2020-02-29, 15:23
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja som SD har haft det i alla kommuner tills nu.

Frågan är hur Aftonbladet tänker. De har en stor täckning i Sverige men det bakom en betalvägg läses ju av ytterst få. Eller ser de det som något som skall locka läsare att börja abonnera? DN får ju genomslag på sina artiklar för att alla makthavare abonnerar på dem, men AB?

De hoppas väl att en vinklad rubriksättning sen skriver man att de inte är så farligt i artikeln ska få många skrämda av SD.
2020-02-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Att (S) till det yttersta utnyttjar att det är regeringen som sitter på regimtrogen medias löner utnyttjas givetvis till det yttersta. Dock tror jag att journalisterna, och tidningsägarna, börjar fundera på vad som händer vid ett regimskifte?

Att (SD) gått ut med att journalister bör vara straffrättsligt ansvariga om de ljuger i skattefinansierade sändningar måste ju oroa. Nu har de gått all-in och förklarat hur odemokratiskt det är. Till och med Ulf Kristerssón ställer upp. Vad händer om det int hjälper utan folk fortsätter rösta på (SD)? Det verkar ju inte direkt vara många (M) väljare ens som håller med Kristersson. Tror nog att (S)VT och (S)R börjar oroa sig rejält faktiskt...

För att inte tala om privata media ägare. Inte så kul för Bonniers att be om mer pengar när (SD) sitter som ordförande i kulturutskottet. Största parti kommer att tvinga fram mer opartisk rapportering.

Jag tror att SD vinner på utspelet på längre sikt. Det kan inte vara OK att SVT/SR uppfattas som partiska och undervisande/mästrande. Just nu händer det nog inte så mycket. Vanligt folk tycker att allting blivit så förvirrat. Det är dock tydligt att lurige Uffe försöker åstadkomma en NÖ...novemberöverenskommelse, och han hoppas på SD som stödparti. Där har SD en stor kraft att påverka den eventuella överenskommelsen om man kan vara större än M, vilket återstår att se. Kan SD stödja en M+KD-regering? Det kan vara bra att stödja utan att få skiten när Sverige skall restaureras. Men vi får se.
2020-02-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kan SD stödja en M+KD-regering? Det kan vara bra att stödja utan att få skiten när Sverige skall restaureras. Men vi får se.
Jag tror det är ett historiskt misstag att inte kräva ministerposter. Jag ser framför mig hur Moderaterna får allt beröm för att Sverige äntligen stänger gränsen och börjar skicka hem araberna samtidigt som SD alltmer uppfattas som en onödig blindtarm. Moderaternas strategi är just precis detta, att förändra sin politik i riktning mot SD (och mena allvar med det) så att SD inte längre anses behövas. Det är en existentiell kamp för M för om SD normaliseras så kan väljarna dra slutsatsen att det är M som inte behövs längre.

Det är främst detta som är skälet till att M inte vill ha med SD i regeringen, inte att de är rädda för SD-baciller.
2020-02-29, 16:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eller så är M i Stockholm ett exempel på hur vrickade folk är i Stockholm, eller menar du att M i Staffanstorp, Sölvesborg och Hörby inte har lämnat Reinfeldt bakom sig? Eftersom du verkar tycka att M i enskilda kommuner säger nånting om M i riksdagen menar jag.

I alla fall hittills har Stockholmsfalangen av M varit tongivande, och Staffanstorp något man skämdes för. Jag har inte sett någon kritik mot Stockholm för deras regerande med MP (Och C-stollarna) och de påföljande brutna vallöftena; där t.ex. tiggeriförbud blev bidrag till EU-migranter. Medans kritiken mot M i kommuner där de samarbetat med SD varit stor (Men avtagande). Så än så länge tror jag den Reinfeldska skolan i Stockholm är starkare än Staffantorps-skolan inom M-riks. Ponera att SD samarbetade med C och MP i en massa kommuner? det skulle SDs partiledning aldrig tillåta. Men i M är det regeln och styre med SD undantagen. Det är därför jag menar att SD bara har 2 ½ år på sig att vrida M bort från de extremistiska MP och C. Det kräver en del radikala utspel för att sätta press på M från deras väljare (Och från deras medlemmar på lägre nivå).
2020-02-29, 16:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Det är så fascinerande att de alltid drivs mot att återskapa Weimarrepubliken vartän de befinner sig. De kan liksom inte hjälpa det. Som en naturlag...
Sen undrar de varför det sedan blir en motreaktion och nationalistiska partier växer.
Vissa av dem vill nu försöka ta tjuren vid hornen och försöka rida den ut ur arenan eller bara trötta ut den istället för att fly eller sticka den med svärd.
Entrismen är SDs största hot just nu.

