2020-02-29, 18:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Om CA skjuter den svenske statsministern? Ja i så fall är det dessa 3 alternativ de mest rimliga, eller de alternativ som spontant dyker upp i tankarna.

Sedan finns det fler alternativ för vapnet förstås, om vi vill komplicera det hela och utgår från att människor inte alltid agerar logiskt eller människor är ibland dåliga på att ljuga o.s.v.:

4. CA skjuter statsministern, och säljer senare vapnet till någon precis som han påstått, ca 1992. T.ex till någon kriminell med kontakter utomlands. Tanken med en sådan affär skulle kunna vara att CA både tjänar en slant vid försäljning och vapnet "försvinner" då det hamnar i händerna på någon liga i mellanöstern eller annan region där polisen troligen inte hittar vapnet i första taget. Lite märkligt att göra en sådan chansning dock för att tjäna den lilla slanten, osannolikt alternativ.

5. CA säljer vapnet till någon kriminell tidigare, strax innan statsministermordet, för att tjäna snabba pengar om han befinner sig i ekonomisk knipa etc. Köparen använder sedan vapnet för det smutsiga ändamålet att skjuta statsministern. Då uppstår en komplicerad situation för CA: han har tidigare utryckt negativa åsikter om statsministern och CA:s tidigare vapen är på drift bland kriminella under mordnatten. Nu riskerar han att hamna i en knipa och bli anklagad för nåt han inte gjort. Detta gör att han efter statsministermordet kanske undviker kontakt med polis och ljuger om vapenförsäljningen och liknande. Han säger att han sålt vapnet under 1990-talet men vapnet såldes i verkligheten långt tidigare.

4. Att gå på café opera och sen sälja vapnet är mot CA:s rutiner och moral.

5. Rätt osannolikt att den som råkar stämma mest in på gärningsmannaprofilen har råkat sälja sitt vapen till den riktiga mördaren.

Så CA har sålt vapnet innan mordet. Blir nu orolig att vapnet användes för att mörda Palme. Kommer då på lögnen att han sålde den 1992? Underförstått erkänner han att han hade vapnet 28 feb 1986. Det är en lögn som inte skyddar honom alls.
Citera
2020-02-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Fair enough! =)

Finns det något som tyder på at GM inte kom norrifrån på Sveavägen? Åtminstone de sista 20-30 metrarna?

Återigen beror det på om man tror mest på de allra första förhören (som jag föredrar att göra), eller de senare när vittnena börjar bre ut sig...

Det finns väl ingen som sett GM komma norrifrån på Sveavägen eller från något annat håll heller. Han kan t ex lika gärna kommit trappan ned från Malmskillnadsgatan eller från Luntmakargatan och ställt sig där o väntat in Paret Palme.
Citera
2020-02-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Sant, men alla centrala vittnen vid BP blev synade av andra vittnen. Utom SE. Trots att han var så nära BP, så nära i tid.
Det känns som man har viss koll över de som passerade paret Palme under sista delen av promenade, och alla som var i direkt närhet till Palme när skotten avlossades, dvs typ att Anders B gick precis bakom.

Men man har väl inte vittnesmål på exakt vilka som befann sig 100 meter fram/bak på Sveavägen när skotten avlossades. Eller?
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-02-29 kl. 18:19.
Citera
2020-02-29, 18:17
Medlem
Citat:
Köper allt detta, inte alls orimligt. Men varför såg inte ngn honom mitt framför ett upplyst skyltfönster?
Vittet IM såg en man vid det där skyltfönstret. Den mannen gick sen upp bakom makarna P och sköt
Problemet är att det är vid ett förhör två veckor efter mordet. Av förhöret med IM från mordnatten framgår det inte var GM kom ifrån.
Citera
2020-02-29, 18:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sant, men alla centrala vittnen vid BP blev synade av andra vittnen. Utom SE. Trots att han var så nära BP, så nära i tid.

Han kanske inte är en centralt vittne? Han kanske var framme vid Palme en dryg minut efter mordet, vilket är det mest sannolika om man ser till hans egen story.

Vittnet Per Vallien. Nämns han i något annat förhör än sin systers?

NF finns inte med i nån annans förhör
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-29 kl. 18:24.
Citera
2020-02-29, 18:29
Medlem
Ta följande info för vad ni vill. Jag lägger in detta och sedan lämnar jag.

Palmegruppen har en "sak" i sin utredning som de är glada att TP inte lyckades gräva fram till sin bok. Denna "sak" är förhören med AK.

Utöver detta så har KP efter många samtal med SE vapensamlande grannes hustru kartlagt vapensamlarens förehavanden under mordkvällen.

Till detta har de också helt omvärderat vittnesmålet ifrån IM samt NF. KP har kunnat fastsälla vad som är rimligt att anta hände vid reklampelaren.

