2020-02-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Grejen är ju att i princip alla oberoende läkare, virologer och liknande experter är ganska överens om att läget är mycket allvarligt. Dock låter man fortfarande politiskt styrda människor som Anders Tegnell komma till tals inför folket och bestämma åtgärder. Tyvärr är det ju fortfarande många människor som har tilltro till media och myndigheter som sväljer det de får höra utan att göra egen efterforskning.

På så vis fungerar det att mörka för dessa sämre informerade människor, vilka tyvärr verkar utgöra en ganska stor del av vår befolkning så sent som 2020...
Vilket jävla skitsnack. Det enda du gör att sprida lögner och hittepå i denna tråd. I princip all vårdpersonal är inte överens om att det är allvarligt.

Min fru jobbar som ssk på iva och jag har två bekanta som är läkare. En jobbar på vårdcentral och den andra på sjukhuset. Det enda som hänt är att landstinget delat ut riktlinjer för hur de ska bemöta misstänkta fall av Corona och bedöma dem på de olika enheterna.

Personalen är till 95% HELT utan oro, min fru säger att det låter som vi pratar mer om Corona på vårat jobb än hennes. Hennes kompisar från utbildningen som hon har god kontakt med men jobbar i andra städer säger samma sak.

Så lägg av att hitta på och förstärk nån oro som inte existerar än.
Citera
2020-02-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja du har rätt men smittskyddsläkaren får

"Om någon bär på eller misstänks bära på en allmänfarlig sjukdom och genom sitt beteende utsätter någon annan för omedelbar risk att smittas får smittskyddsläkaren besluta om tillfällig isolering. Ett sådant beslut förfaller om det inte senast inom fyra dagar underställs förvaltningsrätten"

Fast det ger fortfarande inte rätt till att vidta tvångsåtgärder. Finns inte lagstöd för polisen att ingripa eller kvarhålla någon utan ett beslut från domstolen.

Ett sådant beslut går ofta fort men du får räkna minst 2 dygn upp till 5. Hur mycket hinner den smittade åstadkomma under den tiden ?
Citera
2020-02-29, 22:38
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej. Jag fick jävligt mycket skit för att jag vägrade vaccinera mig. Inte en jävel ifrågasatte det makabra i Sveriges agerande. Vi använde väl hälften av alla EUs vaccin eller nått liknande. Helt sjukt.
Vägrade också vaccinera mig då jag inte tyckte viruset var så farligt. Dessutom så var vaccinet såpass oprövat att jag anade att något inte stod rätt till när de slog på stora trumman att alla måste vaccinera sig. Visade sig vara rätt beslut..
Citera
2020-02-29, 22:38
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Fast vaccinet kom ju ganska fort vad jag kan minnas. Det tog inte många dagar, det fanns ju redan. Och på den tiden ville Anders Tegnell att hela Sverige skulle vaccinera sig. Tragiskt nog fick många barn narkolepsi.

Sverige har väl lärt sig. Vi var ju helt galna med att dela ut det första vaccinet till alla. Trots det såg man ingen skillnad i dödsfall i jämförelse med andra (jämförbara) länder som var lite mer återhållsamma. Typ Finland.

Men jag förstår folks oro. Skvallertidningarna ger ju ut plusartiklar för hur man skyddar sig mot viruset. De har klart en stor del i nojjan.
Citera
2020-02-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Jag tror på uppgifterna om att just det här klippet är fake news, men familjen i slutet är ju helt klart död hur som helst. Hittade en sida som gick in för att förklara var bilderna kommer ifrån:

https://www.altnews.in/chinese-police-shooting-down-coronavirus-patients-manufactured-clip-viral/

Jag har följt filmerna från Wuhan sedan mitten av januari, men jag har inte sett det här klippet tidigare och ingenting liknande det. Massor av folk som samlats på sjukhus, smittade som faller ihop och reportage av medborgarjournalister, ja, och ingenting av det jag sett tidigare har verkat fake och det mesta har senare blivit en etablerad del av mediabilden (främst läkare och medborgarjournalister som sagt att det var värre än väntat och förklarat de praktiska problemen i Wuhan).
klippet med familen såg jag för ca 3 v sen
Citera
2020-02-29, 22:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vanliga luftrenare med Hepafilter tar bort 99% av Coronaviruset från ett rum.

https://smartairfilters.com/en/blog/can-air-purifiers-filter-out-the-coronavirus/?rel=1

mycket smart, och bra info ! Jag skall ju ut på resa och skall garanterat checka in min electrolux
damsugare som handbagage, den har hepa filter och andas jag genom röret så borde jag vara
100 % safe, eller hur ? visst ser fånigt ut att sitta där och suga på slangen i 11 timmar men va fan
man vill ju inte få nått jävla virus ! tacksomfan för den guldinfon
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Letar som fan efter data på detta virus, för att kunna hitta bästa saneringsmöjligheter då vi har folk på firman som reser i de områden som drabbats av Covid-19.