SDs hårda kärna är fortfarande svenska nationalister. Judar som känner sig hotade av Islam, palestinier och vänsterradikala har börjar stödja SD. Men jag ser ingen Entrism. Kent Ekoroth har ju fått en medieroll och har väl mindre inflytande nu. Oikos syfte är att påverka resten av samhället som SD inte rår på. De har ju en marxist också.
2020-02-29, 17:07
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha. Om jag ska vara ärlig tror jag att Dan Korn och Oikos inte har något att göra med att vaccinera sig mot anklagelser om antisemitism. Som påpekats i flera trådar sista tiden har Mattias Karlsson varit i Amerikat och knutit kontakter med diverse tokiga right wing conservatives. Att anlita en person som Dan Korn är helt i linje med den amerikanska dröm Karlsson kommit att nära, där medborgarnationalism och konservativa värderingar (lite diffust så där) är the way to go. Dan Korn är som klippt och skuren för detta. Han tycks tro på värdet av olika ideal, och anser att det är viktigt att känna sig själv. Han är superjudisk i sin identitet och föreställer sig ett Sverige där muslimer och judar samexisterar i fred, tack vare någon sorts "svensk" gemenskap. Typ som i USA.

Det är roande att du beskriver den ortodoxa sionist-juden Dan Korn som någon som tror på värdet av olika ideal och vikten av att känna sig själv, när du bara för någon timme sedan sa " Att jag sedan retar mig oerhört på Israel-falangen inom SD, och på Dan Korn, gör mig inte representativ för svenskar generellt. Jag är rädd att du inte heller är representativ."
Vidare beskriver du honom som "superjudisk" i sin identitet som föreställer sig ett Sverige där muslimer och judar samexisterar i fred tack vare någon sorts "svensk" gemenskap.

Kan du förklara för mig hur det är möjligt att en sionistisk ortodox jude ser en gemensam framtid sida vid sida med muslimer? Vad menar du med "superjudisk" att han är sionist gör att han alltid kommer sätta Israel först framförallt annat, men jag kanske har fel i min uppfattning av ortodoxa sionist-judar?
Att sätta en sionist i en position där han har möjlighet till en negativ påverkan av Sverige kan knappast beskrivas som att han är klippt och skuren för sin roll, vet du vad en sionist har för värderingar och framförallt hur dom ser på alla andra som inte är av judisk börd?

Det är helt naturligt för sionisterna att välja in och rekomendera varandra till positioner där de har möjlighet att påverka politiska frågor för israels bästa, man behöver inte vara raketforskare för att förstå illa ställt det är med SD idag.
Det är liksom game over och dom är idag helt i judiska intressen, vad tycker du om att Sveriges största parti drivs av en sionistisk lobby vars mål garanterat har varit att söndra SD pga den agenda som SD hade från början när det begav sig?.

Dan korn sa följande till Expressen citat "Titta på mig! Jag är ortodox jude och lämnade Sverige för 33 år sedan eftersom jag ville att mina barn skulle kunna växa upp i en sådan miljö, den fanns när jag var barn men försvann för att judar assimilerade sig." slut citat
källa(se länk)
https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/han-ska-radda-sd-fran-bjorn-soders-villfarelser/

Han har även skrivit böcker(se länk) där hans Sverigeförakt lyser igenom och han visar tydligt sina tankar om vad Sverige är i hans ögon, låter det som en god representant för en tankesmedja för ett parti som målar upp en falsk bild om att de ser till landets bästa? och då är han invald i deras förtroenderåd.
https://www.bokus.com/bok/9789177031338/kalle-anka-pa-kraftskiva-berattelser-fran-landet-utan-kultur/

i hans pocketbok skriver han följande, citat "Oräkneliga utländska influenser har format vad som idag är unikt för Sverige. I svenskheten möts det uråldriga och det hypermoderna. Vårt samhälles majoritetskultur är på samma gång både ursvensk och mångkulturellt.
I Kalle Anka på kräftskiva söker Dan Korn strid både med dem som vill göra svenskheten till ett vapen för att bekämpa andra kulturer och med dem som vill beröva invandrare de fantastiska möjligheter till integration som den svenska kulturen de facto utgör."
slut citat.
Lyssna gärna på hans syn på saker och ting i denna intervju(se länk)
https://www.youtube.com/watch?v=7v8cBNXA74g

Han vurmar för en massimmigration och pratar varmt om mångkultur samtidigt som han ska sitta i en tankesmedja som påstås arbeta för Sverige.

