2020-02-29, 11:27
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det där var jävligt intressant och sätter spridningstakten i en helt annan dager.
Inklusive spridningen här för det är ett välbesökt land från sverige.

Min tidigare fråga kanske har lite tyngd ändå där jag undrade om vi kan haft det här redan mitt januari och först när det börjar sökas efter fall så hittas de.

Om så lär det redan vara kört attt stoppa spridningen!

Jag tror att smittan har funnits längre i Kina och i övriga världen än vad som rapporterats.

Det sprider sig väldigt långsamt i början och de flesta har lindriga symptom och tror att det är förkylning eller influensa. Det är först när det är tillräckligt många som blir sjuka i lunginflammation som sjukvården börjar leta efter något annat. Sedan börjar smittspårning och då får vi en massa rapporterade fall.

Det är säkert många i Sverige och utomlands som redan haft Corona och tillfrisknat eller dött på äldreboenden. Folk dör på äldreboenden hela tiden och obduceras inte.
Det ska bli intressant och se hur många som dör i Sverige år 2020 jämfört med tidigare år.20 000 fler?

Sverige ligger nu sexa i Europa ligan efter Italien, Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbrittanien. Vi kommer att få se en rejäl ökning här också inom den närmaste månaden.

En av svenskarna har blivit smittad i Tyskland. Där finns garanterat mörkertal.

Massvis med svenskar har varit i norra Italien under sportlovet.

Många svenskar på Kanarieöarna den här årstiden och dit har smittan kommit med turister.

Många svenskar i Thailand också och de mörkar säkerligen sina siffror. Sen kan det vara så att viruset trivs sämre i värmen.

Jag läste nyss att Kanada fått ett nytt fall som nyligen varit i Egyptien. Hittills har Egyptien bara rapporterat ett fall, en kines. Jag antar att det finns en del svenskar som semestrar i Sinai den här delen på året.

Så svaret på din fråga är ja. Jag tror att vi har haft smittan i mitten på januari i Sverige. Det innebär att det kommer att bli väldigt svårt att stoppa smittspridningen men vi måste i alla fall försöka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det funkar inte riktigt så. Läs på lite, så kan vi ta en diskussion sen. Det är inte ens 1 miljon smittade i Kina där allt varit ur kontroll. Troligtvis blir inte ens 1000 pers i Sverige smittade och då är det 20 som dör som troligtvis ändå skulle dö om de fick vanliga influensan som fler än 1000 kommer få.

Ur kontroll? China har vidtagit historiska åtgärder. Aldrig tidigare har ett virusutbrott bekämpats som Kina har. De har satt en ny standard och det verkar fungera. Det är fan motsatsen till ur kontroll!
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
De nyheter som rapporteras som fejk behöver inte betyda att de är fejk.
Så håll käften nu ditt jävla troll.
Vad har du för agenda här?
Får du betalt?

Fortsätt posta alla länkar om viruset! Skit i trollen!

Varför ska jag hålla käften? Kan du förklara det? Varför kallar du mig för troll?

Om jag finner bevis för att något i tråden är fake så postar jag det. Varför upprörs du av det? Det finns faktiskt mycket faktagranskning ute på nätet. Men många tycks vara ointresserade av att försöka kolla upp sådan som verkar konstigt. Att svara med aggressivitet som du gör är…. märkligt. Minst sagt.

Dessa utsläpp som du med flera har sett som likbränningar är alltså fake. Det utesluter inte att det kremeras människor i Wuhan, men detta bildbevis kan vi lägga på sophögen.

Här har du en annan källa som punkterar samma fakebild, den bild som varit upp i tråden som bevis en fyra-fem gånger.

https://www.poynter.org/fact-checking/2020/hoaxes-about-the-coronavirus-are-now-trying-to-prove-human-extermination/
Citera
2020-02-29, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jadå det förstår jag, men tänker hur det gick med svininfluensan. Där var det massvaccinering på extremt kort tid.
Jag tror inte att vi kommer ha ett lyckat vaccin som skickas ut i april, men säger att chansen finns att det faktiskt blir lyckad och då kan det gå relativt fort.

Där fanns det redan förberett vaccin som fungerade mot liknande influensor. Mot coronavirus finns inga sådana. Stor skillnad.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jadå det förstår jag, men tänker hur det gick med svininfluensan. Där var det massvaccinering på extremt kort tid.
Jag tror inte att vi kommer ha ett lyckat vaccin som skickas ut i april, men säger att chansen finns att det faktiskt blir lyckad och då kan det gå relativt fort.

Och en sak folk inte tänker på är att den teknologiska och medicinska utveckling går bara framåt.

För hundra år sedan tog det 10 år + att hitta vaccin. För 20 år sedan tog det 5+ år och nu för tiden tar det något år.

Inom 10 - 20 år så kommer man kunna producera vaccin till vilken sjukdom som helst inom månader.

MÄNSKLIGHETEN GÅR FRAMÅT.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det smartaste är att sälja när de står på topp och sedan gå in igen när man någon gång ser att det har vänt. Precis innan pandemin började så hade vi all time high och vi har definitivt inte sett botten än.

