2020-02-29, 14:28
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
//

Det är inte likt LJ, däremot stämmer det på SE. Det är först den 27 april LL börjar prata om blå täckjacka: men då har den blå täckjackan valsat länge i medierna, kanske som ett resultat av att LP misstog vittnet AB för mördaren.

Det är på pricken likt LJ och inte alls SE förutom detaljen om jackan. Chevamannen har ändrat sig så många ggr sedan dess att han inte är trovärdig som vittne.
Trovärdiga vittnen som IM, ZA och YN beskriver den mest sannolika GM annorlunda, läs deras förhör från 1986.
Citera
2020-02-29, 14:30
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, CA sköt sig i huvudet med ett jaktgevär i Augusti 2008 när Polisen knackade på dörren till hans lägenhet.
Men anledningen till varför Polisen var på besök var inte p.g.a palmemordet utan därför att CA:s bror ringt dem och varit orolig för denne eftersom han blivit deprimerad.
Så jag drar inte för stora kopplingar mellan självmordet och palmemordet.

Det finns dock mycket annat som talar för CA som eventuell GM:

*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.

*Ägde den enda licensierade magnumrevolver i sthlm. som inte provskjutits.

*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.

*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han varit medveten om.

*Hade före mordet köpt in samma typ av ovanliga kulor som använts vid mordet.

*Förlorade en förmögenhet dagen före mordet när regeringen Palme höjde skatten på aktievinster, vilket fick börsen att rasa.

*Hade inget alibi för hela morddagen. Hade inget jobb. Sa han var sjuk denna dag (medans hans anhöriga sa han var frisk)

*Bodde i Vasastan. 15 min. att springa dit från mordplatsen.

*Sågs vid konditori snett över mordplatsen vid varje årsdag för mordet. Besökte konditoriet tusentals gånger efter mordet enligt personal. De var rädd för hans "stirrande blick"

*Hade tidigare skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades.

*Anhöriga kunde inte diskutera Palme, det "låste sig" för honom.

*Dömd för misshandel av grannens hund.

*Asocial, inga vänner, ingen partner.
Kulorna var av samma typ men inte från samma batch som kulorna som hittades om det nu är rätt kulor. Vilket man inte har kunnat fastslå helt, eftersom de tvättats och skadorna på dem stämmer inte helt med förloppet. Det är alldeles för mycket som stämmer för övrigt men man hittade väl aldrig något riktigt bindande bevis som skulle hålla för ett åtal. Hasse Aro verkar ganska övertygad att det är han och jag ser inte det som uteslutet. Det finns teknisk bevisning så kanske man har hittat hans DNA på Palmes kläder, även om det är långsökt.
Citera
2020-02-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, CA sköt sig i huvudet med ett jaktgevär i Augusti 2008 när Polisen knackade på dörren till hans lägenhet.
Men anledningen till varför Polisen var på besök var inte p.g.a palmemordet utan därför att CA:s bror ringt dem och varit orolig för denne eftersom han blivit deprimerad.
Så jag drar inte för stora kopplingar mellan självmordet och palmemordet.

Det finns dock mycket annat som talar för CA som eventuell GM:

*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.

*Ägde den enda licensierade magnumrevolver i sthlm. som inte provskjutits.

*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.

*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han varit medveten om.

*Hade före mordet köpt in samma typ av ovanliga kulor som använts vid mordet.

*Förlorade en förmögenhet dagen före mordet när regeringen Palme höjde skatten på aktievinster, vilket fick börsen att rasa.

*Hade inget alibi för hela morddagen. Hade inget jobb. Sa han var sjuk denna dag (medans hans anhöriga sa han var frisk)

*Bodde i Vasastan. 15 min. att springa dit från mordplatsen.

*Sågs vid konditori snett över mordplatsen vid varje årsdag för mordet. Besökte konditoriet tusentals gånger efter mordet enligt personal. De var rädd för hans "stirrande blick"

*Hade tidigare skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades.

*Anhöriga kunde inte diskutera Palme, det "låste sig" för honom.

*Dömd för misshandel av grannens hund.

*Asocial, inga vänner, ingen partner.

Håller med om de första raderna i inlägget, man ska inte dra för stora kopplingar mellan palmemordet och det spektakulära självmordet. Jag menade bara att det var ett intressant beteende det där att rusa iväg och hämta geväret och ladda det och sedan omedelbart skjuta skallen av sig när en polis dyker upp. Även en fantastisk detalj det där med den sönderskjutna tv:n, om det verkligen var så det gick till. Explosivt beteende. Verkar ju helt psyko, en riktigt galen snubbe. (Obsevera att det senare bara är en personlig åsikt, absolut inte en professionell psykologisk analys.)

Om CA sålt en magnumrevolver till någon "okänd knarkare" etc så är det intressant för utredningen kanske. Om försäljningsdatumet inte stämmer och revolvern såldes fram till och med feb 1986 så kan köparen eventuellt ha använt den vid palmemordet.