Palmegruppen kommer att redovisa sina slutsatser någon gång i början av maj.
Citera
2020-02-29, 18:29
Medlem
silferfiskens avatar
Sant. Eller så handlade han i ett uppjagat tillstånd och när adrenalinet la sig slog verkligheten till med full kraft. Därav hans tillstånd när han kommer tillbaka till Skandia och försöker prata med väktaren. Men vem vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Granskar man vad SE-teorin säger om SE som person så har han inga känslor. Allt som handlar om mordet kräver att SE är iskall och beräknande. Det fungerar inte så.
Citera
2020-02-29, 18:32
Medlem
Man kan göra ett experiment själv när man är ute på stan nån kväll framöver: ställ er i en liknande situation som IM och försök kartlägga alla personer som befinner sig på en viss gata.
Titta bort under några sekunder för att simulera att ni tappar uppmärksamheten.
Observera sedan gatan igen och fundera på om ni nu med säkerhet kan redogöra exakt för var de personerna ni såg tidigare nu har förflyttat sig. Har det tillkommit nya personer? Har några personer bytt promenadriktning?

Jag har själv provat detta och insåg att jag inte alls kunde hålla reda på vem som var vem.
Först såg jag en grupp på 3 personer komma gående i riktning söderut, efter jag tittat bort en stund och återigen börjar observera ser jag nu att det är totalt 4 personer på gatan varav 2 går norrut, 1 står still och 1 går söderut.
Jag inser att jag inte kan vara säker på vilka av dessa som var den trio jag såg tidigare och vem som är nytillkommen.

Försök beskriva kännetecken på alla personer ni såg. Kön, kläder, ålder, annat.
Gärna 10 minuter efteråt.
Jag kunde inte vara säker på nånting... av de 3 personer jag såg gåendes söderut tror jag att det fanns en kvinna. Men jag minns inte heller om jag kan garantera att de 2 andra var män. Vad de hade på sig? Skulle gissa på "mörka, halvlånga jackor" - men har ärligt talat ingen susning.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-02-29 kl. 18:50.
Citera
2020-02-29, 18:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
SE påstår att en ung man blir förhörd, men att denna polis inte vill ha SE:s uppgifter.

Men vittnet Anders Erssons redogörelse för hans egna agerande på platsen är väldigt lik den historia SE drar gör vakterna. Hjälpte till lägga i framstupasidoläge. Pratade en del med LP.

Jag tror SE blev förnärmad och stal storyn
Citera
2020-02-29, 18:39
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det känns som man har viss koll över de som passerade paret Palme under sista delen av promenade, och alla som var i direkt närhet till Palme när skotten avlossades, dvs typ att Anders B gick precis bakom.

Men man har väl inte vittnesmål på exakt vilka som befann sig 100 meter fram/bak på Sveavägen när skotten avlossades. Eller?

SEs skyltfönster är mellan sveavägen 44 och BP, betydligt närmare än 100m.
Edit: 30-40m.
Senast redigerad av argusmaximus 2020-02-29 kl. 18:47.
Citera
2020-02-29, 18:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE påstår att en ung man blir förhörd, men att denna polis inte vill ha SE:s uppgifter.

Men vittnet Anders Erssons redogörelse för hans egna agerande på platsen är väldigt lik den historia SE drar gör vakterna. Hjälpte till lägga i framstupasidoläge. Pratade en del med LP.

Jag tror SE blev förnärmad och stal storyn
Tror samma. SE har stulit andras sysslor och gjort dem till sina. Helt naturligt att bli förnärmad när man inte får någon bekräftelse då, eftersom det enbart är bekräftelse man söker.
Citera
2020-02-29, 18:42
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Man kan göra ett experiment själv - om ni går på Sveavägen nån kväll framöver ställ er på platsen där IM stod, på 40 meters avstånd, kolla runt lite på gatan och försök håll koll på exakt vilka personer som går där.
Kolla sedan på nånting annat en stund, ta därefter en överblick över Sveavägen igen och se ifall ni kan hålla reda på exakt vart de personerna har förflyttat sig och se ifall ni kan vara säkra på att ni kan placera alla de personer ni såg tidigare - eller om ni blir osäkra på ifall det kan vara nån ny person som har dykt upp under tiden.

Jag har gjort det själv nån gång och blivit sjukt osäker på vem som var vem.
Jo visst, man får ta vittnesuppgifter för vad de är. Opålitliga. Framförallt om man bara utgår från en person. Är ju därför många resonemang här blir absurda när de inte bygger på samstämmiga uppgifter som visar på samma eller delvis samma sak. Någon påstår något och någon annan menar att det inte kan vara så på grund av att han och hon såg något annat. Herregud, alla svenskar trodde ju fram tills för ett par år sedan att de minsann med bestämdhet hört Arne Hegerfors säga ”det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk”

Förutom kulorna finns väl ingen ren fakta/teknisk bevisning så då får vi väl hålla på så här.

Längtar sååå till sommaren.
Senast redigerad av ArneIII 2020-02-29 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in