2020-02-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De som är i riskzonen för ett luftvägsvirus är äldre, multisjuka och personer med andra åkommor exemplvis kol eller nedsatt lungförmåga.

Att plocka enstaka fall utan koll för att på så sätt försöka föklara något är helt faktalöst.
Det är ju det jag skriver. Bland annat en ung och vältränad tjej har dött av viruset och det vore intressant att veta varför.
Citera
2020-02-29, 16:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippez
Vad tror ni händer om ungefär tre-fyra veckor? Om det fortsätter som det gör nu.
Borde vi börja att bunkra?

El, vatten, avlopp o drivmedel är inget problem.

Vissa läkemedel kan bli ett problem då mycket tillverkas i kina, om inte själva det färdiga preparatet så mycket av beståndsdelarna. Är man veroende av vissa läkemedel så prata med din läkare. Se till att du har marginaler.

När det kommer till mat så lär inte svält uppstå. Men livsmedelsbrist kan uppstå o som följd ransonering. Den kloke tar det säkra före det osäkra o ser till att alltid frys o kyl är fyllda, samt att det finns torrvaror hemma för minst ett par veckor.

Man bör komma ihåg att är epidemin väl över oss så kanske man inte är så sugen på att gå och handla i butiken. Speciellt utan skyddande andsiktsmask.

Annat som kan vara bra att bunkra upp ifall det likt i kina blir karantän är: toapapper, diskmedel, tvål, schampo, tvättmedel, klorin
Etc.
Citera
2020-02-29, 16:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
1918 och fram till 1950 fanns inte vare sig metoder eller mediciner så jämförelsen är inte ens möjlig att göra. Därtill kommer att medellivslängden 1930 var 60 år och nu är den över 80 år. Det innebär att människor i sig själva är oerhört mycket bättre rustade rent fysiskt nu.

Den som jämför med spanska sjukan har en skruv lös. Jag har en skruvmejsel över om någon vill låna.

Helt fel. Det här har smittat mycket snabbare än Spanska sjukan har, det har oxå en högre dödlighet, när man jämför avklarade fall, även med vården inräknad.

Med tanke på att 20% behöver respirator här, något som inte ens fanns 1920, så kan vi räkna med att denna sjukdom, 1920, hade dödat många fler än Spanska sjukan gjorde. Dessa 20% hade ju dött då, och kommer även dö idag om de inte har tillgång till respirator. Första 100 platserna kommer få det i Sverige. Blir alla sjuka, så blir det 2 miljoner som kommer dö ungefär(i Sverige).

Mitt tips är därför: Bli inte sjuk. Utsätt dig inte i onödan för hostande människor, eller allmänna miljöer.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-29 kl. 16:05.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det är ju det jag skriver. Bland annat en ung och vältränad tjej har dött av viruset och det vore intressant att veta varför.

Hur vet du att det är en ung vältränad tjej som dött?

För några år sedan dog unga vältränade orienterare oförklarligt. Enstaka fall är enstaka fall.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Three more patients in England have tested positive for coronavirus, bringing the total number of UK cases to 23, says chief medical officer Professor Chris Whitty.

Prof Whitty said two of the patients had recently returned from Italy and the other one from Asia.

Källa: Sky News
Citera
2020-02-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det finns inget slut på detta biovapen, det bara kommer, igen och igen, tills du dör! Smyger omkring på fabriken, och torterar dig med tuggummivåld.

Jag skrattar inte längre!

Vem skall man nu lita mest på? Folkhälsomyndigheten, FlashBack eller Nationalteatern?
Citera
2020-02-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Var hände det? Hur vet du att hon var vältränad?
Citera
2020-02-29, 16:04
Medlem
Citat:
1918 och fram till 1950 fanns inte vare sig metoder eller mediciner så jämförelsen är inte ens möjlig att göra. Därtill kommer att medellivslängden 1930 var 60 år och nu är den över 80 år. Det innebär att människor i sig själva är oerhört mycket bättre rustade rent fysiskt nu.

Den som jämför med spanska sjukan har en skruv lös. Jag har en skruvmejsel över om någon vill låna.
Här får du några skruvbollar till din skruvmejsel. Hit it boy.

Indien, Afrika och Mellanöstern har fantastiskt bra och effektiva sjukvårdsresurser som räcker till deras befolkningar.
Citera
2020-02-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Du har inte tänkt på att Löfvén, Trump och Tegnell har lite bättre information om denna smitta än du har? Det kanske inte är värre än en vanlig influensa? Hittills ser det ju till och med bättre ut än vanligt i Sverige vid denna årstid.

Är du dum på riktigt? Det har minst 20ggr mer dödlighet och vid en större pandemi när sjukvården fullständigt kollapsar kan du nog räkna med 5-10% som vi ser i Iran som exempel.
Citera
2020-02-29, 16:06
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Du har inte tänkt på att Löfvén, Trump och Tegnell har lite bättre information om denna smitta än du har? Det kanske inte är värre än en vanlig influensa? Hittills ser det ju till och med bättre ut än vanligt i Sverige vid denna årstid.

Tvärtom, jag är fullständigt övertygad att jag har både mer och bättre information än någon av dem har, t.om än alla de 3 clownerna tillsammans.
Citera
2020-02-29, 16:06
Avslutad
Citat:

Du har inte tänkt på att Löfven, Trump och Tegnell är politiker respektive politiskt styrda? Och att dessa kanske inte anser att det viktigaste i första hand är att förse lilla dig med all viktig information som dessutom potentiellt skulle kunna orsaka rädsla och kaos i samhället? ( t.ex. skulle det överbelasta vården med folk som blir paranoida och vill testas, samt få folk att länsa butiker samtidigt osv).

Nej min lilla vän, jag tror inte politiker är de första du ska lita på i den här frågan... Lyssna istället på vad fristående virologer, doktorer m.m. går ut och säger om detta virus. Finns fullt med bra information från t.ex. sådana som Dr. John Campbell, Neil Ferguson samt Björn Olsen i Sverige.

Även Kinesiska läkare finns bra info från.
Citera
2020-02-29, 16:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Här får du några skruvbollar till din skruvmejsel. Hit it boy.

Indien, Afrika och Mellanöstern har fantastiskt bra och effektiva sjukvårdsresurser som räcker till deras befolkningar.

Jaha, vad vill du säga med det då?

Ett virus är ett virus och det är inte medicin som botar virus, det är kroppens självläkande förmåga. Folk är mycket friskare idag än 1918 och lever under helt andra villkor. Inte bara sjukvården är bättre, friskvården är oändligt mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in