Citat:
Ursprungligen postat av
TheTrickster
SE:s ganska noggranna redogörelse för hur han går fram till skyltfönstrena för att få ljus så han kan sitt armbandsur med mörk urtavla känns krystat. Vad för slags klocka hade SE? Inte självlysande visare iallafall. Varför kolla klockan när han har så kort gångavstånd. Det fanns väl en klocka vid utpasseringen. Ingen skulle väl småsnacka med nån ointressant väktare några minuter när man ska med sista tunnelbanan till Täby. Det finns uppgifter om att GM har setts vänta vid något skyltfönster. Han kände ett behov av att förklara sitt beteende förstås.
Jag finner inte något av detta speciellt anmärkningsvärt.
1. Bara för att man ska passa sista tåget betyder det inte att man har brådis. Man kan stanna och prata med folk.
2. Om man pratat med någon och sen går vidare mot tunnelbanan är det ganska naturligt att man dubbelkollar klockan - detta oavsett om man har brådis eller inte. Man vill bara se om det kanske råkat gå mer tid än man trodde under samtalet.
3. Går man på Sveavägen sent på kvällen och ska avläsa en urtavla är det såpass nära till hands att använda ljuset från ett skyltfönster. Det spelar alltså ingen roll om man har självlysande visare eller ej - det blir lättare att läsa siffrorna på tavlan med lite ljus.
Om SE hade gått omvägar för att hitta ett skyltfönster - då hade det kunnat vara suspekt.
Men under nuvarande förhållande låter allt ganska normalt.
Jag har själv gjort ungefär samma grej väldigt nyligen att jag varit på väg mot sista avgången, ändå snicksnackat med någon, och sen gått och kollat klockan flera gånger på vägen till tuben trots kort avstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Ditt resonemang håller inte eftersom SE tjatade sig till exponering flera veckor efter mordet, när det som han själv säger "inte fanns något intresse från polisen överhuvudtaget".
Bara för att polisen va ointresserade av att höra hans egen berättelse i mer detalj så betyder inte det att de inte utredde honom.
Polisen pratade ju med vakter i Skandiahuset i nära anslutning till mordet - och sen återkom de för fler förhör i juni 1986.