Han är svenskfientlig och vill inte göra gott utan hans agenda är något helt annat.
Men du kanske är för en förstörelse av Sverige som målar upp denna sionist som en hjälte?!
Att SD ökar i opinonsundersökningarna är fullständigt horribelt och trots att fler och fler får reda på hur maktförhållanderna inom partiet så röstar man likväl SD! Det är för mig helt obegripligt att folk lägger sin röst på ett parti som är så destruktivt för Sverige, trots det tror jag att SD kommer att öka i mätningarna och tillslut kommer dom få inflytande i svensk politik.
Senast redigerad av petnomi 2020-02-29 kl. 17:16.
2020-02-29, 17:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag hoppas verkligen att SD inte låter sig påverkas av AfS. SD:s huvuduppgift är att triangulera mot sjuklövern och bli main stream. När SD blivit tillräckligt stora kommer det att finnas utrymme för ett litet, mer radikalt parti som AfS. Och SD skulle ju bara tjäna på om AfS växer och kommer in i riksdagen eftersom stigmatiseringen då kommer att riktas mot AfS istället. Och det är ju knappast någon risk att AfS skulle gå ihop med MP för att stoppa SD:s förslag om en hårdare migrations- och kriminalpolitik.
Jag hoppas att SD inte behandlar AFS som sjuklövern behandlar SD.

De borde vara tacksamma för ett parti till höger.
2020-02-29, 17:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Det är roande att du beskriver den ortodoxa sionist-juden Dan Korn som någon som tror på värdet av olika ideal och vikten av att känna sig själv, när du bara för någon timme sedan sa " Att jag sedan retar mig oerhört på Israel-falangen inom SD, och på Dan Korn, gör mig inte representativ för svenskar generellt. Jag är rädd att du inte heller är representativ."
Vidare beskriver du honom som "superjudisk" i sin identitet som föreställer sig ett Sverige där muslimer och judar samexisterar i fred tack vare någon sorts "svensk" gemenskap.

Kan du förklara för mig hur det är möjligt att en sionistisk ortodox jude ser en gemensam framtid sida vid sida med muslimer? Vad menar du med "superjudisk" att han är sionist gör att han alltid kommer sätta Israel först framförallt annat, men jag kanske har fel i min uppfattning av ortodoxa sionist-judar?
Att sätta en sionist i en position där han har möjlighet till en negativ påverkan av Sverige kan knappast beskrivas som att han är klippt och skuren för sin roll, vet du vad en sionist har för värderingar och framförallt hur dom ser på alla andra som inte är av judisk börd?

Det är helt naturligt för sionisterna att välja in och rekomendera varandra till positioner där de har möjlighet att påverka politiska frågor för israels bästa, man behöver inte vara raketforskare för att förstå illa ställt det är med SD idag.
Det är liksom game over och dom är idag helt i judiska intressen, vad tycker du om att Sveriges största parti drivs av en sionistisk lobby vars mål garanterat har varit att söndra SD pga den agenda som SD hade från början när det begav sig?.

Dan korn sa följande till Expressen citat "Titta på mig! Jag är ortodox jude och lämnade Sverige för 33 år sedan eftersom jag ville att mina barn skulle kunna växa upp i en sådan miljö, den fanns när jag var barn men försvann för att judar assimilerade sig." slut citat
källa(se länk)
https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/han-ska-radda-sd-fran-bjorn-soders-villfarelser/

Han har även skrivit böcker(se länk) där hans Sverigeförakt lyser igenom och han visar tydligt sina tankar om vad Sverige är i hans ögon, låter det som en god representant för en tankesmedja för ett parti som målar upp en falsk bild om att de ser till landets bästa? och då är han invald i deras förtroenderåd.
https://www.bokus.com/bok/9789177031338/kalle-anka-pa-kraftskiva-berattelser-fran-landet-utan-kultur/

i hans pocketbok skriver han följande, citat "Oräkneliga utländska influenser har format vad som idag är unikt för Sverige. I svenskheten möts det uråldriga och det hypermoderna. Vårt samhälles majoritetskultur är på samma gång både ursvensk och mångkulturellt.
I Kalle Anka på kräftskiva söker Dan Korn strid både med dem som vill göra svenskheten till ett vapen för att bekämpa andra kulturer och med dem som vill beröva invandrare de fantastiska möjligheter till integration som den svenska kulturen de facto utgör."
slut citat.
Lyssna gärna på hans syn på saker och ting i denna intervju(se länk)
https://www.youtube.com/watch?v=7v8cBNXA74g

Han vurmar för en massimmigration och pratar varmt om mångkultur samtidigt som han ska sitta i en tankesmedja som påstås arbeta för Sverige.

