Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Jag har försökt med den tanken också. Men för att få ett sådant beteende att bli logiskt måste man skala bort all psykologi och se SE som en maskin. Var fanns hans oro?
Håller med, överlag är det svårt att få ihop SE som mördare om man ser saker ur ett mänskligt perspektiv.
De som hävdar teorin att han skulle ha smitit ut bakvägen och varit vid grand för att sedan komma tillbaka, stämpla ut för att sedan skjuta Palme, svara på detta. Skulle en människa i en sådan situation stanna och småprata med en vakt helt lugnt innan han går ut och knäpper en statsminister? Vilken anspänning föreligger inte om du snart ska knäppa någon? Vakten märkte inget speciellt med honom när de pratade om hans förestående semester. Detta gäller även om han fått meddelande att han var på väg.
De som hävdar teorin att han av en slump stött på Palme med en revolver i fickan och skjutit. Svara på detta, skulle någon som "slumpmässigt" skjutit en statsminister verkligen helt kallt återvända till sin arbetsplats direkt eller skulle han avlägsna sig så långt bort som möjligt? Jag vet att jag säkerligen gjort det senare även om det förra kanske är smartare, men gör människor så?
Det har egentligen inte framkommit något som pekar på att SE skulle vara en extrem människa, lite udda kanske, men på det stora hela en "Svensson".
SE som mördare funkar i en Agata Christie deckare, men inte i verkligheten.