2020-02-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Och du påstod att det knappast förekommer någon underdiagnosticering med hänvisning till FHM’s riktlinjer och det faktum att >700 testats

Eftersom du inte fattar poängen med 5-6 av dem som rest in från de mest misstänkta områdena av de >700 testade hittills är tecken på att det tas mycket prover som visar sig vara vanliga förkylningar och ett fåtal som är "riktiga fall". Varför skulle antalet positiva från andra områden som inte har känd smittspridning visa på högre andel fall?
Citera
2020-02-29, 11:34
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Kan vi haft viruset här sedan början av januari?
Med vanliga influensasymptom och relativt låg smittspridning och det är först nu det börjar kontrolleras och synas?

Vart sjuk i mitten/slutet av januari efter träffat en bekant som varit i Italien och var förkyld, blev själv sjuk några dagar senare och hade det inträffat idag så hade jag garanterat blivit testat och isolerad, snuvig och rinnande näsa, hosta, kraftig sådan , feber och muskelvärk, tog en 5-6dagar innan det gav sig men först förra veckan så kändes kroppen hyfsat nornal igen, innan så var jag konstant trött och med känningar i musklerna när jag tränade och utan energi/snabbt trött.
Det jag minns mest är hostan, den var jobbig och för mig väldigt ovanlig, så mycket och ofta att nära började fråga om jag inte skulle kolla om jag fått lunginflammation.

Nåja, vanlig influensa eller ovanlig, jag vet inte..

Är försiktig men inte rädd, det som sker det sker, håller mig från folk och är försiktig i den kontakt jag måste ha men jag stänger inte in mig utan lever på ungefär som vanligt med den stora skillnaden att det jag äter hanterar ingen annan än jag, inget uteätande alltså och resor blir det inga de närmaste månaderna.

Vet några rätt högt i vårt samhälle som ändrat livsstil sen början av februari, stått över konferanser och slutat ha middagsmöten ute, jag följer deras exempel, känns som de vet mer än de säger.....

Du kan ha haft Corona men du kan också haft influensa. Det är en knepig influensa i år.
Citera
2020-02-29, 11:35
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Antal smittade i Sydkorea ökar med typ 25% om dagen. Om det skulle fortsätta på exakt samma sätt i en månad så skulle de ha 1,000,000 fall den 29e mars (3000 * 1.25^30).

Fast anledning till att det ökar så extremt är för att dom testat alla i den där sekten. När dom har testat klart där så lär siffrorna sjunka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De är ingen influensa. Är VIRUS, finns inget vaccin än som testats på människor.

Influensa är också ett virus.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Och en sak folk inte tänker på är att den teknologiska och medicinska utveckling går bara framåt.

För hundra år sedan tog det 10 år + att hitta vaccin. För 20 år sedan tog det 5+ år och nu för tiden tar det något år.

Inom 10 - 20 år så kommer man kunna producera vaccin till vilken sjukdom som helst inom månader.

MÄNSKLIGHETEN GÅR FRAMÅT.

Som sagt har man fortfarande inte hittat ett vaccin mot SARS (annat coronavirus) som kom 2002. Alltså ingenting på 18 år och det viruset var väldigt likt det vi står emot nu.

Så sluta snacka massa skit du inte har en aning om. Utbilda dig innan du kommer in här och skriker massa dumdristig goja.
Citera
2020-02-29, 11:36
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror att smittan har funnits längre i Kina och i övriga världen än vad som rapporterats.

En av svenskarna har blivit smittad i Tyskland. Där finns garanterat mörkertal.

Massvis med svenskar har varit i norra Italien under sportlovet.

Många svenskar på Kanarieöarna den här årstiden och dit har smittan kommit med turister.

Många svenskar i Thailand också och de mörkar säkerligen sina siffror. Sen kan det vara så att viruset trivs sämre i värmen.

Vore märkligt om vi inte får minst 10 till fall nästa vecka. Bara den coronasjuke som åkte tåg Stockholm-Göteborg, borde ha smittat 10 stycken.
Citera
2020-02-29, 11:37
Medlem
Greenskys avatar
[quote=justina|70471292]Pappa gjorde lumpen på femtiotalet så mycket kan ha hänt sedan dess, men hans blodgrupp står angiven på brickan.[/QUOTE

Jag gjorde lumpen 1984-85 och min blodgrupp står på min bricka.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Nu ser listan alltså ut så här på smittade i Sverige 29/2 kl. 11.30:

Fall 1. Kinesiska kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping sedan januari. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset.

Fall 2. Göteborgsman ca 30 år smittad efter resa i Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg.

Fall 3. Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2.

Fall 4 Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2.

Fall 5 Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda, övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter. Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher som stängts ner. Kvinnan sades initialt vara intagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. Utländsk medelålders kvinna smittad i Iran, intagen på sjukhus i Stockholm.

Fall 8. Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning.

Fall 9. Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning.

Fall 10. Medelålders kvinna i Uppsala som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Sägs inte ha haft så mycket kontakt med andra sedan resan.

Fall 12- ej officiellt! Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig.

Avfärdade fall:
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien har testats negativa.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Suveränt inlägg. Borde ligga i början av tråden för att vara lätt att uppdatera.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Som sagt har man fortfarande inte hittat ett vaccin mot SARS (annat coronavirus) som kom 2002. Alltså ingenting på 18 år och det viruset var väldigt likt det vi står emot nu.

Så sluta snacka massa skit du inte har en aning om. Utbilda dig innan du kommer in här och skriker massa dumdristig goja.

Men din idiot. DET HAR INTE VARIT ANGELÄGET ATT HITTA VACCIN MOT SARS.

Man satsar på det som är akut och angeläget.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Du kan ha haft Corona men du kan också haft influensa. Det är en knepig influensa i år.
1+1…? Kan det möjligen vara så att den här knepiga influensan faktiskt har med vår nya vän att göra?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Tror? DET ÄR FAKTA. Haha, varför hänger alla miffon i den här tråden?

Varför sprider ni ert skit?

Ta dit outbildade arsle bort från denna tråden och börja att läsa böcker.

Du har ingenting vettigt att komma med dina filosofiska ska frågor då får du även ett filosofiskt svar tillbaka. Men vill du ha lite fakta, du är ek idiot!
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Influensa är också ett virus.
HIV är också virus men är inte heller en influensa.

Vinterkräksjuka är också ett virus men inte det heller en influensa.

Tänk vad enkelt det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in