Han är svenskfientlig och vill inte göra gott utan hans agenda är något helt annat.
Men du kanske är för en förstörelse av Sverige som målar upp denna sionist som en hjälte?!
Att SD ökar i opinonsundersökningarna är fullständigt horribelt och trots att fler och fler får reda på hur maktförhållanderna inom partiet så röstar man likväl SD! Det är för mig helt obegripligt att folk lägger sin röst på ett parti som är så destruktivt för Sverige, trots det tror jag att SD kommer att öka i mätningarna och tillslut kommer dom få inflytande i svensk politik.
Om vi säger så här: som fiende till judiska maktanspråk tycker jag själv att det är förkastligt att Dan Korn är med och skissar på en plan för hur SD ska nå ut till grupper som inte tillhör deras naturliga målgrupp. Dan Korn är mycket riktigt sionist och judisk nationalist. Hans syfte med att ingå i Oikos är han själv helt öppen med: att styra in partiet på en mindre "farlig" väg. Jag har behandlat detta i flera andra trådar, så jag tror att du missförstår mig. Det jag menar med "klippt och skuren" är att han förefaller passa som hand i handske givet Mattias Karlssons planer på ett brett, medborgarskapsnationalistiskt parti. Det är ju uppenbarligen även detta Dan Korn vill, så det är naturligt att de funnit varandra.

Med "superjudisk" menar jag helt enkelt att han är ofantligt mån om att vårda sin judiska identitet och sina judiska ideal. Han tycks ogilla det Björn Söder sa om att det inte går att vara jude och svensk. Dan Korn tycker tvärtom, om jag förstår Korn rätt. Han säger dessutom att muslimer inte är då farliga, vilket jag tolkar som att han tror att det går att göra folk av dem om man behandlar dem som "svenskar".

Jag själv har aldrig röstar på SD och kommer aldrig göra det. Dels p.g.a. fixeringen vid Israel, och dels p.g.a. SD:s öppna svenskhet.
2020-02-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror det är ett historiskt misstag att inte kräva ministerposter. Jag ser framför mig hur Moderaterna får allt beröm för att Sverige äntligen stänger gränsen och börjar skicka hem araberna samtidigt som SD alltmer uppfattas som en onödig blindtarm. Moderaternas strategi är just precis detta, att förändra sin politik i riktning mot SD (och mena allvar med det) så att SD inte längre anses behövas. Det är en existentiell kamp för M för om SD normaliseras så kan väljarna dra slutsatsen att det är M som inte behövs längre.

Det är främst detta som är skälet till att M inte vill ha med SD i regeringen, inte att de är rädda för SD-baciller.
Tycker inte riktigt det rimmar med hur det brukar gå för regerings- kontra stödpartier.

Sedan valet har sossarna rasat 5 PE medan stödhjulet C har klarat sig kvar helskinnade nästan exakt i nivå med valresultatet (-0,2 enl val.digital).

Dansk Folkeparti har alltid hållit sig utanför regeringssamarbete med V. I valet då samarbetet inleddes (2001) fick de 12,0. De var stödparti i 10 år efter det och fick resultaten 13,3, 13,9 och 12,3. Efter en paus då sossarna regerade återkom DF med skrällen 21,1, större än regeringspartiet V. Det var först 2019 som det kom nån sorts genomklappning när de bara fick 8,7.

Det kan jämföras med Sannfinländarna som chockrasade från 17,6 till 9,0 två år efter de inlett regeringssamarbete. Eller Fremskrittspartiet i Norge som var ett 22-23%-parti i valen 2005 och 2009 men som fått nöja sig med 15-16% sedan de blev del av regeringen. Under 2019 var de nere och kröp så lågt som 9%. Efter att de klev av regeringen i januari har de blixtsnabbt skuttat tillbaka upp till runt 15%.

