Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Ja, CA sköt sig i huvudet med ett jaktgevär i Augusti 2008 när Polisen knackade på dörren till hans lägenhet.
Men anledningen till varför Polisen var på besök var inte p.g.a palmemordet utan därför att CA:s bror ringt dem och varit orolig för denne eftersom han blivit deprimerad.
Så jag drar inte för stora kopplingar mellan självmordet och palmemordet.
Det finns dock mycket annat som talar för CA som eventuell GM:
*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.
*Ägde den enda licensierade magnumrevolver i sthlm. som inte provskjutits.
*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.
*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han varit medveten om.
*Hade före mordet köpt in samma typ av ovanliga kulor som använts vid mordet.
*Förlorade en förmögenhet dagen före mordet när regeringen Palme höjde skatten på aktievinster, vilket fick börsen att rasa.
*Hade inget alibi för hela morddagen. Hade inget jobb. Sa han var sjuk denna dag (medans hans anhöriga sa han var frisk)
*Bodde i Vasastan. 15 min. att springa dit från mordplatsen.
*Sågs vid konditori snett över mordplatsen vid varje årsdag för mordet. Besökte konditoriet tusentals gånger efter mordet enligt personal. De var rädd för hans "stirrande blick"
*Hade tidigare skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades.
*Anhöriga kunde inte diskutera Palme, det "låste sig" för honom.
*Dömd för misshandel av grannens hund.
*Asocial, inga vänner, ingen partner.
Håller med om de första raderna i inlägget, man ska inte dra för stora kopplingar mellan palmemordet och det spektakulära självmordet. Jag menade bara att det var ett intressant beteende det där att rusa iväg och hämta geväret och ladda det och sedan omedelbart skjuta skallen av sig när en polis dyker upp. Även en fantastisk detalj det där med den sönderskjutna tv:n, om det verkligen var så det gick till. Explosivt beteende. Verkar ju helt psyko, en riktigt galen snubbe. (Obsevera att det senare bara är en personlig åsikt, absolut inte en professionell psykologisk analys.)
Om CA sålt en magnumrevolver till någon "okänd knarkare" etc så är det intressant för utredningen kanske. Om försäljningsdatumet inte stämmer och revolvern såldes fram till och med feb 1986 så kan köparen eventuellt ha använt den vid palmemordet.
Men övrig text i inlägget ovan är huvudsakligen snömos. Inte särskilt stor betydelse att CA bott inom 15 min från mordplatsen t.ex. eller att vederbörande besökt ett konditori. Det är många tusentals människor som har bott och/eller jobbat och fikat i området.