Jag utgår ifrån att detta virus är lika smittbeläget som VKS (vinterkräksjukan).
Vad gäller t.ex handsprit vid tvätt anses bara 85% ha effekt på viruset, de svagare sorterna av handsprit ska alltså inte ha full effekt ?

Sen en mindre chock, det här viruset trivs från -20 med peak vid c:a +6 up tll rumstemp typ 22-24+ innan sen "effekten" dalar av, detta enligt flera kinesiska labb som kämpat med viruset själva, här är källan på deras utredning:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.22.20025791v1.full.pdf

Min fråga blir, vilka kemikalier är effektiva Covid-19 dödare, hur mycket kan jag späda ut en blå flaska klorin med vatten innan klorinet blir "för svagt". Tips på andra medel är av intresse när det gäller att torka av handtag/skivor m.m, och klorinlösningar kan jag inte använda på textilier-där måste jag hitta något annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ja visst är det så. Men om det krävs ett domstolsbeslut så är förmodligen patienten inte helt samarbetsvillig vilket innebär att patienten nog hinner ställa till med en hel del kaos innan saken är prövad och domslut kommit. Tar säkert minst ett par dagar om än hög prioritering.
Vad hinner en galen patient med Corona ställa till med på 2-5 dagar ?
FR finns på plats där psykiatrsk tvångsvård finns och kan agera med kort varsel.

Det hä beror på att LPT har ungefär samma skrivningar, vad gäller tvångsåtgäder som smittskyddslagen.

Man har alltså sett till att domstolen kan agera snabbt redan idag.
Citera
2020-02-29, 22:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
FB's tråd om svininfluensan hade typ samma ton (fram tills vaccinet kom). Då var det digerdöden och Fans moster som var på väg at förinta halva jorden.

Bara en liten undran: ni som tro att detta är digerdöden 3.0, var ni lika oroade när svininfluensan svepte över världen?
Nej, jag var en svenssonzombie då. Svininfluensans slutliga dödstal är med facit i hand skrämmande eftersom SARS-CoV-2 än så länge blåser bort svinisen i både antal smittade och döda. Det finns anledning till oro, Italien visar vägen för oss Européer.

https://ncov.r6.no/
Citera
2020-02-29, 22:42
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Vilket jävla skitsnack. Det enda du gör att sprida lögner och hittepå i denna tråd. I princip all vårdpersonal är inte överens om att det är allvarligt.

Min fru jobbar som ssk på iva och jag har två bekanta som är läkare. En jobbar på vårdcentral och den andra på sjukhuset. Det enda som hänt är att landstinget delat ut riktlinjer för hur de ska bemöta misstänkta fall av Corona och bedöma dem på de olika enheterna.

Personalen är till 95% HELT utan oro, min fru säger att det låter som vi pratar mer om Corona på vårat jobb än hennes. Hennes kompisar från utbildningen som hon har god kontakt med men jobbar i andra städer säger samma sak.

Så lägg av att hitta på och förstärk nån oro som inte existerar än.

Haha kom med i matchen nu och ta och kolla lite statistik och läs nyheter från oberoende källor. Eller gå och titta på melodifestivalen istället och låtsas som att det regnar.
Senast redigerad av ünder 2020-02-29 kl. 22:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Om det nu bara skenar och skenar.. Du som har koll!! Snälla förklara för oss vanliga dödliga! Varför går dödligheten ner i Kina?
Du frågade inte mig, men svarar ändå.

För att de skickade 40 000 sjukvårdspersonal och tonvis av utrustning. De har hundratals lungmaskiner. De stängde in hela befolkningen i sina hem, med superhårda restriktioner på att lämna hemmet (man måste ha en husspecifik kupong, 1 i hela hushållet får lämna var 3:e dag, bara för att handla).

Därför börjar man hinna ikapp. De som dött har till stor del varit pga att man inte hade resurser till dom. Av de kritiska så dör ca 50% just nu, trots full vård. När man inte hade full vård var nog siffran närmare 100% av de kritiska.

Det viktigaste är att ha personal, materiel och utrustning. På det krävs att man stryper tillflödet av nya patienter så gott det går. När det inte hinns med dör många fler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej. Jag fick jävligt mycket skit för att jag vägrade vaccinera mig. Inte en jävel ifrågasatte det makabra i Sveriges agerande. Vi använde väl hälften av alla EUs vaccin eller nått liknande. Helt sjukt.
Bekymrade mig inte heller. En arbetskollega tillhörde de första i Sverige som fick den och det lugnade mig, men var inte särskilt bekymrad innan heller. Mycket mer bekymrad över Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in