Så jag tvivlar på att SD skulle hamna i M/KD-skugga som stödparti, det är nog snarare den som har regeringsansvaret som får ta stryk. Tänk dig t ex att istället för en kallsvettig Billström så ska migrationsminister Jomshof sitta i TV och förklara varför invandringen ökar under SD-styre. "Ja öh heheh alltså vi har ju inte riktigt kommit igång öhhh våra åtgärder har inte ömmm hunnit sätta sig och ehhhh vi siktar på lägre tal nästa år öhhhh vi har tillsatt en utredning som ska titta på host ähum hur vi ska kunna lämna öhhhh det här avtalet vi har med ummmmm..."
2020-02-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tycker inte riktigt det rimmar med hur det brukar gå för regerings- kontra stödpartier.

Sedan valet har sossarna rasat 5 PE medan stödhjulet C har klarat sig kvar helskinnade nästan exakt i nivå med valresultatet (-0,2 enl val.digital).

Dansk Folkeparti har alltid hållit sig utanför regeringssamarbete med V. I valet då samarbetet inleddes (2001) fick de 12,0. De var stödparti i 10 år efter det och fick resultaten 13,3, 13,9 och 12,3. Efter en paus då sossarna regerade återkom DF med skrällen 21,1, större än regeringspartiet V. Det var först 2019 som det kom nån sorts genomklappning när de bara fick 8,7.

Det kan jämföras med Sannfinländarna som chockrasade från 17,6 till 9,0 två år efter de inlett regeringssamarbete. Eller Fremskrittspartiet i Norge som var ett 22-23%-parti i valen 2005 och 2009 men som fått nöja sig med 15-16% sedan de blev del av regeringen. Under 2019 var de nere och kröp så lågt som 9%. Efter att de klev av regeringen i januari har de blixtsnabbt skuttat tillbaka upp till runt 15%.

Så jag tvivlar på att SD skulle hamna i M/KD-skugga som stödparti, det är nog snarare den som har regeringsansvaret som får ta stryk. Tänk dig t ex att istället för en kallsvettig Billström så ska migrationsminister Jomshof sitta i TV och förklara varför invandringen ökar under SD-styre. "Ja öh heheh alltså vi har ju inte riktigt kommit igång öhhh våra åtgärder har inte ömmm hunnit sätta sig och ehhhh vi siktar på lägre tal nästa år öhhhh vi har tillsatt en utredning som ska titta på host ähum hur vi ska kunna lämna öhhhh det här avtalet vi har med ummmmm..."
Ok, så varför är Moderaterna så pigga på att regera utan SD då? Är de självmordsbenägna?

Eller handlar det om att när folk ser att Sverigedemokratiska ministrar kan ta ansvar för landet på ett alldeles utmärkt sätt och genomföra den politik som väljarna har efterfrågat i femtio år så finns det inte längre något skäl att rösta på Moderaterna om man inte tycker att skattekvoten är den enda politiska frågan?

Sedan tycker jag inte SD ska jämföra sig med nyliberala skitpartier i Norge och Danmark. Det finns bättre förebilder i Europa som klarat sig betydligt bättre av att få regeringsansvar.
2020-02-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ok, så varför är Moderaterna så pigga på att regera utan SD då? Är de självmordsbenägna?

Eller handlar det om att när folk ser att Sverigedemokratiska ministrar kan ta ansvar för landet på ett alldeles utmärkt sätt och genomföra den politik som väljarna har efterfrågat i femtio år så finns det inte längre något skäl att rösta på Moderaterna om man inte tycker att skattekvoten är den enda politiska frågan?

Sedan tycker jag inte SD ska jämföra sig med nyliberala skitpartier i Norge och Danmark. Det finns bättre förebilder i Europa som klarat sig betydligt bättre av att få regeringsansvar.

Därför att M inser att den enda realistiska vägen till regeringsmakten är en riksdagsmajoritet för Schrödingers konservativa block och att det är enklare att locka över väljare från den andra sidan om de markerar viss distans till SD.
2020-02-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Därför att M inser att den enda realistiska vägen till regeringsmakten är en riksdagsmajoritet för Schrödingers konservativa block och att det är enklare att locka över väljare från den andra sidan om de markerar viss distans till SD.
Moderaterna får alla sina nytillkomna väljare från SD. Det är bara SD som tar väljare från vänstern. Moderaterna har insett att deras enda chans att växa under överskådlig framtid är att kannibalisera på SD. SAMTLIGA deras politiska utspel de senaste två åren har adresserats till SD-väljare.
Senast redigerad av Friherr 2020-02-29 kl. 19:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in