvarande statistik för nuvarande virushärjningar? Själv har jag bara sett statistik på döda per åldersgrupp, inga beräkningar på överdödligheten.

Hmm intressant, att dödligheten var så hög dessa år kännde jag inte till. Antingen var detta virus betydligt dödligare än är normalt just dessa år, eller så är det vaccinationerna ifrån tidigare år som, likt vaccinen mot SARS och MERS, ökar dödligheten för andra typer av influensor än just det som vaccineras mot. Detta hade varit svårt att hitta, efterssom man lätt kan tro att det är just viruset i sig som är extra dödligt, men kan dock gå att räkna ut ifall man får fram statistik över hur många av de som dog faktiskt var vaccinerade året eller åren innan.
Citera
2020-02-29, 22:44
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Letar som fan efter data på detta virus, för att kunna hitta bästa saneringsmöjligheter då vi har folk på firman som reser i de områden som drabbats av Covid-19.

Jag utgår ifrån att detta virus är lika smittbeläget som VKS (vinterkräksjukan).
Vad gäller t.ex handsprit vid tvätt anses bara 85% ha effekt på viruset, de svagare sorterna av handsprit ska alltså inte ha full effekt ?

Sen en mindre chock, det här viruset trivs från -20 med peak vid c:a +6 up tll rumstemp typ 22-24+ innan sen "effekten" dalar av, detta enligt flera kinesiska labb som kämpat med viruset själva, här är källan på deras utredning:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.22.20025791v1.full.pdf

Min fråga blir, vilka kemikalier är effektiva Covid-19 dödare, hur mycket kan jag späda ut en blå flaska klorin med vatten innan klorinet blir "för svagt". Tips på andra medel är av intresse när det gäller att torka av handtag/skivor m.m, och klorinlösningar kan jag inte använda på textilier-där måste jag hitta något annat.
Tror faktiskt om du är helt seriös skall försöka få bort textiler så gott det går, just för att det är mycket svårare att sanera än blanka ytor. Textiler får man skydda med hjälp av överdragsplast, skyddsdräkt osv.. Kommer inte ihåg hurpass mycket kloret skall spädas ut.
Citera
2020-02-29, 22:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vanliga luftrenare med Hepafilter tar bort 99% av Coronaviruset från ett rum.

https://smartairfilters.com/en/blog/can-air-purifiers-filter-out-the-coronavirus/?rel=1

UV-C lampor, och OZON generator när människor ej är i lokal är vad jag skulle köra på.
Inget som ger fler virvlar i lokalen.
Citera
2020-02-29, 22:45
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Men om exemplet utgjordes av en rasande finne? Kommer han att kunna ta båten för att slippa riskera karantän på flygplatsen? Skapa en ”Diamond Princess 2” på Östersjön?
Det tror jag är fullt möjligt speciellt här i Sverige
Citera
2020-02-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag har inga högre tankar om Kina, men faktum kvarstår att man har fått ned smittspridningen. Det är inte direkt en nackdel att ha en diktaturs alla maktmedel vid såna här tillfällen.

Min poäng är att vi kan glömma att Sverige kommer att kunna ta hand om sjuka och vidta effektiva åtgärder mot smittspridningen ens hälften så bra som diktaturen Kina.

Japp, rullande krematorier verkar funka utmärkt, tillomed Nazzarna tyckte det ochså!

Jag har skickat in en ansökan till staten om att få uprätta sådan verksamhet, här ska göras stålar på alla eder flashback döingar!
Citera
2020-02-29, 22:46
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Tolv fall är det väl?

Dessutom är det ett fall upp från igår.

Ljug inte.

13 idag.

Det var 7 igår när jag läste.

Dagen är inte slut!
Citera
2020-02-29, 22:47
Medlem
ArmandDuplantiss avatar
Jag har några funderingar gällande Stockholms universitet, är det någon här i tråden som studerar där som kan svara på om ni sett någon bära mask där? Planerar någon av er att ha mask på sig på sig när ni går till skolan nästa vecka? Tänker ni gå?

Hur troligt är det att skolor, som t ex SU, stänger ner på grund av smittrisken? Det ges ingen mer information i dagsläget än:

"Studenter och medarbetare i Sverige uppmanas att hålla sig uppdaterade via ansvariga myndigheters webbsidor om det allmänna smittoläget och utvecklingen av coronaviruset då det är dessa rekommendationer även Stockholms universitet förhåller sig till. Om beslut fattas om lokala föreskrifter avseende universitets utbildning och verksamhet kommer dessa publiceras på denna webbsida."
Senast redigerad av ArmandDuplantis 2020-02-29 kl. 22:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Har du en källa på det?

Beläggning på sjukhusen i januari snitt 105%.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7417569

Testas hemma Östersundsposten.

https://www.op.se/artikel/har-testar-de-for-coronaspridning-i-lanet-aker-hem-till-personer-som-kan-ha-smittats-battre-att-gora -det-pa-det-har-viset
Citera
Medlem
https://www.svd.se/skracken-for-att-fastna-ar-storre-an-for-att-bli-smittad

Tyckte denna artikeln var bra. Hur tänker ni? Ska man låta bli att stressa och bara räkna med att man nog ska få skiten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
FR finns på plats där psykiatrsk tvångsvård finns och kan agera med kort varsel.

Det hä beror på att LPT har ungefär samma skrivningar, vad gäller tvångsåtgäder som smittskyddslagen.

Man har alltså sett till att domstolen kan agera snabbt redan idag.

But still. Vad hinner en galen ocker samarbetsvillig coronapatient ställa till med på några timmar/ dagar ?

Jisses
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
FB's tråd om svininfluensan hade typ samma ton (fram tills vaccinet kom). Då var det digerdöden och Fans moster som var på väg at förinta halva jorden.

Bara en liten undran: ni som tro att detta är digerdöden 3.0, var ni lika oroade när svininfluensan svepte över världen?

Nej.
Jag var inte orolig för svininfluensan. Då jag inte var i riskgruppen medicinskt eller riskerades att bli smittad så undvek jag att vaccinera mig.

Det här är något helt annat.
Vi har än bara sett ryggfenan på monstret.
Om 2-3 månader så vet vi om vi kan sänka garden o andas ut lite grann eller om man måste springa o gömma sig i skogen.

Det är lätt att glömma att för sex veckor sedan så var Covid-19 en mer eller mindre okänd ”flunsa” i mitten av kina. En notis i nyhetsflödet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Bekymrade mig inte heller. En arbetskollega tillhörde de första i Sverige som fick den och det lugnade mig, men var inte särskilt bekymrad innan heller. Mycket mer bekymrad över Covid-19.

Japp, samma här. Staten går på fel linje igen. Är själv läkare och är helt ärligt inte chockad men likväl besviken över hur detta har hanterats och hur det uppfattas av folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in