Du måste vara miljardär. Varför hänger du på FB?
Citera
2020-02-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Asså va? Du är hjärndöd va? Du flummar ju bara. Är du sektledare?

Jag är inte den som skriver personliga påhopp utav oss och det är sådana med din inställning som inte kommer att bidra med någonting positivt till nuvarande situation.
Oavsett vilken utgång det blir på hela denna historien är det väldigt arrogant att tro att man som människa i dag, är oövervinnlig och odödlig. Hela den mentaliteten förstör allt i dess omgivning och vem vet, det kanske därför vi har ett pandemi på framfart just nu.
Citera
2020-02-29, 11:29
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Och en sak folk inte tänker på är att den teknologiska och medicinska utveckling går bara framåt.

För hundra år sedan tog det 10 år + att hitta vaccin. För 20 år sedan tog det 5+ år och nu för tiden tar det något år.

Inom 10 - 20 år så kommer man kunna producera vaccin till vilken sjukdom som helst inom månader.

MÄNSKLIGHETEN GÅR FRAMÅT.

Jag tror att vi går bakåt, men okej.
Citera
2020-02-29, 11:30
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag tror att vi går bakåt, men okej.

Tror? DET ÄR FAKTA. Haha, varför hänger alla miffon i den här tråden?

Varför sprider ni ert skit?
Citera
2020-02-29, 11:31
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Spanska sjukan tåg kål på 50-100 miljoner människor och hade en dödlighet på mellan 2-3 %.

"The World Health Organization estimates that 2–3% of those who were infected died (case-fatality ratio). It is estimated that approximately 30 million were killed by the flu, or about 1.7% of the world population died. Other estimates range from 17 to 55 million fatalities."

2018 var det alltså hundra år sedan vi hade det första fallet av spanska sjukan. Den härjade i omkring två år innan det började avta och hann under dessa två år ta kål på 2 % av jordens befolkning.

Det är en form av arrogans att inte lära sig från tidigare händelser som format vår värld och tro att dagens människa är på toppen av en hierarkisk stege där vi är överlägsna alla våra tidigare förfäder. Vi tror att vi kommit så långt upp på denna skala i och med vår tekniska utveckling och utvecklandet av den så kallade "vetenskapen", men i själva verket skiljer sig ingenting åt med nutidens människor jämfört med dåtidens människor, bortsett från olika värderingar baserat på tidsepoker.

Med detta sagt så bör alla här inne tänka steget längre och faktiskt inse vilken utveckling vi nu befinner oss i med Covid-19 och vilka konsekvenser det kommer att få på var och ens liv.
Var och en ansvarar för sig själv och det finns ingen regering som kommer att kunna ställas ansvarig för att just Du inte stod väl förberedd eller förstod vad som skulle komma.
Vi är människor och människor brister i sin förmåga att ta hand om varandra vid sådana här tider. Det positiva med det här är att mänskligheten kan få en lärdom av detta och förhoppningsvis hitta tillbaka till den försvunna medmänskligheten och solidariteten bland oss alla som bor och lever på denna planet.
Exakt, för att parafrasera Greta, vårt hus brinner, det är dags att agera NU!
Senast redigerad av eternussermo 2020-02-29 kl. 11:34.
Citera
2020-02-29, 11:31
Medlem
SuraStinas avatar
Nu ser listan alltså ut så här på smittade i Sverige 29/2 kl. 11.30:

Fall 1. Kinesiska kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping sedan januari. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset.

Fall 2. Göteborgsman ca 30 år smittad efter resa i Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg.

Fall 3. Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2.

Fall 4 Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2.

Fall 5 Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda, övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter. Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher som stängts ner. Kvinnan sades initialt vara intagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. Utländsk medelålders kvinna smittad i Iran, intagen på sjukhus i Stockholm.

Fall 8. Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning.

Fall 9. Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning.

Fall 10. Medelålders kvinna i Uppsala som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Sägs inte ha haft så mycket kontakt med andra sedan resan.

Fall 12- ej officiellt! Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig.

Avfärdade fall:
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien har testats negativa.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Citera
2020-02-29, 11:34
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Nu ser listan alltså ut så här på smittade i Sverige 29/2 kl. 11.30:

Fall 1. Kinesiska kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping sedan januari. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset.

Fall 2. Göteborgsman ca 30 år smittad efter resa i Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg.

Fall 3. Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2.

Fall 4 Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2.

Fall 5 Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda, övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter. Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher som stängts ner. Kvinnan sades initialt vara intagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. Utländsk medelålders kvinna smittad i Iran, intagen på sjukhus i Stockholm.

Fall 8. Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning.

Fall 9. Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning.

Fall 10. Medelålders kvinna i Uppsala som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Sägs inte ha haft så mycket kontakt med andra sedan resan.

Fall 12- ej officiellt! Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig.

Avfärdade fall:
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien har testats negativa.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Tack för din insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in