Men övrig text i inlägget ovan är huvudsakligen snömos. Inte särskilt stor betydelse att CA bott inom 15 min från mordplatsen t.ex. eller att vederbörande besökt ett konditori. Det är många tusentals människor som har bott och/eller jobbat och fikat i området.
Citera
2020-02-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Struntprat, du anpassar vittnesmålen efter dina preferenser. Chevamannen säger runt 180 cm och beskriver en i övrigt helt identiskt person med LJ, läs vittnesförhören från 1986.
Längden är dessutom ganska egalt, det är svårt att uppskatta vid normala förhållanden och ännu mer så i mörker.
185-190 när han får berätta själv utan att någon annan tolkar vad han säger, för då blir det inte alltid helt korrekt.
I förhöret 86 04 27 och i tingsrättsförhöret ger han mer precisa uppgifter, och relaterar mannen till sig själv som är drygt 190.
Men detta är ju inget att tjafsa om, eller hur?
LJ var bara 164 och befann sig på andra sidan byggbaracken 60 meter från platsen vid tillfället.
Citera
2020-02-29, 14:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
185-190 när han får berätta själv utan att någon annan tolkar vad han säger, för då blir det inte alltid helt korrekt.
I förhöret 86 04 27 och i tingsrättsförhöret ger han mer precisa uppgifter, och relaterar mannen till sig själv som är drygt 190.
Men detta är ju inget att tjafsa om, eller hur?
LJ var bara 164 och befann sig på andra sidan byggbaracken 60 meter från platsen vid tillfället.

Han är som sagt inte trovärdig som vittne och den enda som tjafsar här är du.
Citera
2020-02-29, 14:32
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
– Mördaren var barhuvad, kraftig hårväxt, mörkblå täckjacka, mörka byxor som var något korta för jag såg anklarna när han sprang. Och så hade han lågskor på sig.
https://static-cdn.sr.se/sida/images/3437/3651153_2048_1152.jpg
Jag känner igen nr 11 så det måste vara han
Citera
2020-02-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Är det någon som vet på vilka grunder Christer Andersson blev avskriven från utredningen?
Han är utredd för länge sedan. Visade sig vara mest typ" kolla här konstiga grejer" Det finns fler i liknade situationer med fet räcker inte att vara ickesosse bo i stan och äga ett vapen.

Idag är man dessutom ganska på det klara med att det ej är genomförbart ensam.

Bara amatörtyckare ser intresse i det. Ett kort tag när det var solklart för alla att CP inte var mannen återgick man till honom under någon vecka men mer vart det inte.
Citera
2020-02-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzerknacker89
Tror han menar att CA är mer lik CP än vad SE är, vilket jag håller med om.

Dock så är CA också lite lik SE, vilket blir lite av ett mindfuck.

CP-SE=helt olika varandra
CP-CA=Lite likheter finns
CA-SE=Ganska lika varandra

Fast vem som är lik CP eller ej kan väl lämnas därhän, nu när vi vet att "fantombilden" troligen inte hade med mordet att göra, och LP:s utpekande var högst problematiskt? Det finns inga trovärdiga vittnesuppgifter om hur GM såg ut i ansiktet. Bara beskrivningar av längd och klädsel.
Citera
2020-02-29, 14:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Kulorna var av samma typ men inte från samma batch som kulorna som hittades om det nu är rätt kulor. Vilket man inte har kunnat fastslå helt, eftersom de tvättats och skadorna på dem stämmer inte helt med förloppet. Det är alldeles för mycket som stämmer för övrigt men man hittade väl aldrig något riktigt bindande bevis som skulle hålla för ett åtal. Hasse Aro verkar ganska övertygad att det är han och jag ser inte det som uteslutet. Det finns teknisk bevisning så kanske man har hittat hans DNA på Palmes kläder, även om det är långsökt.

CA hade köpt fem patroner samma typ som mordkulorna. Om det vara samma batch vet man inte.

Kulan man hittade i väggen hos CA var av en annan typ har jag gör mig
Citera
2020-02-29, 14:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag känner igen nr 11 så det måste vara han

Det måste det vara. Jag har sett honom med en revolver
Citera
2020-02-29, 14:36
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han är utredd för länge sedan. Visade sig vara mest typ" kolla här konstiga grejer" Det finns fler i liknade situationer med fet räcker inte att vara ickesosse bo i stan och äga ett vapen.

Bara amatörtyckare ser intresse i det. Ett kort tag när det var solklart för alla att CP inte var mannen återgick man till honom under någon vecka men mer vart det inte.

Hur förklarar du att PU gav en polisman boendes i samma område som CA i uppdrag att hålla koll på honom så sent som 2008, strax innan CA tog sitt liv, din lögnaktiga pajas?
Senast redigerad av konstapel 2020-02-29 kl. 14:39.
Citera
2020-02-29, 14:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Intressanta gissningar av dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in